historiafilozofii3_hellenizm.doc

(303 KB) Pobierz
Filozofia i jej działy

Imaga                            ss. 18, 05-12-05

Tatarkiewicz – Historia filozofii - opracowanie

TRZECI OKRES FILOZOFI STAROŻYTNEJ - HELLENIZM (III–I P.N.E.)







Nowe szkoły (częściowo na podłożu szkół sokratejskich)

Stoicy – stoicyzm (wcześniej – cynicy i cynicyzm/ cynizm)

Epikurejczycy – epikureizm (wcześniej – cyrenaicy i hedonizm)

Sceptycy – sceptycyzm (wcześniej – megarejczycy)

Dawne, rozwijające się szkoły:

Akademia Platona

Likeion (szkoła perypatetycka)





Okres szkół filozoficznych i walk filozoficznych

Ateny (IV/ III p.n.e.), potem Rzym, Aleksandria

 

 

 

 

 

 

 

Sceptycy

źródło: obalenie fałszu, ukazanie niepewności sądów (TROPY) -> cel negatywny

etyka: cel życia to szczęście, drogą do szczęścia jest spokój, osiągany przez wstrzymywanie się od sądów; potem – należy żyć zgodnie z popędami naturalnymi i obyczajami

fizyka, logika: nic nie wiemy o rzeczywistości, możemy tylko przypuszczać, jaka jest (od radykalizmu do probabilizmu); niemożliwe jest ani poznanie bezpośrednie (przez postrzeżenia lub pojęcia), ani pośrednie (przez indukcję, dedukcję czy kryteria); żadne z twierdzeń nie jest pewne

zarzuty wobec sceptycyzmu: ukryty dogmatyzm, brak możliwości konsekwentnego sceptycyzmu, zgubne skutki moralne sceptycyzmu

Epikurejczycy

źródło: kult życia i pragnienie szczęścia + trzeźwa postawa umysłu ufającego temu, co bezpośrednio dane

etyka: -> hedonizm (cel życia to szczęście oparte na przyjemności, do przyjemności wystarcza brak cierpienia - trzeba żyć rozumnie, uwolnić się od potrzeb i potrzeby ich zaspokajania, oraz od irracjonalnych lęków przed niemożliwością szczęścia, cierpieniem, bogami, śmiercią - > temu służy logika i etyka)

fizyka (ontologia): -> materializm (świat jest materialny, nie ma bogów i życia po śmierci)

logika: -> sensualizm (źródłem i kryterium poznania są zmysły, błędy wynikają z niedoskonałości podobizn docierających do zmysłów i sądów opartych na podobiznach, drogą dochodzenia do wiedzy jest indukcja oparta na wiedzy zmysłowej)

Stoicy

ontologiamonizm materialistyczny, finalizm, racjonalizm, panteizm (świat to materia bierna przeniknięta materią czynną – pneumą, która jest żywa, boska, rozumna)

etyka – cel życia to szczęście, osiągane przez cnotę = życie zgodne z naturą, czyli rozumem = obojętność (apatia) pozwalająca na uwolnienie się od afektów (namiętności – niezgodne z rozumem)-> moralizm

etyka społeczna – ludzie mają jedną naturę, w stosunku do innych powinni odczuwać taką bliskość, jak do siebie samego, granice są niepotrzebne -> kosmpolityzm

logika – postrzeżenia to podstawa poznania -> sensualizm; sądy to podstawowa jednostka logiczna, sądy kataleptyczne to sądy uznające pewne i prawdziwe postrzeżenia, droga poznania to dedukcja (z sądów)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 







Eklektyzm – łączenie różnych szkół i prądów filozoficznych (zwłaszcza Rzym)
Cyceron – umiejętnie łączył wszystkie kierunki


CECHY OKRESU:

 

1.       Historycznie:

§            Aleksander Macedoński podbija Grecję, Grecy przeżywają upokorzenia i niewolę,

§            Grecja z centrum kultury staje się tylko jedną z zaniedbanych prowincji

§            pojawiają się nowe ośrodki myśli filozoficznej i naukowej, w których rozwijane są filozoficzne prądy greckie – Rzym (najpierw polityka, potem kultura umysłowa, ostatecznie sztuka – poeci: Wergiliusz, Horacy, Owidiusz, Propecjusz; historyk: Liwiusz; geograf: Strabon; gramatycy, prawnicy, sztuka: Panteon), Aleksandria (biblioteka, muzeum – ośrodek życia umysłowego), Pergamon (kultura artystyczna)

§            kultura z czysto greckiej staje się zlepkiem łączącym pierwiastki greckie, rzymskie, wschodnie i zachodnie, europejskie i azjatyckie (grecki element dominował)

§            filozofia z dominującej nauki staje się tylko jedną z nauk obok nauk szczegółowych

§            okres szkół filozoficznych (swoją prace kontynuują Akademia i Likeon, powstają nowe – stoicka, epikurejska, sceptyczna, na podłożu dawnych szkół sokratejskich) – walczą z sobą, ale pojawiają się też próby ich pogodzenia - eklektyzm

 

2.       W naukach - następuje rozbicie na filozofię i pozostałe nauki

§            filozofia staje się tylko jedną z wielu nauk

§            rozwijają się specjalistyczne nauki niezależnie od spekulacji filozoficznej

 

3.       W filozofii - następuje rozbicie na części – rozwijają się one niezależnie od siebie:

§            logika (kanonika) – teoria poznania (pytanie: co stanowi kryterium prawdy?) => rozwinięto logikę zdań, kryteria prawdy i teorię wartości moralnych (stoicy), systematykę przyjemności (epikurejczycy), analiza poznania (pirrończycy – sceptycy)

§            fizyka – teoria bytu (pytanie: co jest ukrytą przyczyną zjawisk?)

§            etyka  - teoria dobra => staje się dominującym działem filozofii (pytania: jak najlepiej żyć i osiągnąć dostępne człowiekowi dobra? – to pytanie stało się najważniejsze dla ludzi, których ład społeczny uległ zburzeniu); pojawiają się klasyczne sformułowania stanowisk etycznych

o        dobro najwyższe i cel utożsamia się ze szczęściem, nie ma przeciwieństwa między dobrem a szczęściem:

o        etyka jest „optatywna” (mówi, jak osiągnąć cel, który jest pożądany przez człowieka – to rady, a nie nakazy i obowiązki, nie jest „imperatywna”),

o        nie ma w niej pojęcia grzechu (można tylko popełnić błąd), nie ma pojęcia zasługi i winy

 

4.       Nowe pojęcia i terminy:

§            przeciwieństwo podmiotu i przedmiotu, świadomość, samowiedza, oczywistość, akt uznania, sąd postrzegawczy, pojęcie, kryterium, sceptyk, dogmatyk, nie rozstrzyganie kwestii, postęp, rzecz moralnie obojętna, moralna intencja (Arystoteles i Platon nie znali tych pojęć)

§            terminologia łacińska (przekład greckiej – często wahano się, funkcjonowały równolegle różne terminy) – forma, materia,ratio, rationalis, substantia/ essentia (atom) itp.

 

5.       Kilka pokoleń:

§            I pokolenie (ok. 300 p.n.e. – III p.n.e.) – założyciele szkół hellenistycznych (Zenon, Epikur, Pirron), scholarcha Likeionu (Teofrast) [w Akademii – brak przedstawiciela]

§            II pokolenie (ok. 270 p.n.e.) – Kleantes stoik, Tymon sceptyk, Straton perypatetyk, Arkezylaos – sceptyk, Arystach z Samosu – uczony

§            III pokolenie – Chryzyp Stoik [okres wygasania twórczości filozoficznej]

§            IV pokolenie (ok. 200 p.n.e. – II p.n.e.) – Karneades, Panaitios [przyrost energii filozoficznej – sceptyzm, eklektyzm]

§            V/VI pokolenie (ok. 100 n.e.) – Poseidonis stoik, scholarcha Akademii - Filon z Laryssy [eklektyzm]

§            VII pokolenie (I p.n.e.) - Lukrecjusz Epikurejczyk, Cyceron, Andronikos z Rodosu [mało twórczy zapaleńcy]

§            kolejni: Filon z Aleksandrii [przedstawiciel nowej epoki]

§            po kilku kolejnych pokoleniach: Plutarch, Marek Aureliusz (stoicyzm), pirronizm (Sekstus Empiryk)


Stoicy

 

I OKRES – „STARA SZKOŁA STOICKA” (ATENY)

§            założona przez Zenona z Kition, rywalizowała z Akademią i szkołą perypatetycką (monizm i materializm – przeciwstawienie idealizmu)

§            przetrwała 500 lat

§            rozwinęła wszystkie działy filozofii, z naciskiem na etykę

§            w etyce: podjęła poglądy cyników (samowystarczalność cnoty, bezwartościowość wszystkiego poza cnotą) [Zenon, twórca szkoły, sam był początkowo cynikiem], przez co kontynuowała też tradycję Sokratesa

§            w fizyce: odnowili jońskie tradycje, w tym Heraklita; zmniejszali w poglądzie na świat czynniki idealne, a powiększali materialne [można ułożyć pod tym kontem szereg: Platon, Arystoteles, Stoicy]

 

ZENON Z KITION (336 – 264 P.N.E.)

§            twórca filozofii stoickiej i założyciel szkoły stoickiej

§            urodził się w Kition na Cyprze (miasto fenickie - nie był czystym grekiem)

§            przybył do Aten, aby słuchać Sokratesa, słuchał megarejczyków, cyników, platończyków

§            początkowo cynik, potem modyfikuje poglądy etyczne i w 300 p.n.e. otwiera własną szkołę w bramie Malowanej (Stoa Poikile), gdzie był scholarchą 35 lat – stąd nazwa „stoicy”

 

KLEANTES Z ASSOS (scholarcha 264 – 232 p.n.e.)

§            rozwój uczuciowych i religijnych pierwiastków sstoicyzmu

 

CHRYZYP (scholarcha 232 – 205 p.n.e.)

§            rozwinął doktrynę szkoły w system, sformułował jej twierdzenia i stworzył kanon szkoły,

§            zostawił ok. 700 pism (niewiele pracy zostawił potomnym J)

 

BYT, NIEBYT, ŚWIAT, POJĘCIA OGÓLNE

Byt – ciała materialne (w tym: dusza, własności, cnoty, bogowie)

Bytem jest tylko to, co działa i podlega działaniu, takie są tylko ciała, a więc tylko ciała są bytem.

Dusza, jeśli jest, jest cielesna. Własności rzeczy są cielesne. Cnoty są cielesne. Bogowie są cieleśni.

Niebyt -  rzeczy niematerialne (próżnia, czas, przestrzeń)

Natura świata – jest jednolity – materialny, ożywiony, doskonały -> monizm materialistyczny

Pojęcia ogólne – puste nazwy, wytwór mowy, którego przedmiotem są oderwane ogóły, a nie realne przedmioty -> nominalizm

Przeciwieństwo dualizmu (Platon, Arystoteles), spirytualizmu i idealizmu (koncepcji bytu niematerialnego – duchowego, odpowiadającego pojęciom ogólnym)

 

 

 

FIZYKA (TEORIA BYTU – ONTOLOGIA)

BUDOWA BYTU (CIAŁ MATERIALNYCH)

Ciało materialne = materia (pierwiastek bierny, nieokreślony jakościowo) + forma materialna/ pneuma (pierwiastek czynny, stanowiący o jakości – subtelny rodzaj materii, podobny do ognia i powietrza, tchnienie)

Za Arystotelesem, z tym że forma jest tej samej natury co materia (jest materialna, a nie pojęciowa), natomiast jej natura podobna jest do ognia Heraklita

Pneuma (forma materialna)

§            jest obecna w całej biernej materii i przenikając ją niczym ogień żelazo, kształtuje ją

§            jest wszędzie taka sama, tylko w różnym natężeniu - stanowi o własnościach rzeczy (różne w zależności od natężenia): od „natury” roślinnej, przez „duszę” zwierzęcą, po „rozum” ludzki

§            jest materią czynną, zawierającą siłę, ruch toniczny – pewne napięcie materii, wewnętrzny stan rzeczy, od jego intensywności zależy stan pneumy i własności rzeczy -> hilozoizm (nierozłączność materii i ruchu, siły)

§            jest przyczyną wszystkiego (ruch nie jest możliwy bez przyczyny, przyczyna musi być cielesna i czynna, więc musi być pneumą), jest rozumna (jest w rzeczach zalążkiem, prowadzącym do konkretnego celu) ->  konieczność, racjonalność, finalizm (celowość)

§            jest rozumna (wieczna, nieograniczona, nieskończona) -> panteizm

 

è     pneuma to materia, subtelniejsza od materii biernej, zawierająca siłę, przenikająca wszystko, decydująca o własnościach rzeczy, rozumna, celowa, boska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin