Aronson Elliot - Psychologia spoleczna Serce i umysl (poprawiony).doc

(5510 KB) Pobierz
Elliot Aronson

Elliot Aronson

Timothy D. Wilson

Robin M. Akert

 

 

 

Psychologia społeczna

Serce i umysł

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niech zechcą przyjąć

Vera, Hal, Neal, Julie

i Joshua Aronsonowie

— E.A.

 

Niech zechcą przyjąć

Deirdre Smith oraz

Christopher i Leigh Wilsonowie

— T.D.W.

 

Mojemu mistrzowi,

moim współpracownikom,

przyjaciołom oraz Dane Archer

— R.M.A.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tytuł oryginału

SOCIAL PSYCHOLOGY

The Heart and the Mind

 

Copyright © 1994 by HarperCollins College Publishers

 

Ali rights reserved

 

Copyright © 1997 for the Polish translation by Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.,

Poznań

 

Published with arrangement by HarperCollins College Publishers

 

Copyright © for the covcr illustration by Jean-Paul Garcin/Diaf  No. 4 via AXXA

Intenational Sp. z o.o., Agencja Fotograficzna Free

 

Przekładu dokonali: Anna Bezwińska (rozdz. 11, 12), Waldemar Domachowski

(Przedmowa, Wskazówki dla studentów, O autorach, rozdz. l, 5, 13,15 — s. 652-673),

Mirosław Draheim (rozdz. 3, 8, 15 — s. 631-651), Elżbieta Hornowska (rozdz. 10, 14),

Marek Kowalczyk (rozdz. 4, 6), Zbigniew Kowalik (rozdz. 9), Marzena Zakrzewska

(rozdz. 2, 7)

 

Redaktor naukowy dr hab. Waldemar Domachowski

Instytut Psychologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

 

Redaktor Zofia Domańska

 

Wydanie I

ISBN 83-7150-016-5

 

Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.

ul. Wielka 10, 61-744 Poznań

 

 

Łamanie: perfekt s.c.

ul. Grodziska 11, Poznań

 

Druk i oprawa Poznańskie Zakłady Graficzne  SA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zarys treści

 

 

Szczegółowy spis treści                                                                                                                                  5

Wstęp do wydania polskiego                                                                                                                                15

Przedmowa                                                                                                                                                            19

Wskazówki dla studentów                                                                                                                                25

O autorach                              28

Wizualny przewodnik po podręczniku                                                                                                    31

 

 

CZĘŚĆ PIERWSZA

 

Rozdział l.   Wprowadzenie do psychologii społecznej                              33

Rozdział 2.   Metodologia: proces przeprowadzania badań                                                                         57

 

CZĘŚĆ DRUGA

Rozumienie siebie i świata społecznego

 

Rozdział 3.  Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny                               95

Rozdział 4.   Poznanie społeczne: w jaki sposób myślimy o świecie społecznym                             131

Rozdział 5.   Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi               169

Rozdział 6.   Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych siebie                             206

 

CZĘŚĆ TRZECIA

Wpływ społeczny

 

Rozdział 7. Konformizm: wpływanie na zachowanie                                                                       248

Rozdział 8. Postawy i zmiana postaw: wpływanie na myśli i uczucia                                           286

Rozdział 9.   Procesy grupowe                                                                                                                 322

 

CZĘŚĆ CZWARTA

Stosunki społeczne

 

Rozdział 10.   Atrakcyjność interpersonalna: od pierwszego wrażenia do związków

uczuciowych                                                                                                                               358

Rozdział 11. Zachowanie prospołeczne: dlaczego ludzie pomagają innym                             397

Rozdział 12.   Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi                                                                       432

Rozdział 13.   Uprzedzenia: przyczyny i lekarstwa                                                                                     466

 

CZĘŚĆ PIĄTA

 

Rozdział 14.   Zdrowie i środowisko                                                                                                   509

Rozdział 15.   Prawo i biznes                                                                                                                 542

 

Słownik                                                                                                                                                           578

Bibliografia                                                                                                                                                           602

Szczegółowy spis treści

 

 

 

 

 

CZĘŚĆ PIERWSZA

 

 

Rozdział 1

Wprowadzenie do psychologii społecznej                            33

 

Czym jest psychologia społeczna 35

Psychologia społeczna a mądrość ludowa i filozofia 37

Psychologia społeczna a inne nauki społeczne 39

Psychologia społeczna a psychologia osobowości 40

 

Moc wpływu społecznego 42

Moc sytuacji subiektywnych: krótka historia idei 44

 

Skąd się biorą konstrukty: podstawowe motywy ludzkie 46

Podejście związane z samooceną: pragnienie, by czuć, że jest się dobrym 48

Podejście związane z poznawaniem społecznym: potrzeba bycia adekwatnym 51

 

Psychologia społeczna a problemy społeczne 53

 

Podsumowanie 55

Polska literatura zalecana 56

 

Rozdział 2

Metodologia: proces przeprowadzania badań              57

 

Formułowanie hipotez i teorii 61

Inspiracje płynące z wcześniejszych teorii i badań 61

Hipotezy oparte na osobistych obserwacjach 61

 

Metoda obserwacyjna: opisywanie zachowania społecznego 63

Obserwacja systematyczna 64

Obserwacja uczestnicząca 64

Analiza archiwalna 65

Ograniczenia metody obserwacyjnej 67

 

Metoda korelacyjna: przewidywanie zachowania społecznego 68

Pomiary 68

Korelacja nie jest tożsama z przyczynowością 71

 

Metoda eksperymentalna: odpowiadanie na pytania o przyczynę 73

Zmienne niezależne i zależne 75

Ustalanie trafności wewnętrznej w eksperymentach 77

Ustalanie trafności zewnętrznej w eksperymentach 81

Podstawowy dylemat psychologa społecznego 85

 

Badania podstawowe a badania stosowane 87

 

Problemy etyczne w psychologii społecznej 89

 

Podsumowanie 91

Polska literatura zalecana 93

 

 

 

CZĘŚĆ DRUGA

 

ROZUMIENIE SIEBIE l ŚWIATA SPOŁECZNEGO

 

 

Rozdział 3

Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny              95

 

Teoria dysonansu poznawczego 96

Zachowanie racjonalne a racjonalizujące 99

Decyzje, decyzje, decyzje 100

Uzasadnianie wysiłku 106

Psychologia niewystarczającego uzasadnienia 108

Co rozumiemy przez „niewystarczające uzasadnienie" 115

Następstwa dobrych i złych uczynków 116

Dowody świadczące o istnieniu napięcia motywacyjnego 120

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin