Metodologiczne podstawy diagnostyki pedagogicznej.doc

(21 KB) Pobierz
Metodologiczne podstawy diagnostyki pedagogicznej

Metodologiczne podstawy diagnostyki pedagogicznej

 

Pod pojęciem metodyki diagnozy rozumiemy wszelkie racjonalnie uzasadnione sposoby postępowania diagnostycznego:

- zaplanowanie toku diagnostycznego

- konstruowanie dobór oraz zastosowanie technik zebrania i opisu cech badanego przedmiotu

- rozumowanie diagnostyczne łącznie z weryfikacją diagnozy

- czynności prognostyczne

- całościową ostateczną ocenę wyników postępowania pedagogicznego

 

Centralnym problemem metodycznym jest dobranie metody adekwatnej do celu diagnozy i zamierzeń pedagogicznych. Cechą podstawową metod diagnozy jest ich plastyczność. Nie istnieją gotowe metody diagnozy. W każdym przypadku metodę trzeba tworzyć.

 

Techniki stosowane w ustaleniu diagnozy ( mogą być rozumiane dwojako)

1)     szczegółowe metody (technika wywiadu, technika obserwacji)- w tym znaczeniu granica pomiędzy pojęciem „metoda”i „ technika” nie jest wyraźna, stąd w ostateczności wyraz „technika” bywa stosowany dowolnie

2)     zastosowanie określonego narzędzia ( narzędzie w dosłownym znaczeniu, tj. materialnego wytworu, który jest do dyspozycji zbierającego dane empiryczne) np. mikroskopu w technice badania mikroskopowego

O stosowaniu narzędzi w diagnozie środowiskowej można mówić obecnie raczej w przenośni.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin