Jezyki Atari XL XE cz.2.pdf

(570 KB) Pobierz
338663598 UNPDF
"Języki Atari XL/XE" zostały pomyślane jako
vademecum dla wszystkich, którzy piszą programy w
różnych językach dostępnych na ośmiobitowe
komputery Atari. Pożyteczne informacje znajda tu
zarówno początkujący programiści, stawiający pierwsze
kroki, jak również autorzy profesjonalnych programów
w kilku najpopularniejszych językach dostępnych dla
komputerów Atari XL/XE. Druga część książki
zawiera opisy języków kompilowanych: Kyan Pascal,
Deep Blue C i Action!.
Książka ta nie Jest podręcznikiem do nauki
języków programowania, lecz stanowi podręczne
kompendium wiedzy o językach. Zadaniem tej książki
jest pomoc w rozwiązywaniu problemów pojawiających
się podczas pisania programów. Zawarte tu
informacje mogą być wykorzystywane w rożnym stopniu,
zależnie od poziomu posiadanej wiedzy. Dla użyt-
kowników nie znających zasad programowania
komputerów książka ta będzie przydatna w
przyszłości, gdy poznają już podstawy tej sztuki.
"Języki Atari XL/XE" sa przeznaczone dla
szerokiego kręgu odbiorców i stanowią dalszy ciąg
wydanego przez SOETO "Poradnika programisty Atari".
338663598.002.png
str.
WPROWADZENIE ........................................... 4
Zasady opisu .....................................
1. KYAN PASCAL.......................................... 6
1.1.Edytor ..... ...................................... 7
1.2.Kompilator.......................................... 10
1.3.Technika programowania ............................ 11
1.4.Wartości............................................ 12
1.5.Słownik............................................. 22
1.6. Procedury dodatkowe................................ 51
1.7. Meldunki błędów ................................... 56
2. DEEP BLUE C.......................................... 58
2.1.Kompilator.......................................... 59
2.2.Linker.............................................. 60
2.3.Technika programowania ............................ 61
2.4. Wartości........................................... 63
2.5.Słownik............................................. 68
2.6.Biblioteka standardowa ............................ 76
2.7.Biblioteka matematyczna............................. 99
2.8.Meldunki błędów..................................... 115
3. ACTION!.............................................. 119
3.1.Edytor.............................................. 120
3.2.Monitor............................................. 123
3.3.Technika programowania ............................. 125
3.4.Wartości........................................... 126
3.5.Słownik............................................ 131
3.6.Biblioteka.......................................... 145
3.7.Kody błędów........................................ 162
DODATKI................................................. 165
A. Kody błedow I/O...................................... 165
B. Tabela instrukcji ................................... 169
5
338663598.003.png
str. 4
WPROWADZENIE
"Języki Atari XL/XE" są przewidziane jako źródło informacji dla
wszystkich, którzy pisząc programy chcą maksymalnie wykorzystać
wbudowane możliwości komputera. Zawarte tu informacje pomogą przy
tworzeniu programów w kilku najpopularniejszych językach dostępnych
dla komputerów Atari XL/XE. Mam nadzieję, że dzięki temu książka ta
stanie się niezbędną pozycją w bibliotece każdego programisty,
zarówno początkującego, jak i profesjonalisty. Każdy znajdzie tu
informacje pozwalające wybrać język programowania odpowiedni dla
rozwiązywanego zagadnienia oraz rozwinąć pisany w nim program.
"Języki Atari XL/XE" nie są podręcznikiem do nauki języków
programowania. Jednakże stanowią one podręczne kompendium wiedzy o
językach. Zadaniem tej książki jest pomoc w rozwiązywaniu problemów
pojawiających się podczas pisania programów w różnych językach. Dla
użytkowników nie znających zasad programowania komputerów książka
ta będzie przydatna w przyszłości, gdy poznają już podstawy tej
sztuki.
"Języki Atari XL/XE" zawierają informacje, które mogą być
wykorzystane w zależności od poziomu posiadanej wiedzy. Oznacza to,
że początkujący programista nie będzie mógł skorzystać ze
wszystkich zawartych tu wiadomości. Wytrawny znawca zagadnień
programowania uzna natomiast, że część informacji jest zupełnie
zbędna, gdyż dawno już znana. Książka ta jest przeznaczona dla
szerokiego kręgu odbiorców i stanowi jakby dalszy ciąg wydanego
przez SOETO "Poradnika programisty Atari". Znajduje się tu wiele
odwołań do treści zawartych w "Poradniku" i każdy programista
powinien posiadać obie te książki.
Opisy języków programowania mają znaczną objętość.
Zrezygnowałem z wprowadzania ograniczeń i znacznych skrótów, aby
nie utrudniać korzystania z książki. Spowodowało to jednak
konieczność podzielenia jej na dwie części. Część pierwsza zawiera
opisy języków interpretowanych: Turbo—Basic XL, Basic XE, Microsoft
Basic i Logo, a druga — opisy języków kompilowanych: Kyan Pascal,
Deep Blue C i Action!.
338663598.004.png
str. 5
Zasady opisu
Interpretery i kompilatory języków używają pewnych słów do
oznaczenia wykonywanych operacji. Są to nazwy instrukcji i funkcji
języka, czyli tzw. słowa kluczowe. Ich użycie w sposób inny niż
określony zasadami składni języka może spowodować błąd. Należy więc
przestrzegać podanych tu zasad, a odstępstwa od nich są dozwolone
jedynie w uzasadnionych przypadkach.
Ponadto opisywane języki posiadają wiele dodatkowych procedur
(instrukcji i funkcji), które nie są standardowymi operacjami, lecz
zostały dołączone w celu rozszerzenia możliwości języka. Zebrane są
one w bibliotece języka lub w dodatkowych plikach dołączanych do
tworzonego programu. Procedury te zostały również opisane w
słownikach.
W całej książce jest zastosowana jednolita konwencja opisu
składni (struktury) instrukcji. Ponadto każdy wzór składni jest
poparty przykładami. Reguły interpretacji poszczególnych symboli
składniowych są następujące:
1.Sposób pisania słów kluczowych jest różny w różnych
językach. Szczegółowe zasady są podane na początku każdego
rozdziału.
2.Wyrażenia umieszczone w nawiasach trójkątnych (< i >)
określają, co powinno znaleźć się w tym miejscu w
poprawnej
instrukcji.
3.Wyrażania umieszczona w nawiasach kwadratowych ([ i ])
oznaczają dowolny parametr instrukcji. Parametr taki nie jest
konieczny, lecz może być użyty w razie potrzeby.
4.Wielokropek (...) oznacza dowolną liczbę powtórzeń
podanego przed nim elementu instrukcji. Element taki może być
umieszczony w instrukcji tyle razy, ile to jest konieczna.
5.Znak podobny do dwukropka, lecz złożony z dwóch pionowych
linii (|) symbolizuje wybór. Oznacza to konieczność użycia
jednego i tylko jednego z elementów, między którymi ten znak
się znajduje.
W słownikach przyjęta została następująca kolejność opisu:
nazwa, typ, składnia, przykłady i działanie. W nazwie uwzględnione
jest słowo kluczowe oraz skrót, jeśli występuje. Typ określa rodzaj
słowa kluczowego: instrukcja, funkcja liczbowa, funkcja tekstowa
lub operator. Składnia opisuje przy użyciu symboli podanych we
wprowadzeniu dozwolona sposoby zapisu słowa kluczowego. Pozostałe
punkty nie wymagają objaśniania.
338663598.005.png
str. 6
Rozdział 1
KYAN PASCAL
Kyan Pascal został napisany w roku 1985 w amerykańskiej firmie
Kyan Software. Jest to implementacja języka Pascal dla
ośmiobitowych komputerów Atari- Zamieszczony dalej opis dotyczy
wersji 2.0. Kyan Pascal wczytywany jest z dyskietki, która. zawiera
edytor, kompilator i bibliotekę. Ponadto na dyskietce znajdują się
dodatkowe procedury, które można dołączyć do własnego programu.
Wersje kasetowe tych programów zastały opracowane w Polsce.
Kyan Pascal jest pełną implementacją języka wzorcowego Pascal i
zawiera wszystkie przewidziane w nim struktury programowe. Do nauki
programowania najlepszym podręcznikiem będzie więc opis języka
wzorcowego pod tytułem "Pascal" autorstwa M. Iglewskiego, J. Madeya
i S. Matwina, a wydany przez WNT. Ponadto kursy programowania w
Pascalu publikowane były w wielu czasopismach (m. in. "Bajtek",
"IKS", "Młody Technik").
Kyan Pascal odczytywany jest automatycznie z dyskietki
znajdującej się w stacji dysków numer 1 w chwili włączenia
komputera. Sposób uruchomienia edytora i kompilatora jest podany w
rozdziałach opisujących te części systemu. Programy napisane w Kyan
Pascalu mogą być uruchamiane samodzielnie pod warunkiem, że
biblioteka zawarta w pliku LIB znajduje się na tej samej dyskietce
lub została dołączona do programu. Dotyczy to również programów
zapisanych pod nazwą AUTORUN.SYS, które samoczynnie wczytują się i
uruchamiają po włączeniu komputera.
Sposób wykorzystania pamięci komputera przez edytor i
kompilator Kyan Pascala jest dla użytkownika zupełnie nieistotny.
Ważne jest jedynie położenie w pamięci gotowego, skompilowanego
programu. Obszar od adresu 37888 ($9400) do 48127 ($BBFF) zajmuje
biblioteka (LIB). Powyżej znajduje się pamięć obrazu w trybie 0.
Dla programu oraz jego danych i stosu pozostaje miejsce od szczytu
DOS—u do początku biblioteki. Obszar ten rozciąga się od adresu
8192 ($2000) do 37B87 ($93FF). Skompilowany program wczytywany jest
normalnie od adresu 8192, co można zmienić poprzez dyrektywę ORG.
Dostępny obszar pamięci zmniejsza się znacznie przy stosowaniu
trybów graficznych, które wymagają więcej miejsca niż tryb 0, ze
względu na konieczność przeniesienia pamięci obrazu poniżej
biblioteki. Do dyspozycji użytkownika pozostaje ponadto szósta
strona pamięci RAM (1536— 1791 = $0600-$06FF).
Słowa kluczowe, operatory i nazwy zmiennych mogą być
wprowadzane zarówno małymi, jak i dużymi literami — kompilator Kyan
Pascal nie rozróżnia ich między sobą.
338663598.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin