Wolnomularstwo i jego tajemnice.doc

(1679 KB) Pobierz
Ks

 

 

 

 

 

 

Ks. Prof. dr kard. Jose Maria Caro Rodriguez

Wolnomularstwo i jego

tajemnice

 

Ks. kard. Jose Maria Caro Rodriguez Kardynał, arcybiskup Santiago de Chile

Wolnomularstwo i jego tajemnice

Przekład z drugiego wydania

Santiago de Chile

Tytuł oryginału: El misterio de la masoneria. 2a Edición Rok wydania: ok. 1926

 

 

 

 

 

Spis treści:

Kim był autor książki?

Przedmowa do drugiego wydania

Prace i autorzy, na których się opieram oraz stosowane skróty

Wstęp. Tajemnica masonerii: odkrywanie zasłony

1.Mój zamiar

2. Czy niewtajemniczeni profani mogą coś wiedzieć o masonerii?

3. Prawdziwy Proteusz

Część I

ISTOTA MASONERII

Rozdział I. Organizacja masonerii

4. Zarząd i administracja, Wielkie Loże i Wielkie Wschody

5. Rada zarządzająca

6. Obrządki (ryty) masońskie

7. Stopnie

8. Wpływ osób o wyższych stopniach i lóż wyższego rzędu

9. Masoneria, stowarzyszenie uniwersalne -jej jedność duchowa

10. Międzynarodowa Federacja Masońska

Rozdział II. Tajemnice i przysięgi masońskie

11. Tajemnica masońska

12. Zabiegi wolnomularstwa, aby ukryć się przed swoimi i obcymi

13. Porównanie z Kościołem katolickim

14. Przysięgi masońskie

15. Tajemnice masońskie a sumienie

16. Tajemnica masońska a zdrowy rozsądek

1.7. Przysięgi masońskie a moralność

Rozdział III. Cel masonerii

18. Cel wskazany przez nią samą

19. Konstrukcja Świątyni Przyrody

20. Jakie są przeszkody, które masoneria musi przezwyciężyć i jacy są jej wrogowie, których musi

pokonać?

21. Jaki jest Bóg masonerii?

22. Cel nadrzędny masonerii

Rozdział IV. Tworzenie i działanie lóż

23. Tworzenie loży

24. Wysiłki dla zdobycia kandydatów do loży

25. Fortele dla pozyskiwania adeptów

26. Zdobycze najbardziej pożądane

27. Bracia, którzy służą dla ozdoby

28. Papieże masoni

29. Przyjęcie do Zakonu

30. Całkowite odstępstwo od wiary nowo wstępującego do masonerii

31. Konsekwencje odstępstwa od wiary

32. Selekcja

33. Kasa

34. Zebrania

35. Groteskowość tego co poważne

36. Sławny Hiram

Rozdział V. Nauczanie masońskie

37. Symbole

38. Symbolizm biblijny

39. Symbolizm krzyża

40. Legendy i przypowieści

41. Przeciwko komu kieruje się zemsta masońska?

42. Konferencje

43. Autorytet naukowy masonerii. Wiara jakiej wymaga

Część II

ZWIĄZEK Z NATURY SWOJEJ KŁAMLIWY

Rozdział I. Masoneria i katolicyzm

44. Szczerość osobista wielu masonów

45. Czy masoneria nie zajmuje się religią?

46. Wielki Architekt zdradzony

47. Wściekła nienawiść do Chrystusa

48. Rozróżnienie między klerykalizmem a katolicyzmem

49. Masoneria w działaniu przeciwko Kościołowi katolickiemu we Francji, jej zaciekłość

antychrześcijańska

50. W Hiszpanii i Portugalii

51. We Włoszech

52. W Belgii, Niemczech i Austrii

53.W Rosji

54. W Anglii

55. W Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej

56. W Meksyku i w Ameryce Środkowej

57. W Ameryce Południowej

58. Masoneria chilijska jest antykatolicka i antychrześcijańska

59. Podporządkowanie tajnym wpływom obcym

60. Tolerancja i antyfanatyzm masoński

61-62. Zaciekłość antykatolicka

Rozdział II. Religia masońska

63. Masoneria ma swoją własną religię

64. Przedmiot kultu masońskiego: Wielki Architekt. Przyroda

65. Słońce i ciało

66. Szatan i Lucyfer

67. Stowarzyszenia sataniczne

Rozdział III. Masoneria i polityka

68. Akcja polityczna masonerii we Francji w XVIII w.

69. Działalność polityczna wolnomularstwa we Francji w XIX w.

70. Działalność polityczna masonerii w Niemczech i Austrii

71. Działalność polityczna masonerii w Rosji

72. Działanie masonerii we Włoszech

73. Działanie wolnomularstwa w Hiszpanii i Portugalii

74. Działanie wolnomularstwa w Anglii

75-76. Działania masonerii w Ameryce

77. Masoneria nie interesuje się naszym życiem politycznym, czy też posługuje się politykąjako

swoim narzędziem?

78. Maski, pod którymi się kryje

79. Podporządkowanie polityczne członków masonerii jej władzom

Rozdział IV. Masoneria i jej ideały wolności, równości i braterstwa. Nowe oszustwo

80. Wolność masońska

81. Wolność polityczna i wolności obywatelskie

82. Równość masońska

83. Braterstwo masońskie

84. Braterstwo szkodliwe dla sprawiedliwości i wojska

85. Najlepsze przykłady wolności, równości i braterstwa masońskiego

86. Do czego masoneria dąży u nas w Chile?

87. Humanitaryzm masoński

Rozdział V. Masoneria i jej ideał moralności

88. Co masoneria mówi o sobie samej

89. Pewne wyjaśnienie

90. Podstawy moralności poza naszym zasięgiem

91. Cel uświęca środki

92. Dowody na podstawie słów. Doktryna

93. Próba czynów: codzienne kłamstwa i oszczerstwa

94. Gwałty i trucicielstwo

95. Kary lub przeciwdziałanie zdradzie

96. Zabójstwa na profanach

97. Niedoszłe próby zabójstw

98. Ludobójstwo i rabunki

99. Bunty masońskie

100. Wojny i rewolucje

101. Czystość i uczciwość masońska

102. Prawość masońska

Rozdział VI. Masoneria i jej ideał dobroczynności

103. Wspaniałomyślność tak ukryta, że ledwie się ją dostrzega

104. Hojność duchowa, również bardzo znikoma

Rozdział VII. Masoneria i jej ideał wiedzy i postępu

105. Co to jest nauka (wiedza) masońska?

106. Łatwowierność masońska

107. Postęp na odwrót

Część III

DOKTRYNY MASONERII

Rozdział I. Doktryny filozoficzne i społeczne

108. Materializm i ateizm

109. Zaprzeczenie istnienia duszy niematerialnej i nieśmiertelnej

110. Doktryny komunistyczne i anarchistyczne

111. Doktryny rozbijające rodzinę

112. Obłudny atak na spowiedź

113. Doktryna antypatriotyczna i fakty, które ją potwierdzają

Rozdział II. Międzynarodowy Kongres Antymasoński w Trento. Streszczenie

114. Doktryny religijne i filozoficzne

115. Masoneria i satanizm

116. Stosunek wzajemny dogmatów masońskich

117. Cel masonerii

118. Działalność masońska

119. Czym więc jest masoneria?

Część IV

POCHODZENIE MASONERII I JEJ STOSUNEK DO INNYCH SEKT

Rozdział I. Pochodzenie masonerii

120. Różnorodność poglądów

121. Pochodzenie organizacji

122. Pochodzenie doktryn

123. Związki z protestantyzmem. Dlaczego sympatyzująze sobą?

124. Związki z innymi sektami - z templariuszami

125. Związki z albigensami

126. Związki z niektórymi sektami arabskimi

127. Związki z paulicjanami i manichejczykami

128. Związki z gnostykami

Rozdział II. Pokrewieństwo masonerii z judaizmem

129. Kabała i jej podział na ortodoksyjną i faryzejską

130. Związek masonerii z kabałą

131. Wnioski końcowe co do pochodzenia masonerii. Jeszcze raz prawda

Rozdział III. Czy masoneria jest narzędziem judaizmu?

132. Sprawa nadzwyczaj ważna naszych czasów

133. Szacunek masonerii dla Żydów

134. Przewaga żydowska w lożach

135. Akcja żydowska i masońska wobec katolicyzmu

136. Protokoły mędrców Syjonu

Część V

SPOSOBY DZIAŁANIA

Rozdział I. Sposoby ogólne

137. Trzeba rozpoznać ich działalność

138. Sugestia dla tworzenia opinii

139. Działalność hierarchiczna

140. Prasa

141. Stowarzyszenia masońskie mniej doskonałe

142. Stowarzyszenia pomocnicze

143. Stowarzyszenia publiczne bez celów sekciarskich

144. Skauting

145. Przyjęcia i uroczystości

146. Białe zebrania

147. Stowarzyszenia teozoficzne

148. Szarlataneria i wiedza tajemna

149. Penetracja stowarzyszeń katolickich i kleru

Rozdział II. Podstępy masońskie

150. Kłamstwo i obłuda

151. Ujawnianie zasad i ukrywanie skutków

152. Iść ku celowi pozornemu, a w istocie szukać zupełnie innego

153. Zwalczać nieprzyjaciół nie nazywając ich

154. Prześladować pod pretekstem, że chodzi o obronę

155. Zasłanianie się nauką

156. Sprzyjanie korupcji

157. Rezultaty są oczywiste

Rozdział IV. Masoneria adopcyjna i wilczęta

158. Loże żeńskie, mieszane i komasoneria

159. Ich stopnie

160. Skrajna rozwiązłość

161.Wilczęta

162. Sakramenty masońskie jakie się otrzymuje

Część VI

POTĘPIENIE MASONERII

Rozdział I. Dlaczego Kościół potępia ogólnie masonerię?

163. Potępienie, w sposób oczywisty usprawiedliwione

164. Rozważania i konsultacje

165. Wielka Loża Matka i jej działania międzynarodowe

166. Osąd, jaki sobie wytworzył przywódca angielski wysokiego stopnia

167. Nienawiść masonerii północnoamerykańskiej wobec katolicyzmu

168. Podstawowa jedność masonerii

Rozdział II. Podsumowanie potępienia przez Kościół

169. Normy obowiązującego prawa kanonicznego

170. Bulla "In Eminenti" Klemensa XII

171. Bulla "Providas" Benedykta XIV

172. Listy apostolskie "Ecclesiam a Jesu Christo" Piusa VII

173. Bulla "Quo Graviora" Leona XII

174. Encyklika "Traditi" Piusa VIII

175. Encyklika "Mirari vos" Grzegorza XVI

176. Encyklika "Qui pluribus" i inne wezwania Piusa IX

177. Encyklika "Humanum Genus" Leona XIII

178. Wskazówki kościelne co do zachowania się wobec masonów

Rozdział III. Potępienia ze strony władz cywilnych

179. Zakazy istnienia masonerii przez państwo w wiekach ubiegłych

180. Zakazy w bieżącym stuleciu

181. Czyżby zaczynała się spełniać przepowiednia?

182. Słowo do kobiety-katoliczki

183.Do masonów

184. Masoneria a charakter chilijski

185. Rozczarowani

186. Tajemnica

DODATEK. Oświadczenie Kongregacji Nauki Wiary z dnia 26 listopada 1983 r. w sprawie

masonerii

 

 

Kim był autor książki?

(Na podstawie New Catholic Encyclopedia, tom 3, Mc Graw Hill. N. York, 1967)

Jego Eminencja ks. kardynał Jose Maria Caro Rodriguez urodził się w 1866 r. w Chile w biednej

rodzinie. W wieku 15 lat wstąpił do seminarium duchownego w Santiago de Chile. Ze względu na uzdolnienia

wysłano go na studia teologiczne do Rzymu, gdzie uzyskał stopień doktora i został wyświęcony w 1890 r.

Na studiach zaraził się gruźlicą, na którą cierpiał do końca życia. W latach 1891-1911 był profesorem

gramatyki oraz języka greckiego i hebrajskiego, a także filozofii i teologii dogmatycznej w seminarium

duchownym w Santiago de Chile. W 1911 r. został mianowany wikariuszem apostolskim w Tarapaca, a w

roku następnym biskupem tytularnym w Milas.

Miasto Iquique, gdzie rezydował odznaczało się antyreligijną atmosferą i był on często atakowany w

prasie i w przemówieniach. Aby uczyć religii i bronić jej wydawał tygodnik "La Luz" (Światło)

rozprowadzany bez pieniędzy. Urządzał też szereg uroczystości na większą skalę, np. uroczyste

przypomnienie edyktu o tolerancji Konstantyna, lub wielką procesję w Niedzielę Palmową W czasie tej

ostatniej uroczystości 300 ateistów zaatakowało wiernych, a ci się bronili poświęconymi palmami. W czasie

procesji Bożego Ciała, gdy ateistyczny urząd zabronił mu stawiać ołtarzy na ulicy, umieścił je na jadących

wozach. Dzięki jego pracy liczba katolików w mieście wzrastała. Odbywał też liczne podróże pasterskie,

nawet do dalekich miejscowości w górach i pustyniach, wozem, konno lub na mule. Tam był witany

serdecznie. Uczył dzieci katechizmu, odwiedzał szpitale i więzienia. Bronił także robotników przed

wyzyskiem.

W roku 1925 został przeniesiony do La Serena, gdzie kontynuował swoją pracę misyjną. Również i w tym

mieście atmosfera była antyreligijną i był zaciekle atakowany. Odpowiedział na ataki książką "El misterio

de la masoneria" [którą właśnie oddajemy do rąk polskiego czytelnika i która

11niewiele straciła na aktualności mimo tylu lat jakie upłynęły od jej wydania - przyp. tłum.].

Zarówno biskup jak i jego kler byli tak ubodzy jak ich wierni. Ubóstwo biskupa pogłębił fakt, że jego

episkopalna rezydencja uległa pożarowi, w którym stracił wszystko, nie wyłączając cennej biblioteki.

W r. 1939 został przeniesiony do Santiago de Chile jako arcybiskup. Jego działalność na tym stanowisku

była nadal bardzo żywa. Założył między innymi nowe seminarium duchowne w Apiquindo, szukał

współpracy męskich zakonów, a także zwiększył liczbę żeńskich do 25, prosząc je o pomoc w nauczaniu i

akcji dobroczynnej. Zawsze bardzo czuły na kwestie społeczne zainicjował lub popierał następujące

organizacje: Chrześcijańska Pomoc Społeczna, Instytut Kształcenia Rolniczego, Stowarzyszenie Ka-

tolickich Związków Zawodowych, Młodzi Robotnicy Katoliccy, Związek Przedsiębiorców Katolickich.

Interesował się bardzo zastosowaniem nowoczesnych środków przekazu i założył radiostację Radio

Chilijskie oraz gazetę "Światło i Miłość". W uznaniu zasług został mianowany kardynałem w 1945 roku.

Opublikował 33 książki i broszury poświęcone wierze katolickiej. Publikacje te były zawsze wydawane w

tanich wydawnictwach i były dostępne dla szerokiej rzeszy czytelników. Był bardzo popularny zwłaszcza

wśród biednych. Umarł w sędziwym wieku w 1958 r.

Bibliografia: Moris J. V. Monseńor Jose Maria Car o: Apóstol de la Tara-paca. Santiago de Chile, 1963

 

Przedmowa do drugiego wydania

Szybkie wyczerpanie się pierwszego wydania tej pracy, mimo dość dużego nakładu dowiodło, że

publikacja ta była na czasie i zaspokoiła rzeczywiste potrzeby. Oświadczyły mi to liczne osoby.

Nie brakowało także osób, które po przeczytaniu tej książki zmieniły swoje postanowienie co do

przyłączenia się do masonerii. Wielu było też takich, którzy mi dziękowali, że im otworzyłem oczy na tę

polecaną im organizację, a jeszcze więcej ludzi gratulowało mi, że odsłoniłem przed publicznością

zasłonę, okrywającą stowarzyszenie, którego się lękano dla jego sekretów i manipulacji. Między tymi

ludźmi były osobistości na najwyższych stanowiskach w kraju.

W nadziei, że przygotowując tą publikację uczyniłem coś dobrego utwierdziły mnie listy otrzymywane

od wielu wielebnych arcybiskupów i biskupów Ameryki Łacińskiej a nawet Filipin, w których gratulowano

mi nie tylko zwyczajowymi zwrotami grzecznościowymi, ale i prostymi i serdecznymi słowy. Wielu prosiło

mnie też o egzemplarze książki pomimo jej tak skromnego wyglądu. Między tymi listami gratulacyjnymi,

stwierdzam ten fakt z wdzięcznością, są dwa od ich eminencji kardynałów, do których wysłałem

egzemplarze książki, mianowicie od kardynała Benllocha i od kardynała Billota.

Do niniejszego drugiego wydania wprowadziłem pewne ulepszenia i nowe ustępy. Uporządkowałem też

podział na części, zmieniając częściowo tytuły paragrafów i dostosowując je lepiej do porządku logicznego

książki, a poza tym zrobiłem parę koniecznych poprawek.

Studia nad masonerią, które kontynuowałem, potwierdzały coraz bardziej to, co powiedziałem w

pierwszym wydaniu. Podobny wynik dały rozmowy prowadzone z masonami.

Wiele osób gratulując mi wydania tej książki chciałoby, aby niektóre osądy w niej zawarte były

potwierdzone przy pomocy faktów konkretnych, jakich nie podałem do wiadomości publicznej, ponieważ żyją

jeszcze bracia masoni, którzy w nich brali udział i ponieważ te rzeczy jeszcze nie należą do historii,

niemniej jednak mogły być opisane, gdyż były sprawami wiadomymi publicznie lub zdarzały się

powszechnie. Lepiej by każdy z czytelników sam zdobył sobie dowody potwierdzające treść tej książki,

obserwując fakty i osoby w polu swojego widzenia, nigdy jednak nie zapominając o tym, co tyle razy

powtarzałem, że w masonerii są osoby poważne i szczere, które nie znają ani jej celów, ani sposobów

działania i nie postępują pod wpływem ducha i doktryny masońskiej.

Masoneria również oceniła moją książkę, a bracia masoni powtarzają osąd opublikowany w ich

czasopiśmie. Według braci .'. ja "wybrałem wszystko błoto z antymasońskiej kloaki i przy pomocy cytat

niekompletnych i nieautentycznych, przy pomocy powtarzania konceptów czterech zawiedzionych lub

płatnych nikczemników, których klerykalizm utrzymywał na swoje usługi i dla swojej korzyści, staram się

pozbawić wartości święte dzieło miłości bliźniego, które masoneria wszędzie prowadzi". (Revista

Masonica de Chile, marzec 1924, s. 130).

Cytowane czasopismo dodaje też, że korzystając ze zwolnienia opłat pocztowych, z którego korzystają

dostojnicy kościoła, rozpowszechniłem książkę gęsto po kraju, nie ponosząc kosztów.

Moja odpowiedź jest krótka: po pierwsze, książka ta była wydana w Santiago i rozprowadzona stamtąd

przez Stowarzyszenie Dobrej Prasy, które nie jest "dostojnikiem kościoła", ani też nie jest zwolnione od opłat.

Egzemplarze, które rozsyłałem z Iquique zaopatrzyłem w odpowiednie znaczki pocztowe.

Po wtóre, jeśli nie cytowałem w całości wszystkich świadectw, które miałem w rękach, czyniłem to,

aby nie rozszerzać nadmiernie tego dziełka i aby nie przerosło ono mych zamierzeń. Zawsze jednak

podawałem źródło mych cytatów z całą precyzją, w odróżnieniu od publikacji masońskich, w których

prawie nigdy tego nie ma.

Po trzecie, cytaty te są albo wzięte z dzieł autorów masońskich o autorytecie uznanym w Zakonie, albo

też odnoszą się do faktów historycznych, w których brali udział bracia .'. bezpośrednio lub przez swoje

wpływy. Jeśli jest coś odrażającego w tym wszystkim, to nie pochodzi to ode mnie ani od nieprzyjaciół

masonerii, ale wynika z samych faktów czy doktryn.

Ktoś powiedział, że nie sprawdzałem tego co powiedziałem o masonerii. Czytelnicy sami powiedzą, czy

przynajmniej nie jest sprawdzona powszechna zgodność przewijająca się przez karty tej książki co do ogólnej

oszukańczej metody, przy pomocy której masoneria zdobywa i utrzymuje adeptów, aż do przesycenia ich

dusz głęboko, a niekiedy gwałtownie, swoimi ideałami zniszczenia porządku chrześcijańskiego, aż do

wymazania samego imienia Chrystusa lub nawet Boga, co w sposób podstępny albo wręcz bezczelny,

zależnie od okoliczności, próbuje się urzeczywistnić. Czytelnicy sami także powiedzą, czy to, co oni widzą i

wiedzą o masonerii i jej czynach, zgadza się, czy też nie z moimi twierdzeniami.

Co się tyczy działalności politycznej masonerii i jej ducha antychrześcijańskiego, zdarzenia, które w Chile

poprzedziły i towarzyszyły wyboro...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin