Komentarz do wypowiedzi ks. dr. Piotra Kieniewicza (Między Sklepami, TVN Religia).txt

(3 KB) Pobierz
Komentarz do wypowiedzi ks. dr. Piotra Kieniewicza (Mi�dzy Sklepami, TVN Religia)

Na pocz�tek warto zaznaczy�, �e tak naprawd� trudno polemizowa� z opiniami os�b reprezentuj�cych jak�kolwiek instytucj� religijn�, poniewa� nauka �wiecka porusza si� po zupe�nie innej p�aszczy�nie poj�ciowej ni� teologia. Dlatego te� nie b�d� konfrontowa� wypowiedzi dra Kieniewicza ze stanem wiedzy medycznej, tylko wypunktuj� b��dy w rozumowaniu og�lnochrze�cija�skim.

Zaczyna on od stwierdzenia, �e zdaniem Ko�cio�a problem transseksualizmu nie le�y w ciele, ale w psychice danej osoby. Umys� nie potrafi rozpozna� cia�a, kt�re da� mu B�g, w zwi�zku z czym nie ma potrzeby �ci�� zdrowego cia�a� (cytat). Nie jestem w stanie przychyli� si� do tego zdania (poniewa� sam reprezentuj� punkt widzenia nauki �wieckiej), ale mog� pr�bowa� je rozumie�, poniewa� wielokrotnie spotka�em osoby o podobnej opinii nt. korekty p�ci, jednak�e, gdy w ten spos�b wypowiada si� osoba duchowna, nale�y stanowczo zaprotestowa�.

Powody wydaj� si� oczywiste, cho� Ko�ci� katolicki najwyra�niej nie pojmuje wprowadzanej przez siebie dwuznaczno�ci �wiatopogl�dowej. Podstaw� chrze�cija�skiej teologii by�a i wci�� pozostaje dusza, to ona stanowi esencj� naszego istnienia, za� cia�o pozostaje jedynie pow�ok�, kt�rej zadaniem jest �przechowa� dusz�. Katolicyzm k�adzie spory nacisk na zmartwychwstanie cia� na tzw. S�dzie Ostatecznym, czyli powt�rnym zst�pieniu Zbawiciela. Nie chc� przy okazji komentarza zajmowa� si� filozofi� chrze�cija�sk�, jednak s�dz�, �e je�li kremacja nie przeszkadza cia�u w zmartwychwstaniu, w jaki spos�b przeszkodzi�aby w tym korekta p�ci? (Zreszt� problem nie dotyczy tylko transseksualist�w, co w takim razie z osobami po amputacji, niepe�nosprawnymi ruchowo i innymi?)

Trzeba natomiast podzi�kowa� drowi Kieniewiczowi za wyj�tkowo pojednawcz� wypowied�: �Dla Ko�cio�a cz�owiek jest najwa�niejszy (...) i ja cz�owieka darz� szacunkiem�. Przyznam szczerze, nie us�yszymy dzi� tego typu zda� z ust ka�dego ksi�dza.

Niestety, wspomniana wy�ej opinia zostaje zatarta przez kolejn� wypowied�, w zwi�zku z czym umyka wielu widzom (takie wra�enie odnios�em po kilku dyskusjach, zw�aszcza z p. Ann� Grodz�), kt�rzy koncentruj� si� na rzekomym spisku lobby farmakologiczno-psychologicznego zainteresowanego wy��cznie pieni�dzmi (dr Kieniewicz najwyra�niej nie wie, �e kiedy� w Polsce istnia�a mo�liwo�� refundacji zabieg�w operacji zmiany p�ci). Ten argument poparty jest badaniami studentki, kt�ra w przygotowaniu do swojej pracy magisterskiej si�gn�a tak�e do literatury obcoj�zycznej, z czego wynika jednak, �e albo nie sprawdzi�a, albo zupe�nie nie wzi�a pod uwag� Mi�dzynarodowej Klasyfikacji Chor�b i Problem�w Zdrowotnych (ICD-10), a tak�e nie si�gn�a do dokument�w wa�niejszych o�rodk�w psychologicznych i psychiatrycznych. Gdyby tego dokona�a, wiedzia�aby, �e termin �transseksualizm� istnieje w nauce faktycznie, a oficjalne dopuszczenie leczenia (poprzez podawanie hormon�w p�ciowych i wykonywanie zabieg�w chirurgicznych) poprzedzono wnikliwymi badaniami.

Dodatkowo � ale to ju� tylko na marginesie � wspomn�, �e podstawowa wiedza z zakresu antropologii kultury, p�ciowo�ci i genderu (a takow� mie� trzeba, gdy zabiera si� za temat zaburze� identyfikacji p�ciowej) ka�e zdecydowanie odrzuci� hipotez� jakby transseksualizm by� wynalazkiem medycyny XX wieku (w�tpi� ka�e tu g��wnie fakt istnienia os�b TS w kulturach niezachodnich, tak�e w kulturach plemiennych).

Na koniec warto podzi�kowa� drowi Kieniewiczowi za ch�� �towarzyszenia w problemie�. Nie wyczu�em w tym podsumowaniu �adnej ironii, ani negatywnego podej�cia, widzia�em za to cz�owieka, kt�ry nie do ko�ca orientowa� si� w temacie i chcia� pomaga� na w�asny spos�b. Jednak w tego typu sprawach nie mo�na dzia�a� intuicyjnie. Potrzebna jest za to rzetelna wiedza.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin