Tworzenie stron WWW we Flashu Projekty.pdf

(1207 KB) Pobierz
Tworzenie stron WWW we Flashu. Projekty
IDZ DO
PRZYK£ADOW Y ROZDZIA£
Tworzenie stron WWW
SPIS TREŒCI
we Flashu. Projekty
KATALOG KSI¥¯EK
Autor: David Morris
T³umaczenie: Marcin Samodulski
ISBN: 83-246-0154-6
Tytu³ orygina³ u: Creating a Web Site
Format: B5, stron: 160
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Programu Macromedia Flash nie trzeba ju¿ chyba nikomu przedstawiaæ. To doskona³e
narzêdzie do tworzenia interaktywnych witryn WWW i prezentacji multimedialnych
cieszy siê od lat nies³abn¹c¹ popularnoœci¹ wœród projektantów i grafików
komputerowych. Ostatnie wersje tego programu wzbogacono o obiektowy jêzyk
programowania ActionScript, co dodatkowo zwiêkszy³o jego mo¿liwoœci. Obecna wersja
Flasha to prawdziwy kombajn, za pomoc¹ którego mo¿na stworzyæ niemal ka¿d¹
aplikacjê multimedialn¹ i efektown¹ witrynê WWW.
Ksi¹¿ka „Tworzenie stron WWW we Flashu. Projekty” to ilustrowany przewodnik
przedstawiaj¹cy program Macromedia Flash MX 2004. Opisuje kolejne kroki
prowadz¹ce do zbudowania multimedialnej i interaktywnej witryny WWW
z wykorzystaniem narzêdzi, w które wyposa¿ony jest Flash. Nie znajdziesz jednak
w niej d³ugich opisów i dziesi¹tek parametrów. Ka¿de zagadnienie przedstawione jest
za pomoc¹ zrzutów ekranu i krótkich instrukcji. Dziêki temu w ci¹gu kilku godzin
zrealizujesz swój pierwszy projekt we Flashu.
Interfejs u¿ytkownika
Przygotowanie struktury plików i zdefiniowanie parametrów projektu
Tworzenie uk³adu graficznego za pomoc¹ narzêdzi rysunkowych
Stosowanie symboli
Dodawanie tekstu do strony
Korzystanie z listwy czasowej
Tworzenie animacji i mechanizmów nawigacyjnych
£adowanie danych z zewnêtrznych plików
Publikacja witryny
Dziêki lekturze tej ksi¹¿ki przekonasz siê,
jak ogromne mo¿liwoœci oferuje Ci Macromedia Flash
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
ONOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
677868199.017.png 677868199.018.png 677868199.019.png 677868199.020.png
spis treści
wprowadzenie
7
witryna, którą stworzymy
8
poznaj flasha
13
organizacja książki
10
następny krok
19
towarzysząca witryna internetowa
12
informacje dodatkowe
20
1. przygotowanie plików tworzących witrynę
21
definiowanie struktury katalogów
22
zapisywanie pliku
25
tworzenie plików składowych witryny 23
zapisywanie zestawu kolorów
26
ustawianie własności sceny
24
informacje dodatkowe
28
2. projekt układu graficznego
29
ustawienia linii pomocniczych
30
importowanie rysunków
rysowanie tła
31
wektorowych
44
tworzenie gradientu liniowego
33
porządkowanie symboli
45
edycja gradientu liniowego
35
przekształcanie obiektów
46
tworzenie gradientu radialnego
36
importowanie obrazu
tworzenie gradientu kołowego
38
bitmapowego
47
grafika wielokrotnego użytku
39
dodawanie warstwy
edycja symbolu
41
maskującej
48
projektowanie przy użyciu warstw
42
informacje dodatkowe
49
przemieszczanie pomiędzy warstwami 43
3. dodawanie i stylizowanie tekstu
51
wstawianie pojedynczego
zmiana atrybutów pola tekstowego
55
wiersza tekstu
52
wstawianie łącza typu e-mail
56
tekst o ustalonej szerokości
54
tworzenie tekstu ozdobnego
57
4. użycie listwy czasowej do organizacji witryny
59
tworzenie strony głównej
60
dodawanie etykiet do klatek
66
dodawanie klatek
62
sterowanie przebiegiem animacji
67
tworzenie klatek kluczowych
64
informacje dodatkowe
69
677868199.001.png 677868199.002.png
spis treści
5. tworzenie animacji
71
tworzenie animacji ruchu
72
wstrzymywanie odtwarzania animacji 88
odtwarzanie animacji we flashu
74
wyświetlanie podglądu filmu
90
złożone animacje
75
sterowanie odtwarzaniem klipów
91
kopiowanie i wklejanie klatek
78
efekt płynnego przejścia
93
stosowanie efektów listwy czasowej
79
informacje dodatkowe
97
przesuwanie animacji
87
6. tworzenie mechanizmu nawigacji
99
tworzenie przycisków
100
układanie przycisków
111
podgląd działania przycisku
106
tworzenie działów witryny
114
animowanie stanu przycisku
107
dołączanie skryptów
116
dołączanie dźwięków do przycisku
110
zmiana działania przycisku
118
powielanie przycisków
111
informacje dodatkowe
120
7. wypełnianie działów witryn zawartością
121
tworzenie filmów działów
122
łącza do zewnętrznych stron www
133
tworzenie przewijanego tekstu
123
sterowanie pokazem slajdów
135
ładowanie zewnętrznych plików
127
tworzenie paska postępu ładowania 137
wczytywanie plików tekstowych
130
informacje dodatkowe
140
8. publikowanie witryny
141
ustawienia pliku swf
142
ustawienia html
150
optymalizacja rozmiaru plików
144
przygotowanie plików do przesłania 153
pasek postępu wczytywania
147
skorowidz
155
spis treści
677868199.003.png 677868199.004.png
2
projekt
układu graficznego
Naszym pierwszym zadaniem w procesie tworzenia witryny będzie wykonanie pro-
jektu układu graficznego, w którym będziemy prezentować jej zawartość. O ukła-
dzie graficznym można myśleć jak o aranżacji scenografii w filmie: ustawienie tła,
zdefiniowanie różnych obszarów i jej ogólne uatrakcyjnienie. Przy okazji nauczymy
się używać wielu z podstawowych funkcji Flasha. Oto niektóre czynności, które
omówimy:
Importowanie i prze-
kształcanie obrazów
wektorowych;
Zapisywanie obiektów wielokrotnego użytku, które
noszą nazwę symboli , w celu ułatwienia modyfikacji
sceny oraz uzyskania pliku projektu o mniejszej
objętości;
Użycie do tworzenia prostokątów
i linii narzędzi służących do ryso-
wania;
Tworzenie i modyfikowanie wy-
pełnień specjalnych, na przykład
liniowych i radialnych gradientów;
Tworzenie warstw w celu uporząd-
kowania zawartości projektu;
Importowanie bitmap i ich masko-
wanie.
29
677868199.005.png 677868199.006.png 677868199.007.png 677868199.008.png 677868199.009.png 677868199.010.png 677868199.011.png 677868199.012.png
ustawianie linii pomocniczych
Dzięki liniom pomocniczym możemy zdefiniować pewne obszary na scenie, a także
ułatwić sobie układanie obiektów. Dodajmy kilka linii pomocniczych, zanim zacznie-
my rysować tło.
Wybieramy polecenie Window\Design Panels\Info (okno\panele projektowania\
info) , aby wyświetlić panel Info (info).
Wybieramy polecenie View\Rulers
(widok\linijki), aby włączyć wyświetlanie
linijek wzdłuż lewej i górnej krawędzi
sceny.
Klikamy i przeciągamy linię pomoc-
niczą z poziomej (górnej) linijki. Obser-
wujemy panel Info — gdy współrzędna
y kursora będzie wynosić 60 , puszczamy
przycisk myszy. Przeciągamy na scenę
jeszcze dwie linie pomocnicze i ustawia-
my je na pozycjach 80 i 250 .
Upewniamy się, że opcja Snap to
Guides (przyciąganie do linijek) jest włą-
czona. Wybieramy polecenie View\Snap-
ping (widok\przyciąganie). W podmenu
sprawdzamy, czy opcja Snap to Guides
jest zaznaczona. Jeśli nie, klikamy Snap
to Guides , aby ją włączyć.
30
projekt układu graficznego
1
2
3
4
677868199.013.png 677868199.014.png 677868199.015.png 677868199.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin