ABC CorelDRAW X4 PL.pdf

(875 KB) Pobierz
ABC CorelDRAW X4 PL
ABC CorelDRAW X4 PL
Autor: Roland Zimek
ISBN: 83-246-1926-7
Format: 158x228, stron: 304
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Poznaj najnowszĴ wersjķ programu i twrz wspaniaĀĴ grafikķ
¤Jak korzystaě z okien dokowanych?
¤Jak tworzyě kopiķ obiektu podczas transformacji?
¤Jak uŃywaě wypeĀnieĺ i konturw?
Corel to jeden z najpopularniejszych i jednoczeľnie najbardziej przyjaznych
dla uŃytkownika programw graficznych. Pozwala na profesjonalne wykonanie materiaĀw
reklamowych, wizytwek, ilustracji i innych dokumentw z elementami graficznymi.
Najnowsza wersja pakietu CorelDRAW Graphics Suite X4 zostaĀa wyposaŃona
w kilkadziesiĴt nowych funkcji oraz usprawnieĺ. Jedna z najwaŃniejszych zmian to
wprowadzenie narzķdzia Tabela, pozwalajĴcego na rysowanie tabel o dowolnych
rozmiarach i poddawanie ich transformacjom. Daje ono takŃe moŃliwoľě importowania
tabel z innych programw. NowoľciĴ sĴ znacznie bardziej zaawansowane techniki pracy
z warstwami, zapewniajĴce niezaleŃnĴ edycjķ wszystkich warstw dla kaŃdej strony i caĀego
dokumentu, przy czym kaŃda ze stron moŃe zawieraě swoje wĀasne prowadnice.
Wprowadzenie tych i innych usprawnieĺ powoduje, Ńe praca z programem staje siķ
znacznie Āatwiejsza i daje wspaniaĀe efekty.
KsiĴŃka âABC CorelDRAW X4 PLÒ w bardzo przejrzysty i jasny sposb pokazuje,
jak pracowaě z grafikĴ bitmapowĴ i wektorowĴ. Dziķki temu podrķcznikowi szybko
nauczysz siķ rysowaě i transformowaě obiekty, nadawaě im kolory oraz tworzyě ich kopie.
Bķdziesz umiaĀ tworzyě tabele, a takŃe na rŃne sposoby ĀĴczyě rysunki z tekstem.
Dowiesz siķ, na czym polega trasowanie, metamorfoza czy interakcyjna przezroczystoľě.
Poznasz wszystkie czynnoľci niezbķdne do zaprojektowania i wykonania profesjonalnych
materiaĀw reklamowych, wizytwek, kalendarzy, plakatw i wielu innych dokumentw.
¤ RŃnice miķdzy rysunkiem rastrowym a wektorowym
¤ Podstawy rysunku wektorowego
¤ Inteligentne rysowanie
¤ Transformacje obiektw
¤ Grupowanie, wyrwnywanie i rozkĀadanie obiektw
¤ Praca z tekstem i tabelami
¤ UŃywanie wypeĀnieĺ i konturw
¤ Dynamiczne prowadnice i przyciĴganie do obiektw
¤ Edycja krzywych
¤ Narzķdzia kadrowania i narzķdzia ksztaĀtu
¤ Bitmapy i trasowanie
Grafika komputerowa bez tajemnic!
311342216.005.png 311342216.006.png 311342216.007.png 311342216.008.png
SPIS TRECI
1
Wstp ..............................................................................7
Opis programu CorelDRAW X4 .......................................................7
Co nowego w programie? ................................................................8
Wymagania systemowe ...................................................................9
Rónice midzy rysunkiem rastrowym a wektorowym ..............10
2
Pierwsze kroki ..............................................................15
Uruchamianie programu ...............................................................15
Podstawowe terminy .....................................................................18
Wygld ekranu ..............................................................................19
Zapisywanie, otwieranie i drukowanie rysunków .......................23
Zapisywanie rysunków ............................................................23
Otwieranie rysunków ..............................................................26
Drukowanie rysunków ............................................................28
Przydatne informacje ....................................................................30
Korzystanie z okien dokowanych .................................................33
Okno dokowane Podpowiedzi .......................................................35
Obszar roboczy ..............................................................................38
Rozmiar strony ........................................................................38
To strony .................................................................................40
Wstawianie i usuwanie stron ..................................................41
Korzystanie z Pomocy ...................................................................42
3
Podstawy rysunku wektorowego .....................................45
Rysowanie prostych obiektów ......................................................45
Prostokty, elipsy, wielokty, gwiazdy i spirale ....................46
Ksztaty podstawowe ...............................................................50
311342216.001.png
ABC CorelDRAW X4 PL
Obiekty z 3 punktów ...............................................................51
Inteligentne rysowanie ............................................................52
Nadawanie obiektom kolorów ......................................................53
Transformacje obiektów ...............................................................57
Precyzyjne transformacje obiektów .............................................61
Tworzenie kopii obiektu ...............................................................63
Tworzenie kopii obiektu podczas transformacji ....................63
Tworzenie wielu kopii obiektu ...............................................64
Duplikowanie obiektu .............................................................65
Klonowanie obiektów ..............................................................67
Symbole .........................................................................................70
Kolejno obiektów .......................................................................75
Wybieranie obiektów ....................................................................77
Grupowanie obiektów ...................................................................78
Blokowanie obiektów ....................................................................80
Wyrównywanie i rozkadanie obiektów .......................................81
Wyrównywanie .......................................................................81
Rozkadanie .............................................................................83
4
Praca z tekstem i tabelami ............................................ 87
Tekst ..............................................................................................87
Wprowadzanie tekstu ..............................................................87
Importowanie tekstu ...............................................................90
Formatowanie tekstu ..............................................................92
Wyrównywanie obiektów wzgldem tekstu ........................110
Wstawianie znaków specjalnych ..........................................111
Rozpoznawanie kroju czcionki .............................................112
Tabele ..........................................................................................113
Tworzenie tabel .....................................................................115
Zaznaczanie wybranych elementów tabeli ...........................118
Praca nad kolumnami, wierszami i komórkami ...................119
Wprowadzanie do komórek tekstu oraz obrazów ................123
Formatowanie tabeli i komórek ............................................124
5
Uywanie wypenie i konturów .................................. 127
Zmiana ustawie domylnych ....................................................128
Wypenienie jednolite ..................................................................129
Wypenienie tonalne ...................................................................134
Wypenienie deseniem ................................................................136
Wypenienie tekstur ..................................................................139
Wypenienie postscriptowe .........................................................140
Okno dokowane Kolor .................................................................142
Kontury obiektów ........................................................................143
Interakcyjne wypenienie ...........................................................147
Interakcyjne wypenienie siatkowe ............................................149
Inteligentne wypenianie ............................................................150
Przeksztacanie konturu w obiekt ..............................................151
4
311342216.002.png
Spis treci
6 Precyzyjne rysowanie ..................................................153
Linijki ...........................................................................................154
Siatka ...........................................................................................156
Prowadnice ..................................................................................159
Dynamiczne prowadnice .............................................................161
Przyciganie do obiektów ...........................................................164
7 Edycja krzywych ..........................................................169
Rysowanie linii ............................................................................169
Rysunek odrczny ..................................................................170
Krzywe Béziera ......................................................................172
rodki artystyczne .................................................................173
Pisak .......................................................................................176
amana ...................................................................................176
Krzywa z 3 punktów ..............................................................177
Interakcyjny cznik ..............................................................177
Wymiary .................................................................................179
Krzywe Béziera ............................................................................182
Zmiana ksztatu krzywych ..........................................................185
Zmiana ksztatu obiektów ...........................................................189
8 Modyfikacje obiektów ...................................................193
Narzdzia kadrowania ................................................................193
Kadrowanie ............................................................................194
Nó .........................................................................................195
Gumka ....................................................................................196
Usuwanie segmentów wirtualnych .......................................196
Narzdzia ksztatu ......................................................................197
Pdzel rozmazujcy ...............................................................197
Pdzel chropowaty .................................................................199
Swobodna transformacja .......................................................200
czenie obiektów .......................................................................201
Ksztatowanie ..............................................................................202
Spawanie ................................................................................203
Przycinanie ............................................................................204
Cz wspólna ........................................................................205
Upro ....................................................................................205
Przód bez tyu ........................................................................206
Ty bez przodu .......................................................................206
9 Praca z bitmapami .......................................................207
Edycja grafiki rastrowej ..............................................................207
Trasowanie ..................................................................................213
10 Efekty ..........................................................................219
Dopasowanie, transformacje i korekcja ......................................220
Metamorfoza ...............................................................................222
Obrys ............................................................................................228
5
311342216.003.png
ABC CorelDRAW X4 PL
Obwiednia ....................................................................................229
Gbia ...........................................................................................233
Faza ..............................................................................................239
Soczewka .....................................................................................242
Perspektywa ................................................................................247
Utwórz granice ............................................................................248
Kadrowanie ..................................................................................249
Efekty interakcyjne .....................................................................253
Interakcyjna metamorfoza ....................................................254
Interakcyjny obrys .................................................................254
Interakcyjne znieksztacenie .................................................255
Interakcyjny cie ...................................................................257
Interakcyjna obwiednia .........................................................258
Interakcyjna gbia ................................................................258
Interakcyjna przezroczysto ................................................259
Dopasowanie tekstu do cieki ...................................................263
Obwiednia i oblewanie tekstem obiektów ............................266
11 Narzdzia .................................................................... 269
Meneder obiektów .....................................................................270
Zarzdzanie obiektami ..........................................................271
Warstwy .................................................................................273
Meneder danych obiektu ...........................................................280
Meneder widoków .....................................................................282
Style grafiki i tekstu ....................................................................284
Skorowidz ................................................................... 289
6
311342216.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin