Prywatne przedsiębiorstwa wojskowe.pdf

(1001 KB) Pobierz
Stosunki Międzynarodowe - International Relations, issue: 1-2 / 2008 — PRYWATNE PRZEDSIĘBIORSTWA WOJSKOWE – IMPLIKACJE DLA BEZPIECZEŃSTWA MIĘDZYNARODOWEGO
 
PRYWATNE PRZEDSIĘBIORSTWA WOJSKOWE – IMPLIKACJE DLA
BEZPIECZEŃSTWA MIĘDZYNARODOWEGO
«Private Military Enterprises – the Implications for International Security»
by Marek Madej
Source:
International Relations (Stosunki Międzynarodowe ­ International Relations), issue: 1­2 / 2008, pages:
47­61, on  www.ceeol.com .
421895770.034.png
Stosunki Miêdzynarodowe – International Relations nr 1–2 (t.37) 2008
Marek Madej
PRYWATNE PRZEDSIĘBIORSTWA WOJSKOWE
– IMPLIKACJE DLA BEZPIECZEŃSTWA
MIĘDZYNARODOWEGO
We wrześniu 2007 r. w Bagdadzie doszło do znamiennego incydentu. Ochraniający ame-
rykański konwój pracownicy firmy Blackwater, prywatnego przedsiębiorstwa oferującego
usługi wojskowe z siedzibą w Karolinie Północnej, otworzyli ogień do cywilów, rzekomo
– na co jednak nie uzyskano żadnych dowodów – w odpowiedzi na ostrzał z broni lekkiej.
W rezultacie zginęło 17 Irakijczyków. Rząd iracki natychmiast zareagował, zawieszając
licencję Blackwater na świadczenie usług w Iraku i wszczynając śledztwo w sprawie strze-
laniny, zwłaszcza że wrześniowe wydarzenie nie było przypadkiem odosobnionym 1 . O tej
sprawie informowały obszernie media światowe, dlatego w krajach zachodnich podniosły
się głosy krytykujące sposób działania prywatnych firm wojskowych w Iraku oraz wzrost
zakresu ich odpowiedzialności i uprawnień. W rezultacie także władze Stanów Zjednoczo-
nych wszczęły postępowanie wyjaśniające wobec Blackwater. Działalność firmy w Iraku
została tymczasowo ograniczona, a część jej personelu wycofana. Nadal jednak, m.in. ko-
rzystając z faktu, że do osób zatrudnianych przez prywatne przedsiębiorstwa świadczące
usługi na zlecenie rządu USA odnoszą się przepisy – wydanego jeszcze w 2004 r. przez
ówczesną Tymczasową Władzę Koalicyjną (CPA) – tzw. Rozkazu nr 17 (wyłączającego
spod jurysdykcji tego kraju żołnierzy wojsk amerykańskich i pracowników firm z nimi
współpracujących), personel Blackwater pozostaje w Iraku, a skala działań tego przedsię-
biorstwa stopniowo powraca do poziomu sprzed incydentu z 16 września. Pod koniec
2007 r. w sprawie wrześniowych wydarzeń nadal toczyło się równolegle w USA i Iraku
kilka śledztw, jednak ich przebieg pozwala przypuszczać, że nie zakończą się one szybko
i nie muszą nawet prowadzić do postawienia jakichkolwiek zarzutów 2 .
Takie incydenty umacniają stopniowo negatywną opinię o prywatnych przedsiębior-
stwach wojskowych, zwłaszcza w społeczeństwach zachodnich. Równocześnie skala, na
1 Śledztwo dotyczyło jeszcze sześciu innych przypadków użycia siły przez personel Blackwater w 2007 r.
A. Zagorin, B. Bennett, Iraq Limits Blackwaters s Operation , „Time” z 17 września 2007 r.; J. Glanz, S. Taver-
nise, Security Firm Faces Criminal Charges in Iraq , „The New York Times” z 23 września 2007 r.
2 D. Johnson, J.M. Broder, FBI Says Guards Killed 14 Iraqis Without Cause , „The New York Times”
z 14 listopada 2007 r.
421895770.035.png 421895770.036.png 421895770.037.png 421895770.001.png 421895770.002.png 421895770.003.png 421895770.004.png 421895770.005.png 421895770.006.png
48
Marek Madej
jaką państwa (nie tylko zachodnie) korzystają z usług tego typu firm, nie maleje, lecz wręcz
przeciwnie – dynamicznie rośnie 3 . Ten swoisty paradoks powoduje, że już od pewnego
czasu działalność prywatnych firm wojskowych wzbudza zainteresowanie badaczy i ko-
mentatorów politycznych z państw zachodnich. Tymczasem w Polsce dotychczas nie po-
święcano mu zbyt wiele uwagi, co może dziwić, zważywszy choćby na fakt, że w tego
rodzaju firmach są zatrudniani również obywatele polscy, a jednostki sił zbrojnych RP
uczestniczące w misjach zagranicznych muszą nierzadko współpracować w rejonie stacjo-
nowania właśnie z prywatnymi przedsiębiorstwami wojskowymi.
1. Geneza i istota prywatnych przedsiębiorstw wojskowych
Podmioty prywatne, oferujące państwom lub innym uczestnikom życia politycznego i spo-
łecznego (partiom, przedsiębiorstwom, ruchom narodowowyzwoleńczym) usługi w zakre-
sie szeroko rozumianego bezpieczeństwa, w tym prowadzenie działań wojskowych, nie są
zjawiskiem nowym w stosunkach międzynarodowych, specyficznym jedynie dla pozim-
nowojennego, zglobalizowanego i urynkowionego świata 4 . Formacje o charakterze zbli-
żonym do współczesnych prywatnych firm wojskowych funkcjonowały już wcześniej,
prężnie się rozwijając, aż do okrzepnięcia westfalskiego systemu międzynarodowego, op-
artego na scentralizowanych państwach absolutystycznych. Najlepszym tego przykładem
jest charakterystyczna dla renesansowych Włoch praktyka kondotierstwa ( condottieri ) 5 .
Wiele łączy też działania współczesnych „kontraktorów wojskowych” z aktywnością na-
jemników, stanowiącą niejako stały element rzeczywistości międzynarodowej (choć wy-
stępujący w poszczególnych okresach z różną intensywnością) 6 . Nie mniej intensywny
3 Znamienny jest fakt, że w 2007 r. wartość akcji DynCorp, jednej z największych prywatnych firm woj-
skowych (a zarazem jedynej spośród liczących się kompanii tego typu notowanej na giełdzie w USA), wzrosła
o 50%. Świadczyłoby to o bardzo optymistycznej ocenie ze strony inwestorów perspektyw tego specyficznego
sektora gospodarki, jakim jest sfera usług wojskowych. B. Debusmann, The U.S. addiction to privatising Wars ,
Reuters, 24 października 2007 r. , <http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/L24542336.htm> (29.02.2008).
4 Procesy globalizacyjne, a zwłaszcza stanowiąca ich element (a zarazem przejaw) komercjalizacja życia
społecznego i politycznego współczesnych społeczeństw, także w wymiarze bezpieczeństwa, są jedną z najważ-
niejszych przyczyn postępującej prywatyzacji przemocy w stosunkach międzynarodowych, której formą – oczy-
wiście nie jedyną – jest właśnie działalność „kontraktorów wojskowych”. Szerzej zob. B. Möller, Privatisation of
Conflict , Security and War , DIIS Working Paper 2005/2, Copenhagen 2005; M. Madej, Zagrożenia asymetryczne
bezpieczeństwa państw obszaru transatlantyckiego , Warszawa 2007, zwłaszcza rozdział II.
5 Działalność condottieri polegała na oferowaniu odpłatnych usług w zakresie stosowania siły i prowa-
dzenia wojen przez poddane dyscyplinie wojskowej i zorganizowane grupy kierowane przez dowódcę, który
równocześnie był swoistym „przedsiębiorcą”, niezwiązanym trwale z jednym władcą lub organizmem politycz-
nym. Jednymi z najsłynniejszych kondotierów byli Bartolomeo Colleoni (1400-1475) i twórca fortuny Sforzów
Muzio Attendolo („Sforza”, 1369–1424). Szerzej zob. E.B. Smith, The New Condottieri and US Policy: The
Privatization of Conflict and Its Implications , „Parameters”, zima 2002–2003 (t. XXXII, nr 4), s. 105. Aktyw-
nością o zbliżonym do kondotierstwa charakterze było też korsarstwo, uprawiane m.in. przez Francisa Drake’a
czy Waltera Raleigha.
6 Zgodnie z art. 47 I protokołu dodatkowego do Konwencji Genewskich z 1949 r. najemnikiem jest osoba
zwerbowana specjalnie do uczestnictwa w konflikcie zbrojnym i biorąca w nim realny udział, która nie jest
obywatelem państwa-strony konfliktu, dla której walczy, nie mieszka w nim stale ani nie jest członkiem jego sił
zbrojnych. Dodatkowo nie została ona w rejon konfliktu wysłana przez żadne inne państwo w misji urzędowej
421895770.007.png 421895770.008.png 421895770.009.png 421895770.010.png 421895770.011.png 421895770.012.png 421895770.013.png 421895770.014.png 421895770.015.png
Prywatne przedsiębiorstwa wojskowe – implikacje dla bezpieczeństwa międzynarodowego
49
rozwój prywatne przedsiębiorstwa świadczące usługi w sferze bezpieczeństwa przeżywa-
ły w okresie pozimnowojennym, zwłaszcza po 11 września 2001 r. proces ten znacznie się
nasilił. Niestety, dotychczas nie udało się wypracować jasnej, jednoznacznej i kompletnej
siatki pojęciowej, pozwalającej działalność tego rodzaju podmiotów wszechstronnie opisać
i scharakteryzować. Co więcej, w nauce nie osiągnięto porozumienia nawet co do definicji
takich firm.
Najogólniej prywatne przedsiębiorstwa aktywne w sferze bezpieczeństwa to firmy
działające jawnie i legalnie (przynajmniej w założeniu), w sposób ciągły (nie doraźnie)
i mające charakter korporacyjny (przedsięwzięcia biznesowego), oferujące różnorakie usłu-
gi w zakresie stosowania siły lub inne działania istotne w kontekście bezpieczeństwa pań-
stwa, w tym prowadzenie działań zbrojnych 7 . Spośród wymienionych cech nacisk kładzie
się właśnie na „korporacyjność” prywatnych przedsiębiorstw wojskowych, a więc na fakt,
że działają one jawnie, jako podmiot gospodarczy podlegający określonym regulacjom
prawnym. Ten bowiem czynnik ma decydować o odmienności działań tych podmiotów od
„zwyczajnego” najemnictwa, nielegalnego – jak wspomniano – w świetle prawa między-
narodowego 8 .
Trudniej określić zakres przedmiotowy działań prywatnych firm wojskowych (rodza-
je świadczonych przez nie usług), gdyż ich działalność może przyjmować zróżnicowane
formy. Najprostszą, ale często stosowaną klasyfikacją jest podział tego rodzaju firm na
dwie podstawowe grupy – tzw. prywatne kompanie wojskowe ( Private Military Compa-
nies – PMC’s), oferujące usługi o charakterze ofensywnym i niejako „frontowe” ( frontline ),
czyli łączące się bezpośrednio z użyciem siły w rejonie konfliktu, oraz prywatne przedsię-
biorstwa aktywne w sferze bezpieczeństwa ( Private Security Companies – PSC’s), reali-
zujące zadania defensywne i pomocnicze, polegające głównie na ochronie osób i mienia 9 .
lub jako członek sił zbrojnych, a motywowana jest przez chęć uzyskania korzyści materialnych, o czym świadczy
fakt, że walczy w zamian za obietnicę wynagrodzenia wyraźnie wyższego od tego, które jest przyrzeczone lub
wypłacane kombatantom, mającym podobny stopień i sprawującym zbliżoną funkcję w siłach zbrojnych kraju,
po którego stronie się opowiedziała. Tak rozumianemu najemnikowi nie przysługuje status jeńca ani członka sił
zbrojnych (kombatanta).
7 Por. J. Ciliers, Private security in war-torn African states , w: J. Cilliers, P. Mason (eds.), Peace , Profit or
Plunder? Privatisation of Security in War-Torn African Societies , Pretoria 1999, s. 1.
8 Innymi często wskazywanymi cechami prywatnych firm wojskowych odróżniającymi je od „zwykłego”
najemnictwa, w większości wynikającymi z „korporacyjności” tych przedsiębiorstw, są różnice w przebiegu
rekrutacji ich pracowników, która odbywa się jawnie i w sposób mniej zindywidualizowany oraz nie tak bardzo
doraźny jak w wypadku najemników. Por. D. Avant, The Market for Force. The Consequences of Privatising
Security , Cambridge 2005, s. 22–26. Osobną kwestią jest ocena, czy „korporacyjność” stanowi rzeczywiście na
tyle istotną różnicę, by nie można było uznać prywatnych firm wojskowych jedynie za współczesną postać „(bez-
zasadnie) zalegalizowanego najemnictwa”. Por. Idem, Mercenaries , „Foreign Policy”, lipiec/sierpień 2004 r.
(nr 143); P. Singer, War , Profits , and the Vacuum of Law: Privatized Military Firms and International Law ,
„Columbia Journal of Transnational Law”, t. 42, nr 2.
9 W takim układzie działalność przedsiębiorstw pierwszego typu polega przede wszystkim na faktycznym
angażowaniu się w walki w rejonie konfliktu, bezpośrednim dowodzeniu oddziałami polowymi oraz kierowaniu
operacjami wojskowymi, a w nieco mniejszym stopniu również na działaniach wspomagających (obsłudze logi-
stycznej, wywiadowczej itp.). Firmy należące natomiast do drugiej grupy specjalizują się wówczas w usługach
„ochroniarskich”, szeroko jednak rozumianych (mogących przybrać formę zarówno służby wartowniczej, jak
i ochrony VIP-ów czy transportów z zaopatrzeniem dla walczących wojsk). Por. C. Holmqvist, Private Security
Companies. The Case for Regulation , „SIPRI Policy Paper” 2005, nr 9, s. 4.
421895770.016.png 421895770.017.png 421895770.018.png 421895770.019.png 421895770.020.png 421895770.021.png 421895770.022.png 421895770.023.png 421895770.024.png
50
Marek Madej
Nierzadko jednak PMC’s uznaje się jedynie za szczególną formę bardziej generalnej kate-
gorii, jaką są wówczas PSC’s (w takim układzie definiowane jako firmy oferujące wszel-
kiego rodzaju usługi wojskowe), lub też odwrotnie, określenie PMC’s odnosi się do wszyst-
kich prywatnych form obecności na „rynku bezpieczeństwa wojskowego” (traktując wów-
czas oba określenia – „prywatne firmy wojskowe” i „prywatne firmy ochraniające” – jako
synonimy) 10 . Dlatego też w literaturze przedmiotu popularność zdobyła nieco bardziej
szczegółowa typologia amerykańskiego badacza Petera W. Singera, pozwalająca w znacz-
nym stopniu uniknąć tego rodzaju rozbieżności interpretacyjnych. Autor ten wyróżnia trzy
główne typy przedsiębiorstw aktywnych w sferze bezpieczeństwa:
– firmy oferujące zdolności wojskowe ( Military Provider Firms – MPF’s), bezpośred-
nio angażujące się w walkę (czasem w roli kierowniczej i swoistego force multiplier dla
sił zbrojnych państwa-klienta) lub świadczące inne usługi „pola bitwy”;
– prywatnych konsultantów wojskowych ( Military Consulting Firms - MCF’s), któ-
rych aktywność obejmuje wszelkiego rodzaju doradztwo wojskowe, prowadzenie szkoleń
oraz realizację programów restrukturyzacyjnych w siłach zbrojnych kraju-klienta;
– firmy wykonujące zadania pomocnicze i wspierające ( Military Support Firms
– SF’s), a więc zajmujące się kwestiami logistycznymi, transportem, wywiadem oraz in-
nymi działaniami niewymagającymi bezpośredniego stosowania siły ( non-lethal aid and
assistance ) 11 .
Wszelkie jednak, nawet najbardziej złożone typologie prywatnych firm aktywnych
w sferze bezpieczeństwa mają charakter modelowy i umowny. W konkretnych bowiem
sytuacjach precyzyjne określenie charakteru usługi świadczonej przez daną firmę może
okazać się trudne, zadania tych przedsiębiorstw nierzadko zmieniają też charakter w czasie
ich realizacji, a dodatkowo jedno przedsiębiorstwo może przecież oferować zdolności wie-
lu rodzajów 12 . Dlatego też niektórzy badacze, chcąc rozwiązać tego rodzaju problemy,
stosują analogiczną do przedstawionej przez Petera W. Singera typologię, ale odnosząc ją
do charakteru zawartych przez te firmy kontraktów i świadczonych usług, a nie samych
wykonujących je podmiotów 13 . Nierzadko sposobem wybrnięcia z tych trudności klasyfi-
kacyjnych i definicyjnych jest też posługiwanie się w odniesieniu do wszelkiego rodzaju
przedsiębiorstw prywatnych działających w sferze bezpieczeństwa ogólnym terminem
10 Por. D. Avant, The Privatization of Security and Change in the Control of Force , „International Studies
Perspectives”, maj 2004, s. 153–154; B. Møller, Privatisation of …, op. cit., s. 15–16.
11 P.W. Singer, op. cit., s. 200–202. Inne, bardziej złożone klasyfikacje, oprócz uwzględnianych przez Sin-
gera różnic w intensywności stosowanej przemocy i „odległości świadczenia usługi od pola walki”, biorą pod
uwagę m.in. rodzaj klienta – odbiorcy usług danej firmy. Szerzej zob. Ch. Kinsey, Corporate Soldiers and Inter-
national Security. The Rise of Private Military Companies . London–New York 2006, s. 8–34.
12 Dobrze ilustruje to przykład ochrony konwojów z zaopatrzeniem dla wojsk rozmieszczonych w rejonie
konfliktu, która pozornie należy do działań defensywnych typowych dla MSF (za taką uchodzi np. realizująca
tego rodzaju kontrakty dla amerykańskiej armii w Iraku firma Kellogg, Brown and Root – KBR), ale w praktyce
ma żywotne znaczenie dla zdolności działania jednostek liniowych i wiąże się z reguły z bezpośrednim stosowa-
niem siły oraz – jak dowodzi doświadczenie irackie – udziałem w walkach. Podobnie „mieszany” status mają też
np. usługi szkoleniowe i doradztwo dla wojsk państwa uczestniczącego w konflikcie (jak choćby zrealizowany
przez firmę MPRI z USA trening wojsk chorwackich, wykorzystanych następnie – w niektórych przypadkach
najprawdopodobniej pod bezpośrednim nadzorem instruktorów MPRI – w trakcie operacji Burza i Błyskawica
w 1995 r.). Por. B. Møller, Privatisation of… , op. cit., s.16–17.
13 D. Avant, The Market for… , op. cit., s. 16–22.
421895770.025.png 421895770.026.png 421895770.027.png 421895770.028.png 421895770.029.png 421895770.030.png 421895770.031.png 421895770.032.png 421895770.033.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin