Technik Informatyk – Egzamin Zawodowy cz. praktyczna
Aby dobrze napisać egzamin zawodowy potrzebujesz dwóch rzeczy:
1. Determinacji
2. Schematu pisania egzaminu zawodowego, którego powinieneś się nauczyć (najlepiej wkuć).
Istnieje pewien szablon, pewne konwencje, które z uporem maniaka powtarzają się co roku. Za każdym razem podobny problem, za każdym razem należy pisać to samo. Przed przystąpieniem do egzaminu sam zrobiłem sobie tego typu szablon i właśnie z niego się uczyłem. Z dumą muszę powiedzieć, że zdobyłem (zaskakujący dla mnie wynik ) 100%, podczas gdy na próbnym jedynie 68%.
Nauka Poniższego Szablony to 60-80[%] procent sukcesu:
1.Tytuł pracy
· Wstępna diagnoza
· Lokalizacja usterki
· Usuniecie usterki
· Podniesienie bezpieczeństwa
· Opracowanie wskazań
· Zabezpieczenie danych
„Projekt realizacji prac prowadzących do naprawy systemu komputerowego mającego na celu: wstępną diagnozę, zlokalizowanie usterki, usunięcia usterki, zabezpieczenie danych, podniesienie bezpieczeństwa systemu komputerowego oraz opracowanie wskazań dla użytkowników komputera.”
2.Założenia
· Naprawa u klienta bez zdejmowania obudowy i reinstalacji systemu
· Komputer jest czasowo odłączony od sieci lokalnej i Internetu
· Można dodać, że normalnie dostaje IP z DHCP
· Zainstalowany jest system operacyjny Windows XP Proffesional (prawdopodobnie, jeśli nie ma w zadaniu to widzimy przy stanowisku)
· Zazwyczaj są jakieś folderu na dysku C które nie mogą zostać usunięte
· Przeważnie są to dwie osoby pracujące na koncie Administratora
· Należy utworzyć osobne konta dla użytkowników
· Niektórzy użytkownicy powinni pisa dać ograniczenia / zmienione prawa do folderów
· System pracuje niestabilnie
· Dane nie mogą zostać utracone
· Należy dopisać tutaj jeszcze o samej usterce (zależne od zadania np. klawiatura nie działa poprawnie, albo skróty do programów nie działają itp.)
3.Przyczyny
· Możliwość zarażenia systemu wirusami / spywarami / trojanami
· Brak programu antywirusowego
· Brak aktualizacji antywirusa / bazy wirusów / systemu
· Brak wlaczonego trybu monitora w antyvirusie
· Brak zapory / firewalla / programów anty spyware
· Wyłączona automatyczna aktualizacja systemu
· Pofragmentowany dysk twardy
· Błędy na dysku/ uszkodzone sektory
· Brak odpowiednich kont dla użytkowników
· Niepoprawne użytkowanie zasobami komputera
· Zbyt dużo uruchomionych programów / programów w autostarcie
· Błedy w rejestrze / zaśmiecony rejestr
· Przepełniony dysk twardy
· Brak sterowników / konflikty urzadzeń
4.Wykaz Czynności
· wstępna diagnoza
· Wejście do BIOS’a w celu skorygowania ustawień (przywrócenie ustawień domyślnych)
· Sprawdzenie czy komputer poprawnie wykonuje procedury POST
· Uruchomienie systemu w trybie awaryjnym jeżeli to konieczne (no właśnie, jeśli nie jest konieczne to chyba i tak zapisać ten punkt)
· Uruchomienie systemu w trybie normalnym z zalogowaniem się na Administratora,
· Sprawdzenie sterowników / konfliktów czy sprzęt działa poprawnie (Menadżer urządzeń)
· Skanowanie dysku programem scandisk
· Wykonanie kopi danych (zazwyczaj foldery o których mowa w zadaniu)
· Wykonanie kopi rejestru systemu Windows (ten punkt przed czy po czyszczeniu ?, bo można coś popsuć „czyszczeniem”)
· Wyczyszczenie rejestru jeżeli posiadamy do tego oprogramowanie (jeśli nie posiadamy to: sprawdzenie rejestru w programie regedit)
· wywalenie zbędnych programów z autostartu (program msconfig)
· Instalacja antywirusa
· Aktualizacja bazy wirusów
· Włączenie automatycznej aktualizacji antywirusa / bazy
· Włączenie trybu monitora
· Pełne skanowanie systemu
· Instalacja i konfiguracja programu anty spyware oraz pełne skanowanie
· Włączenie / sprawdzenie automatycznej aktualizacji systemu
· Włączenie / sprawdzenie zapory systemowej / firewalla
· Instalacja poprawek hotfix (jeśli takie mamy)
· Utworzenie i skonfigurowanie kont użytkowników
· Ustawienie praw / przywilejów do folderów
· Naprawa usterki – zależne od zadania (skróty / Outlook / przeglądarka / klawiatura itp. )
· Defragmentacja dysku twardego
· Utworzenie punktu przywracania systemu
· Sprawdzenie poprawności działania systemu po usunięciu usterki
· Podsumowanie (piszemy co zostało zrobione / czy znaleziono wirusy / czy wszystko działa itp.)
6.Wskazania dla użytkowników
· Nie powinno się korzystać z kont administratora
· Nie powinno się udostępniać hasła do swojego konta
· Powinno się korzystać tylko ze swojego konta
· Hasło powinno się zmieniać co jakiś czas, hasło powinno być trudne do zgadnięcia i składać się z co najmniej 6 znaków
· Antywirus powinien cały czas pracować w trybie monitora
· Należy świadomie odpowiadać na komunikatu systemu
· Należy instalować wszystkie aktualizacje systemu
· Aktualizacja antywirusa powinna być przeprowadzana jak najczęściej
· Nie należy odwiedzać stron które mogą stanowić zagrożenie dla systemu
· Powinno się zmienić przeglądarkę internetową na bardziej bezpieczną (Firefox / Opera)
· Nie należy otwierać załączników pocztowych od nieznanych osób
· Należy co jakiś czas tworzyć kopię zapasową danych na nośnikach wymiennych np. CD/DVD/pendrive
· Nie należy instalować oprogramowania bez wiedzy administratora
· Co najmniej raz w tygodniu powinno się przeprowadzić pełne skanowanie systemu antywirusem
· Co jakiś czas powinno się wykonać defragmentację dysku twardego
· Zachowanie wszystkich zasad bezpieczeństwa BHP
© Copyright eXploracje.com Wszelkie Prawa Zastrzerzone.
Kopiowanie, Publikowanie, Edytowanie artykułu bez podania źródła: www.admin.exploracje.com jest naruszeniem praw autorskich.
PS.
Dorzucam egzaminy zawodowe “technik informatyk” jakie były w zeszłych latach, jeśli ma ktoś egzamin jakiego nie zamieściłem proszę o informację, abym mógł zaktualizować paczkę. W razie nie działania linku czy jakichkolwiek innych problemów również proszę o kontakt (np. przez komentarz).
LiDkAxD