współczesne procesy i zjawiska w transporcie.pdf

(3832 KB) Pobierz
UNIWERSYTET SZCZECIŃSKI
UNIWERSYTET SZCZECIŃSKI
WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA I EKONOMIKI USŁUG
WSPÓŁCZESNE PROCESY I
ZJAWISKA W TRANSPORCIE
Szczecin 2006
Zawarte w publikacji artykuły wydrukowano zgodnie z materiałami
dostarczonymi przez autorów, po uwzględnieniu uwag recenzentów i
niezbędnej korekcie wydawniczej. Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść,
formę i styl artykułów.
Rada Programowa
prof. dr hab. Elżbieta Załoga
dr Tomasz Kwarciński
dr Dariusz Milewski
Recenzenci
prof. zw. dr hab. Hubert Bronk
prof. dr hab. Maria Michałowska
Redakcja naukowa
prof. dr hab. Elżbieta Załoga
Korektor
Renata Bacik
Opracowanie techniczne i skład komputerowy
Tomasz Kwarciński
Projekt okładki
Michał Starczewski
Copyright by Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2006
ISSN 1640-6818
ISSN 1896-382X,
SPIS TREŚCI
Wstęp ...............................................................................................................................5
CZĘŚĆ I. NOWOCZESNE TECHNOLOGIE W TRANSPORCIE
KAZIMIERZ BARTCZAK
Technologie informatyczne i telekomunikacyjne jako podstawa tworzenia
systemów telematycznych w transporcie .............................................................. 10
JAN DŁUGOSZ
Kryteria oceny nowoczesnych technologii w transporcie .................................... 21
TOMASZ GRZELAK
Zastosowanie technologii GPS, GPRS, wykorzystanie Internetu oraz systemu
zdalnego zarządzania ruchem (ATMS) we współczesnym transporcie .............. 26
STANISŁAW KRAWIEC
Szanse i zagrożenia dla działalności gospodarczej przedsiębiorstwa
transportowego w otoczeniu wirtualnym .............................................................. 36
KRZYSZTOF MAŁACHOWSKI
Autobusy szynowe jako szansa na utrzymanie przewozów pasażerskich na
nierentownych liniach kolejowych ........................................................................ 49
ANNA MĘŻYK, STANISŁAWA ZAMKOWSKA
Nowe technologie w przewozach pasażerskich jako warunek ekspansji
rynkowej kolei ......................................................................................................... 63
IOURI SEMENOV
Zarządzanie ryzykiem w technologii morskiego transportu ładunku ................ 73
GRZEGORZ STĘPIEŃ
Usługi telekomunikacyjne jako czynnik wspomagający rozwój transportu ...... 83
BLANKA TUNDYS
Wpływ zastosowania łączności satelitarnej na poprawę konkurencyjności
przedsiębiorstw transportu drogowego ................................................................ 96
CZĘŚĆ II. TELEMETYKA W TRANSPORCIE
ARKADIUSZ DREWNOWSKI, PIOTR SIEDLECKI
Systemy informatyczne na kolejach polskich ..................................................... 108
TADEUSZ DYR
Rozwój telematyki jako czynnik zmian popytu na rynku regionalnych
przewozów pasażerskich ...................................................................................... 120
BOŻENA GRAD
Organizacja transportu publicznego w regionie wobec wyzwań
konkurencyjnego otoczenia .................................................................................. 138
TOMASZ KWARCIŃSKI, IRENEUSZ JAŹWIŃSKI
Zastosowanie telematyki w transporcie miejskim na przykładzie programu
Tellus Unii Europejskiej ....................................................................................... 151
WOJCIECH DOWNAR, PIOTR NIEDZIELSKI
Zarządzanie interesariuszami jako instrument wspomagający realizację
projektów gospodarczych w transporcie ............................................................ 158
DARIUSZ MILEWSKI
Ekonomiczne aspekty wdrażania telematyki w transporcie ............................. 171
CZĘŚĆ III. SPEDYCJA W SEKTORZE TSL
HALINA BRDULAK
Transport, spedycja czy logistyka – analiza pojęć w kontekście
zmieniających się uwarunkowań gospodarczych ............................................... 182
IZABELA DEMBIŃSKA-CYRAN
Nowe kompetencje operatora logistycznego czyli fourth party logistics ........... 194
RYSZARD JANECKI
Usługi spedycyjne w miejskiej logistyce towarów – prognozowane kierunki
zmian ...................................................................................................................... 204
WOJCIECH LEWICKI
Systemy pozycjonowania – nowy kierunek zmian w sektorze transport-
spedycja-logistyka ................................................................................................. 212
TOMASZ RZEWUSKI
Klaster TSL w koncepcji powstania zachodniopomorskiego rozproszonego
centrum logistycznego .......................................................................................... 223
ELŻBIETA ZAŁOGA
Partnerzy w zintegrowanych łańcuchach transportowych ............................... 236
SŁAWOMIR ZARĘBSKI
Standaryzacja systemów zarządzania jakością w sektorze T-S-L – czynnik
sprzyjający integracji czy rywalizacji? ............................................................... 244
Wstęp
Współczesne procesy i zjawiska w transp orcie” - to pozycja naukowa
zawierająca wybrane artykuły nadesłane przez autorów na seminaria
naukowe organizowane przez Katedrę Systemów i Polityki Transportowej
Wydziału Zarządzania i Ekonomiki Usług US w latach 2002–2004.
Ideą tych seminariów jest podejmowanie dyskusji na tematy istotne
z punktu widzenia ekonomiki transportu i praktyki gospodarczej, a także
oczekiwań społecznych.
Tematem pierwszego seminarium (2002 r.) były nowoczesne
technologie w transporcie. Zgłoszone artykuły i dyskusja potwierdziły
znaczenie innowacyjności w transporcie dla doskonalenia procesów
przemieszczania oraz zmniejszania szkodliwych dla środowiska naturalnego
efektów działalności transportu. Duże zainteresowanie tym tematem
wywołało potrzebę uszczegółowienia rozważań. Dlatego drugie seminarium
(2003 r.) poświęcono zagadnieniom telematyki w transporcie. Jest to obszar
bardzo interesujący z punktu widzenia techniki i technologii
przemieszczania, a także efektywności procesów gospodarczych i
bezpieczeństwa społecznego. Zaprezentowane referaty i dyskusja
seminaryjna dostarczyły wielu przykładów wskazujących na bardzo
dynamiczny rozwój rozwiązań z zakresu inteligentnych systemów
transportowych.
Trzecie seminarium (2004 r.) poświęcone zostało spedycji i jej
znaczeniu w sektorze TSL. Wybór tematu uzasadniony był zmianą w
sposobie postrzegania roli spedycji i zawodu spedytora we współczesnej
gospodarce. Dzięki przedstawionym referatom i dyskusji udało się wskazać
wspólne i rozłączne obszary aktywności uczestników sektora TSL.
Seminaria naukowe Katedry mają wymiar ogólnopolski. Uczestnikami
tej formy dyskusji naukowej są pracownicy katedr transportowych
większości ośrodków akademickich kraju, także przedstawiciele polityki
gospodarczej oraz administracji rządowej i samorządowej.
Prezentowana publikacja podzielona została na trzy części
odpowiadające przyjętemu w danym roku tytułowi seminarium.
Elżbieta Załoga
Zgłoś jeśli naruszono regulamin