ŚCIEMNIACZ ŚWIATŁA W AUCIE.doc

(111 KB) Pobierz
ŚCIEMNIACZ OŚWIETLENIA

 

ŚCIEMNIACZ OŚWIETLENIA

 

Niektóre auta posiadają lampkę oświetlenia wnętrza rozbudowaną o układ opóźnionego wyłączania lampki oświetlenia wewnętrznego.

Układ ten jest rozwiązaniem bardzo komfortowym przy korzystaniu z samochodu w nocy.

Dla tych, którzy również chcieliby dysponować takim udogodnieniem przygotowałem poniższy układ ściemniacza lampki.

Jak sugeruje już nazwa układu, oprócz funkcji przedłużenia czasu świecenia żarówki po zamknięciu drzwi i łagodnego wygaszenia, układ gasi oświetlenie natychmiast po włączeniu zapłonu.

Układ też ma opcje gaszenia natychmiast oświetlenia w chwili zamknięcia zamka centralnego, co zapobiega ewentualnemu pozostawieniu włączonego oświetlenia na stałe i ma zwrócić uwagę kierowcy na ten fakt.

 

Poniżej przedstawiam schemat elektryczny.

 

Układ działa następująco:

W chwili otwarcia drzwi samochodu włącznik podaje masę i na bazie T1 wymuszony jest stan niski.

Dzięki temu Tranzystor T1 zaczyna przewodzić i podaje napięcie +12V poprzez diodę na kondensator, który następnie się ładuje.

Trwa to chwilę i po osiągnięciu napięcia zbliżonego do maksymalnego załącza się tranzystor T3, dzięki któremu zaczyna świecić żarówka.

 

 

Po zamknięciu drzwi:

Masa zanika i na bazie T1 pojawia się stan wysoki dzięki rezystorowi R1, co powoduje przerwanie pracy tranzystora i tym samym koniec ładowania kondensatora.

Jednak dzięki zgromadzonej energii na kondensatorze napięcie na bazie T3 dalej jest wysokie, co umożliwia dalsze świecenie żarówki, mimo że drzwi są zamknięte.

Rezystor R4 odpowiadający za czas opóźnienia powoduje, iż kondensator jest rozładowywany do masy, co po pewnym czasie doprowadza do powolnego wygaszania żarówki aż do jej zgaszenia.

 

Przeanalizujemy teraz sytuację, gdy włączymy zapłon lub zamkniemy drzwi centralnym zamkiem.

Obie sytuacje powodują podanie napięcia +12 V i poprzez rezystor R6 wymuszenie zatkania tranzystora T2, który poprzez rezystor R3 zwiera kondensator do masy.

Dzięki małej wartości rezystora R3 operacja rozładowania trwa bardzo szybko, co powoduje niemalże natychmiastowe wygaszenie lampki.

 

 

Skąd pobrać sygnały:

Część sygnałów jest dostępne na kostce lampki oświetlenia wnętrza tzn. występuje tam:

-          masa stała

-          +12V

-          masa z czujnika drzwi

-          + 12V po włączeniu zapłonu (niektóre modele) L

 

Jeśli kostka jest obsadzona tylko trzema przewodami to na pewno nie ma tam +12V po stacyjce.

 

W takim przypadku musimy sobie dociągnąć dodatkowy kabelek, który należy podłączyć pod stacyjkę lub przewód pompy paliwa (dostępny pod lewym boczkiem) 

Chodzi o podanie ściemniaczowi napięcia +12V po włączeniu zapłonu.

 

Oczywiście jeśli ktoś chce zrezygnować z tej funkcji ściemniacza nie musi ciągnąć dodatkowo żadnych przewodów.

 

 

Dodatkowa funkcja wygaszania lampki po zamknięciu centralnego:

Podłączamy przewód poprzez diodę do punktu C i łączymy go do jednego z przewodów centralnego zamka, gdzie pojawia się +12V w chwili zamknięcia rygli.

Proponuję wyłapać przewód od zamka siłownika tylniego, ponieważ ma tylko dwa przewody i można eksperymentalnie się wpiąć raz w jeden raz w drugi.

W jednym przypadku lampka zgaśnie w chwili otwarcia rygli w drugim zamknięcia.

 

!!! Dioda nie jest uwzględniona na płytce drukowanej i umieszcza się ją w dowolnym miejscu na przewodzie!!!

 

 

 

 

 

 

 

Poniżej przedstawiam rysunek montażowy płytki

i rysunek samej płytki

 

Oczywiście układ można wykonać w pająku.

 

Układ jest bardzo prosty i nie powinien sprawić problemu w montażu.

Układ działa od razu po podłączeniu, oczywiście o ile elementy są sprawne i dobrze zmontowane.

 

Życzę udanej zabawy przy budowaniu układu oraz zadowolenia z użytkowania.

 

 

 

Wasz OKI.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin