zachowanie się pracownika.doc

(60 KB) Pobierz

ZACHOWANIE SIĘ PRACOWNIKA W ZAKŁADZIE PRACY

 

Zachowanie się pracownika jest jednym z centralnych problemów teorii organizacji. Prawidłowe jego rozwiązywanie ma znaczenie zarówno dla podniesienia jakości życia całego społeczeństwa, jak i przyśpieszenia indywidualnego rozwoju pracowników.

 

Analizując zachowanie się pracownika w zakładzie pracy należy uwzględnić czynniki charakteryzujące jego sytuację życiową :

1.        Czynniki indywidualne, charakteryzujące osobowość człowieka.

    Zachowanie człowieka zależy od splotu różnych czynników. Psychika człowieka rozwija się na podstawie :

                 Wrodzonych zadatków budowy i funkcjonowania organizmu

                    Aktywności człowieka

                 Oddziaływania środowiska, zwłaszcza społecznego.

Na organizm oddziałują liczne podniety, które dzieli się na dwie grupy :

I.                     Zewnętrzne - bodźce

II.                   Wewnętrzne – motywy.

Człowiek stara się reagować tylko na sygnały dla niego istotne, w sposób zapewniający zbliżanie się do określonych sytuacji, stara się unikać innych. Powtarzanie pewnych zachowań prowadzi do utrwalenia się ich przebiegu, powstanie ciągów czynności, które z czasem częściowo lub całkowicie automatyzują się. Tworzą się nawyki, przyzwyczajenia i postawy.

POSTAWY są to złożone, względnie trwałe skłonności do zachowania się w określony sposób. Wykształcają się dzięki doświadczeniu i wiedzy o rzeczywistości zgromadzonej i aktywnie przetworzonej przez człowieka.  W postawach wyraża się również emocjonalny stosunek człowieka do określonych fragmentów rzeczywistości.

Postawy stanowią wynik aktywnej  transformacji informacji docierających do człowieka..

Reakcja człowieka jest wywołana całą sytuacją, w jakiej się znajduje, a nie pojedynczą podnietą. Na tą sytuację składają się :

-           obiektywny stan rzeczy oraz jego obraz,

-           stan organizmu,

-           dotychczasowe doświadczenie (nawyki, postawy),

-           procesy myślowe, w których ujęte są przewidywania następstw własnych reakcji oraz zdarzeń w otoczeniu.

Postawy są względnie trwałe, lecz jednocześnie dynamiczne – ulegają zmianom pod wpływem nowych doświadczeń i aktywności człowieka.

 

Kształtowanie się stosunku człowieka do rzeczywistości jako procesu gromadzenia, analizy i syntezy informacji dokonuje się w wyniku :

&                oddziaływania nagród i kar związanych z poszczególnymi formami zachowania się człowieka,

&                częstego powtarzania określonej opinii lub czynności,

&                naśladowania wzorów zaobserwowanych w zachowaniach innych ludzi, zwłaszcza, gdy reprezentują wartości pożądane przez przyjmującego je człowieka,

&                aktywnego poszukiwania informacji o rzeczywistości i włączania ich do już istniejących doświadczeń i postaw.

 

Ostatni sposób uczenia się jest najwyższą świadomą formą kształtowania stosunków człowieka z otoczeniem.

Wśród informacji o rzeczywistości rozróżniamy

X       informacje zewnętrzne, pochodzące z otoczenia

X       informacje wewnętrzne, dotyczące stanu osobowości człowieka.

 

Zmienne charakteryzujące osobowość :

"     Aktywność – na jej poziom wpływa temperament, poziom samokontroli, również układ względnie trwałych potrzeb człowieka (tych, które w toku zaspakajania niekoniecznie redukują się – potrzeba władzy).

"     Wydolność – oznacza potencjał człowieka, czyli to, co mógłby zrobić przy odpowiednim poziomie aktywności. Wydolność określona jest przez stan psychofizyczny człowieka : ogólne zdrowie organizmu, sprawność umysłu i mięśni. Stan fizyczny ma niezaprzeczalny wpływ na całość zachowania się człowieka, a zwłaszcza na jego wydolność. Istotnym czynnikiem wydolności są zadatki wrodzone : uzdolnienia, talenty, inteligencja. Na podstawie uzdolnień człowiek ma szansę wykształcenia odpowiednich umiejętności, które bezpośrednio odbijają się na sprawności wykonywania podejmowanych zadań. Czynniki wydolnościowe wykrywa się badając różnice indywidualne między ludźmi : testy na inteligencję, uwagę, pamięć ...

"     Sposób (styl) życia – pojęcie to obejmuje względnie trwałe nawyki zachowania się człowieka, jego dążenia życiowe i upodobania wyznaczone również przez

-           treści kulturowe

-           miejsce człowieka w społeczeństwie i organizacji

Sposób życia jest zewnętrznym przejawem świadomej, integrującej sfery osobowości, są to :

B                  obraz samego siebie

B                  obraz świata

B                  zwyczaje, upodobania i niechęci.

 

W określeniu sposób życia zawarte są pierwiastki intelektualne i emocjonalne (wydolność i aktywność).

 

2.       Zewnętrzne czynniki zachowania się człowieka.

 

Otoczenie działa na pracownika zarówno pośrednio – wpływając na sytuacje zakładu pracy, jak i bezpośrednio – w środowisku, w którym człowiek żyje.

                  Wpływy pośrednie wywierają przede wszystkim inne organizacje, z którymi zakład nawiązuje kontakty (ministerstwo) , ośrodki władzy politycznej i administracji terenowej, dostawcy i odbiorcy.

                  Źródła bezpośrednich oddziaływań na pracownika pochodzą ze środowiska rodzinnego, towarzyskiego, w którym przebywa poza zakładem pracy. Kształcą one określone nawyki i układy wartości decydujące o motywacji pracownika – kształtują styl życia, który pracownik przenosi do zakładu pracy.                         

 

Do  zewnętrznych czynników wpływających na zachowanie się pracownika w zakładzie pracy zalicza się :

J                  Warunki bytowe i rodzinne,

J                  Aktywność pozazawodową,

J                  Dostęp do dóbr kultury i środków rekreacji,

J                  Warunki, jakie pod tym względem stwarzają inne zakłady pracy.

 

3.       Organizacyjne czynniki zachowania się człowieka

 

Za najważniejsze uważa się role zawodową, treść stanowiska pracy i pozazawodową treść uczestnictwa – wynika z przynależności do zakładu pracy.

Rola zawodowa oparta jest na więziach formalnych

Więzi nieformalne stanowią również istotną część roli pozazawodowej.

Fakt zatrudnienia pracownika, automatycznie  obowiązki, poza tymi, które związane są z zajmowaniem określonego stanowiska – treścią pracy. Wskaźnikiem integracji pracownika z zakładem pracy jest zakres oraz ilość informacji wymienianych między pracownikiem a jego otoczeniem organizacyjnym. Ich treść, częstotliwość, dokładność wskazują na stopień związania się pracownika z zakładem pracy.

Każdy pracownik w celu zaspokojenia swych potrzeb pełni pewne role w różnych grupach społecznych, do których należy.

Postępowanie pracownika jest wypadkową wielu ról, często nawzajem sprzecznych.

Zjawisko sprzeczności między rolami nazywane jest „wewnętrznym konfliktem ról”, który może wynikać z rozbieżności indywidualnych celów pracownika z celami zakładu, również z wymaganiami wobec niego grup do których należy.

Grupy formalne mają sformalizowaną strukturę – związki zawodowe...

Grupy nieformalne kształtują opinię moralną u pracowników i przełożonych nie należących do grupy. Działają one na korzyść lub niekorzyść zakładu pracy. Działalność nieformalna może być pożyteczna, jest czynnikiem dynamizującym i integrującym funkcjonowanie zakładu - innowacje często wymagają wsparcia nieformalnego, usuwającego przeszkody na drodze do rozwoju.

 

Rola pracownika w grupie nieformalnej wyznacza sposób jego zachowania w zakładzie pracy.

 

ZACHOWANIE SIĘ PRACOWNIKA W ZAKŁADZIE PRACY

 

Zachowanie się pracownika jest jednym z centralnych problemów teorii organizacji. Prawidłowe jego rozwiązywanie ma znaczenie zarówno dla podniesienia jakości życia całego społeczeństwa, jak i przyśpieszenia indywidualnego rozwoju pracowników.

 

Analizując zachowanie się pracownika w zakładzie pracy należy uwzględnić czynniki charakteryzujące jego sytuację życiową :

2.        Czynniki indywidualne, charakteryzujące osobowość człowieka.

    Zachowanie człowieka zależy od splotu różnych czynników. Psychika człowieka rozwija się na podstawie :

                 Wrodzonych zadatków budowy i funkcjonowania organizmu

                    Aktywności człowieka

                 Oddziaływania środowiska, zwłaszcza społecznego.

Na organizm oddziałują liczne podniety, które dzieli się na dwie grupy :

III.                 Zewnętrzne - bodźce

IV.                 Wewnętrzne – motywy.

Człowiek stara się reagować tylko na sygnały dla niego istotne, w sposób zapewniający zbliżanie się do określonych sytuacji, stara się unikać innych. Powtarzanie pewnych zachowań prowadzi do utrwalenia się ich przebiegu, powstanie ciągów czynności, które z czasem częściowo lub całkowicie automatyzują się. Tworzą się nawyki, przyzwyczajenia i postawy.

POSTAWY są to złożone, względnie trwałe skłonności do zachowania się w określony sposób. Wykształcają się dzięki doświadczeniu i wiedzy o rzeczywistości zgromadzonej i aktywnie przetworzonej przez człowieka.  W postawach wyraża się również emocjonalny stosunek człowieka do określonych fragmentów rzeczywistości.

Postawy stanowią wynik aktywnej  transformacji informacji docierających do człowieka..

Reakcja człowieka jest wywołana całą sytuacją, w jakiej się znajduje, a nie pojedynczą podnietą. Na tą sytuację składają się :

-           obiektywny stan rzeczy oraz jego obraz,

-           stan organizmu,

-           dotychczasowe doświadczenie (nawyki, postawy),

-           procesy myślowe, w których ujęte są przewidywania następstw własnych reakcji oraz zdarzeń w otoczeniu.

Postawy są względnie trwałe, lecz jednocześnie dynamiczne – ulegają zmianom pod wpływem nowych doświadczeń i aktywności człowieka.

 

Kształtowanie się stosunku człowieka do rzeczywistości jako procesu gromadzenia, analizy i syntezy informacji dokonuje się w wyniku :

&                oddziaływania nagród i kar związanych z poszczególnymi formami zachowania się człowieka,

&                częstego powtarzania określonej opinii lub czynności,

&                naśladowania wzorów zaobserwowanych w zachowaniach innych ludzi, zwłaszcza, gdy reprezentują wartości pożądane przez przyjmującego je człowieka,

&                aktywnego poszukiwania informacji o rzeczywistości i włączania ich do już istniejących doświadczeń i postaw.

 

Ostatni sposób uczenia się jest najwyższą świadomą formą kształtowania stosunków człowieka z otoczeniem.

Wśród informacji o rzeczywistości rozróżniamy

X       informacje zewnętrzne, pochodzące z otoczenia

X       informacje wewnętrzne, dotyczące stanu osobowości człowieka.

 

Zmienne charakteryzujące osobowość :

"     Aktywność – na jej poziom wpływa temperament, poziom samokontroli, również układ względnie trwałych potrzeb człowieka (tych, które w toku zaspakajania niekoniecznie redukują się – potrzeba władzy).

"     Wydolność – oznacza potencjał człowieka, czyli to, co mógłby zrobić przy odpowiednim poziomie aktywności. Wydolność określona jest przez stan psychofizyczny człowieka : ogólne zdrowie organizmu, sprawność umysłu i mięśni. Stan fizyczny ma niezaprzeczalny wpływ na całość zachowania się człowieka, a zwłaszcza na jego wydolność. Istotnym czynnikiem wydolności są zadatki wrodzone : uzdolnienia, talenty, inteligencja. Na podstawie uzdolnień człowiek ma szansę wykształcenia odpowiednich umiejętności, które bezpośrednio odbijają się na sprawności wykonywania podejmowanych zadań. Czynniki wydolnościowe wykrywa się badając różnice indywidualne między ludźmi : testy na inteligencję, uwagę, pamięć ...

"     Sposób (styl) życia – pojęcie to obejmuje względnie trwałe nawyki zachowania się człowieka, jego dążenia życiowe i upodobania wyznaczone również przez

-           treści kulturowe

-           miejsce człowieka w społeczeństwie i organizacji

Sposób życia jest zewnętrznym przejawem świadomej, integrującej sfery osobowości, są to :

B                  obraz samego siebie

B                  obraz świata

B                  zwyczaje, upodobania i niechęci.

 

W określeniu sposób życia zawarte są pierwiastki intelektualne i emocjonalne (wydolność i aktywność).

 

4....

Zgłoś jeśli naruszono regulamin