Mietzel - Wprowadzenie do psychologii.txt

(1017 KB) Pobierz
		GERD  MIETZEL
Wprowadzenie do psychologii
podstawowe zagadnienia
przek�ad: Ewa Pankiewicz

GWP
 

GDA�SKIE
WYDAWNICTWO PSYCHOLOGICZNE Gda�sk 2002

Podr�cznik akademicki dotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
Recenzje wydawnicze: prof. dr hab. Jerzy Brzezi�ski prof. dr hab. Alina Kola�czyk
Tytu� orygina�u: Wege in die Psychologie
Copyright (c) J. G. Cotta'sche Buchhandlung Nachfolger GmbH,
Stuttgart 1994
Copyright (c) for the Polish edition by Gda�skie Wydawnictwo Psychologiczne, Gda�sk 1998
Wszystkie prawa zastrze�one.
Ksi��ka ani jej cz�� nie mo�e by� przedrukowywana
ani w �aden inny spos�b reprodukowana lub odczytywana
w �rodkach masowego przekazu bez pisemnej zgody
Gda�skiego Wydawnictwa Psychologicznego.
Wydanie pierwsze
Redakcja merytoryczna: Alina Kola�czyk
Redakcja: Ma�gorzata Jaworska
Korekta i konsultacje medyczne: Andrzej Karmoli�ski
Projekt ok�adki: Agnieszka W�jkowska
Opracowanie graficzne: Piotr Geisler
Zdj�cia nr 8.1, 8.6, 8.10, 8.12 reprodukowane za zgod� prof. Paula Ekmana
ISBN 83-85416-76-5
Drukarnia Wydawnictw Naukowych S.A. ��d�, ul. �wirki 2
Gda�skie Wydawnictwo Psychologiczne
ul. Bema 41 la, 81-753 Sopot, tel. lfax (058) 551-61-04
e-mail: gwp@gwp.gda.pl,   www.gwp.gda.pl

Spis tre�ci
	Przedmowa .................................................... 9
1.	CELE, ZA�O�ENIA ORAZ ZASTOSOWANIE PSYCHOLOGII ....... 11
1.1	Badanie zachowania i doznawania jako zadanie psychologii ............. 12
1.2	Psychologia jako dziedzina bada�  .................................. 15
1.2.1	Krytyczne spojrzenie na istniej�ce hipotezy
	oraz sformu�owanie w�asnych pyta�  ................................ 15
1.2.2	Niekt�re cechy bada� naukowych .................................. 17
1.3	R�ne sposoby widzenia ludzkich zachowa� .......................... 23
1.3.1	Biologiczny spos�b widzenia ....................................... 24
1.3.2	Behawiorystyczny spos�b widzenia ................................. 25
1.3.3	Poznawczy spos�b widzenia ....................................... 31
1.3.4	Psychoanalityczny spos�b widzenia ................................. 34
1.3.5	Humanistyczny spos�b widzenia ................................... 38
1.3.6	Por�wnanie r�nych sposob�w widzenia ............................. 40
1.4	Niekt�re dziedziny psychologii stosowanej   ........................... 40
1.4.1	Zadania psycholog�w klinicznych ................................... 43
1.4.2	Zadania psycholog�w pracy i organizacji ............................. 46
1.5	Zdefiniowanie bada� podstawowych oraz nauki stosowanej,
	opisanych w nast�pnych rozdzia�ach ................................ 54
2.	PSYCHOLOGIA LUDZKIEGO ROZWOJU ........................57
2.1	Charakterystyka psychologii rozwojowej ............................. 58
2.2	Metody badania zmian ........................................... 60
2.2.1	Uchwycenie zmian metod� przekroju pod�u�nego ...................... 60
2.2.2	Uchwycenie zmian metod� przekroju poprzecznego .................... 61
2.2.3	Po��czenie metody przekroju pod�u�nego i poprzecznego ................ 62
2.3	Obja�nienia zmian zachodz�cych w �yciu cz�owieka .................... 63
2.3.1	Biologiczne podstawy rozwoju  ..................................... 63
2.3.2	Zagadnienie czynnik�w dziedzicznych i �rodowiska .................... 67
2.4	Wybrane dziedziny badawcze psychologii rozwojowej ................... 81
2.4.1	Zmiany w sferze fizyczno-motorycznej ............................... 81
2.4.2	Wi�zi spo�eczno-emocjonalne we wczesnym dzieci�stwie ................ 84
2.4.3	Rozw�j wybranych funkcji poznawczych ............................. 90
2.4.4	Zmiany �ci�le zwi�zane z wiekiem lub wi���ce si� z nim tylko
	w niewielkim stopniu ............................................ 94
3.	PSYCHOLOGIA SPOSTRZEGANIA ............................. 101
3.1	Narz�dy zmys��w: furtka dla bod�c�w fizycznych ..................... 102

WPROWADZENIE DO PSYCHOLOGII
3.1.1	Og�lna charakterystyka narz�d�w zmys��w ......................... 102
3.2	Budowa i spos�b funkcjonowania narz�du wzroku .................... 109
3.2.1	Drgania elektromagnetyczne jako podstawa odbioru wra�e� wzrokowych . 109
3.2.2	Receptory - przetwarzanie energii fizycznej w impulsy nerwowe   ........ 110
3.2.3	Teorie dotycz�ce spostrzegania barw ............................... 112
3.2.4	Przetwarzanie i wysy�anie informacji wzrokowych
	przez centralny uk�ad nerwowy ................................... 114
3.3	Interpretacja bod�c�w zarejestrowanych przez procesy spostrzegania   .... 117
3.3.1	Bodziec wzrokowy jako podstawa spostrzegania ...................... 118
3.3.2	Uwaga a spostrzeganie .......................................... 120
3.3.3	Organizacja spostrzegania ........................................ 129
3.3.4	Wsp�praca proces�w zale�nych od danych
	oraz proces�w wywodz�cych si� ze zdolno�ci poznawczych .............. 140
4.	PODSTAWOWE PROCESY UCZENIA SI� ....................... 144
4.1	Charakterystyka uczenia si�  ..................................... 144
4.1.1	Rozr�nienie pomi�dzy uczeniem si� a zachowaniem .................. 144
4.1.2	Wzgl�dnie trwa�a zmiana w zachowaniu ............................ 145
4.1.3	Uczenie si� jako rezultat �wicze� i do�wiadcze� ...................... 146
4.1.4	Teorie dotycz�ce uczenia si� ...................................... 148
4.2	Uczenie si� poprzez warunkowanie ................................ 148
4.2.1	Warunkowanie klasyczne ........................................ 149
4.2.2	Warunkowanie sprawcze ........................................ 158
4.3	Poznawcze podej�cie do problematyki uczenia si� ..................... 175
4.3.1	Uczenie si� utajone, mapy poznawcze .............................. 177
4.3.2	Od pr�b i b��d�w do zrozumienia .................................. 178
4.3.3	Uczenie si� poprzez na�ladowanie wzorc�w .......................... 180
5.	ROZWI�ZYWANIE PROBLEM�W .............................. 185
5.1	Powstawanie i zastosowanie poj�� ................................. 186
5.1.1	Poj�cia jako kategorie ........................................... 186
5.2	Dygresja: porz�dek i kontrola dzi�ki poj�ciu w�asnej osoby ............. 191
5.3	Przystosowanie si� do warunk�w �rodowiska
	poprzez rozwi�zywanie problem�w  ................................ 194
5.3.1	Etapy procesu rozwi�zywania problem�w ........................... 195
5.3.2	Wcze�niejsze do�wiadczenia jako utrudnienie
	przy poszukiwaniu rozwi�zania ................................... 201
5.4	Rozwi�zywanie problem�w jako wyraz inteligencji .................... 204
5.4.1	Poszukiwanie metod pomiaru inteligencji: drogi i manowce   ............ 205
5.4.2	Rozwi�zywanie codziennych problem�w dzi�ki inteligencji praktycznej  . . . 216
5.4.3	Zale�no�� inteligentnego dzia�ania od warunk�w �rodowiska  ........... 219
5.4.4	Drogi bada� inteligencji: od produktu do procesu ..................... 220
6.	PSYCHOLOGIA PAMI�CI .....................................222
6.1	Pami�� jako przetwarzanie informacji .............................. 223
6.1.1	Rejestr sensoryczny: furtka dla bod�c�w zmys�owych .................. 225
6.1.2	Pami�� kr�tkotrwa�	a   ........................................... 228
				
6.1.3	Pami�� d�ugotrwa�a   ............................................ 233
6.2	Zapominanie, wyja�nienie   ....................................... 243
6.2.1	Rozpadanie si� "�lad�w" ......................................... 243
6.2.2	Zak��cenia wcze�niej i p�niej przyswojonej wiedzy: interferencja ........ 244
6.2.3	Niemo�no�� uzyskania dost�pu do zawarto�ci pami�ci
	z powodu braku bod�c�w wywo�uj�cych ............................. 245
6.2.4	Zapominanie umotywowane ...................................... 246
6.3	Mo�liwo�ci wspierania pami�ci   ................................... 247
6.3.1	Zasady dotycz�ce �wicze� ........................................ 247
6.3.2	Mnemotechniki - pomoc przy opracowywaniu materia�u trudnego
	do uporz�dkowania ............................................. 252
7.	PSYCHOLOGIA MOTYWACJI   ................................. 258
7.1	Zachowanie motywowane i jego obja�nienie  ......................... 259
7.1.1	Charakterystyka zachowania motywowanego ........................ 259
7.1.2	Cz�ci sk�adowe psychologicznych wyja�nie� motywacji   ............... 261
7.2	Teorie dotycz�ce poszczeg�lnych sfer motywacji ...................... 263
7.2.1	Od�ywianie si� - zachowanie i wyja�nienie .......................... 263
7.2.2	Agresja i jej wyja�nienie ......................................... 271
7.2.3	Niekt�re warunki wspierania motywacji do nauki .................... 290
8.	PSYCHOLOGIA UCZU� I RADZENIA SOBIE ZE STRESEM ....... 299
8.1	Charakterystyka i klasyfikacja emocji .............................. 300
8.2	Znaczenie autonomicznego uk�adu nerwowego oraz hormon�w .......... 302
8.3	Teoretyczne rozwa�ania o do�wiadczaniu emocji   ..................... 307
8.3.1	M�zg - centralna rozdzielnia emocji i reakcji fizycznych  ............... 308
8.3.2	Zale�no�ci pomi�dzy zmianami fizycznymi
	a doznawaniem okre�lonych emocji ................................ 309
8.3.3	Do�wiadczenie emocji - rezultat pobudzenia fizjologicznego
	oraz proces�w poznawczych ...................................... 313
8.3.4	Zagadnienie proces�w przeciwstawnych ............................ 316
8.4	Przekazywanie dozna� w kontaktach spo�ecznych .................... 319
8.4.1	Biologiczne podstawy wyra�ania emocji   ............................ 319
8.4.2	Zasady wyra�ania emocji w r�nych sytuacjach  ...................... 321
8.4.3	Mo�liwo�ci udawania "nieprawdziwych" emocji  ...................... 323
8.5	Stres: jego nast�pstwa i zwalczanie ................................ 326
8.5.1	Charakterystyka stresu ......................................... 327
8.5.2	Warunki powstawania stresu ..................................... 328
8.5.3	Osobowo�� a zagro�enie stresem  ....
Zgłoś jeśli naruszono regulamin