grupa a
Świat roślin
Poniższy test składa się z 18 zadań. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Przy każdym poleceniu podano liczbę punktów możliwą Imię i nazwisko
do uzyskania za prawidłowe odpowiedzi. Za rozwiązanie
całego sprawdzianu możesz uzyskać maksymalnie 32 punkty. . . . . . . . . . . . . .
Klasa
1. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Biorąc pod uwagę zdolność podziału komórek, możemy dokonać klasyfikacji tkanek roślinnych na
A. stałe i twórcze.
B. przewodzące i wzmacniające.
C. okrywające i miękiszowe.
D. stałe i wzmacniające.
2. Podkreśl prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Transport wody i substancji odżywczych w organizmach roślinnych jest możliwy dzięki tkance
A. miękiszowej.
B. wzmacniającej.
C. okrywającej.
D. przewodzącej.
3. Zaznacz nazwę tkanki, której dotyczy
poniższy opis. (0–1)
Transportuje substancje odżywcze wytworzone
w procesie fotosyntezy.
A. Łyko.
B. Drewno.
C. Miazga.
D. Skórka.
4. Sadownicy zbierali plony ze swoich drzewek owocowych. Na podstawie wykresu podaj (0–2)
a) których owoców zebrano najwięcej?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b) których owoców zebrano trzy razy więcej
niż czereśni?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
c) podaj nazwę typu owoców, który reprezentują
śliwki i czereśnie.
5. Uzupełnij zdania i podaj nazwę tkanki,
do której należą opisane elementy. (0–4)
A. Skórka utworzona z żywych komórek, pełni funkcję . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tkanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
B. Drewno zbudowane z naczyń – martwych komórek – przewodzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .
Tkanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
C. Zwarcica jest zbudowana z żywych
komórek, występuje w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tkanka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
D. Korek składa się z martwych komórek, które gdzieniegdzie są luźniej ułożone.
Są to . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6. Zaznacz i podpisz na ilustracji korzenia brakujące strefy. (0–2)
84 Test a
7. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
W miękiszu asymilacyjnym liścia rośliny okrytonasiennej wyróżniamy
A. miękisz gąbczasty i palisadowy.
B. miękisz zasadniczy i spichrzowy.
C. miękisz gąbczasty i spichrzowy.
D. miękisz zasadniczy i palisadowy.
8. Korzenie niektórych roślin ulegają modyfikacjom. Dopisz do podanych nazw roślin rodzaj korzenia, który u nich występuje. (0–3)
a) marchew – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
b) bluszcz – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
c) burak – . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9. Zaznacz prawidłowe zakończenie zdania. (0–1)
Pęd to
A. część podziemna rośliny.
B. część rośliny zbudowana z liści, korzeni
i łodygi.
C. część nadziemna rośliny.
D. tylko łodyga i kwiat.
10. Podkreśl funkcje łodygi. (0–2)
A. Utrzymuje roślinę w glebie.
B. Utrzymuje w odpowiednim położeniu
inne części pędu.
C. Transportuje produkty fotosyntezy z liści
do pozostałych organów rośliny.
D. Pobiera wodę i sole mineralne.
11. Zaznacz ilustrację liścia złożonego
o pierzastym ułożeniu listków. (0–1)
12. Przyporządkuj nazwę rośliny do rodzaju
łodygi, który u niej występuje. (0–1)
A. ziemniak
B. truskawka
C. winorośl
1. czepne
2. bulwy
3. rozłogi
4. ciernie
A. . . . . . . . . . . B. . . . . . . . . . . C.– . . . . . . . . . .
13. Napisz, jaki warunek musi być spełniony,
aby mogło dojść do zapłodnienia u mchów.
(0–1)
14. Wykreśl wyrazy tak, aby powstały (0–2)
zdania prawdziwe.
Aparaty szparkowe znajdują się na dolnej /
górnej stronie liścia.
Jedną z funkcji liścia jest osmoza / transpiracja,
czyli parowanie wody z rośliny.
Pod skórką górną liścia znajduje się miękisz
gąbczasty / palisadowy.
Wiązki przewodzące w liściu tworzą
unerwienie / kanały żywiczne.
15. Zaznacz i podpisz na ilustracji elementy
budowy mchu. Napisz, czy jest to gametofit,
czy sporofit. (0–2)
16. Obok zdań zawierających prawdziwe informacje na temat roślin nagonasiennych wpisz literę P, a obok zawierających fałszywe informacje literę F. ...
lenal10