Praktyka 1 rok - UM Chojnów.doc

(67 KB) Pobierz
PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA W LEGNICY

PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA    W LEGNICY

 

Instytut: Administracji Publicznej

Specjalność:

Tryb:

 

 

 

xxxxxx

Nr albumu xxx

Semestr x

 

 

 

 

 

 

SPRAWOZDANIE Z PRAKTYKI

 

 

 

 

 

Legnica, xxxx

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Merytoryczna ocena sprawozdania ....................................................................

..................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

 

 

2. Ocena ogólna za sprawozdanie ..........................................................................

..................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

 

 

3. Inne uwagi ..........................................................................................................

..................................................................................................................................................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

...............................................................

podpis osoby oceniającej sprawozdanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              Obowiązkową, trwającą pięć tygodni praktykę studencką, będącą jednym z elementów wchodzących w zakres programu nauczania w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej, odbyłam w Urzędzie Miejskim w Chojnowie w Wydziale Finansowo-Budżetowym. Przez okres praktyki zdążyłam zapoznać się z zasadami funkcjonowania tej instytucji. Możliwość czynnego uczestniczenia w procesach administracyjnych zachodzących w Urzędzie Miejskim, pozwoliło mi na praktyczne zastosowanie, a przy tym lepsze przyswojenie wiadomości teoretycznych. Wiedza praktyczna została mi przekazana przez wykwalifikowanych i kompetentnych pracowników wyżej wymienionej instytucji.

 

              Urząd Miejski jest jednostką samorządu terytorialnego, która działa w oparciu o Statut i Regulamin Organizacyjny uchwalony przez Radę Miejską według ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.). Są to tzw. Zadania własne jednostki. Urząd Miejski wykonuje również zadania zlecone prze administrację rządową, które to zadania są przekazywane wyżej wymienionej placówce przez odpowiednie uchwały.

              Urząd Miejski funkcjonuje na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału uprawnień i obowiązków oraz indywidualnej odpowiedzialności związanej z wykonywaniem obowiązków i załatwianiem spraw.

1. Pracownikami samorządowymi są:

1)     z wyboru: Burmistrz,

2)     na podstawie powołania: Zastępca Burmistrza, Sekretarz Miasta, Skarbnik Miasta, Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego, Zastępca Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego,

3)     na podstawie mianowania: osoby zajmujące kierownicze stanowiska w Urzędzie,

4)     na podstawie umowy o pracę: pozostali pracownicy, z zastrzeżeniem ust. 2,

2. Pracownicy samorządowi posiadający co najmniej 5-letni staż pracy mogą uzyskać status mianowanego pracownika samorządowego. Decyzję w sprawie mianowania podejmuje Burmistrz.

              Burmistrz Miasta Chojnowa wykonuje zadania określone ustawą z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, a w szczególności:

1)     kieruje bieżącymi spawami miasta,

2)     reprezentuje miasto na zewnątrz i prowadzi negocjacje w sprawach dotyczących miasta,

3)     powołuje Zastępcę Burmistrza,

4)     udziela pełnomocnictwa,

5)     wykonuje zadania terenowe szefa obrony cywilnej,

6)     mianuje pracowników samorządowych według obowiązujących przepisów,

7)     sprawuje nadzór nad działalnością:

a)      Sekretarza Miasta,

b)     Skarbnika Miasta,

8)     W czasie nieobecności Burmistrza zastępuje go Sekretarz Miasta.

Do zakresu działalności i kompetencji Sekretarza Miasta należy w szczególności:

1)     organizacja pracy Urzędu i koordynowanie działań podejmowanych przez poszczególne komórki organizacyjne,

2)     prowadzenie spraw gminy w zakresie upoważnienia dokonanego przez Burmistrza,

3)     przestrzeganie instrukcji kancelaryjnej,

4)     organizowanie współdziałania z jednostkami organizacyjnymi gminy,

5)     prowadzenie centralnego rejestru skarg i wniosków,

6)     nadzór i koordynacja zadań wynikających z ochrony danych osobowych,

7)     organizowanie współpracy Urzędu z Radą Miejską,

8)     prowadzenie kontroli wewnętrznej w poszczególnych wydziałach w zakresie realizacji zadań i przestrzegania ich zgodności z aktami normatywnymi,

Sekretarz Miasta sprawuje bezpośredni nadzór nad następującymi wydziałami oraz stanowiskami samodzielnymi:

-          Wydział Spraw Obywatelskich,

-          Urząd Stanu Cywilnego,

-          Wydział Organizacyjny, Oświaty i Zdrowia,

-          Samodzielne stanowisko – redaktor naczelny „Gazety Chojnowskiej”,

-          Samodzielne stanowisko ds. informatyki.

Sekretarz Miasta przy załatwianiu spraw używa symbolu „SE”.

      Skarbnik Miasta zapewnia, w zakresie ustalonym przepisami oraz przez Burmistrza Miasta właściwą gospodarkę finansową miasta i Urzędu. Do zakresu działalności i kompetencji Skarbnika Miasta należy w szczególności:

1)     sprawowanie nadzoru w zakresie gospodarowania środkami publicznymi pod względem ich legalności, gospodarności i celowości,

2)     opracowywanie projektów planu budżetu miasta, w tym jednostek organizacyjnych gminy,

3)     dokonywanie analiz budżetu i na bieżąco informowanie Burmistrza o jego realizacji,

4)     opiniowanie decyzji wywołujących skutki finansowe dla budżetu,

5)     czuwanie nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej,

6)     nadzorowanie wymiaru i ściągalności podatków i opłat lokalnych,

7)     sprawowanie nadzoru finansowego nad działalnością jednostek podległych,

8)     realizowanie innych zadań zastrzeżonych w ustawach do kompetencji Skarbnika,

9)     wdrażanie nowych unormowań prawnych w podległym wydziale.

Skarbnik Miasta przy załatwianiu spraw używa symbolu „SK”.

Pracą wydziałów kierują Naczelnicy wydziałów; stanowiska samodzielne organizują pracę we własnym zakresie.

W przypadku nieobecności Naczelnika wydziału zastępuje go wyznaczony przez Burmistrza pracownik tego wydziału.

Naczelnicy wydziałów i osoby zatrudnione na stanowiskach samodzielnych mogą załatwiać w imieniu Burmistrza sprawy bieżące, należące do zakresu działania wydziału, w tym wydawać decyzje administracyjne na podstawie indywidualnego upoważnienia Burmistrza.

 

W Urzędzie funkcjonują następujące wydziały:

1)     Urząd Stanu Cywilnego,

2)     Wydział Spraw Obywatelskich,

3)     Wydział Rozwoju Gospodarczego Miasta,

4)     Wydział Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska,

5)     Wydział Finansowo – Budżetowy,

6)     Wydział Organizacyjny, Oświaty i Zdrowia.

 

W Urzędzie funkcjonują następujące samodzielne stanowiska pracy:

a)      samodzielne stanowisko radcy prawnego,

b)     samodzielne stanowisko ds. planowania przestrzennego,

c)      samodzielne stanowisko ds. informatyki,

d)     samodzielne stanowisko – redaktor naczelny „Gazety Chojnowskiej”.

 

W Urzędzie funkcjonują następujące stanowiska kierownicze:

1.      Burmistrz Miasta,

2.      Sekretarz Miasta,

3.      Skarbnik Miasta (główny księgowy budżetu),

4.      Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego,

5.      Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich,

6.      Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego Miasta,

7.      Naczelnik Wydziału Gospodarki Gruntami i Ochrony Środowiska,

8.      Z-ca Kierownika USC.

 

1)     Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należą sprawy z zakresu:

a) rejestracji małżeństw:

-          przyjmowanie zapewnień, udzielanie ślubów, celebrowanie jubileuszy długoletniego pożycia małżeńskiego,

-          wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia związku małżeńskiego obywatela polskiego z cudzoziemcem,

-          przyjmowanie oświadczeń o prawie do nazwiska noszonego przed zawarciem związku małżeńskiego,

b) rejestracji urodzeń:

-          przyjmowanie zgłoszeń urodzenia dziecka, sporządzanie aktu,

-          przyjmowanie oświadczenia o uznaniu dziecka przez ojca oraz przyjmowanie oświadczenia o nadaniu nazwiska męża matki,

c) rejestracji zgonów,

e)      wpisywanie do ksiąg aktów stanu cywilnego sporządzonych za granicą,

f)       prowadzenie spraw konsularnych,

g)     spisywanie testamentów,

h)     oraz wiele innych.

Urząd Stanu Cywilnego przy załatwianiu spraw używa symbolu „USC”.

 

2)     Do zadań Wydziału Spraw Obywatelskich należą w szczególności sprawy z zakresu:

a)      realizacji zadań wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych:

-          prowadzenie ewidencji ludności systemem kartotekowym i w formie elektronicznego zapisu danych wraz z aktualizacją:

·         prowadzenie rejestru stałych mieszkańców,

·         prowadzenie kartoteki przejściowej,

·         prowadzenie kartoteki byłych mieszkańców,

-          wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania, wymeldowania i ustalania charakteru pobytu w wyniku postępowania administracyjnego,

-          prowadzenie archiwum zgromadzonej dokumentacji o wyrobieniu dowodu osobistego,

b)     wykonywanie zadań zleconych z przeprowadzaniem wyborów, referendów,

c)      przydzielanie dodatków mieszkaniowych,

d)     organizowanie obiegu dokumentów,

e)      wydawanie pozwoleń na zgromadzenia i nadzór nad ich przebiegiem,

Wydział przy załatwianiu spraw używa symbolu „SO”.

 

3)     Do zadań Wydziału Rozwoju Gospodarczego Miasta należą sprawy z zakresu:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin