biala_ksiega_pl.pdf

(2131 KB) Pobierz
KOMISJA WSPLNOT EUROPEJSKICH
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH
Bruksela, 12/09/2001-10-08
COM(2001) 370
BIAŁA KSIĘGA
Europejska polityka transportowa
w horyzoncie do 2010r. : czas wyborów
453503525.001.png
BIAŁA KSIĘGA TRANSPORTU
Transport jako zasadniczy element funkcjonowania nowoczesnych gospodarek, musi stawić czoła
ciągłym sprzecznościom pomiędzy społecznością wymagającą ciągle większej mobilności i opinią
publiczną, która coraz gorzej znosi ciągłe opóźnienia i przeciętną jakość świadczeń, jakie oferują
niektóre usługi. Wobec ciągle rosnących wymagań wobec transportu, Wspólnoty nie mogą
odpowiadać jedynie poprzez budowę nowej infrastruktury i otwarcie rynków. Zgodnie z konkluzjami
Rady Europejskiej w Goeteborgu, system transportu wymaga optymalizacji w celu sprostania
wymogom rozszerzenia i zrównoważonego rozwoju. Nowoczesny system transportu musi być
systemem trwałym z punktu widzenia ekonomicznego, socjalnego i ochrony środowiska.
Budując przyszłe plany rozwoju sektora transportu należy być świadomym jego znaczenia
gospodarczego. Ogół łącznych wydatków na ten sektor, około 1.000 miliardów EURO, stanowi pomad
10% produktu krajowego brutto. Sektor ten zatrudnia ponad 10 milionów osób. Determinuje on rozwój
infrastruktury i technologii, których koszt dla społeczeństwa nie podlega ocenie. W szczególności z
powodu znaczenia inwestycji w transporcie i ich określonej roli we wzroście gospodarczym, autorzy
Traktatu Rzymskiego przewidzieli stworzenie wspólnej polityki podlegającej specyficznym przepisom.
2
453503525.002.png
SPIS TREŚCI
WYTYCZNE BIAŁEJ KSIĘGI
CZĘŚĆ I, CZĘŚĆ II
CZĘŚĆ PIERWSZA:
ZRÓWNOWAŻENIE GAŁĘZI TRANSPORTU
I. RZECZYWISTA KONKURENCJA
A. Wzmocnienie jakości w sektorze drogowym
1. Organizacja restrukturyzacji
2. Rozwój przepisów prawnych
3. Wzmocnienie kontroli i sankcji
B. Ożywienie kolei
1. Integracja transportu przez kolej na rynku wewnętrznym
2. Optymalizacja wykorzystania infrastruktury
3. Modernizacja usług
C. Monitorowanie wzrostu transportu powietrznego
1. Walka z zatłoczeniem nieba
2. Analiza przepustowości portów lotniczych i ich wykorzystania
3. Pogodzenie wzrostu transportu powietrznego ze
środowiskiem
4. Utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa
II. POWIĄZANIE WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW TRANSPORTU
A. Zapewnienie połączenia morze-żegluga śródlądowa-kolej
1. Rozwój autostrad morskich
2. Oferowanie innowacyjnych usług
B. Pomoc w „starcie” operatorom intermodalnym: nowy program Marco Polo
C. Tworzenie sprzyjających warunków technicznych
1. Sprzyjanie wyłanianiu się integratorów ładunku
2. Standaryzacja kontenerów i nadwozi ruchomych
CZEŚĆ DRUGA:
USUNIĘCIE WĄSKICH GARDEŁ
I. ODBLOKOWANIE WIELKICH SIECI
A. W kierunku korytarzy multimodalnych nadających priorytet przewozom
towarowym
B. Szybkie sieci pasażerskie
C. Poprawa warunków ruchu
D. Duże projekty infrastrukturalne
1. Dokończenie dróg alpejskich
2. Zapewnianie przejezdności przez Pireneje
3
3. Wprowadzenie nowych priorytetowych projektów
4. Wzmocnienie bezpieczeństwa w tunelach
II. FINANSOWA ŁAMIGŁÓWKA
A. Ograniczone budżety publiczne
B. Zapewnienie inwestorów prywatnych
C. Innowacyjny kierunek: wzajemne finansowanie
CZĘŚĆ TRZECIA:
UMIEJSCOWIENIE UŻYTKOWNIKÓW W SERCU POLITYKI TRASNPORTOWEJ
I. NIEBEZPIECZEŃSTWO NA DROGACH
A. Dzienna śmiertelność: 40.000 zgonów rocznie
B. Redukcja o połowę liczby zabitych
1. Harmonizacja kar
2. Nowe technologie dla poprawy bezpieczeństwa drogowego
II. FAKTYCZNE KOSZTY DLA UŻYTKOWNIKÓW
A. W kierunku progresywnej taryfikacji wykorzystania infrastruktury
1. Struktura ceny, która odzwierciedla koszty dla zbiorowości
2. Mozaika prawodawcza
3. Konieczność wprowadzenia ram Wspólnotowych
B. Konieczność harmonizacji opodatkowania paliw
III. TRANSPORT Z LUDZKĄ TWARZĄ
A. Intermodalność dla pasażerów
1. Rozwój zintegrowanych biletów
2. Obsługa bagażu
3. Zapewnienie kontynuacji podróży
B. Prawa i obowiązki użytkowników
1. Prawa użytkowników
2. Obowiązki użytkowników
3. Jakość usług publicznych
IV. RACJONALIZACJA TRANSPORTU MIEJSKIEGO
A. Dywersyfikacja energii dla transportu
1. Stworzenie nowych ram prawnych dla paliw substytucyjnych
2. Stymulowanie podaży poprzez eksperymenty
B. Promocja dobrej praktyki
4
CZĘŚĆ CZWARTA:
OPANOWANIE GLOBALIZACJI TRANSPORTU
I. ZMIANY ZWIĄZANE Z ROZSZERZENIEM
A. Wyzwania infrastrukturalne
B. Szansa na rozwój sieci kolejowej
C. Nowy wymiar bezpieczeństwa morskiego
II. ROZSZERZONA EUROPA MUSI UMOCNIĆ SIĘ NA ŚWIATOWEJ SCENIE
A. Jednolity głos dla Unii Europejskiej w ciałach międzynarodowych
B. Pilna potrzeba nadania transportowi powietrznemu wymiaru zewnętrznego
C. Konieczność realizacji programu o skali światowej: Galileo
WNIOSKI:
CZAS WYBORÓW
Aneks - Program działania
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin