Wybór materiałów z zakresu ćwiczeń 31[1].03.07.pdf

(34 KB) Pobierz
Wybór materiałów z zakresu ćwiczeń 31.03.07
Wybór istotnych materiałów z zakresu ć wicze ń 31.03.07.
A jednak MISJA:
Informuje o długotrwałej strategii firmy,
Zawiera deklaracj ę celu biznesowego,
Wspomaga zarz ą dzanie jako ś ci ą ,
Wprowadza cz ę sto zakres stosowanych metod rozwoju,
Okre ś la spójno ść działa ń organizacji,
Pomaga okre ś li ć polityk ę zarz ą dzania,
Pobudza inicjatyw ę jako ś ciow ą ,
Jest elementem marketingowym,
„Misja jest swego rodzaju credo firmy, wyrazem warto ś ci, które przy ś wiecaj ą jej działalno ś ci,
wizji jej kierownictwa i wyprowadzanych z niej celów oraz strategii osi ą gni ę tych tych celów.” 1
MISJA:
Misja firmy powinna by ć dokumentem dosy ć trwałym, nie powinna ona ulega ć zmianom i
korektom, przez co najmniej kilka lat.
Jako Ŝ e powinien to by ć dokument dosy ć krótki, gdy Ŝ nie powinien przekracza ć jednej
strony a musi on zawiera ć wszystkie istotne elementy wa Ŝ ne dla firmy podane w sposób
prosty ka Ŝ dego zrozumiały dla ka Ŝ dego pracownika stworzenie go nie jest wcale prostym
zadaniem.
Powinien on zawiera ć informacje o tym, w jaki sposób organizacja chce słu Ŝ y ć otoczeniu i
jakie potrzeby tego otoczenia b ę dzie zaspokaja ć .
Musi zawiera ć równie Ŝ wyra ź nie sformułowane operacyjne cele organizacji jak i
zasadnicze zało Ŝ enia dotycz ą ce strategii oraz polityki firmy.
Misja powinna odzwierciedla ć kultur ę i warto ś ci danej organizacji tak, aby mo Ŝ na ja było
wyró Ŝ ni ć spo ś ród innych na rynku.
Dobrze sformułowana misja powinna trafi ć do ka Ŝ dego pracownika i zmotywowa ć do
lepszej pracy na rzecz organizacji.
Jednak zadaniem misji nie jest tylko motywowanie swoich pracowników powinna ona
stanowi ć podstaw ę do tworzenia haseł reklamowych, budowa ć swój pozytywny wizerunek
w oczach klientów jak równie Ŝ pomaga ć działowi public relations.
Co to jest Polityka Jako ś ci?
1. Najwa Ŝ niejszy dokument w SZJ!
2. Zobowi ą zanie Najwy Ŝ szego Kierownictwa do wdro Ŝ enia i utrzymywania SZJ.
3. Nakre ś la cele dla organizacji.
4. Okre ś la zało Ŝ enia strategii projako ś ciowej przedsi ę biorstwa.
5. Jest ś rodkiem zdobywania zaufania klientów.
6. Fundament dokumentacji SZJ.
7. Wymaga pełnej akceptacji wewn ą trz organizacji.
8. Okre ś lenie zało Ŝ e ń i sposobów post ę powania.
Podstawowe zobowi ą zania wynikaj ą ce z polityki jako ś ci powinny by ć :
- Zrozumiałe dla wszystkich,
- Stopniowo skonkretyzowane,
- Ukierunkowane na wszystkie płaszczyzny działa ń przedsi ę biorstwa,
- Uzupełniane poprzez dwukierunkowy przepływ informacji,
1 Cytat przytoczony z ksi ąŜ ki Marcina Bielskiego „Podstawy teorii organizacji i zarz ą dzania”
wydanie 2 rozszerzone z 2004 roku. str.59
 
- Mo Ŝ liwe do przeło Ŝ enia na konkretne cele dotycz ą ce jako ś ci,
Polityka jako ś ci powinna by ć sformułowana i szczegółowo opisana na poszczególnych
szczeblach hierarhii . Proces ten nazywamy „Rozwini ę ciem Polityki Jako ś ci” ( Quality Policy
Deployment). Umo Ŝ liwia on postawienie realnych zada ń w poszczególnych obszarach
działania przedsi ę biorstwa . Bez takiego rozwini ę cia polityka pozostaje tylko na papierze i nie
przynosi własciwych rezultatów.
Co powinna zawiera ć Polityka Jako ś ci?
Û Podstawowe cele organizacji zdefiniowane na poziomie ogólnym,
Û Bie Ŝą ce i przyszłe potrzeby organizacji i obsługiwanych rynków,
Û Ewentualne odniesienie do aktualnych produktów i obsługiwanych rynków, bran Ŝ lub
klientów,
Û Sposób osi ą gni ę cia satysfakcji zainteresowanych stron,
Û Szanse dotycz ą ce doskonalenia i rozwoju,
Û Zapewnienie niezb ę dnych zasobów do osi ą gni ę cia celów organizacji,
Û Zasady jakie organizacja zobowi ą zuje si ę przestrzega ć ,
Û Mo Ŝ e zawiera ć w sobie Misj ę organizacji,
Û Gwarancj ę realizacji zadeklarowanych działa ń ,
ę dy popełniane podczas tworzenia Polityki Jako ś ci
¦ Tre ść polityki nieprzyswajalna dla pracownika bezpo ś rednio produkcyjnego,
¦ Brak okre ś lenia celów organizacji w zakresie jako ś ci,
¦ Stworzenie dokumentu , który nie jest bezpo ś rednim wyra Ŝ eniem woli Najwy Ŝ szego
Kierownictwa,
¦ Niedopasowanie tre ś ci do potrzeb organizacji,
¦ Polityka jako ś ci jest zbyt obszerna,
¦ Nie spełnia roli dokumentu nadrz ę dnego do SJ,
¦ Nie spełnia swojej roli promocyjnej i marketingowej,
Skutek:
V Brak identyfikacji członków organizacji z zapisami Polityki Jako ś ci.
V Nieznajomo ść sposobów w jaki Polityka Jako ś ci przekłada si ę na prac ę na konkretnym
stanowisku.
Wymagania dotycz ą ce identyfikacji procesów:
Nale Ŝ y zidentyfikowa ć procesy potrzebne w SZJ i ich zastosowanie w organizacji
Nie nale Ŝ y zapomnie ć o procesach: zarz ą dzanie działaniami, zaopatrywanie w zasoby,
realizacja wyroby, procesy pomiarowe,
Nale Ŝ y okre ś li ć sekwencje tych procesów i ich wzajemne oddziaływanie,
Je ś li jakikolwiek proces , który ma wpływ na zgodno ść wyrobu z wymaganiami zlecamy na
zewn ą trz organizacji , wówczas nale Ŝ y zidentyfikowa ć nadzór nad takimi procesami.
Ka Ŝ dorazowo nale Ŝ y zada ć pytanie – „Czy proces zidentyfikowano poprawnie i
odpowiednio okre ś lono
Na co trzeba zwróci ć uwag ę identyfikuj ą c procesy?
Jakie usługi, wyroby, produkty realizuje organizacja?
Co jest dostarczane klientom produkt materialny czy niematerialny, a mo Ŝ e kombinacja
tych Ŝ e)?
Jak du Ŝą liczb ę procesów mo Ŝ emy zidentyfikowa ć ? Czy to s ą ju Ŝ procesy głównego
poziomu ,a mo Ŝ e podprocesy, czy podpodprocesy?
Czy procesy uwidaczniaj ą priorytety działa ń w organizacji?
Jakie procesy b ę d ą dla nas kluczowe, czy tylko główne?
 
Czy mo Ŝ emy okre ś li ć procesy wewn ę trzne (mówi ą o wła ś ciwym funkcjonowaniu
organizacji, wpływaj ą na jako ść realizacji procesów wewn ę trznych) i procesy zewn ę trzne (
dane wyj ś ciowe z procesu trafiaj ą do klienta)?
Czy SZJ traktujemy jako tzw. nadproces?
Czy mapa procesów równie Ŝ domyka koło doskonalenia wg. Deminga?
Wszystkie zidentyfikowane procesy mo Ŝ na podzieli ć na 3 grupy:
procesy podstawowe/główne - ś ci ś le zwi ą zane z klientem, wyrobem i spełnieniem jego
wszystkich wymaga ń , ( zwi ą zane z generowaniem warto ś ci dodanej w organizacji)
procesy wspieraj ą ce - procesy współpracuj ą ce z procesami podstawowymi, zwi ą zane z
zarz ą dzaniem firm ą , administracyjne,
procesy pomocnicze - procesy współpracuj ą ce z procesami podstawowymi od strony
techniki, bada ń i pomiarów, infrastruktury
Wizualizacja mapy procesów:
1. Dane wej ś ciowe.
- Czy mapa b ę dzie uwzgl ę dniała 3 grupy procesów?
- Czy mapa b ę dzie uwidaczniała procesy kluczowe , niezale Ŝ nie od grupy w jakiej proces si ę
znajduje?
- Czy procesy b ę d ą numerowane ?
- Czy na mapie zaznaczone b ę d ą przepływy informacji mi ę dzy procesami?
2. System zaczyna si ę i ko ń czy na kliencie ( od rozpoznania jego potrzeb i wymaga ń a Ŝ po ich
realizacj ę w procesach wytwarzania i spełnienie tych wymaga ń i oczekiwa ń na ko ń cu). Jak
zostanie to zaznaczone na mapie procesów?
3. Nale Ŝ y zidentyfikowa ć w ramach diagnozy organizacji wyst ę puj ą ce w niej procesy i
pogrupowa ć .
4. Opisa ć (nazewnictwo procesów).
5. Okre ś li ć procesy niezb ę dne do osi ą gni ę cia celu biznesowego ( 2 grupa)
6. Okre ś li ć na podstawie normy odniesienia procesy niezb ę dne do zarz ą dzania i doskonalenia
SZJ. (1 grupa)
7. Okre ś li ć niezb ę dne b ą d ź wymagane procesy pomocnicze (3 grupa).
8. Dla ka Ŝ dego procesu okre ś li ć Wła ś ciciela procesu.
Najcz ęś ciej trudno ś ci i bł ę dy dotycz ą ce opracowania mapy procesów:
  Trudno ś ci z opracowaniem mapy – jakie procesy zidentyfikowa ć , do której grupy
zakwalifikowa ć dany proces,
  Czy proces jest celowy i niezb ę dny w organizacji – pocz ą tek Lean,
  Czy dla procesu mo Ŝ na b ę dzie okre ś li ć cele, wska ź niki monitorowania oraz kierunek
oddziaływania na inne procesy?
  Czy mapa procesów b ę dzie odpowiadała strukturze organizacji , a wi ę c czy struktura jest
procesowa?
  Czy przyj ę ta forma prezentacji graficznej jest czytelna i zrozumiała dla wszystkich
członków organizacji?
  Czy dla przyj ę tego układu mapy procesów b ę dzie mo Ŝ na w dalszej kolejno ś ci z łatwo ś ci ą
opracowywa ć dokumentacj ę SZJ wraz z opcj ą mapowania procesów?
  Czy zidentyfikowanym procesom b ę dzie mo Ŝ na przypisa ć konkretne dokumenty SZJ?
Tworzenie mapy procesów
Zgłoś jeśli naruszono regulamin