PLAN MIESIĘCZNY
pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu z dziećmi
3 – letnimi na miesiąc
PAŹDZIERNIK 2008
1. Rozpoznawanie i prawidłowe nazywanie kilku żyjących w naturalnym środowisku zwierząt, np. jeż.
2. Rozróżnianie i prawidłowe nazywanie spożywanych owoców i warzyw za pomocą zmysłów: smaku, dotyku, wzroku, zapachu..
3. Rozpoznawanie i nazywanie osób pracujących w przedszkolu: nauczycielka, pomoc nauczycielki, kucharka.
4. Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa poza terenem przedszkola. Zaznajomienie dzieci poprzez zabawy z elementarnymi przepisami ruchu drogowego.
5. Kształtowanie umiejętności różnicowania przedmiotów w kolorach podstawowych
6. Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku: poznanie sposobów przygotowywania się zwierząt do zimy (zmiana koloru liści, opadanie liści, odlot ptaków, zapadanie w sen zimowy)
TEMATY KOMPLEKSOWE
1. Lubimy owoce i warzywa
2. Już znam tajemnicę, jak przejść przez ulicę
3. Z panią jest wesoło
4. Kolory jesieni
5. A w ogrodzie jeżyk śpi
Temat kompleksowy: Lubimy owoce i warzywa
Poniedziałek
Temat dnia: Urządzamy kącik przyrody
· Zestaw ćwiczeń porannych nr 3 wg H. Trawińskiej
· Rozmowa połączona z działaniem, urządzanie kącika przyrody
· Osłuchanie z treścią wiersza, „Co lubimy?”.
· degustacja owoców i warzyw połączona z rozpoznaniem ich po smaku.
· Zabawa ruchowa „Zaprzęgi”
Cele operacyjne:
Dzieci:
· segregują owoce i warzywa
· uczą się wiersza
· poznają znaczenie warzyw i owoców dla zdrowia człowieka
· rozpoznają owoc, warzywo po smaku
Środki dydaktyczne: owoce i warzywa, „Zabawy rozwijające dla małych dzieci „ H. Trawińska s.38, szarfy, chustka ,
Uwagi:
Wtorek
Temat dnia: Jarzynowa zabawa
· Uzupełnianie kredkami świecowymi konturów owoców i warzyw do wyboru, zwrócenie uwagi na właściwy wybór koloru kredki
· „Urodziny marchewki”- słuchanie piosenki, zabawa jarzynowy bal
· Rytmika
· pokolorują wybrany przez siebie rysunek
· poznają słowa i melodię piosenki
· rytmicznie wykonują proste elementy ruchowe
· nazwą warzywa przedstawione na sylwetach
· przemieszczają się za nauczycielką w różnych kierunkach
Środki dydaktyczne: opaski na głowy z warzywami, kredki świecowe, kartki z konturami owoców i warzyw, „Kalendarz muzyczny” U. Smoczyńska -Nachtman
Środa
Temat dnia: Jabłuszko rumiane
· Lepienie z masy solnej na temat „Jabłuszko” zainspirowane oglądaniem jabłek
· Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „dopasuj do pary ”- dobieranie do pary paputków.
· poznają nowy materiał plastyczny - masę solną różnymi zmysłami
· potrafią ulepić kulkę
· wykorzystują przy pracy podkładki - dbają o porządek w miejscu pracy
· cieszą się z możliwości pokazania swoich wytworów rodzicom
Środki dydaktyczne: Masa solna w kolorze czerwonym, żółtym, zielonym; wykałaczki z bibułkowym listkiem, goździki, karteczki z imionami, plastikowe podkładki.
Czwartek
Temat dnia: Liczymy owoce
· słuchanie wiersza „Spadła gruszka”- liczenie owoców,
· zabawa badawcza z solą , cukrem, wodą, cytryną – określanie smaku: słony, słodki, kwaśny
· Uważnie słuchają wiersza
· Posłużą się liczebnikami głównymi jeden, dwa
· potrafią oczekiwać na swoją kolej podczas wypowiadania się
· określą smak roztworu : słony, słodki, kwaśny
Środki dydaktyczne: liczmany, wiersz: materiały własne, cytryna, woda, cukier, sól,
Piątek
Temat dnia: W sadzie
· Zestaw zabaw ruchowych w formie opowieści ruchowej „Wyprawa do sadu”
· Oglądanie teatrzyku sylwet przygotowanego przez dzieci 6-letnie na podstawie utworu Jana Brzechwy pt.: „Na straganie”
· Ozdabianie miski z owocami wg własnego pomysłu
· uczestniczą w zabawach zgodnie z wcześniej ustalonymi zasadami,
· odpowiednio reagują na sygnały dźwiękowe
· obejrzą teatrzyk przygotowany przez dzieci 6-letnie
Środki dydaktyczne: Plany miesięczne…I. Salach s.11 , karta pracy „Księga Uśmiechu” nr 108
Temat kompleksowy: Już znam tajemnicę, jak przejść przez ulicę
Temat dnia: Na ulicy
· Zestaw ćwiczeń porannych wg H. Trawińskiej
· Wycieczka na skrzyżowanie – rozmowa połączona z obserwacją
Nadanie przez dzieci imienia wężowi –(pomoc ułatwiająca spacery)
· Zabawa logopedyczna „Sprzątamy samochód”- rozwijanie aparatu głosowego
· poznają elementarne zasady ruchu drogowego (chodzenie prawą stroną chodnika, przechodzenie przez jezdnię w wyznaczonym miejscu)
· szybko reagują na polecenia nauczycielki.
· proponują imiona dla węża i podejmują wspólnie z nauczycielką decyzję o wyborze imienia
· wiedzą, co to jest skrzyżowanie
· rozwijają aparat głosowy poprzez ćwiczenia
Środki dydaktyczne: wąż spacerowy dla małych dzieci, ilustracja ze skrzyżowaniem
Temat dnia: Odgłosy ulicy
· Ćwiczenia słuchowe „Jaki to pojazd?” rozpoznawanie odgłosów różnych pojazdów i odszukiwanie tych pojazdów wśród zabawek
· zabawa ortofoniczna „Pojazdy”
· Samochód- kolorowanie
· rozpoznają głosy wydawane przez pojazdy (motor, ciężarówka, samochód)
· potrafią skupić uwagę na odtwarzaniu dźwięków
· potrafią odnaleźć wśród zabawek poszczególne pojazdy
· uważnie słuchają poleceń;
· rozwijają narządy mowy na zgłoskach „tur”, „ti”, „ ter”, poprzez naśladowanie odgłosów wydawanych przez pojazdy.
Środki dydaktyczne: Kaseta z nagraniem dźwięków pojazdów, zabawki pojazdów i obrazki
Temat dnia: Swiatła
· Słuchanie wiersza I. Salach „Światełko” – dzieci zapoznają się z wyglądem i znaczeniem sygnalizatora świetlnego;
· Zabawa ruchowo naśladowcza przy piosence „Jedzie auto” Betti Strausse
· Zabawa z tekstem „Cicho – głośno”
· Zabawa ruchowa „ Samochody”
· uczą się krótkiego wiersza.
· &#x...
Kasiaaga1