plan pażdziernik 3l.doc

(167 KB) Pobierz
PLAN MIESIĘCZNY

PLAN MIESIĘCZNY

 

pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu z dziećmi

3 – letnimi na miesiąc

 

PAŹDZIERNIK 2008

 

CELE:

1.    Rozpoznawanie i prawidłowe nazywanie kilku żyjących w naturalnym środowisku zwierząt, np. jeż.

2.    Rozróżnianie i prawidłowe nazywanie spożywanych owoców i warzyw za pomocą zmysłów: smaku, dotyku, wzroku, zapachu..

3.    Rozpoznawanie i nazywanie osób pracujących w przedszkolu: nauczycielka, pomoc nauczycielki, kucharka.

4.          Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa poza terenem przedszkola. Zaznajomienie dzieci poprzez zabawy z elementarnymi przepisami ruchu drogowego.

5.          Kształtowanie umiejętności różnicowania przedmiotów w kolorach podstawowych

6.          Zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie w zależności od pory roku: poznanie sposobów przygotowywania się zwierząt do zimy (zmiana koloru liści, opadanie liści, odlot ptaków, zapadanie w sen zimowy)

 

 

TEMATY KOMPLEKSOWE

 

1. Lubimy owoce i warzywa

2. Już znam tajemnicę, jak przejść przez ulicę

3. Z panią jest wesoło

4. Kolory jesieni

5. A w ogrodzie jeżyk śpi

 

 

Temat kompleksowy: Lubimy owoce i warzywa

 

Poniedziałek

Temat dnia: Urządzamy kącik przyrody

 

·         Zestaw ćwiczeń porannych nr 3 wg H. Trawińskiej

·         Rozmowa połączona z działaniem, urządzanie kącika przyrody

·         Osłuchanie z treścią wiersza, „Co lubimy?”.

·         degustacja owoców i warzyw połączona z rozpoznaniem ich po smaku.

·         Zabawa ruchowa „Zaprzęgi”

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         segregują owoce i warzywa

·         uczą się wiersza

·         poznają znaczenie warzyw i owoców dla zdrowia człowieka

·         rozpoznają owoc, warzywo po smaku

 

 

Środki dydaktyczne: owoce i warzywa, „Zabawy rozwijające dla małych dzieci „ H. Trawińska s.38, szarfy, chustka ,

 

Uwagi:

 

Wtorek

 

 

Temat dnia: Jarzynowa zabawa

 

·         Uzupełnianie kredkami świecowymi konturów owoców i warzyw do wyboru, zwrócenie uwagi na właściwy wybór koloru kredki

·         „Urodziny marchewki”- słuchanie piosenki, zabawa jarzynowy bal

·         Rytmika

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         pokolorują wybrany przez siebie rysunek

·         poznają słowa i melodię piosenki

·         rytmicznie wykonują proste elementy ruchowe

·         nazwą warzywa przedstawione na sylwetach

·         przemieszczają się za nauczycielką w różnych kierunkach

 

 

 

 

 

Środki dydaktyczne: opaski na głowy z warzywami, kredki świecowe, kartki z konturami owoców i warzyw, „Kalendarz muzyczny” U. Smoczyńska -Nachtman

 

Uwagi:

Środa

 

Temat dnia: Jabłuszko rumiane

 

·         Lepienie z masy solnej na temat „Jabłuszko” zainspirowane oglądaniem jabłek

·         Zabawa rozwijająca spostrzegawczość „dopasuj do pary ”- dobieranie do pary paputków.

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         poznają nowy materiał plastyczny - masę solną różnymi zmysłami

·         potrafią ulepić kulkę

·         wykorzystują przy pracy podkładki - dbają o porządek w miejscu pracy

·         cieszą się z możliwości pokazania swoich wytworów rodzicom

 

Środki dydaktyczne: Masa solna w kolorze czerwonym,  żółtym, zielonym; wykałaczki z bibułkowym listkiem, goździki, karteczki z imionami, plastikowe podkładki.

 

Uwagi:

 

Czwartek

 

Temat dnia: Liczymy owoce

·         słuchanie wiersza „Spadła gruszka”- liczenie owoców,

·         zabawa badawcza z solą , cukrem, wodą, cytryną – określanie smaku: słony, słodki, kwaśny

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         Uważnie słuchają wiersza

·         Posłużą się liczebnikami głównymi jeden, dwa

·         potrafią oczekiwać na swoją kolej podczas wypowiadania się

·         określą smak roztworu : słony, słodki, kwaśny

 

 

 

 

 

Środki dydaktyczne: liczmany, wiersz: materiały własne, cytryna, woda, cukier, sól,

 

Uwagi:

 

 

 

 

 

 

Piątek

 

Temat dnia: W sadzie

 

·         Zestaw zabaw ruchowych w formie opowieści ruchowej „Wyprawa do sadu”

·         Oglądanie teatrzyku sylwet przygotowanego przez dzieci 6-letnie na podstawie utworu Jana Brzechwy pt.: „Na straganie”

·         Ozdabianie miski z owocami wg własnego pomysłu

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         uczestniczą w zabawach zgodnie z wcześniej ustalonymi zasadami,

·         odpowiednio reagują na sygnały dźwiękowe

·         obejrzą teatrzyk przygotowany przez dzieci 6-letnie

 

 

 

Środki dydaktyczne: Plany miesięczne…I. Salach s.11 , karta pracy „Księga Uśmiechu” nr 108

 

Uwagi:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat kompleksowy: Już znam tajemnicę, jak przejść przez ulicę

 

Poniedziałek

Temat dnia: Na ulicy

·         Zestaw ćwiczeń porannych wg H. Trawińskiej

·         Wycieczka na skrzyżowanie – rozmowa połączona z obserwacją

      Nadanie przez dzieci imienia wężowi –(pomoc ułatwiająca spacery)

·         Zabawa logopedyczna „Sprzątamy samochód”- rozwijanie aparatu głosowego

 

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

 

·         poznają elementarne zasady ruchu drogowego (chodzenie prawą stroną chodnika, przechodzenie przez jezdnię w wyznaczonym miejscu)

·         szybko reagują na polecenia nauczycielki.

·         proponują imiona dla węża i podejmują wspólnie z nauczycielką decyzję o wyborze imienia

·         wiedzą, co to jest skrzyżowanie

·         rozwijają aparat głosowy poprzez ćwiczenia

 

 

Środki dydaktyczne: wąż spacerowy dla małych dzieci, ilustracja ze skrzyżowaniem

 

Uwagi:

 

Wtorek

 

 

Temat dnia: Odgłosy ulicy

 

·         Ćwiczenia słuchowe „Jaki to pojazd?” rozpoznawanie odgłosów różnych pojazdów i odszukiwanie tych pojazdów wśród zabawek

·         zabawa ortofoniczna „Pojazdy”

·         Samochód- kolorowanie

·         Rytmika

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         rozpoznają głosy wydawane przez pojazdy (motor, ciężarówka, samochód)

·         potrafią skupić uwagę na odtwarzaniu dźwięków

·         potrafią odnaleźć wśród zabawek poszczególne pojazdy

·         uważnie słuchają poleceń;

·         rozwijają narządy mowy na zgłoskach „tur”, „ti”, „ ter”, poprzez naśladowanie odgłosów wydawanych przez pojazdy.

Środki dydaktyczne: Kaseta z nagraniem dźwięków pojazdów, zabawki pojazdów i obrazki

 

Uwagi:

 

Środa

 

Temat dnia: Swiatła

 

 

·         Słuchanie wiersza I. Salach „Światełko” – dzieci zapoznają się z wyglądem i znaczeniem sygnalizatora świetlnego; 

·         Zabawa ruchowo naśladowcza przy piosence „Jedzie auto” Betti Strausse

·         Zabawa z tekstem „Cicho – głośno”

·         Zabawa ruchowa „ Samochody”

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         uczą się krótkiego wiersza.

·       &#x...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin