PLAN MIESIĘCZNY
pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu z dziećmi
3 – letnimi na miesiąc
kwiecień 2009
1. Zapoznanie ze zwierzętami hodowanymi przez człowieka oraz płynącymi z tego korzyściami.
2. Obcowanie z wytworami sztuki ludowej związanymi z tradycjami Świąt Wielkanocnych
3. Zapewnienie częstego pobytu na świeżym powietrzu. Wdrażanie do ubierania się odpowiednio do pogody.
4. Podziwianie piękna otaczającego świata przyrody, dbanie o czystość najbliższego otoczenia.
5. Dalsza obserwacja przyrody (budzenie się owadów, przyloty ptaków), wdrażanie do jej poszanowania.
TEMATY KOMPLEKSOWE
1. Kolorowe pisanki 30.03 – 03.04
2. Zwyczaje wielkanocne 06.04 – 10.04
3. Smerf przyjacielem przyrody 14.04. – 17.04
4. Co słychać na łące? 20.04 – 24.04
5. Co to za ptak? 27.04 – 30.04
Temat kompleksowy: Kolorowe pisanki
Poniedziałek
Temat dnia: Skąd te jajka?
· Oglądanie filmu edukacyjnego pt. „Jajko”
· Zabawa ruchowo - ortofoniczna „ Kwoka i kurczęta”
· Zabawa badawcza „ Jajko”
· Zabawa przy muzyce „Kwoka” reakcja na przerwę w muzyce
Cele operacyjne:
Dzieci:
· Rozwiną umiejętność reagowania na pauzę muzyczną
· Poznają budowę jajka
· Wiedzą skąd się biorą jajka
· Porównają wielkość jajka kurzego i gęsiego
Środki dydaktyczne: „Księga uśmiechu- trzylatek” przewodnik metodyczny… cz.2 s.22, chustki w 3 kolorach, płyta CD z podkładem muzycznym „Kwoka”, film edukacyjne „Jajko”
Uwagi:
Wtorek
Temat dnia: Liczymy pisanki
· Rytmika
· Wysłuchanie bajki A.Galicy „Bajeczka wielkanocna”- poznanie symboli Świąt Wielkanocnych.
· Zagadki słuchowe z instrumentami perkusyjnymi „Liczymy pisanki”, segregowanie pisanek według koloru.
· Karta pracy wg nr 66
· Doskonalą umiejętność liczenia
· Rozróżniają brzmienie instrumentów perkusyjnych
· Segregują pisanki wg koloru
· Poznają symbole Świąt Wielkanocnych
· Wysłuchają bajki opowiadanej przez nauczycielkę
Środki dydaktyczne: karta pracy, ilustracja wiosennej łąki, instrumenty perkusyjne, kolorowe kulki z papieru, koszyk, sylwety postaci z bajki,
„Księga uśmiechu- trzylatek” przewodnik metodyczny… cz.2 s.24
Środa
Temat dnia: Marmurkowy obrazek
· Jajko – wyklejanie kształtu jajka drobno pogniecionymi skorupkami jajek
· Zabawa bieżna „Jastrząb i kury”
· Zabawy na placu przedszkolnym – wdrażanie dzieci do samodzielnego zakładania bucików i zachowania porządku w szatni.
· Rysowanie owalnych kształtów w powietrzu i na kartce- ruchy naprzemienne (wg Denisona)
· doskonalą zmysł dotyku
· nabywają umiejętność rysowania kształtu owalnego
· dbają o porządek na swojej półce w szatni
Środki dydaktyczne: drobno pogniecione skorupki jajek klej, rysunek jaja, „Księga uśmiechu- trzylatek” przewodnik metodyczny… cz.2 s.25
Czwartek
Temat dnia: Odgłosy z kurnika
· Ilustrowanie wiersza W. Szumanówny „Kurczątko” przez nauczycielkę, a potem przez dzieci
· Osłuchanie z piosenką „Kwoka” zabawa przy piosence, rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów : kury, piskląt, koguta, kaczki,
· Karta pracy nr 67 przeliczanie kurczaków i określanie których jest więcej.
· Zabawa „Huśtanie kurczątka na brzuchu”
· Zilustrują wiersz
· Uczestniczą w zabawach ze śpiewem
· Ćwiczą mięśnie narządów mowy na zgłoskach „pi”, „ko”, „kuku-ryku”, „kwa”
· Nabywają umiejętność oddychania przeponowego
Środki dydaktyczne: „Moje trzy lata” przewodnik metodyczny cz.2 s. 75„Księga uśmiechu- trzylatek” przewodnik metodyczny… cz.2 s.29, 30 . płyta CD 1
Piątek
Temat dnia: Zagubione kurczątko.
· Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest kurczątko”
· Zestaw zabaw ruchowych „ Wiosna”
· Założenie hodowli rzeżuchy w kąciku przyrody
· Określą miejsce położenia kurczątka
· Poruszają się nie potrącając kolegów
· Doskonalą umiejętność zachowania równowagi podczas chodzenia z wysokim unoszeniem kolan
· Prowadza hodowlę rzeżuchy
Środki dydaktyczne: „Księga uśmiechu- trzylatek” przewodnik metodyczny… cz.2 s.30, I.Salach „Plany miesięczne…” s71
Temat kompleksowy: Zwyczaje wielkanocne
Temat dnia:
· „Przygoda zajączka” opowiadanie historyjki obrazkowej.
· Pisanka z zajączkami –praca plastyczna malowanie farbami kartonu w kształcie jajka, po wyschnięciu pracy naklejanie gotowych zajączków
· Zabawa „Wielkanocne zwierzątka”
· wypowiedzą się na temat ilustracji
· ułożą ilustracje wg kolejności zdarzeń
· zamalują całą powierzchnię farbami
· zachowają porządek w miejscu pracy
Środki dydaktyczne: farby, karton w kształcie jajka, wycięte zajączki, klej , historyjka obrazkowa, szarfy w trzech kolorach,
Temat dnia: Wielkanocne zajączki
· Zabawa dydaktyczna „Szukamy zajączka” – utrwalenie pojęć dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni
· Zabawa przy piosence „ Zające”
· Zilustruje treść piosenki
· Określi położenie przedmiotów w przestrzeni
· Uczestniczy w zabawach przy muzyce
Środki dydaktyczne: maskotka zająca, płyta CD z piosenką „Zające”,
Temat dnia: Śmigus - dyngus
· Praca plastyczna „Świąteczny obrus” dzieci ozdabiają biały papierowy obrus kredkami oraz wyciętymi z gazet elementami o tematyce wielkanocnej,
· Nauka II zw. Piosenki „Kwoka” CD1 śpiew z podziałem na role
· Zapoznanie ze zwyczajem wielkanocnym na podstawie wiersza M. Lewackiej „ Śmigus- dyngus” wyjaśnienie znaczenia słów śmigus i dyngus i rozmowa na temat wiersza, naśladowanie ruchem treści wiersza
· Zabawa rozluźniająca „ Przekaż wiaderko”
· Wzbogacą słownictwo
· Zaśpiewają piosenkę z podziałem na role
· Usprawnią mięśnie dłoni
· Doskonalą sprawność manualną
Środki dydaktyczne: wiaderko z wodą,
Temat dnia: Koszyczek wielkanocny
· Zabawa dydaktyczna „Co włożymy do koszyka?” – wspólne przygotowanie koszyka wielkanocnego – dzieci dobierają właściwe przedmioty i produkty
· Koszyczek wielkanocny – cięcie sianka do koszyczka z bibuły
· Zabawa przy piosence „Zajączki”
· Zachowa bezpieczeństwo podczas posługiwania się nożyczkami
· Zna produkty, które powinny się znaleźć w „święconce”
Środki dydaktyczne, koszyczek , nożyczki i bibuła,
Temat dnia: Wielkanocne śniadanie
· Zabawa „Czego brakuje na stole?” ilustrująca treść wierszy o tematyce wielkanocnej – dekorowanie stołu symbolami o których mowa w utworze R. Przymusa „Wielkanoc”
· Szukanie ukrytych na podwórku prezentów od zajączka
·...
Kasiaaga1