PLAN MIESIĘCZNY kwiecień.doc

(139 KB) Pobierz
PLAN MIESIĘCZNY

PLAN MIESIĘCZNY

 

pracy wychowawczo-dydaktycznej w przedszkolu z dziećmi

3 – letnimi na miesiąc

 

kwiecień 2009

 

 

CELE:

 

1.    Zapoznanie ze zwierzętami hodowanymi przez człowieka oraz płynącymi z tego korzyściami.

2.    Obcowanie z wytworami sztuki ludowej związanymi z tradycjami Świąt Wielkanocnych

3.    Zapewnienie częstego pobytu na świeżym powietrzu. Wdrażanie do ubierania się odpowiednio do pogody.

4.    Podziwianie piękna otaczającego świata przyrody, dbanie o czystość najbliższego otoczenia.

5.    Dalsza obserwacja przyrody (budzenie się owadów, przyloty ptaków), wdrażanie do jej poszanowania.

 

 

 

TEMATY KOMPLEKSOWE

 

 

1.   Kolorowe pisanki 30.03 – 03.04

2.   Zwyczaje wielkanocne 06.04 – 10.04

3.   Smerf przyjacielem przyrody 14.04. – 17.04

4.   Co słychać na łące? 20.04 – 24.04

5.   Co to za ptak? 27.04 – 30.04

                           

 

 

 

Temat kompleksowy: Kolorowe pisanki

 

 

 

Poniedziałek

Temat dnia: Skąd te jajka?

·         Oglądanie filmu edukacyjnego pt. „Jajko”

·         Zabawa ruchowo - ortofoniczna „ Kwoka i kurczęta”

·         Zabawa badawcza „ Jajko”

·         Zabawa przy muzyce „Kwoka” reakcja na przerwę w muzyce

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

 

·         Rozwiną umiejętność reagowania na pauzę muzyczną

·         Poznają budowę jajka

·         Wiedzą skąd się biorą jajka

·         Porównają wielkość jajka kurzego i gęsiego

 

 

 

Środki dydaktyczne: „Księga uśmiechu- trzylatek” przewodnik metodyczny… cz.2 s.22, chustki w 3 kolorach, płyta CD z podkładem muzycznym „Kwoka”, film edukacyjne „Jajko”

 

 

 

Uwagi:

 

Wtorek

 

 

Temat dnia: Liczymy pisanki

·         Rytmika

·         Wysłuchanie bajki A.Galicy „Bajeczka wielkanocna”- poznanie symboli Świąt Wielkanocnych.

·         Zagadki słuchowe z instrumentami perkusyjnymi „Liczymy pisanki”, segregowanie pisanek według koloru.

·         Karta pracy wg nr 66

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         Doskonalą umiejętność liczenia

·         Rozróżniają brzmienie instrumentów perkusyjnych

·         Segregują pisanki wg koloru

·         Poznają symbole Świąt Wielkanocnych

·         Wysłuchają bajki opowiadanej przez nauczycielkę

 

 

Środki dydaktyczne: karta pracy, ilustracja wiosennej łąki, instrumenty perkusyjne, kolorowe kulki z papieru, koszyk, sylwety postaci z bajki,

„Księga uśmiechu- trzylatek” przewodnik metodyczny… cz.2 s.24

 

Uwagi:

 

Środa

 

Temat dnia: Marmurkowy obrazek

 

·         Jajko – wyklejanie kształtu jajka drobno pogniecionymi skorupkami jajek

·         Zabawa bieżna „Jastrząb i kury”

·         Zabawy na placu przedszkolnym – wdrażanie dzieci do samodzielnego zakładania bucików i zachowania porządku w szatni.

·         Rysowanie owalnych kształtów w powietrzu i na kartce- ruchy naprzemienne (wg Denisona)

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         doskonalą zmysł dotyku

·         nabywają umiejętność rysowania kształtu owalnego

·         dbają o porządek na swojej półce w szatni

 

 

Środki dydaktyczne: drobno pogniecione skorupki jajek klej, rysunek jaja, „Księga uśmiechu- trzylatek” przewodnik metodyczny… cz.2 s.25

 

Uwagi:

 

Czwartek

 

Temat dnia: Odgłosy z kurnika

 

·         Ilustrowanie wiersza W. Szumanówny „Kurczątko” przez nauczycielkę, a potem przez dzieci

·         Osłuchanie z piosenką „Kwoka” zabawa przy piosence, rozpoznawanie i naśladowanie odgłosów : kury, piskląt, koguta, kaczki,

·         Karta pracy nr 67 przeliczanie kurczaków i określanie których jest więcej.

·         Zabawa „Huśtanie kurczątka na brzuchu”

 

 

 

 

 

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         Zilustrują wiersz

·         Doskonalą umiejętność liczenia

·         Uczestniczą w zabawach ze śpiewem

·         Ćwiczą mięśnie narządów mowy na zgłoskach „pi”, „ko”, „kuku-ryku”, „kwa”

·         Nabywają umiejętność oddychania przeponowego

 

 

Środki dydaktyczne: „Moje trzy lata” przewodnik metodyczny cz.2 s. 75„Księga uśmiechu- trzylatek” przewodnik metodyczny… cz.2 s.29, 30 .  płyta CD 1

 

Uwagi:

 

Piątek

 

Temat dnia: Zagubione kurczątko.

 

·         Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest kurczątko”

·         Zestaw zabaw ruchowych „ Wiosna”

·         Założenie hodowli rzeżuchy w kąciku przyrody

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         Określą miejsce położenia kurczątka

·         Poruszają się nie potrącając kolegów

·         Doskonalą umiejętność zachowania równowagi podczas chodzenia z wysokim unoszeniem kolan

·         Prowadza hodowlę rzeżuchy

 

 

Środki dydaktyczne: „Księga uśmiechu- trzylatek” przewodnik metodyczny… cz.2 s.30,  I.Salach „Plany miesięczne…” s71

 

 

 

Uwagi:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Temat kompleksowy: Zwyczaje wielkanocne

 

 

 

Poniedziałek

Temat dnia:

·         „Przygoda zajączka” opowiadanie historyjki obrazkowej.

·         Pisanka z zajączkami –praca plastyczna malowanie farbami kartonu w kształcie jajka, po wyschnięciu pracy naklejanie gotowych zajączków

·         Zabawa „Wielkanocne zwierzątka”

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

 

·         wypowiedzą się na temat ilustracji

·         ułożą ilustracje wg kolejności zdarzeń

·         zamalują całą powierzchnię farbami

·         zachowają porządek w miejscu pracy

 

 

Środki dydaktyczne: farby, karton w kształcie jajka, wycięte zajączki, klej , historyjka obrazkowa, szarfy w trzech kolorach,

 

 

 

Uwagi:

 

Wtorek

 

 

Temat dnia: Wielkanocne zajączki

·         Rytmika

·         Zabawa dydaktyczna „Szukamy zajączka” – utrwalenie pojęć dotyczących położenia przedmiotu w przestrzeni

·         Zabawa przy piosence „ Zające”

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         Zilustruje treść piosenki

·         Określi położenie przedmiotów w przestrzeni

·         Uczestniczy w zabawach przy muzyce

 

 

Środki dydaktyczne: maskotka zająca, płyta CD z piosenką „Zające”, 

 

 

Uwagi:

 

Środa

 

Temat dnia: Śmigus - dyngus

·         Praca plastyczna „Świąteczny obrus” dzieci ozdabiają biały papierowy obrus kredkami oraz wyciętymi z gazet elementami o tematyce wielkanocnej,

·         Nauka II zw. Piosenki „Kwoka” CD1 śpiew z podziałem na role

·         Zapoznanie ze zwyczajem wielkanocnym na podstawie wiersza M. Lewackiej „ Śmigus- dyngus” wyjaśnienie znaczenia słów śmigus i dyngus i rozmowa na temat wiersza, naśladowanie ruchem treści wiersza

·         Zabawa rozluźniająca „ Przekaż wiaderko”

 

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         Wzbogacą słownictwo

·         Zaśpiewają piosenkę z podziałem na role

·         Usprawnią mięśnie dłoni

·         Doskonalą sprawność manualną

 

 

Środki dydaktyczne: wiaderko z wodą,

 

Uwagi:

 

Czwartek

 

Temat dnia: Koszyczek wielkanocny

 

·         Zabawa dydaktyczna „Co włożymy do koszyka?” – wspólne przygotowanie koszyka wielkanocnego – dzieci dobierają właściwe przedmioty i produkty

·         Koszyczek wielkanocny – cięcie sianka do koszyczka z bibuły

·         Zabawa przy piosence „Zajączki”

 

Cele operacyjne:

Dzieci:

·         Zachowa bezpieczeństwo podczas posługiwania się nożyczkami

·         Zna produkty, które powinny się znaleźć w „święconce”

 

 

 

Środki dydaktyczne, koszyczek , nożyczki i bibuła,

 

Uwagi:

 

 

 

Piątek

 

Temat dnia: Wielkanocne śniadanie

·         Zabawa „Czego brakuje na stole?” ilustrująca treść wierszy o tematyce wielkanocnej – dekorowanie stołu symbolami o których mowa w utworze R. Przymusa „Wielkanoc”

·         Szukanie ukrytych na podwórku prezentów od zajączka

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin