Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc luty 2009 r.
Tematy kompleksowe:
1. Lubimy słuchać bajek
2 –3.Kraina techniki – poznajemy działanie urządzeń elektrycznych
4. Lubimy gotować obiad dla lal
Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:
ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku
1. Tworzenie okazji do wyzwalania zainteresowań technicznych odnoszących się do urządzeń występujących w najbliższym otoczeniu – rozumienie ich funkcji technicznej i roli w ułatwianiu życia człowiekowi oraz zasad bezpieczeństwa, których trzeba bezwzględnie przestrzegać przy korzystaniu z nich.
2. Kształtowanie podstawowych powinności moralnych tj.: życzliwość, tolerancja, uczciwość, sprawiedliwość.
3. Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały, dotyczące różnorodnych sposobów zachowań w zabawach, grach i ćwiczeniach gimnastycznych.
4. Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.
5. Tworzenie okazji umożliwiających zdobycie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywania własnych odczuć, przeżyć, myśli.
6. Wprowadzenie w świat niewerbalnych środków wyrazu, uczenie dostrzegania, odbierania, interpretowania i stosowania, połączone z doskonaleniem wrażeń i spostrzeżeń zmysłowych.
7. Tworzenie warunków do różnorodnego wyrażania inwencji twórczej powiązanej z literaturą.
8. Kształtowanie zainteresowań czytelniczych. Wzbogacanie wiedzy i przeżyć poprzez ciągły kontakt z literatura dziecięcą.
9. Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.
10. Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.
11. Rozwijanie dbałości o własne zdrowie i higienę osobistą.
12. Doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych i sprawności samoobsługowych.
13. Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu bezpiecznych zabaw w celu bezpieczeństwa własnego i innych.
Program Artystyczny
14. Poznanie różnych technik plastycznych.
1 tydzień
Lubimy słuchać bajek
1. „Kopciuszek” – teatrzyk kukiełkowy (kukiełki wykonane z papieru).
„Dobierz pantofelek” – zabawa dydaktyczna polegająca na dobieraniu w pary pantofelków różniących się kształtem, posiadających taki sam kolor.
2. „Jaś i Małgosia” – słuchanie bajki opowiadanej przez n – lke ilustrowanej obrazkami.
„O jakiej bajce mówię” – zabawa dydaktyczna.
– Dziecko słucha bajek, gdzie eksponowana jest miłość, dobroć, prawda, potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące jej treści; podejmuje próby oceny postępowania bohaterów – rozpoznaje dobre i złe uczynki.
– Dziecko próbuje klasyfikować przedmioty według jednej cechy (koloru).
– Dziecko wypowiada się na temat treści obrazków o ciepłych, jasnych i żywych barwach, bez nadmiaru szczegółów (kierowanie wypowiedzią przez nauczycielkę). Wzajemne zadawanie pytań na temat obrazków (ilustracji).
– Dziecko słucha opowiadania o jednym spośród trzech obrazków i odgadywanie, o którym obrazku jest opowiadanie.
3. „Na Wojtusia z popielnika” – nauka piosenki.
Zabawa rytmiczna „Niedźwiadki i pajace” – przy dźwiękach niskich dzieci „niedźwiedzie” maszerują po sali, przy dźwiękach wysokich dzieci pajace podskakują i klaszczą w dłonie.
Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki „Stary niedźwiedź”.
– Dziecko uczy się i śpiewa piosenkę o treści zrozumiałej, ilustrowanej zabawką, obrazkiem; śpiew zbiorowy; omawia treść piosenki.
– Dziecko kształci słuch muzyczny, rozróżnia rejestr wysoki i niski.
– Dziecko bierze udział w zabawie ze śpiewem, ustawia się w kole wiązanym.
4. „Zgubiony bucik Kopciuszka” – wydzieranka z kolorowego papieru, naklejanie wydartych kawałków wycinanki
5. Dom Baby Jagi – kolorowanie obrazka kredkami świecowymi.
– Dziecko wydziera kawałki kolorowej wycinanki, wykleja nimi but Kopciuszka; wykonuje pracę dokładnie i estetycznie.
– Dziecko przyzwyczaja się do prawidłowego trzymania narzędzia rysunkowego; podczas kolorowania obrazka nie wyjeżdża za linię; doskonali spostrzegawczość, dokładność; utrwala kolory (żółty, brązowy, czerwony, niebieski).
6. Zestaw zabaw ruchowych nr 3 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.
7. Zabawa ruchowa „Dobra wróżka”.
8. Zabawa ruchowa „Droga do krainy bajek” połączona z elementem równowagi.
9. „O rybaku i złotej rybce” – słuchanie bajki relaksacyjnej podczas wypoczynku – po obiedzie.
– Dziecko ćwiczy umiejętność zachowania równowagi ciała w utrudnionych warunkach w życiu codziennym, słucha i rozumie polecenia wyrabiające orientację w otoczeniu.
– Dziecko maszeruje w kole przy muzyce, wykonuje polecenia n – lki, wyraża za pomocą mimiki własne uczucia (np. zadowolenie poprzez uśmiech).
– Dziecko bierze udział w zabawach ruchowych, ćwiczy umiejętność zachowania równowagi ciała w utrudnionych warunkach w życiu codziennym, chodzi po powierzchni zwężonej, krętej; wykonuje polecenia n – lki.
– Dziecko wie, że po obiedzie należy odpocząć, kładzie się na dywanie, słucha bajki relaksacyjnej, potrafi się wyciszyć i zrelaksować.
2 tydzień
Kraina techniki – poznajemy działanie urządzeń elektrycznych
10. B. Szelągowska „Robotolandia”– słuchanie opowiadania.
Zabawa tropiąca „Poszukiwacze skarbów Robotolandii” – poszukiwanie urządzeń elektronicznych.
11. W. Chotomska „Odkurzacz” – słuchanie wiersza.
Zagadki słuchowe „Jakie to urządzenie?”– rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez urządzenia elektryczne.
– Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – proza; swobodnie wypowiada się na określony temat, cierpliwie oczekuje na swoją kolej.
– Dziecko poszukuje w sali ilustracji przedstawiających wybrane urządzenia elektryczne (np. pralka, żelazko, lodówka, mikrofalówka itp.); nazywa je.
– Dziecko odbiera poprawnie wzorce słuchowe (w tym wyrazistej mowy nauczycielki), które stanowią dla niego wzór do naśladowania.
– Dziecko rozpoznaje odgłosy urządzenia elektrycznego, wskazuje dane urządzenie na obrazku.
12. „ Domowe smoki” – słuchanie piosenki.
Zgaduj – zgadula – rozpoznawanie piosenek po zagranej melodii.
Zabawa muzyczno – ruchowa „Odkurzacz” do utworu „Taniec chiński” z baletu P. Czajkowskiego „Dziadek do orzechów” – swobodny taniec dzieci do słyszanej muzyki.
– Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką; omawia treść piosenki.
– Dziecko rozpoznaje znane piosenki po nuconej melodii lub granej na instrumencie melodycznym; śpiew zbiorowy i indywidualny.
– Dziecko bierze udział w zabawach i zajęciach ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych ruchów całego ciała.
13. Urządzenia elektryczne (pralka, lodówka, telewizor) – wyklejanie wybranego obrazka kolorową bibułą.
14. Robot – wykonanie robota z pudełek, foli aluminiowej, wycinanki; dorysowywanie ust i oczu mazakami.
– Dziecko tworzy kompozycje półprzestrzenne; drze bibułę na kawałki, formułuje kulki, nakleja na karton kawałki kolorowej bibuły.
– Dziecko tworzy kompozycje przestrzenne przy pomocy różnych materiałów: pudełek, foli aluminiowej, wycinanki, papieru pakowego, taśmy klejącej, mazaków itp.; uczy się współpracować w grupie.
Kasiaaga1