Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc czerwiec 2009 r.
Tematy kompleksowe:
1 . Poznajemy dzieci z różnych stron świata
2 – 3. Poznajemy kreta i pszczołę – mieszkańców łąki
4 – 5. Jadę na wakacje
Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:
ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku
1. Uświadamianie różnorodności i współzależności organizmów w świecie przyrody oraz podstawowych praw rządzących tym światem – wywoływanie zaciekawiania światem przyrody.
2. Kształtowanie podstawowych powinności moralnych tj.: życzliwość, tolerancja, uczciwość, sprawiedliwość.
3. Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały, dotyczące różnorodnych sposobów zachowań w zabawach, grach i ćwiczeniach gimnastycznych.
4. Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.
5. Wprowadzenie w świat niewerbalnych środków wyrazu, uczenie dostrzegania, odbierania, interpretowania i stosowania, połączone z doskonaleniem wrażeń i spostrzeżeń zmysłowych.
6. Tworzenie okazji umożliwiających zdobycie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywania własnych odczuć, przeżyć, myśli.
7. Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.
8. Kształtowanie umiejętności logicznego, matematycznego myślenia i zdobycie orientacji w zakresie podstawowych pojęć matematycznych, związanych z orientacją w przestrzeni, cechami jakościowymi przedmiotów, zbiorami.
9. Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.
10. Doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych i sprawności samoobsługowych.
11. Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu bezpiecznych zabaw w celu bezpieczeństwa własnego i innych.
Program Artystyczny
12. Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.
Program Wychowawczy
13. Systematyczne mobilizowanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych oraz mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji.
1 tydzień
Poznajemy dzieci z różnych stron świata
1. „Wiercipiętek i Dzień Dziecka” – historyjka obrazkowa w oparciu o opowiadanie M. Galicy.
„Dzieci z różnych stron świata” – praca z obrazkiem.
2. „O murzyńskiej córeczce i ptaszku Tijo – tijo” – słuchanie opowiadania n – lki na podstawie utworu K. Różeckiej – Parnowskiej.
Zabawa dydaktyczna „Domek dla każdego” – dopasowywanie domku do dziecka ze względu na jego pochodzenie.
– Dziecko swobodnie wypowiadania się na temat historyjki obrazkowej; próbuje określić niespodzianki i przyjemności jakie oczekują dzieci w dniu ich święta.
– Dziecko odważnie wypowiada własne myśli przy opowiadaniu treści obrazka, nabywa umiejętność formułowania swobodnych wypowiedzi, dzieli się własnymi spostrzeżeniami; opisuje wygląd, strój dzieci.
– Dziecko potrafi porządkować wydarzenia według logicznej kolejności; nazywa postacie występujące w opowiadaniu: murzyńska córeczka i jej mama, ptaszek Tijo – tijo, kurka, sąsiadka i jej synek; poznaje życie i zwyczaje dzieci z różnych stron świata – Afryki.
– Dziecko prawidłowo dopasowuje sylwety dziecka danej narodowości do ich charakterystycznego domu mieszkalnego (np. dziecko indiańskie – wigwam, dziecko z Japonii – domek w stylu japońskim itp.).
3. „Kolorowe dzieci” – zabawy przy akompaniamencie pianina, słuchanie piosenki M. Jeżowskiej.
Zabawa ruchowo – muzyczna do piosenki pt: „Dwóm tańczyć się zachciało”– taniec w parach.
Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie głosów, jakie wydawali Indianie na głosce „uuu” oraz zakrywanie i odkrywanie rytmicznie dłonią ust.
Zabawa muzyczno – ruchowa do muzyki z filmu „Pocahontas” „Kolorowy wiatr” – swobodny taniec dzieci do słyszanej muzyki.
– Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę, omawia treść piosenki.
– Dziecko chętnie podejmuje czynności zabawowe, ustawia się w parach i tańczy w rytm piosenki.
– Dziecko wykonuje proste ćwiczenia narządów artykulacyjnych na głosce: „uuu” naśladując melodię piosenki z filmu „Pocahontas” pt: „Kolorowy wiatr”; zakrywanie i odkrywanie rytmiczne dłonią ust.
– Dziecko rozwija wyobraźnię muzyczną, swobodnie tańczy do słyszanej muzyki.
4. „Skąd ty jesteś?” – malowanie farbami plakatowymi wybranego obrazka.
5. „Indiański amulet” – wylepianie amuletu z plasteliny.
– Dziecko przyzwyczaja się do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego, wykonuje pracę starannie i estetyczne; wyciera palce dłoni w ręcznik papierowy, dba o porządek w miejscu pracy.
– Dziecko wykonuje prace bardzo starannie i dokładnie wg wskazówek n – lki.
6. Zestaw zabaw ruchowych nr 2 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.
7. Zabawa muzyczno – ruchowa do piosenki pt: „Mało nas do pieczenia chleba”.
8. Zabawa ruchowa „Powitanie dnia” połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi.
9. Zabawy na terenie przedszkolnym.
– Dziecko biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach), wzmacnia mięśnie pasa barkowego, lędźwiowa część kręgosłupa, nabywa ogólnej sprawności i zwinności.
– Dziecko ustawia się w kole wiązanym, śpiewa i tańczy w rytm piosenki.
– Dziecko naśladuje głosem odgłosy towarzyszące porannym czynnościom ludzi i zwierząt.
– Dziecko bezpiecznie korzysta z urządzeń ogrodowych, samorzutnych zabaw w różnych formach ruchu
2 tydzień
Poznajemy kreta i pszczołę
10. „Krecik”– ilustrowanie ruchem wiersza A. Łady – Grodzickiej.
Oglądanie filmu „Krecik” – wypowiadanie się na temat „Co wiem o krecie”?.
Zabawa matematyczna „Kret” – utrwalanie pojęć: wysoko, nisko, obok regału.
– Dziecko uważnie słucha wiersza recytowanego przez n – lkę, odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza; ilustruje ruchem jego treść.
– Dziecko poznaje wybrane zwierzęta żyjące w środowisku przyrodniczym – ssaki np. kret – nazywa, charakterystyczny wygląd i sposób odżywiania.
– Dziecko rozumie i stosuje określenia dotyczące przedmiotów w przestrzeni. Zapoznaje się ze słowami: wysoko – nisko, obok.
11. „Po łące biega lato” – zabawy przy akompaniamencie pianina, nauka pierwszej zwrotki piosenki i refrenu.
Zabawa muzyczno – ruchowa do pt: „Wiosenny bal” – ilustrowanie ruchem słów piosenki, taniec w parach.
Zabawa ruchowa „Mrówki budują mrowisko” z czworakowaniem.
Zabawa ruchowa przy piosence pt: „Stańmy w kole”.
– Dziecko uczy się i śpiewa piosenkę o treści zrozumiałej; śpiew zbiorowy; omawia treść piosenki.
– Dziecko ilustruje treść piosenki ruchem; ustawia się i tańczy w parach w rytm piosenki.
– Dziecko czworakuje w podporze na całych palcach dłoni i stóp.
– Dziecko ustawia się i tańczy w kole wiązanym.
12. „Kret i jego kopiec” – kolorowanie obrazka kredkami świecowymi.
13. „Układanka geometryczna” – temat dowolny.
– Dziecko przyzwyczaja się do prawidłowego trzymania narzędzia rysunkowego, nie wyjeżdża za linię, wykonuje pracę starannie.
– Dziecko poprzez pracę plastyczną rozwija swoją wyobraźnię twórczą, doskonali sprawność manualną, cieszy się z efektów swojej pracy.
Kasiaaga1