Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc maj 2009 r.
Tematy kompleksowe:
1 – 2. Obserwuję zwierzęta
3 – 4. Kocham moich rodziców
Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:
ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku
1. Uświadamianie złożoności otaczającego świata i ukazywanie miejsca i roli człowieka w tym świecie.
2. Umożliwianie poznania zwyczajów, tradycji i sztuki ludowej wybranych regionów Polski.
3. Kształtowanie podstawowych powinności moralnych tj.: życzliwość, tolerancja, uczciwość, sprawiedliwość.
4. Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały, dotyczące różnorodnych sposobów zachowań w zabawach, grach i ćwiczeniach gimnastycznych.
5. Kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez słuchanie, śpiewanie, uczestniczenie w zabawach rytmicznych przy muzyce.
6. Wprowadzenie w świat niewerbalnych środków wyrazu, uczenie dostrzegania, odbierania, interpretowania i stosowania, połączone z doskonaleniem wrażeń i spostrzeżeń zmysłowych.
7. Tworzenie okazji umożliwiających zdobycie umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem, w tym przekazywania własnych odczuć, przeżyć, myśli.
8. Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości.
9. Kształtowanie umiejętności logicznego, matematycznego myślenia i zdobycie orientacji w zakresie podstawowych pojęć matematycznych, związanych z orientacja w przestrzeni, cechami jakościowymi przedmiotów, zbiorami.
10. Poznawanie polskich tradycji ludowych związanych z obchodzeniem świąt (np. wielkanocnych – palmy, pisanki, śmigus – dyngus)>
11. Rozpoznawanie godła i barw narodowych – rozumienie pojęcia „ojczyzna”, słuchanie hymnu narodowego.
12. Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu.
13. Rozwijanie dbałości o własne zdrowie i higienę osobistą.
14. Doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych i sprawności samoobsługowych.
15. Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu bezpiecznych zabaw w celu bezpieczeństwa własnego i innych.
Program Artystyczny
16. Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata.
Program Wychowawczy
17. Systematyczne mobilizowanie dzieci do stosowania zabiegów higienicznych oraz mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji.
18. Uświadomienie konieczności spożywania owoców i warzyw jako źródła witamin (poprzez spożywanie posiłków w przedszkolu, zajęcia dydaktyczne, hodowle prowadzone w kąciku przyrody).
19. Zapoznanie dzieci z barwami narodowymi, godłem i hymnem Polski.
1 tydzień
Obserwuję zwierzęta
1. A. Łada – Grodzicka „Kaczuszka”– ilustrowanie ruchem wiersza.
Zabawa matematyczna „Pisanki w koszyczkach” – umieszczanie pisanek w koszyczkach wg opowieści n – lki, przeliczanie pisanek, określanie, w którym koszyczku jest ich najmniej, a w którym najwięcej.
„Kacza rodzina”– praca z obrazkiem.
2.
Zabawa dydaktyczna - „Baby i babeczki" – dziecko ogląda prawdziwe baby wielkanocne, przyporządkowuje określenia: baba i babeczka, smakuje kawałki babki z zawiązanymi oczami.
M. Konopnicka „Jaskółka”– słuchanie wiersza.
– Dziecko odbiera poprawnie wzorce słuchowe (w tym wyrazistej mowy nauczycielki), które stanowią dla niego wzór do naśladowania; ilustruje ruchem treść wiersza.
– Dziecko porządkuje zbiory w zakresie liczby 3 według wzrastającej i malejącej liczebności elementów, stosuje liczebniki główne i porządkowe, doskonali spostrzegawczość wzrokową.
– Dziecko odważnie wypowiada własne myśli przy opowiadaniu treści obrazka, nabywa umiejętność formułowania swobodnych wypowiedzi, dzieli się własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami związanymi z przygotowaniami do świat wielkanocnych w jego domu rodzinnym.
– Dziecko doskonali wrażliwość zmysłową w trackie określania smaku spożywanych potraw.
– Dziecko odbiera poprawnie wzorce słuchowe (w tym wyrazistej mowy nauczycielki), które stanowią dla niego wzór do naśladowania.
3. ”Kwiatki, bratki i stokrotki” – zabawy przy akompaniamencie pianina, słuchanie piosenki.
Zabawa rytmiczna „Wielkanocne bazie”– wystukiwanie rytmu.
Ćwiczenia ortofoniczne – naśladowanie głosu zwierząt kojarzących się ze świętami wielkanocnymi (kury, kurczątka, baranka, zajączka, kaczuszki, gąski) .
– Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką; omawia treść piosenki.
– Dziecko bierze udział w zabawach ruchowych ze śpiewem, ustawia się w kole wiązanym, wystukuje prosty rytm wypowiadając przy tym krótki tekst.
– Dziecko wykonuje proste ćwiczenia narządów artykulacyjnych na zgłoskach: „ko”, „pi”, „be”, „kic”, „kwa”, „gę”.
4. „Pisanki” – malowanie farbami klejowymi (czerwony, żółty, zielony, niebieski).
5. „Kaczuszka” – lepienie z masy solnej.
– Dziecko nakłada i rozprowadza farbę klejową na całej powierzchni kartki, rozwija własna inwencje twórczą poprzez wyrysowanie patyczkiem kolorowych wzorków wg własnego pomysłu, utrwala kolory, dba o estetyczne wykonanie pracy; wyciera palce dłoni w ręcznik papierowy, dba o porządek w miejscu pracy.
– Dziecko tworzy kompozycje przestrzenne i półprzestrzenne z masy solnej, ugniata masę w celu jej zmiękczenia, podejmuje próby toczenia kulek, wykonuje prace bardzo starannie i dokładnie wg wskazówek n – lki.
6. Zestaw zabaw ruchowych nr 7 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.
7. Zabawa ruchowa „Lot ptaków” z elementami szybkiej reakcji na sygnały dźwiękowe.
8. Zabawa ruchowa „Kaczy staw” połączona z ćwiczeniami narządów artykulacyjnych.
9. Zabawa ortofoniczna „Wiosenne odgłosy” – ćwiczenie mięśni narządów mowy na zgłoskach „kle”, „pi”, „tirli”, „fiu” podczas zabawy; uważne słuchanie objaśnień.
10. Zabawa bieżna „Jastrząb, kura i pisklęta (wg K. Wlaźnik).
11. Spacer ulicami w okolicy przedszkola.
– Dziecko ćwiczy umiejętność rzucania do określonego celu, czworakuje w podporze na całych dłoniach i palcach stóp, ćwiczy umiejętność zachowania równowagi ciała w utrudnionych warunkach w życiu codziennym, biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach).
– Dziecko bierze udział w zabawach i zajęciach ruchowych, wykonuje ćwiczenia doskonalące reakcje na różnorodne sygnały.
– Dziecko bierze udział w zabawach i zajęciach ruchowych; wykonuje proste ćwiczenia narządów artykulacyjnych na zgłoskach: „kwa”, „gę”.
– Dziecko bierze udział w zabawach i zajęciach ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych ruchów całego ciała; wykonuje polecenia nauczycielki, ćwiczy mięśnie narządów mowy na zgłoskach „kle”, „pi”, „tirli”, „fiu”.
– Dziecko bierze udział w zabawach ruchowych, biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach), wykonuje polecenia n – la.
– Dziecko wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na skrzyżowaniu i na pasach; dochodzi do samodzielności w ubieraniu się i rozbieraniu.
2 tydzień
12. „Zabawa w żaby i bociany” A. Świrszczyńska – teatrzyk sylwet.
D. Gellner „Wielkanoc”– słuchanie wiersza.
Zabawa dydaktyczna „Szukamy zajączka” – utrwalenie wiadomości o zwyczajach wielkanocnych.
Zabawa matematyczna „Zajączki” – utrwalanie pojęć: wysoko, nisko, obok regału.
13. T. „Boćki i żaby” – słuchanie wiersza.
– Dziecko odbiera poprawnie wzorce słuchowe (w tym wyrazistej mowy nauczycielki), które stanowią dla niego wzór do naśladowania; wie, na czym polega Śmigus – dyngus.
– Dziecko uważnie słucha wiersza recytowanego przez n – lkę, odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza.
– Dziecko interesuje się zwyczajami panującymi w rodzinie związanymi z wybranymi świętami, uczestniczenie w przygotowaniu do nich.
– Dziecko rozumie i stosuje określenia dotyczące przedmiotów w przestrzeni. Zapoznaje się ze słowami: wysoko – nisko, obok.
– Dziecko
...
Kasiaaga1