Or_Kierowca.doc

(57 KB) Pobierz
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO

1

 

OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO

KIEROWCA

 

Opis stanowiska pracy.

Kierowca zatrudnionym jest w przedsiębiorstwie produkcyjno-handlowo--usługowym. Posiada prawo jazdy kategorii B oraz C. Przedsiębiorstwo, w którym jest zatrudniony kierowca, ma filię i magazyny w różnych punktach miasta. Kierowca przewozi samochodem osobowym lub osobowo-ciężarowym przedstawicieli kierownictwa zakładu, pracowników administracyjno-biurowych, dokumenty i niewielkie partie towaru do poszczególnych filii, a także do zakładów i instytucji znajdujących się zarówno w obrębie miasta, jak i poza nim. W razie konieczności trans­portuje samochodem ciężarowym większe ładunki. Do jego obowiązków należy odbiór towaru, transport do miejsca przeznaczenia i przekazanie ładunku odbiorcy. Kierowca, zgodnie z przydzielonym zakresem obo­wiązków, uczestniczy jednocześnie w załadunku i rozładunku towaru. Dokonuje także przeglądu codziennego, drobnych napraw i potrzebnej konserwacji używanego przez siebie aktualnie pojazdu.

 

W przebiegu oceny ryzyka zawodowego najważniejsze to:

a.        Zebranie informacji i identyfikacja zagrożeń.

b.        Poinformowanie zatrudnionych o występujących zagrożeniach,

c.        Oszacowanie ryzyka zawodowego,

d.        Ocena dopuszczalności ryzyka,

e.        Zaplanowanie działań korygujących lub zapobiegawczych,

f.          Realizacja zaplanowanych działań,

g.        Okresowa kontrola ryzyka i bieżące informowanie o nim zatrudnionych w zakładzie pracowników.

Oceny tej dokonano  w sposób zgodny z Polską Normą PN-N--18002/2000. W normie tej szacowanie ryzyka zawodowego odbywa się w skali trójstopniowej - R (1, 2,3), zgodnie z zasadami przedstawionymi w tabeli I. Według Polskiej Normy ryzyko zawodowe zawiera w sobie dwa najważniejsze elementy:

1.  Stopień prawdopodobieństwa wystąpienia niebezpiecznego zdarzenia (oznaczmy przez „P").

2. Ciężkość przewidywanych następstw tego niebezpiecznego zdarzenia (oznaczmy przez „C").

Prawdopodobieństwo

Ciężkość następstw

1. Mało prawdopodobne (M)

Małe (1)

Małe (1)

Średnie (2)

2. Prawdopodobne (S)

Małe (1)

Średnie (2)

Duże (3)

3. Wysoce prawdopodobne (D)

Średnie (2)

Duże (3)

Duże (3)

Ryzyko określane jako duże jest niedopuszczalne i należy natychmiast go zmniejszyć, przez zastosowanie odpowiednich działań i środków. Ryzyko określone jako małe lub średnie jest dopuszczalne (akcepto­walne). W pierwszym przypadku należy dążyć do tego, by pozostało ono przynajmniej na tym samym poziomie. W przypadku drugim zaleca się zaplanowanie i podjęcie działań, których celem jest zmniejszenie ryzyka zawodowego.

 

 

 

Karta oceny ryzyka zawodowego na stanowisku kierowcy

 

Lp.

Zagrożenia

Źródło zagrożenia

Możliwe skutki Zagrożenia

Ryzyko przed oceną

Środki profilaktyczne

Ryzyko  po realizacji

Ciężkość (C)

Prawdopodobieństwo (P)

Ryzyko (R)

Ciężkość (C)

Prawdopodobieństwo (P)

Ryzyko (R)

1

Upadek na tym samym poziomie.

Śliskie i nierówne po­wierzchnie na terenie doj­ścia do pojazdu i w miejscu wykonywania prac.

Potłuczenia, złamania koń­czyn, zwich­nięcia, urazy wewnętrzne.

S

S

S

Stosowanie przez pracownika właściwe­go obuwia. Zapewnienie porządku na stanowisku pracy i w przejściach. Usuwanie z podłoża wszelkich plam oleju.

S

M

M

2

Upadek na niższy poziom.

Nieostrożne wchodzenie i schodzenie z kabiny samochodu ciężarowego. Wpadnięcie do kanału naprawczego.

Potłuczenia, złamania kończyn, urazy wewnętrzne.

S

S

S

Stosowanie przez pracownika odpowiednie­go obuwia i przestrzeganie ogólnych zasad bezpieczeństwa. Zapewnienie prawidłowych zejść do kanału naprawczego oraz odpo­wiedniego przykrycia tego kanału. Właściwe oświetlenie.

S

M

M

3

Uderzenie przez ruchome obiekty.

Ruchome środki transportu poziomego i pionowego (m.in. wózki widłowe, podnośniki i inne) oraz transportowane materiały.

Śmierć, kalec­two, urazy.

D

S

D

Przestrzeganie wymaganych szkoleń w zakre­sie bhp. Zapewnienie właściwej kwalifikacji osób obsługujących sprzęt oraz pełnej sprawności środków transportu wewnętrz­nego. Zapewnienie dobrej widoczności, właściwe oznakowanie dróg transportowych, prawidłowe rozmieszczenie transportowa­nych towarów.

D

M

S

4

Wypadek drogowy.

Zderzenie z przemieszcza­jącymi się pojazdami lub nieruchomymi obiektami.

Śmierć, kalectwo.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin