1
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
KIEROWCA
Opis stanowiska pracy.
Kierowca zatrudnionym jest w przedsiębiorstwie produkcyjno-handlowo--usługowym. Posiada prawo jazdy kategorii B oraz C. Przedsiębiorstwo, w którym jest zatrudniony kierowca, ma filię i magazyny w różnych punktach miasta. Kierowca przewozi samochodem osobowym lub osobowo-ciężarowym przedstawicieli kierownictwa zakładu, pracowników administracyjno-biurowych, dokumenty i niewielkie partie towaru do poszczególnych filii, a także do zakładów i instytucji znajdujących się zarówno w obrębie miasta, jak i poza nim. W razie konieczności transportuje samochodem ciężarowym większe ładunki. Do jego obowiązków należy odbiór towaru, transport do miejsca przeznaczenia i przekazanie ładunku odbiorcy. Kierowca, zgodnie z przydzielonym zakresem obowiązków, uczestniczy jednocześnie w załadunku i rozładunku towaru. Dokonuje także przeglądu codziennego, drobnych napraw i potrzebnej konserwacji używanego przez siebie aktualnie pojazdu.
W przebiegu oceny ryzyka zawodowego najważniejsze to:
a. Zebranie informacji i identyfikacja zagrożeń.
b. Poinformowanie zatrudnionych o występujących zagrożeniach,
c. Oszacowanie ryzyka zawodowego,
d. Ocena dopuszczalności ryzyka,
e. Zaplanowanie działań korygujących lub zapobiegawczych,
f. Realizacja zaplanowanych działań,
g. Okresowa kontrola ryzyka i bieżące informowanie o nim zatrudnionych w zakładzie pracowników.
Oceny tej dokonano w sposób zgodny z Polską Normą PN-N--18002/2000. W normie tej szacowanie ryzyka zawodowego odbywa się w skali trójstopniowej - R (1, 2,3), zgodnie z zasadami przedstawionymi w tabeli I. Według Polskiej Normy ryzyko zawodowe zawiera w sobie dwa najważniejsze elementy:
1. Stopień prawdopodobieństwa wystąpienia niebezpiecznego zdarzenia (oznaczmy przez „P").
2. Ciężkość przewidywanych następstw tego niebezpiecznego zdarzenia (oznaczmy przez „C").
Prawdopodobieństwo
Ciężkość następstw
1. Mało prawdopodobne (M)
Małe (1)
Średnie (2)
2. Prawdopodobne (S)
Duże (3)
3. Wysoce prawdopodobne (D)
Ryzyko określane jako duże jest niedopuszczalne i należy natychmiast go zmniejszyć, przez zastosowanie odpowiednich działań i środków. Ryzyko określone jako małe lub średnie jest dopuszczalne (akceptowalne). W pierwszym przypadku należy dążyć do tego, by pozostało ono przynajmniej na tym samym poziomie. W przypadku drugim zaleca się zaplanowanie i podjęcie działań, których celem jest zmniejszenie ryzyka zawodowego.
Karta oceny ryzyka zawodowego na stanowisku kierowcy
Lp.
Zagrożenia
Źródło zagrożenia
Możliwe skutki Zagrożenia
Ryzyko przed oceną
Środki profilaktyczne
Ryzyko po realizacji
Ciężkość (C)
Prawdopodobieństwo (P)
Ryzyko (R)
Upadek na tym samym poziomie.
Śliskie i nierówne powierzchnie na terenie dojścia do pojazdu i w miejscu wykonywania prac.
Potłuczenia, złamania kończyn, zwichnięcia, urazy wewnętrzne.
S
Stosowanie przez pracownika właściwego obuwia. Zapewnienie porządku na stanowisku pracy i w przejściach. Usuwanie z podłoża wszelkich plam oleju.
M
2
Upadek na niższy poziom.
Nieostrożne wchodzenie i schodzenie z kabiny samochodu ciężarowego. Wpadnięcie do kanału naprawczego.
Potłuczenia, złamania kończyn, urazy wewnętrzne.
Stosowanie przez pracownika odpowiedniego obuwia i przestrzeganie ogólnych zasad bezpieczeństwa. Zapewnienie prawidłowych zejść do kanału naprawczego oraz odpowiedniego przykrycia tego kanału. Właściwe oświetlenie.
3
Uderzenie przez ruchome obiekty.
Ruchome środki transportu poziomego i pionowego (m.in. wózki widłowe, podnośniki i inne) oraz transportowane materiały.
Śmierć, kalectwo, urazy.
D
Przestrzeganie wymaganych szkoleń w zakresie bhp. Zapewnienie właściwej kwalifikacji osób obsługujących sprzęt oraz pełnej sprawności środków transportu wewnętrznego. Zapewnienie dobrej widoczności, właściwe oznakowanie dróg transportowych, prawidłowe rozmieszczenie transportowanych towarów.
4
Wypadek drogowy.
Zderzenie z przemieszczającymi się pojazdami lub nieruchomymi obiektami.
Śmierć, kalectwo.
...
zanka97