mole - Slowianie poludniowi.doc

(8292 KB) Pobierz

HALO! Używam nazw spolszczonych, żebyście nie musieli się zastanawiać jak się czy ta „č” ;)

Najważniejsze rzeczy wg mnie zaznaczyłam na zielono albo podkreśliłam. Miłej lekturki:D

 

 

 

 

BUŁGARIA

 

ARCHITEKTURA

 

  1. Arch pierwszego państwa

679 Bułgarzy pokój z Bizncjum – 971/1018podbój przez Bizancjum, grecyzacja,

865 – chrzest z Konstantynopola, car Borys

 

 

-         Tracja – wpływy Biz

-         Mezja – rzymska sztuka prowincjonalna

monumentalna arch: bazyliki filarowe i kolumnowe, drewniany strop, sklepiona – św. Sofii w Sofii (VI-IX w, kopułowa)

 

- żywa trad hellenistyczna – hanowie stawiają kolumny

-         grecki – drugi język państwowy

 

-         jeździec madarski – rzeźba monumentalna, wieś Madar, IX w, jeżdziec na polowaniu, prwd han Krum, od „jeżdzca trackiego” - trackie bóstwo

-         skarb z Nagy-Szent-Miklos, 22 złote naczynia o różnych kształatch, napisy starotureckie, kultura mieszana, euro-azjat,

 

  1. Po chrystianizacji – „późny antyk bizantyjski”

893-927 car Symeon, granice po Dunaj, M. Czarne i Albanię, handel,

uczniowie Metodego po wygnaniu z Wielkich Moraw,

971 – pokonanie przez Bizancjum, zryw 976-1018 państwo macedońskie

 

większośc w ruinie, znane ze źródeł – Pliska, Presław, J. Ochrydzkie,

warstwa dworska,

 

-         Pliska – 3 nawowa bazylika, podwójny narteks, 3 trójboczne absydy, atrium, emory, wciąż żywe tradycje starobułgarskie (w Biz już budowle centralne),

-         Presław, Okrągły kościół – podobieństwa do Złotej Cerkwii znanej ze źródeł, obszerna rotunda, dodekakonch, wschodnia jest absydą, 3 zachodnie to przejscia do świątyni, wieniec kolumn, podwójny narteks, być może wpływ mauzoleum Dioklecjana, dekoracja ceramiczna – płytki fajansowe, palmeta sasanidzka,

-         prowincja – proste, jednonawowe cerkwie z absydami półokrągłymi

 

 

  1. Drugie państwo bułgarskie 1186-1396 (najazd turecki)

 

1018-1186 panowanie bizantyjskie, grecyzacja, pogorszenie warunków życia,

 

cerkswie na planie krzyża wpisanego, kopuła na 4 filarach, na E stronie pastoforia i prezbiterium: Kolusza, Mesembria, Bojana

 

1235 – odnowienie patriarchatu (autokefalia Bułgarii),

pierwsze mocarstwo w czasach dominacji krzyżowców w Konstantynopolu

 

-         typ bazyliki odchodzi w zapomnienie, jedynie cerkiew 40 męczenników, Tyrnovo, 1230-32

-         krzyżowo-kopułowe też rzadkością – Tyrnowo, cerk PiP z XIV, Pantokratora z XII/XIV, Jana Aliturigiosa, Mesembria – św. Archanioła

-         zasklepiony typ jednonawowy, wpływy hellenistyczne, Azji Mniejszej i satrobułgarskie, konstantynopolitańskie,

mały, podłużny budynek, kolebkowe skl z półokrągłą absydą – punkt wyjścia

+ gurt oparty na 2 wystających pilastrach – św. Dymitr w Tyrnowie

+ 2 kolejne pilastry, punkty podstawy kwadratowej i kopułka

-         cerkiew o 2 kondygnacjach – Baczkowo, Bojana, Stanimaka pod Plowdiwem, cerkwie-mauzolea, dolna cerkiew-grobowiec, górna – kościół, jedna nawa, kopułka, nad środkowym kwadratem,

 

MALARSTWO

 

1.      Cerkiew Bojana pod Sofią, grobowiec Kalojana (dolna kondygnacja), 1259

-         na ścianach podłużnych portrety reprezentacyjne Kalojana, jego żony i cara Iwana Asena z żoną (na Bałkanach częste portrety fundatorów, szczególnie nad ich grobami), robione za życia, dekoracyjne szaty, dworskie gesty (wpływ francuski - krucjaty)

-         Chrystus młodzieńczy w świątyni, Przemienienie

-         sklepienie legenda Mikołaja Cudotwórcy

-         rysy pokrewne szkole tyrnowskiej (stołecznej), harmonijność, statuaryczny spokój figur, klasyczny umiar, realizm szat i uzbrojenia

-        

2 wizerunki J.Ch: Chrystus Euergeta (Czy on nie wyglada jak nasz kolega Łukasz, który był z nami na objeździe po Serbii? Ten który ma stałe zameldowanie w "Łubu-Dubu";)) i Chrystus z Chalkekopuła św Jerzego w Sofii, XIV/XV w, pochód 22 proroków, ożywienie, ruch, zróżnicowanie gestykulacji,

  1. „Ewangeliarz popa Dobrejszy”, XIII w, - miniatury na wzór wyrobów emaliowanych, reminiscencje ludowe, ornamentyka zwierzęca z Azji, plecionki,
  2. Bułgarski przekład „Kroniki Manassego”  XIV w, „Ewangeliarz cara Iwana Aleksandra” 1356 – dworskość, realistyczne szczegóły

 

 

MACEDONIA

 

ARCHITEKTURA XI-XIII w (1299 panowanie serbski)

 

centrum nad Ochrydem i Prespańskim– święci Kliment i Naum, przy via Egnatia, drogi znad Adriatyku nad Egejskie, ruiny rzyskie,

 

-         cerkiew wzniesiona przez św. Klimenta, Ochryd, trykonch z narteksem krzyzowi-kopułowym,

-         cerk św Ahileja, wyspa na jez. Prespań, 3 nawowa bazylika z filarami, 3 absydy i empora,

-         cerk św Sofii w Ochrydzie, X/ pocz XI w, - 3 nawowa bazylika kopułowa, filary, 3 absydy, kolebkowe, eksonarteks, 2 kwadratowe wieże, wysoki portyk, otwarta galeria z 3 dzielnych arkad na piętrze

 

cerkiew krzyżowo-kopułowa przeważa, zw z Bizncjum, plastyczna dekoracja archit: zewnętrze rozczłonkowane, łukami, barwnośc materiału, cegła + kamień, wzory geom., ślepe arkadki,

-         św Pantalejmon w Nerezi, 1164, MALOWIDŁA, plan kwadratu, krzyzowo-kopułowa, 5 kopuł, tryforialne okna,

-         Staro Nagoriczino, XI w, przebudowa 1313, ten sam typ

-         cerk św Klimenta w Ochrydzie, 1295

-         Ljuboten 1337

-         Lesnovo 1341

-         Markow Manastir (1371)

 

MALARSTWO

 

1.      św Sofia w Ochrydzie

-         między XI a XIV w

-         XI w absyda, sklepienie prezbiterium, przeróżna tematyka, od wizji z zaświatów, przez historyczne postaci biskupów i papieży po postaci starotestamentowe i sceny liturgiczne, irracjonalne rozmieszczenie;

-         wpływ antyku, krajobrazy późnoantyczne, głęboka powaga, spokój i umiar w kompozycji i szczegółach, rytmiczne rozmieszczenie,

-         ekspresja, rozwiane szaty, twarze w grymasach, nie ma idealizacji twarzy

-         malarstwo nie ma być idealizowaniem i upiększaniem, jest to skonkretyzowane objawienie rzeczy ponadzmysłowych

 

2.      św. Pantalejmon w klasztorze Nerezi

-         1164, fundacja Aleksego Komnena (krewny cesarza)

-         łagodność, miękkość, żywość, łagodne przejścia konturowe,

-         „Opłakiwanie” - iluzjonizm, realistyczne szczegóły, kolorystyka, uczuciowość, żywa gestykulacja,psychiczna motywacja ruchów,



 

SERBIA

 

ARCHITEKTURA

 

-         ścisły związek sztuki i historii, wraz z przenoszeniem centrum rządzenia krajem, przenosi się mecenat

-         ciągłe mieszanie się wpływów Zachodu i Wschodu, pozostałości miast antycznych

 

  1. Szkoła raszkańska - Raszka - ziemie dzisiejszej Czarnogóry, południowej Serbii i Hercegowiny, kolebka państwa serbskiego

 

1187 - Stefan Nemanja zostaje wielkim żupanem, lawiruje między Zachodem i Wschodem

1217 - jego syn Stefan Nemanić Pierwo-Ukoronowany otrzymuje koronę w rąk legata papieskiego – pierwszy król Serbii, małżeństwo z Wenecjanką,

1219 – drugi syn, Rastko Nemanić (który zostanie potem świętym Sawą – największym świętym serbskim), mnich na Górze Athos, wprowadza serbską cerkiew autokefaliczną, zostaje pierwszym arcybiskupem/patriarchą i koronuje swojego brata po raz drugi – tym razem wiąże Serbię na stałe z kultura bizantyjską

 

-         cerkiew św. Piotra, Bjelo Polje, 1195 – jednonawowa, zamiast kopuły poprzeczne sklepienie kolebkowe, prostokątna absyda ołtarzowa, wpływ romańskiej Dalmacji

-         cerkiew św, Piotra, Nowi Pazar – prawd. X w, tetrakonch przykryty kopułą na trompach narożnych, całość objęta okrągłym murem, pod kopułą galeria z trzech stron, 

 

Fundacje królewkie – zadużbiny:

podstawowy typ: jednonawowa, sklepiona cerkiew z narteksem, nad którym wznosi 1 lub 2 wieże, kopuła oparta bezpośrednio na ścianach (a nie na wolnostojących kolumnach):

 

-         św. Mikołaja w Kurszumli, 70. XII w., Stefan Nemanja - kopuła na trompach, wysoki bęben, plastyczne rozczłonkowanie ścian zewnętrznych

-         klasztor Studenica, główna cerkiew Zaśnięcia MB, 1183-1191, Stefan Nemanja, okna w wysokim bębnie, 2 westybule dobudowane do nawy → plan krzyża swobodnego

elementy zachodnie: przykrycie dwuspadzistym dachem, ściany zewnętrzne rozczłonkowane przez lizeny, fryz arkadkowy, okna wzorowane na romańskich, romański detal rzeźbiarski w oknach i portalu

narteks dobudowany 1228-34, sklepienie krzyżowo-żebrowe

-       

Żicza – 1208-1215, Stefan Pierwo-Ukoronowany, cerkiew koronacyjna i siedziba arcybiskupstwa, nie ma dekoracji romańskich na zewnątrz i rozczłonkowania, narteks 3 nawowy,

-         Mileszewa, 1234-1235, król Władysław, nowość- podbudowa bębna

-         Sopociani, 60. XIII w, król Urosz I, kopuła na wysokiej podbudowie, narteks ma wspólny dach z cerkwią, wysoka wieża przed narteksem,

-         Gradac, XII/XIII w, sklepienia żebrowe

-         Wisoki Deczani, 1327, Stefan Urosz III, budowniczy z Kotoru – Fra Wit (franciszkanin) i majster Dziordzie, połaczenie kilkunawowej bazyliki romańskiej z jednonawową cerkwią, sklepienia żebrowe, akcent pionowy – dominuje kopuła, barwne ściany zewnętrzne, fryz ślepych arkadek, rzeżby portalowe i wokół okien



2.      Szkoła serbsko-macedońska

1299 – ślub króla Milutina i Simonidy, córki cesarza bizantyjskiego Andronikosa II, w wianie Simonida wnosi Macedonię

Milutin – największy mecenat średniwiecznej Serbii

1331-1355 – panowanie Duszana, ekspansja na wschód i południe

 

-         cerkiew klasztoru serbskiego Hilandar na świętej Górze Atos – założony w 1198 roku, ale przebudowany za Milutina ok. 1299, cerkiew-trójkonch, charakt dla cerkwi atoskich, kopuła wsparta na 4 kolumnach, trójnawowy narteks, ściany zewnętrzne rozczłonkowane warstwami kolorowego kamienia na wzór bizantyjski, narteks zewnętrzny przed 1389



-         cerkiew św. Jerzego, Staro Nagoriczino, 1313 przebudowa, Milutin, barwne ściany, plan krzyża wpisany w podłużny prostokąt, kopuł główna i 4 w narożnikach

-         cerkiew MB Lewiszkiej, Prizren, 1307, Milutin, na fundamentach 3 nawowej bazyliki cerkiew na planie krzyża wpisanego, 5 kopuł

-         Graczanica, pod Prisztiną na Kosowym Polu, Milutin, 1321, połączenie 2 cerkwi na planie krzyża w kwadracie,



-         cerkiew św. Joachima i Anny = Królewska w klasztosze Studenica, Milutin 1313-14, kopuła na ścianach,

 

 

 

  1. Szkoła morawska

 

1355 - Rozdrobnienie państwa po śmierci Duszana, ostatniego z dynastii Nemaniciów, główne centrum w dorzeczu Morawy

1389 – bitwa na Kosowym Polu, najazd turecki

 

-         Typ cerkwi: trykonch połączony z krzyżem wpisanym, zewnętrze barwne, dekoracja rzeźbiarska, wielkie ażurowe okna: Lazarica w Kruszewcu (80. XIV), Ravanica (1376), Manasija (1406-18)

 

 

MALARSTWO

 

Ten sam krąg artystyczny co malarstwo bizantyjskie, wpływy dworskie Konstantynopola,  naturalizm Góry Atos, ale też wpływy malarstwa włoskiego.

 

XII-XIII w

 

1.      Studenica – monumentalny klasycyzm bizantyjski z XI w

-         Ukrzyżowanie – symetrycznie rozstawione postacie, tło architektoniczne, ujmowanie konturowo-linearne, kontrasty światłocieniowe

-         Pochód ojców Kościoła – hieratyczny, linearyzm

-         Jan Chrzciciel (cerkiew św. Mikołaja) – głębokie kolorowe przejścia i świetlne refleksy, iluzjonizm

 

2. Mileszewa, ukończone 1237

-         sceny z Ewangelii, figury świętych, portrety fundatorskie – kolejność na ścianach odwrotna niż zwyczajowo przyjęte, część wzięte z Zachodu

-         na żółtym tle naśladującym mozaikę – na wzór wczesnochrześć. Z VI/VII w, Rawenny

-         zupełnie inny styl niż Studenica

-         plastyczny modelunek, delikatne cieniowanie, klasyczny typ i szaty, wyrazista twarz o dużych oczach, wzniosłość

-         część scen zupełnie inna (Pocałunek Judasza, Chrystus na tronie) – ciężkie proporcje, kwadratowe głowy, duże ręce i nogi – pierwszy raz taki styl, wpływ romanizmu

-         3 malarze, każdy inny styl: Dymitr, Georgije, Teodor

-         2 portrety fundatorskie: król Władysław z modelem kroczy ku J.Ch, drugi też Władysław ale z Radosławem (brat) i Stefanem (ojciec) kroczą ku Stefanowi Nemanji  (św. Simeon) i św. Sawie – malowane za życia, idealizacja,

-         św Sawa – tuż po śmierci, rysy realistyczne (jedyne takie- reszta to już ikony)



 

3.      Sopociani, ok. 1365 – najwybitniejsze serbskie

-         zamaszystośc techniczna, szybkie i lekkie pociągnięcia pędzla

-         ożywiony monumentalizm,

-         Zaśnięcie MB – cała ściana zach. naosu, szczegóły z apokryfów, malarskość, różnica w traktowaniu tego co ziemskie i boskie

-         Ukrzyżowanie – niepokój, ruch, gwałtownośc gestów,



4. ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin