Kodeks wizowy UE.pdf

(430 KB) Pobierz
Microsoft Word - Biuletyn PISM nr 59 _667_, 19 kwietnia 2010.doc
BIURO BADAŃ I ANALIZ
BIULETYN
Nr 59 (667) 19 kwietnia 2010 © PISM
Redakcja: Łukasz Adamski, Jacek Foks (redaktor naczelny), Mateusz Gniazdowski,
Beata Górka-Winter, Leszek Jesień, Agnieszka Kondek (sekretarz redakcji),
Łukasz Kulesa, Marek Madej, Ernest Wyciszkiewicz
Nowy kodeks wizowy Unii Europejskiej
Rafał Kownacki
5 kwietnia 2010 r. wszedł w życie kodeks wizowy Unii Europejskiej. Zawiera on jednolite re-
gulacje dla 25 państw strefy Schengen, stosujących wspólną politykę wizową. Kodeks sys-
tematyzuje obowiązujące przepisy, a także ustanawia wspólne zasady i warunki dotyczące
wydawania wiz. Uproszczenie formularzy, rozszerzenie katalogu osób zwolnionych z opłaty
wizowej, zagwarantowanie prawa do skutecznego środka odwoławczego w przypadku od-
mownej decyzji wizowej, pozwalają pozytywnie oceniać nowy kodeks. Dla Polski szczegól-
nego znaczenia nabierają przepisy wyznaczające właściwość do rozpatrzenia wniosku
wizowego.
Wspólna polityka wizowa . Układ z Schengen z 1985 r. i konwencja wykonawcza z 1990 r. sta-
nowią podwaliny wspólnej polityki wizowej. Początkowo objęły kraje Beneluksu, Francję i Niemcy.
Miały na celu wprowadzenie ułatwień przy przekraczaniu granic dla osób podróżujących pomiędzy
nimi. Włączone zostały do acquis communautaire na mocy traktatu amsterdamskiego z dniem 1 maja
1999 r. Rada UE wydała w związku z tym stosowne decyzje wykonawcze 20 maja 1999 r. Pierwsza
z nich (1999/435/WE) określiła wszystkie instrumenty prawne wchodzące w skład acquis Schengen
oraz nakazała ich publikację w Dzienniku Urzędowym WE. Druga decyzja (1999/436/WE) wskazała
podstawę prawną dla poszczególnych środków prawnych w ramach dorobku Schengen. Spośród
państw członkowskich Unii Europejskiej – Zjednoczone Królestwo i Irlandia nie przystąpiły do kon-
wencji wykonawczej z 1990 r. Natomiast Rumunia, Bułgaria i Cypr są w trakcie implementacji dorob-
ku prawnego Schengen. Poza 22 państwami członkowskimi UE, wspólna polityka wizowa
obowiązuje w trzech państwach stowarzyszonych: Islandii, Norwegii i Szwajcarii. Już na mocy acquis
Schengen sformułowano wspólne warunki, po których spełnieniu obywatele państw trzecich mogą
wjechać na terytorium państw układu. Muszą posiadać ważny dokument podróży, wizę (jeśli jest
wymagana od obywateli państwa pochodzenia), umieć określić cel podróży, posiadać odpowiednie
środki na czas pobytu i na powrót. Nie mogą również figurować w Systemie Informacyjnym Schen-
gen (SIS) jako osoby niepożądane na terenie Unii Europejskiej lub stanowiące zagrożenie dla
porządku publicznego. Gdy brak jest przeciwwskazań, osoba otrzymująca wizę w jednym z państw
członkowskich UE – tzw. uniwersalna wiza Schengen – może posługiwać się nią przy wjeździe
i podczas pobytu w pozostałych państwach układu. Dotyczy to jedynie tzw. pobytów krótkotermino-
wych, a zatem trwających do trzech miesięcy. Wizy długoterminowe nie zostały objęte harmonizacją
w ramach wspólnej polityki wizowej. Jednak zgodnie z rozporządzeniem Rady UE z 28 maja 2001 r.,
przez pierwsze trzy miesiące od daty ważności wiza długoterminowa może zastępować wizę krótko-
terminową, by następnie umożliwić tranzyt na terytorium państwa, które wydało wizę narodową.
Obowiązuje ujednolicona lista państw, których obywatele objęci są obowiązkiem wizowym. Na pod-
stawie art. 62 TWE (obecnie art. 77 TfUE) Rada UE przyjęła ją w drodze rozporządzenia nr 539/2001
z 15 marca 2001 r.
Kodeks wizowy UE . Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 810/2009 z 13
lipca 2009 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Wizowy weszło w życie 5 kwietnia 2010 r. Kodeks
wizowy odpowiada na potrzebę ujednolicenia przepisów. Dotychczasowa sytuacja, w której każde
z państw członkowskich kierowało się własnymi przepisami w zakresie wydawania wiz Schengen,
czyniła postępowanie wizowe niespójnym, skomplikowanym i nieprzewidywalnym. Wprowadzenie
wspólnej procedury wizowej stwarza warunki do większej przejrzystości i obiektywizmu w przyzna-
waniu obywatelom państw trzecich wiz Schengen.
371804288.001.png
2198
Polski Instytut Spraw Międzynarodowych
W przepisach ogólnych kodeksu za jego cel przyjęto określenie trybu i warunków wydawania wiz
na tranzyt przez terytorium państw członkowskich lub planowany tamże pobyt nieprzekraczający
trzech miesięcy w dowolnym sześciomiesięcznym okresie. Dla Polski i innych państw granicznych
istotne jest określenie zasad, na podstawie których wyznacza się państwo członkowskie odpowie-
dzialne za rozpatrzenie wniosku wizowego. Zgodnie z art. 5 kodeksu jest nim państwo członkowskie,
którego terytorium stanowi jedyne miejsce docelowe wizyty. Jeżeli wizyta obejmuje więcej niż jedno
miejsce docelowe, państwem właściwym do rozpatrzenia wniosku wizowego jest to, którego teryto-
rium stanowi główne miejsce docelowe wizyty pod względem długości lub celu pobytu. Gdy nie
można określić głównego docelowego miejsca wizyty, wówczas wniosek rozpatruje państwo człon-
kowskie, którego granicę zewnętrzną osoba ubiegająca się o wizę zamierza przekroczyć w celu
wjazdu na terytorium UE. Ostatnia opisana sytuacja nakłada szczególne obowiązki na państwa, które
podobnie jak Polska, posiadają granicę zewnętrzną Unii Europejskiej. W przypadku braku wskazania
docelowego miejsca wizyty na terytorium unijnym, państwo pierwszego przekroczenia granicy UE
staje się odpowiedzialne za rozpatrzenie wniosku wizowego. Opisana domniemana właściwość
wtórna nabiera szczególnego znaczenia w związku z przepisami rozporządzenia Rady UE nr
343/2003 z 18 lutego 2003 r. (tzw. Dublin II), które ustanawia kryteria i mechanizmy określania
państwa członkowskiego właściwego do rozpatrywania wniosku o azyl, wniesionego przez obywatela
państwa trzeciego. Ze względu na postanowienia tego rozporządzenia, kluczowe staje się ustalenie
państwa, które wydało wizę. Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 2 rozporządzenia Dublin II, w przypadku
gdy osoba ubiegająca się o azyl jest w posiadaniu ważnej wizy, państwo członkowskie, które wydało
wizę, jest odpowiedzialne za rozpatrywanie wniosku o udzielenie azylu.
Kodeks wizowy UE, poprzez ujednolicenie przepisów dotyczących rozpatrywania wniosków i wy-
dawania wiz, stwarza szansę na większą przejrzystość postępowań. Wniosek wizowy powinien
zostać złożony na ujednoliconym formularzu, który udostępniany jest przez konsulaty bezpłatnie,
także w języku urzędowym państwa, w którym znajduje się konsulat. Art. 13 kodeksu wprowadza
obowiązek pobrania od osoby ubiegającej się o wizę danych biometrycznych.
Kodeks ustala jednolitą opłatę wizową w wysokości 60 euro. Dzieci poniżej 6 roku życia zwolnione
są z tej opłaty, a pomiędzy 6 i 12 rokiem życia uiszczają opłatę w wysokości 35 euro. Dodatkowo
zwolnieni z opłaty są uczniowie, studenci, naukowcy, młodzi przedstawiciele organizacji pozarządo-
wych w związku z prowadzoną działalnością. Zachowano preferencyjną opłatę dla obywateli państw
trzecich, z którymi UE zawarła umowy o ułatwieniach wizowych. Wynosić będzie ona nadal 35 euro.
Decyzję w sprawie wniosku podejmuje się w terminie 15 dni kalendarzowych od dnia złożenia
wniosku. Tylko w indywidualnym i uzasadnionym przypadku termin ten może ulec przedłużeniu do
30 lub 60 dni. Z punktu widzenia praw osób ubiegających się o wizę najbardziej istotną nowością jest
zapewnienie im skutecznego środka odwoławczego. Zgodnie z art. 32 ust. 3 kodeksu, osobom
ubiegającym się o wizę, którym odmówiono jej wydania, przysługuje prawo do odwołania się.
Postępowanie odwoławcze prowadzone jest przeciwko państwu członkowskiemu, które podjęło
ostateczną decyzję w sprawie wniosku, zgodnie z prawem krajowym tego państwa. W celu zapew-
nienia równego traktowania osobom składającym wnioski wizowe, Komisja Europejska przyjęła
19 marca 2010 r. wytyczne dotyczące rozpatrywania wniosków wizowych, w których zwraca uwagę
na obiektywizm procedur oraz obowiązek niedyskryminacyjnego traktowania aplikantów. W szcze-
gólności zobowiązuje państwa członkowskie do zapewnienia osobom ubiegającym się o wizy tłuma-
cza na każdym etapie postępowania, a także poinformowania go o służącym mu środku
odwoławczym od negatywnej decyzji.
Wnioski . Nowy kodeks stanowi kolejny krok w rozwoju wspólnej polityki wizowej UE. Poprzez
uproszczenie formularzy i zapewnienie prawa do skutecznego środka odwoławczego gwarantuje
w większym stopniu poszanowanie praw wnioskodawców. Pozostawia jednak państwom członkow-
skim swobodę w zakresie wiz długoterminowych. Relacje Polski, jako kraju granicznego UE, ze
wschodnimi sąsiadami mogą ulec poprawie dzięki przyspieszeniu procedury rozpatrywania wniosków
wizowych. Kodeks wizowy UE określa właściwość państwa członkowskiego do rozpatrzenia wniosku
wizowego i podjęcia decyzji w jego sprawie. Polska, która dla wielu osób wjeżdżających na teryto-
rium UE ze wschodu, stanowi państwo tzw. pierwszego przekroczenia granicy unijnej, uzyskała
domniemaną właściwość wtórną do rozpatrzenia wniosku wizowego. Nakłada to istotny obowiązek
na państwo polskie, w szczególności na konsulaty RP w państwach Europy Wschodniej.
ul. Warecka 1a, 00-950 Warszawa, tel. 0 22 556 80 00, faks 0 22 556 80 99, sekretarz-biuletyn@pism.pl
371804288.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin