kodeks_instruktorski-do_konsultacji.pdf

(75 KB) Pobierz
Czuwaj8-2008.p65
KODEKS INSTRUKTORSKI
KODEKS
INSTRUKTORSKI
Misj¹ Zwi¹zku Harcerstwa Polskiego jest wychowywanie m³odych
ludzi. Misja ta mo¿e byæ w³aœciwie realizowana jedynie przez in-
struktorów dobrze przygotowanych do pracy wychowawczej, rozu-
miej¹cych spoczywaj¹c¹ na nich odpowiedzialnoœæ wynikaj¹c¹ z idei
i blisko 100-letniego dorobku Ruchu Harcerskiego, a tak¿e œwiado-
mych odpowiedzialnoœci za powierzone ich opiece dzieci i m³odzie¿.
Dlatego instruktor Zwi¹zku Harcerstwa Polskiego musi spe³niaæ
wysokie wymagania.
– CZEKAMY NA OPINIE!
Przedstawiamy dwa projekty Kodeksu
instruktorskiego, które opracowaliœmy
w zespole ds. kodeksu instruktorskiego
i komentarza do Prawa Harcerskiego.
Postanowiliœmy, zgodnie z Uchwa³¹ Zjazdu
Programowego, ¿e kodeks bêdzie krótkim
zapisem postaw po¿¹danych u instruktorek
i instruktorów ZHP. Kodeks ma wspomóc
realizacjê Misji ZHP. Nie jest alternatyw¹ dla
Prawa Harcerskiego ani dla Zobowi¹zania
Instruktorskiego. Nie jest regulaminem.
Chcemy, by pomóg³ instruktorkom i in-
struktorom w realizowaniu misji ZHP
w codziennej pracy harcerskiej, by by³
dokumentem, do którego mo¿na siêgn¹æ
w chwili zw¹tpienia, ale te¿ dokumentem,
który bêdzie wskazywa³, które zachowanie
jest poprawne.
Instruktor ZHP:
1. Rozumie misjê ZHP, ma œwiadomoœæ swojej roli wychowaw-
cy, potwierdza to swoj¹ postaw¹ i dzia³aniem.
2. Jest œwiadomy znaczenia przyk³adu osobistego. Kieruje siê
w swoim ¿yciu wartoœciami okreœlonymi w Prawie Harcer-
skim, swoj¹ postaw¹ pokazuje m³odszym instruktorom oraz
wychowankom, czym jest harcerski styl ¿ycia.
3. W pracy z wychowankami jest odpowiedzialny, cierpliwy
i sprawiedliwy. W rozwi¹zywaniu ich problemów jest dys-
kretny, uczciwy i wra¿liwy, zawsze dba, aby nie naruszyæ god-
noœci dziecka.
4. Dzieli siê swoimi doœwiadczeniami, umiejêtnoœciami i wiedz¹
z m³odszymi instruktorami, jest dla nich wzorem harcerskie-
go wychowawcy. Darzy szacunkiem i chêtnie wspiera tych,
którzy dopiero poszukuj¹ swojej instruktorskiej drogi. Wy-
chowuje swoich nastêpców.
5. Stale doskonali swoje umiejêtnoœci wychowawcy. Potrafi szu-
kaæ inspiracji do dzia³ania w organizacji i poza ni¹.
6. Samodzielnie poszukuje miejsca swojej autentycznej s³u¿by
instruktorskiej, potrafi podj¹æ wyzwania, które stawia mu or-
ganizacja. Odpowiedzialnie przyjmuje nowe zadania i funk-
cje.
7. Pracuje nad sob¹, ma okreœlone cele ¿yciowe, które konse-
kwentnie realizuje.
8. Umie godziæ ró¿ne role spo³eczne. Dba o ¿ycie rodzinne. Jest
aktywny w ¿yciu spo³ecznym. Doskonali siê zawodowo, osi¹-
ga sukcesy poza harcerstwem.
9. Jest twórczy, ma odwagê dokonywania zmian w organizacji.
10. Aktywnie buduje wspólnotê instruktorów ZHP. Podejmuje
dzia³ania, aby wszyscy instruktorzy mogli w pe³ni uto¿samiaæ
siê ze swoj¹ organizacj¹.
11. Zna przepisy obowi¹zuj¹ce w ZHP. W swojej pracy instruk-
torskiej postêpuje w zgodzie z nimi. Przestrzega przepisów
prawa.
12. Jest lojalny wobec organizacji. Nie pozostaje bierny wobec
dzia³añ instruktorów, które naruszaj¹ zasady ideowe i orga-
nizacyjne ZHP.
13. Swoj¹ postaw¹, wiedz¹ i umiejêtnoœciami buduje presti¿ ZHP
na zewn¹trz organizacji – wœród naszych przyjació³ i sojusz-
ników, szczególnie wœród rodziców, innych organizacji po-
zarz¹dowych oraz instytucji publicznych.
Jednak, aby tak siê sta³o, potrzebujemy
us³yszeæ zdanie instruktorek i instruktorów
z ca³ej Polski, dlatego zaraz po tym, jak
przeczytacie projekty, przeœlijcie nam uwagi,
refleksje oraz w³asne pomys³y zapisów.
Tylko wtedy bêdzie to dokument prawdziwie
„nasz”. Czekamy na Wasze maile pod
adresem kodeks@zhp.pl.
Na pocz¹tku wrzeœnia ruszy internetowa
ankieta, któr¹ bêdzie mo¿na wype³niæ na
stronie www.kodeks.zhp.pl. Mamy nadziejê,
¿e zechcecie wzi¹æ w niej udzia³. Ponadto
bêdziemy zachêcaæ do wype³nienia podob-
nej ankiety ka¿d¹ komendê hufca i chor¹-
gwi, które wypowiedz¹ siê w imieniu
swoich wspólnot instruktorskich.
W listopadzie Rada Naczelna ZHP na swoim
posiedzeniu bêdzie przyjmowa³a Kodeks
instruktorski, zapraszam do udzia³u
w konsultacjach, które do tego doprowadz¹.
HM. KATARZYNA KRAWCZYK
14
CZUWAJ 8/2008
424810458.001.png 424810458.002.png 424810458.003.png
KODEKS INSTRUKTORSKI
Instruktorka/instruktor wobec siebie
W sposób œwiadomy i odpowiedzialny podchodzê do moje-
go ¿ycia. Bycie instruktorem harcerskim potrafiê w m¹dry
sposób ³¹czyæ z innymi rolami spo³ecznymi, innymi obo-
wi¹zkami. Podejmujê wyzwania. Pracujê nad sob¹, rozwi-
jam swoj¹ wiedzê i umiejêtnoœci. Jestem otwarta/otwarty
i chêtnie dzielê siê moimi doœwiadczeniami. W pracy in-
struktorskiej staram siê skutecznie d¹¿yæ do osi¹gniêcia har-
cerskich idea³ów. Podejmujê refleksjê nad moj¹ dzia³alno-
œci¹ instruktorsk¹.
7. Stwarzam warunki do indywidualnego rozwoju dla ka¿-
dego z moich wychowanków, stawiam przed nimi wy-
zwania na ich miarê.
8. W kontaktach z wychowankami dbam o godnoœæ ka¿-
dego z nich. Szanujê ich i uczê szacunku do innych.
9. Pamiêtam o zobowi¹zaniu do wychowania swojego na-
stêpcy. U ka¿dego z wychowanków poszukujê cech li-
dera, staram siê je rozwijaæ.
Instruktorka/instruktor wobec organizacji
Jestem instruktork¹/instruktorem Zwi¹zku Harcerstwa Pol-
skiego – cz³onkiem harcerskiej organizacji, ale tak¿e uczest-
nikiem œwiatowego ruchu skautowego. Moj¹ organizacj¹
jest ZHP. Dziêki niej prze¿y³am/prze¿y³em wiele przygód,
nauczy³am/nauczy³em siê wielu ró¿nych umiejêtnoœci. Mia³a
ona wp³yw na mój charakter. Dziœ chcê, ¿eby by³a lepsza –
staram siê j¹ udoskonaliæ. Jestem gotowa/gotowy, by j¹
wspó³kszta³towaæ.
1. W swoim ¿yciu postêpujê odpowiedzialnie. Podejmu-
j¹c dzia³ania, przewidujê ich skutki. Planujê drogê do
osi¹gniêcia celu, maj¹c œwiadomoœæ swoich mo¿liwo-
œci i ograniczeñ. Potrafiê rzetelnie oceniaæ swoje dzia-
³anie, wyci¹gaæ krytyczne wnioski. Odnajdujê satysfak-
cjê w tym, co robiê.
2. Potrafiê okreœliæ swoje priorytety w ¿yciu i konsekwent-
nie d¹¿ê do nich. Wyznaczaj¹c priorytety kierujê siê do-
brem swoim oraz dobrem innych ludzi. Potrafiê dawaæ
z siebie wiêcej ni¿ braæ.
3. Wierzê w harcerskie idea³y, dostrzegam ich uniwersal-
noœæ. Wcielam je w ¿ycie. W ka¿dym swoim dzia³aniu
w harcerstwie i poza nim kierujê siê zasadami brater-
stwa i s³u¿by.
4. Stale pracujê nad sob¹, pog³êbiam swoj¹ wiedzê i umie-
jêtnoœci. Wiedza i umiejêtnoœci, które rozwijam, dotycz¹
ca³okszta³tu ¿ycia i funkcjonowania w spo³eczeñstwie.
5. Staram siê byæ osob¹ wra¿liw¹. Panujê nad w³asnymi
emocjami. Potrafiê komunikowaæ swoje oczekiwania,
potrafiê s³uchaæ i rozumieæ oczekiwania bliŸnich.
6. Jestem otwarta/otwarty na œwiat, ludzi i ich pogl¹dy. Je-
stem aktywna/aktywny, staram siê byæ prawdziwie po-
¿yteczn¹/po¿ytecznym we wszystkich œrodowiskach mo-
jego dzia³ania.
7. W swoim ¿yciu wyró¿niam siê twórcz¹ i odwa¿n¹ po-
staw¹. Podejmuj¹c wyzwania, patrzê szeroko.
8. Jestem cz³owiekiem ambitnym. Ceniê rozs¹dek, potra-
fiê zachowaæ dystans i umiar.
9. Jestem honorowa/honorowy, na co dzieñ i w ka¿dej spra-
wie postêpujê zgodnie z w³asnym honorem.
1. Mam w organizacji swoje prawa. Znam je i uczciwie
z nich korzystam.
2. Uto¿samiam siê z ZHP, dbam o jego wizerunek. Je-
stem œwiadoma/œwiadomy, ¿e dzia³ania na ka¿dym
szczeblu s¹ wykonywane w imieniu i na rzecz mojej
organizacji. To du¿a odpowiedzialnoœæ. Jestem promo-
torem ZHP wobec innych, chêtnie udzielam informa-
cji na jego temat.
3. Mam w ZHP swoje obowi¹zki. Jestem lojalna/lojalny
wobec organizacji, dlatego staram siê z nich wywi¹zy-
waæ. Znam swoje mo¿liwoœci – podejmujê siê zadañ,
które jestem w stanie wykonaæ. Ambitnie, ale realistycz-
nie poszukujê nowych wyzwañ.
4. Powierzone przez ZHP funkcje pe³niê rzetelnie, s¹ one
dla mnie motywacj¹ do doskonalenia siê. Mam œwiado-
moœæ, ¿e dla rozwoju organizacji konieczne s¹ zmiany
osobowe na ka¿dej funkcji, dlatego dbam o przygoto-
wanie moich nastêpców. Dzielê siê swoim doœwiadcze-
niem i umiejêtnoœciami.
5. Rozwój organizacji to efekt dzia³añ jej cz³onków. Dla-
tego jestem aktywna/aktywny, interesuj¹ mnie proble-
my ZHP, szukam ich rozwi¹zañ. Biernoœæ jest mi obca,
staram siê pozyskaæ wiedzê, która pozwoli mi mieæ w³a-
sne zdanie na tematy dotycz¹ce ZHP.
6. Przestrzegam przepisów obowi¹zuj¹cych w ZHP.
Instruktorka/instruktor wobec wychowanków
Jestem instruktork¹/instruktorem ZHP – harcerskim wy-
chowawc¹. W moich dzia³aniach kierujê siê misj¹ ZHP.
Znam Podstawy wychowawcze ZHP. Wiem, kto jest od-
biorc¹ moich dzia³añ, znam swoj¹ rolê w wychowaniu me-
tod¹ harcersk¹. Wiem, na czym polega przyk³ad osobisty
w wychowaniu.
Instruktorka/instruktor na zewn¹trz organizacji
Jestem instruktork¹/instruktorem ZHP – wizytówk¹ orga-
nizacji. Mam œwiadomoœæ, ¿e swoim postêpowaniem bu-
dujê wizerunek instruktora harcerskiego i harcerstwa.
Dbam o dobre relacje ZHP z otoczeniem. Jestem rzeczni-
kiem spraw ZHP i naszych wychowanków na zewn¹trz
organizacji.
1. Do wychowanków podchodzê cierpliwie i wyrozumia-
le, staram siê zrozumieæ ich problemy i wspólnie z nimi
szukaæ rozwi¹zañ.
2. Jestem lojalna/lojalny wobec wychowanków i powie-
rzonych mi przez nich spraw. Liczê siê z ich zdaniem.
3. Jestem uczciwa/uczciwy wobec wychowanków. Wyja-
œniam decyzje i motywy dzia³ania. Staram siê, by ro-
zumieli cele podejmowanych dzia³añ. Stwarzam mo¿-
liwoϾ wyboru.
4. Dla moich wychowanków staram siê byæ wzorem za-
chowañ w ka¿dej sytuacji. Dziêki mnie ucz¹ siê, jak roz-
wijaæ w³asne zalety i jak pokonywaæ wady.
5. Maj¹c œwiadomoœæ znaczenia przyk³adu osobistego, je-
stem wzorem dla moich wychowanków.
6. Sprawiedliwie oceniam wychowanków, nagradzam ich
za osi¹gniêcia, zwracam uwagê na pope³niane b³êdy.
1. Utrzymujê sta³y kontakt z rodzicami naszych wycho-
wanków oraz ich nauczycielami, jesteœmy sojusznika-
mi w wychowaniu dzieci i m³odzie¿y.
2. W kontaktach zewnêtrznych, szczególnie wœród rodzi-
ców, innych organizacji pozarz¹dowych oraz instytu-
cji publicznych, zawsze dbam o wizerunek harcerstwa,
dzia³am rzetelnie i profesjonalnie.
3. Swoim ubiorem, zachowaniem, dzia³aniem staram siê
budowaæ presti¿ instruktora ZHP.
4. W kontaktach z innymi organizacjami pozarz¹dowy-
mi dbam o wizerunek i wzmocnienie pozycji ZHP w
trzecim sektorze.
CZUWAJ 8/2008 15
424810458.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin