KONSPEKT NR 10
1. Imię i nazwisko osoby prowadzącej lekcje: Adam Kmiotek
2. Klasa: 1
3. Data prowadzonej lekcji: 16.09.2010
4. Miejsce realizacji lekcji: Sala 2
5. Czas trwania lekcji: 855-940
1. Temat lekcji poprzedniej: Komputer moim przyjacielem
2. Temat lekcji prowadzonej: Komputer moim przyjacielem
3. Temat lekcji następnej: Jesteśmy użytkownikami drogi
A: Operacyjne cele instrumentalne
1. Wiadomości:
· Wiadomości do zapamiętania:
- uczeń zna zastosowania komputera
- uczeń zna zastosowania informatyki
· Wiadomości do zrozumienia:
- uczeń będzie umiał prawidłowo zorganizować stanowisko do pracy z komputerem
- uczeń będzie pamiętać o regulaminie pracowni komputerowej
2. Umiejętności:
· Umiejętność stosowania wiadomości w sytuacjach typowych:
Uczeń zna podstawowy zestaw komputerowy oraz działanie lewego przycisku myszy.
· Umiejętność stosowania wiadomości w sytuacjach problemowych:
Uczeń potrafi poradzić sobie w sytuacjach problemowych w razie potrzeby zwraca się do nauczyciela.
3. Zdolności poznawcze (Spostrzegawczość; Wyobraźnia techniczna (przestrzenna, konstrukcyjna, operacyjna); Myślenie techniczne (wyobrażeniowe, graficzne, pojęciowe); Pamięć; Uwaga; Zainteresowania techniczne) nabywane w czasie lekcji przez ucznia (należy nazwać oraz w krótko opisać sposób ich nabywania:
Myślenie techniczne – rozwijanie zainteresowań komputerem.
1. Działanie
· Uczestnictwo w działaniu: Uczeń wymienia podstawowe elementy zestawu komputerowego.
· Podejmowanie działań: Uczeń potrafi przygotować sobie miejsce do bezpiecznej pracy przed komputerem wraz z zachowaniem wszystkich zasad BHP.
2. Postawy: Uczeń prezentuje postawę poznawczą
3. Nastawienie na działania:
System działań: Uczeń postępuje zgodnie z poleceniami prowadzącego zajęcia lekcyjne, wykonuje ćwiczenia oraz aktywnie bierze udział w rozwiązywaniu napotkanych problemów na forum klasy.
1. Podstawowa strategia dydaktyczna:
- Strategia: Skupienie uwagi ucznia na wykładzie prowadzącego zajęcia lekcyjne.
- Dominujące metody uczenia się: Słuchanie i powtarzanie własnymi słowami poszczególnych punktów regulaminu pracowni komputerowej.
- Dominujące metody nauczania: Tłumaczenie treści regulaminu pracowni komputerowej.
- Środki dydaktyczne: Regulamin pracowni komputerowej oraz tablice dydaktyczne z ilustracjami przedstawiającymi możliwe sytuacje w pracowni komputerowej.
2. Awaryjna strategia dydaktyczna:
¨ Strategia: Praca z podręcznikiem.
¨ Dominująca metoda uczenia się: Analiza tekstu podręcznika oraz ilustracji z tablic dydaktycznych.
¨ Dominująca metoda nauczania: Zadawanie teoretycznych ćwiczeń mających na celu pobudzenie wyobraźni ucznia.
¨ Środki dydaktyczne: Podręcznik oraz tablice dydaktyczne.
L.p.
Fazy/ogniwa lekcji
1.
Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, wpis tematu lekcji do dziennika)
5
2.
Uświadomienie celów lekcji
3.
Zapoznanie z tematem lekcji
4.
Rozwinięcie celów dydaktycznych w struktury wiedzy i umiejętności
5.
Praca nad tematem lekcji
15
6.
Podsumowanie
7.
Czynności organizacyjno porządkowe, zakończenie lekcji
VI. Przebieg lekcji
Faza/ogniwa lekcji
Czynności organizacyjne
- czynności wstępne – powitanie, sprawdzenie obecności, określenie celu zajęć, głównych zagadnień i podanie tematu lekcji; omówienie warunków bezpieczeństwa podczas zajęć w pracowni komputerowej - obowiązujących na zajęciach
- zajmują miejsca, włączają komputery i wykonują polecenia nauczyciela
- omówienie organizacji zajęć i podanie głównego celu zajęć
- z uwagą wsłuchują się w wykład prowadzącego, zadając pytania
Podanie tematu lekcji
- powtórzenie tematu lekcji i zapisanie w dzienniku
Virus7