US1.doc

(324 KB) Pobierz
Prof

Prof. dr hab. Eugeniusz Zwierzchowski

Prawo konstytucyjne państw Unii Europejskiej

 

ZASADA SUWERENNOŚCI I JEJ USTROJOWO – POLITYCZNE KONSEKWENCJE

1.      Doktryna suwerenności ciała zbiorowego (ludu lub narodu) i jej ustrojowe konsekwencje.

2.      Demokracja bezpośrednia i przedstawicielska.

3.      Instytucje demokracji bezpośredniej w państwach Unii Europejskiej

4.      Klasyfikacje referendum i zakres jego stosowania

5.      Zasada pluralizmu politycznego

6.      Przedstawicielska forma sprawowania władzy

7.      Organy przedstawicielskie w strukturze systemu politycznego.

8.      Podstawowe zasady prawa wyborczego

9.      Instytucjonalizacja partii politycznych

10.  Rola partii politycznych w procesie wyborczym

11.  Selekcja i tryb zgłaszania kandydatów na reprezentantów

12.  Podstawowe postaci systemów wyborczych

13.  Proporcjonalny system wyborczy- jego zalety i wady

14.  Większościowy system wyborczy – jego zalety i wady

15.  Mieszany system wyborczy

16.  Klauzula ograniczająca jej skutki

17.  Listy ogólnopaństwowe

18.  Prawno – polityczne znaczenie wyborów powszechnych.

19.  Wpływ struktur społecznego zorganizowania na funkcjonowanie wyodrębnionych ogniw aparatu państwowego

20.  Funkcje opozycji parlamentarnej

21.  Rola grup nacisku w procesie funkcjonowania systemu politycznego

WOLNOŚCI I PRAWA JEDNOSTKI (CZŁOWIEKA)

22.  Geneza ochrony praw jednostki.

23.  Historyczny proces rozwoju praw jednostki

24.  Angielski model ochrony praw jednostki

25.  Model europejsko – amerykański.

26.  Etapy rozwoju praw obywatelskich

27.  Zasady wyznaczające prawną pozycję jednostki w państwie demokratycznym

28.  Zasada demokratycznego państwa prawnego

29.  Zasada równości wobec prawa

30.  Zasada godności człowieka

31.  Zasada wolności sumienia i religii

32.  Zasada ochrony mniejszości

33.  Międzynarodowa ochrona praw jednostki

34.  Europejski system ochrony praw jednostki

35.  Klasyfikacja praw jednostki

36.  Prawne gwarancje praw jednostki

37.  Instytucjonalne gwarancje praw jednostki

38.  Rzecznik Praw Obywatelskich (ombudsman)

39.  Rola sądów powszechnych i szczególnych w procesie ochrony praw jednostki.

40.  Rola sądownictwa konstytucyjnego w procesie ochrony wolności i praw człowieka

41.  Postaci skargi konstytucyjnej.

 

KONSTYTUCJA I KONSTYTUCJONALIZM EUROPEJSKI

42.  Geneza i cechy konstytucji

43.  Rozwój konstytucjonalizmu europejskiego

44.  Pierwotna struktura materii konstytucyjnych

45.  Treść konstytucji – materie konstytucyjne

46.  Szczególny tryb uchwalania i zmiany konstytucji.

47.  Normy niezmienialne lub trudniej zmienialne w konstytucjonalizmie europejskim

48.  Charakterystyka konstytucji ważniejszych państw Unii

49.  Przesłanki i gwarancje nadrzędności konstytucji

50.  Rola konstytucji w systemie prawa

51.  Europejskie systemy badania konstytucyjności aktów prawnych

52.  Instytucjonalna ochrona konstytucji

53.  Parlamentarny system kontroli konstytucyjności prawa

54.  Sądowe postaci badania konstytucyjności aktów prawnych

55.  Konstytucja – problemy jej stosowania w ramach struktury porządku prawnego państw Unii

ZASADA DEMOKRATYCZNEGO PAŃSTWA PRAWNEGO W PORZĄDKU PRAWNYM PAŃSTW UNII

56.  Materialne pojęcie państwa prawnego – etyczna zawartość prawa

57.  Formalne pojęcie państwa prawnego – gwarancje proceduralne

58.  Prawo do sądu

TERYTORIALNA STRUKTURA PAŃSTWA I ZASADY ORGANIZACJI APARATU PAŃSTWOWEGO

59.  Zasady określające strukturę aparatu państwowego

60.  Demokratyczna postać jedności władzy państwowej

61.  Zasada trójpodziału władzy

62.  Państwo unitarne, decentralizacja i autonomia w wybranych państwach europejskich

63.  Modele samorządu terytorialnego

64.  Charakterystyka federalizmu niemieckiego na tle klasycznych rozwiązań z tego zakresu.

65.  Zasady podziału kompetencji między związek i kraje RFN

66.  Zasady podziału kompetencji między państwa narodowe i Unię (zakres samowładności państw narodowych)

WŁADZA USTAWODAWCZA

67.  Rozwój parlamentaryzmu europejskiego

68.  Struktura parlamentu

69.  Relacje między izbami w systemach dwuizbowych

70.  Pozycja pierwszej izby w strukturze parlamentu

71.  Izby drugie – systemy kształtowania składu izb drugich

72.  Kadencja i tryb pracy parlamentu

73.  Organizacja wewnętrzna izb

74.  Rozwój komisji parlamentarnych

75.  Systemy komisji parlamentarnych

76.  Funkcje komisji parlamentarnych

77.  Klasyczne funkcje parlamentu

78.  Funkcja ustawodawcza parlamentu

79.  Rozwój zakresu aktu ustawodawczego

80.  Postępowanie ustawodawcze – system 3 czytań

81.  Ustawodawstwo delegowane – postaci delegacji ustawodawczej.

82.  Funkcja kontrolna parlamentu

83.  Budżet państwa i absolutorium

84.  Interpelacje i zapytania poselskie

85.  Funkcja kreacyjna parlamentu

86.  Zakres udziału izb drugich w realizacji funkcji parlamentu

87.  Wpływ organów egzekutywy na pracę parlamentu

88.  Rozwiązanie (skrócenie kadencji) parlamentu

WŁADZA WYKONAWCZA

89.  Struktura władzy wykonawczej w państwach UE

90.  Modele stanowiska głowy państwa w systemach parlamentarnych

91.  Klasyfikacja kompetencji głowy państwa

92.  Kontrasygnata aktów rządowych głowy państwa

93.  Głowa państwa jako organ o władzy politycznie zneutralizowanej

94.  Głowa państwa jako organ o samodzielnie wykonywanych kompetencjach dotyczących sfery politycznej

95.  Powoływanie rządu w systemie parlamentarnym

96.  Postaci politycznego składu rządu

97.  Skład, struktura i funkcjonowanie rządu w europejskich systemach parlamentarnych

98.  Modele stanowiska szefa rządu

99.  Funkcje rządu (Rady Ministrów)

100.                      Inicjatywa polityczno – programowa i ustawodawcza rządu.

101.                      Funkcja wykonawcza

102.                      Funkcja kierownicza i koordynacyjna

103.                      Parlamentarna odpowiedzialność rządu

104.                      Modele odpowiedzialności konstytucyjnej

105.                      Konstruktywne wotum nieufności

106.                      Akty wykonawcze RM i ministrów.

WŁADZA SĄDOWNICZA

107.                      Ogólna charakterystyka głównych europejskich kultur prawnych

108.                      Organy wymiaru sprawiedliwości w strukturze systemu państwowego

109.                      Zasady organizacji i struktura systemu sądowego wybranych państw

110.                      Prawo do sądu

111.                      Sądy powszechne i szczególne

112.                      Sądownictwo administracyjne

113.                      Rozwój i rola sądownictwa konstytucyjnego

114.                      Abstrakcyjna i konkretna kontrola norm

115.                      Postaci skargi konstytucyjnej

116.                      Gwarancje zasady niezawisłości sędziów i niezależności sądów

SYSTEMY RZĄDÓW

117.                      Modele rządów parlamentarnych

118.                      Klasyczny system rządów parlamentarno – gabinetowych (westminsterski)

119.                      Przesłanki zróżnicowania rządów parlamentarnych

120.                      Kontynentalna racjonalizacja systemów parlamentarnych

121.                      Kanclerska postać rządów parlamentarnych

122.                      Szwajcarski model rządów parlamentarnych

123.                      Francuski parlamentaryzm okresu V Rebusiki

124.                      Pozycja rządu w systemie parlamentarnym

125.                      Zasada hamulców i równowagi w parlamentarno – gabinetowym systemie rządów

126.                      Parlamentarno prezydenckie postaci rządów.

 

 

 

 

 

1 DOKTRYNA SUWERENNOŚCI CIAŁA ZBIOROWEGO (LUDU LUB NARODU) I JEJ USTROJOWE KONSEKWENCJE.

Zrodziła się u schyłku średniowiecza, jej celem nie było upodmiotowienie społeczeństwa tylko uzasadnienie niezależności państwowej od potęg uniwersalistycznych funkcjonujących w Europie. Chodzi o ochronę państw mniejszych przed roszczeniami potęg funkcjonujących w danym miejscu i czasie. W ostatnich latach zasada ta uległa zdewaluowaniu.

Pierwszy wyłom nastąpił w Anglii. W wyniku rewolucji, która m.in. ograniczyła władzę królewską suwerena w stosunkach wewn. Cel jakim było ograniczenie władzy królewskiej osiągnięto tam na drodze rozszerzenia podmiotu suwerenności na organ złożony. Wyraziło się to w postaci kompromisowej formuły „król w parlamencie” parlamencie. W ten sposób podmiotem suwerenności stał się organ złożony w postaci króla i parlamentu.

Drugim celem tej zasady było umocnienie pozycji władzy centralnej, co w warunkach rodzących się państw narodowych było niezwykle ważne. W Polsce to nie nastąpiło i doprowadziło do upadku państwa, do rozbiorów, czyli osłabienia wewnętrznego.

Do suwerenności zalicza się samowładność, czyli samodzielność w regulowaniu stosunków wewn. i całowładność czyli pełną władzę w stosunkach wewn.

W stosunkach zewnętrznych atrybuty władzy suwerennej służą do teraz, w stosunkach wewnętrznych atrybuty te dają władzę władzy – absolutnemu monarsze. Mógł on stanowić prawo, stosować prawo oraz sądzić. Król musiał powoływać urzędników w pełni mu podporządkowanych, on określał ich kompetencje, mógł ich zmieniać, mógł przejąć sprawę urzędnika i zadecydować sam, mógł ich powoływać i odwoływać, posiadał warunki dla realizacji władzy.

Atrybut władzy suwerennej został przeniesiony na ciało zbiorowe w postaci króla i parlamen...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin