notatki.doc

(268 KB) Pobierz
PRAWOZNAWSTWO – nauka o prawie

PRAWOZNAWSTWO nauka o prawie.

PRAWO – zespół reguł zachowania, niezależny od sposobu ich powstawania oraz
                 wyrażenia, których cechą charakterystyczną jest to iż są one zagrożone
                  stosowaniem przymusu ze strony państwa.

Trzy płaszczyzny prawa:
-> teoria prawa (stosowanie prawa, wykładniki prawa)

-> dogmatyka prawa
-> filozofia prawa (co to jest prawo, jakie są rodzaje prawa)

Cechy prawa: terytorium, możliwość odwołania się.

MORALNOŚĆ – zespół reguł zachowania uznawanych przez człowieka bądź grupę ludzi
                           w pewnym okresie czasu, bądź też zespół reguł zachowania
                           postulowanych przez określoną doktrynę, bądź też zbiór zasad higieny
                           współżycia społecznego.
Moralność dzielimy na:
-> indywidualistyczna – pojęcie jednostki
-> kolektywistyczna – moralność grupy, jest sankcja, ale nie państwowa.

jedno prawo = jedno terytorium

 

Cecha moralności: personalność.

GAŁĘZIE PRAWA – mniejsze działy prawa podzielone według danych kryteriów.

Kryteria podziału prawa na gałęzie:
à prawo publiczne – prawo, które dotyczyło stosunków państwo ó obywatel
à prawo prywatne – prawo, które dotyczyło stosunków obywatel ó obywatel

Dwa kryterium podziału prawa na gałęzie:

·         metoda regulacji stosunków społecznych


Podstawowe gałęzie prawa tego kryterium:

              -> prawo cywilne oparte na metodzie cywilno-prawnej
              -> prawo administracyjne oparte na metodzie administracyjnej
              -> prawo karne ze względu na szczególny rodzaj sankcji prawnych.
Metoda cywilno-prawna (cywilistyczna) opiera się na równości stron. Polega ona na zrównaniu pod względem prawnym pozycji stron w stosunku prawnym, z czym łączy się brak bezpośredniego przymusu ze strony organów państwa.

Metoda administracyjno-prawna opiera się ona władztwie i podporządkowaniu. Pojawia się nadrzędny organ i pozostałe organy oprawne.

 

·         metoda przedmiotu uregulowania

przedmiot regulacji – to czym zajmuje się dana dziedzina prawa.

 

 

 

Podstawowe gałęzie prawa tego kryterium:

1.       prawo cywilne: zajmuje się stosunkami o charakterze majątkowym, a także wyjątkowo stosunkami o charakterze niemajątkowym. Podstawowy akt prawny to Kodeks Cywilny.

4 części Kodeksu Cywilnego:
I część – ogólna
II część – prawo rzeczowe: stosunek własność i inne stosunki o charakterze rzeczowym
III część – zobowiązania: prawo umów
IV część – prawo spadkowe
2 kolejne gałęzi wchodzące w skład części cywilistyki:
V część – prawo rodzinne i opiekuńcze: podstawowy akt prany to Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy. Zajmuje się stosunkami o charakterze: majątkowym, małżeństwo, pokrewieństwo, opieka, kuratela.
VI część – prawo pracy: podstawowy akt prawny to Kodeks Pracy. Zajmuje się stosunkami między pracodawcą a pracownikami.

 

2.      prawo karne: podstawowym aktem prawnym jest Kodeks Karny. Do prawa karnego zaliczane przepisy określające, jakie zachowania są zabronione lub nakazane i jakie skutki poniosą ci, którzy nie stosują się do ustanowionych zakazów i nakazów.

3 części Kodeksu Karnego:
I część – ogólna: zasada odpowiedzialności karnej, kary oraz środki kary, zasada wymiany kary, środki z poddaniem sprawcy prób, zasady przedstawienia, zatarcie skazania.
II część – ogólna
III część – wojskowa.
Kodeks Karny zawiera przepisy o charakterze stosunku karno-prawne.
KTO -> CZYN -> SANKCJA

 

3.      prawo administracyjne: zajmuje się wszystkimi stosunkami gdzie pojawia się państwo mające charakter władczy. Skupia przepisy normujące organizację i działalność organów państwowych, stosunki między organami państwa a obywatelami oraz stosunki między samymi organami państwa.

 

4.      prawo konstytucyjne: podstawowy akt prawny – Konstytucja. Obejmuje ono przepisy określające ustrój polityczny państwa , strukturę, kompetencje i reguły działania aparatu państwowego, podstawowe obowiązki i uprawienia obywateli oraz zasady wyborów do organów przedstawicielskich.

 

prawo cywilne
prawo karne
prawo administracyjne
prawo konstytucyjne

 

 

 

5.      prawo postępowania karnego: podstawowy akt prawny – Kodeks Postępowania Karnego. W skład tego prawa wchodzą przepisy normujące tryb rozstrzygania spraw karnych, właściwość sądów karnych, prawa i obowiązki podmiotów uczestniczących w postępowaniu sądowym.

 

6.      prawo cywilne procesowe: podstawowy akt prawny – Kodeks Postępowania Cywilnego. Zawiera ono przepisy normujące tryb rozstrzygania cywilnych sprawa spornych i niespornych, właściwość sądów oraz innych organów rozstrzygających sprawy należące do prawa cywilnego, wykonywanie orzeczeń wydanych w sprawach cywilnych itd.

 

7.      prawo administracyjne procesowe -postępowanie administracyjne: podstawowy akt prany to Kodeks Postępowania Administracyjnego i Ustawa o sądach administracyjnych.

 

prawo postępowania karnego

Prawo cywilne procesowe

Prawo postępowania administracyjnego

 

8.      prawo gospodarcze: dzielimy je na:

1. prawo gospodarcze handlowe, które obejmuje: 
- prawo spółek handlowych (KSA)
- prawo papierów wartościowych
- prawo umów w obrocie handlowym (KC)
 

2. prawo gospodarcze publiczne: zajmuje się stosunkami gdzie państwo w sposób władczy wkracza w stosunki gospodarcze. Aktem prawnym jest Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej.

 

9.      prawo rolne: do prawa tego kwalifikowane są przepisy normujące własność i użytkowanie ziemi na cele rolnicze, przemysłowe i inne.

 

10.  prawo finansowe: zwane też jest skarbowym. Normuje gospodarkę państwa, tj. procesy gromadzenia i wydatkowania pieniędzy przez państwo. Przepisy te ustanawiają podatki i daniny na rzecz państwa, regulują działalność organów finansowych, system bankowo-pożyczkowy itp.

 

prawo gospodarcze
prawo rolne
prawo finansowe
 

11.    prawo międzynarodowe publiczne: podmiotem tego prawa są państwo oraz państwa i organizacje międzynarodowe.

12.  prawo międzynarodowe prywatne: gałąź prawa, która dotyczy szeroko rozumianej działalności cywilistyki w sytuacjach w których pojawia się tzw. element obcy czyli albo strona stosunku jest obcokrajowcem albo przedmiot stosunku jest poza granicami albo skutki sięgają poza granice kraju.

 

13.  prawo kanoniczne: twórcą tej gałęzi prawa jest Kościół a nie państwo, poddanie się temu prawu jest dobrowolne. Obowiązuje ono w Kościele katolickim, normuje obowiązki wiernych, hierarchiczny ustrój władz Kościoła, jego nauczycielskie i uświęcające zadania, oraz stanowi o karach stosowanych przez Kościół .

 

WNIOSEK: podział przedmiotu prawa jest zawodny. Nie ma nieładnego podziału prawa na gałęzie.


SĄDOWNICTWA:
Dwie cechy sądownictwa:
à instancyjność: system sądownictwa jest co najmniej dwuinstancyjny według Konstytucji RP
à niezawisłość sędziowska: polega ona na tym, iż sąd wydający orzeczenie podlega ustawą.

Prawomocne orzeczenie – orzeczenie takie od którego nie przysługuje stronom
                                         możliwość odwołania w toku instancji. Może się ono
                                         uprawomocnić jeżeli:
                                         * strony nie wniosły apelacji
                                         * jeżeli tok instancji został wyczerpany.

Budowa Sądów Powszechnych:

Sąd Rejonowy – Sąd I instancji

Sąd Okręgowy

Sąd Apelacyjny

Sąd Rejonowy:
- Wydział Karny
- Wydział Cywilny
- Wydział Rodzinny i nieletnich
- Sąd Pracy
- Sąd Grodzki
- Wydział Ksiąg wieczystych
- Wydział Krajowego Rejestru Sądowego
- Wydział Gospodarczy

Sąd Okręgowy – może być Sądem I instancji jeżeli:
- wartość sporu przekracza 750tys. : prawo cywilne
- zagrożenie 3 lata pozbawienia wolności: prawo karne.

 

Sąd Administracyjny:

Wojewódzki Sąd Administracyjny – Sąd I instancji

Naczelny Sąd Administracyjny (w Warszawie) – Sąd II instancji.

* 7 dni przysługuje na złożenie uzasadnienia wyroku
* od daty doręczenia do nas uzasadnienia przez Sąd przysługuje nam 14 dni na złożenie apelacji.
 

 

WYPOWIEDZI:

v      wypowiedzi posiadające wartość logiczną tzw. zdania w sensie logicznymsą to takie wypowiedzi i tylko takie, którym można przyporządkować wartość prawdy bądź fałszu. „prawda” i „fałsz” nazywane są wartościami logicznymi. Zdania w sensie logicznym są zdaniami o postaci: „A jest B”, a więc zdaniami opisującymi, czyli stwierdzającymi, że tak a tak jest albo że tak a tak nie jest.

v      wypowiedzi nie posiadające wartości logicznej

Ø      oceny – są to wypowiedzi, które wskazują stosunek wypowiadającego się do pewnego stanu rzeczy (jego aprobatę bądź dezaprobatę)

Ø      dyrektywy inaczej reguła, norma, wskazówka, zasada, przepis. Wszystkie dyrektywy to akty werbalne, które wpływają na zachowanie się ludzi.

 

Oceny dzielimy na:

o        oceny zasadnicze (inaczej oceny właściwe) – w ocenach tych oceniamy dany przedmiot „dla niego samego” bez względu na relacje do innych przedmiotów.
 

o        oceny instrumentalne (inaczej utylitarne) – są to takie oceny w których oceniamy dany przedmiot jako „dobry środek do…”, czy też ze względu na skutki, które powodują.
 

WYPOWIEDZI PERFORMATYWNE – są to takie wypowiedzi, które przez samo ich sformułowanie stają się aktami illokującymi, czyli kształtują rzeczywistość.

Wypowiedzi performatywne kwalifikujemy w kategoriach czy zamierzony stan przez wypowiadającego zostanie osiągnięty czy też nie.

4 warunki fortunności wypowiedzi performatywnej:

§         treść wypowiedzi musi wynikać z użytego w niej słownictwa i jej struktury syntaktycznej

§         osoba wypowiadająca się musi być uprawniona do sformułowania wypowiedzi a owa wypowiedz musi zostać sformułowana w określonych warunkach

§         warunek szczerości

§         warunek istotności – wypowiadający musi poinformować osoby do których wypowiedź jest skierowana o jej sile illokucyjnej.

 

 

 

Wypowiedzi performatywne dzielimy na:

1)      wypowiedzi, które posiadają tzw. czasownik performatywny, a ów czasownik to np. „musi”, „powinien”

2)     wypowiedzi, które zdawałyby się, że są sformułowane w formie oznajmującej w czasie teraźniejszym ale w istocie jest to stan, który wypowiadający się zamierza osiągnąć.
 

 

INKORPORACJA – jest to zebranie dotychczas obowiązujących w danej dziedzinie przepisów prawa (aktów prawnych) w jeden zbiór.
Nie dokonujemy w aktach prawnych żadnych zmian. Istnieje ewentualna możliwość usunięcia przestarzałych, nieobowiązujących przepisów lub wprowadzenie zmian o charakterze redakcyjnym.

KODYFIKACJA – jest to stworzenie od początku (od nowa) aktu prawnego normującego daną dziedzinie prawa.
Kodeks – wynik kodyfikacji.

 

4 cechy kodeksu:

·         powinien być aktem wyłącznym – czyli jedyny w danej dziedzinie

·         powinien być aktem wyczerpującym – czyli powinien zawierać całą materię  z danej dziedziny prawa

·         powinien być aktem niesprzecznym – czyli nie powinno być w nim przepisów wykluczających się wzajemnie

·         powinien być aktem jednolicie terminologicznym.
 

Za twórcę terminu ‘kodyfikacja’ uważa się Jeremiego Benthama, który użył tego terminu w jednej ze swoich prac.

PRZEPIS PRAWNY – jest to zdaniokształtny zwrot językowy wskazujący bądź narzucający sposób postępowania , formalnie wyodrębniony w tekście prawnym jako artykuł, paragraf, ustęp lub jako zdaniokształtny fragment artykułu, paragrafu albo ustępu.
Przepisy prawa są ustanawiane mocą tzw. Generalnych normatywnych aktów prawnych (mocą konstytucji, ustaw, rozporządzeń).

3 cechy przepisu prawnego:

ü      każdy przepis prawa to zdaniokształtny zwrot językowy

ü      każdy przepis prawa zawiera regułę zachowania czyli nakazuje, zakazuje bądź dozwala czyli uprawnia pewne zachowania

ü      przepisy prawa zawarte są w jednostkach redakcyjnych, inaczej zwane są one też jednostkami systematycznymi aktów prawnych.

 

Kodeks – paragraf
ustawa – ustęp

Rozporządzenia – paragraf

Preambuła – nie ma jednostki normatywnej.

Budowa przepisu prawa


2 elementy struktury przepisu prawa:

Ø      poprzednik: zawarte są w nim pewne okoliczności, które mają znaczenie prawne czyli okoliczności prawnie doniosłe czyli takie z którymi przepis prawa wiąże skutki prawne i te okoliczności nazywamy faktem prawnym.

Ø      następnik: są to skutki owych aktów prawnych. Mogą to być: obowiązki (nakaz bądź zakaz), uprawnienia, uprawnienia i obowiązki, sankcje.

 

Funktor normotwórczy np. musi, powinien. Jest to odpowiedni zwrot językowy, wiążący w zdaniokształtną całość obydwa wyróżnione człony przepisu prawa.

np.
art. 77 k.p.k. Oskarżony może mieć nie więcej niż 3 obrońców.

 

Przepisy dzielimy na:

ü      przepisy ius cogens: czyli bezwzględnie stosowane. Są to przepisy prawa, których stosowanie nie może zostać w żaden sposób wyłączone w drodze oświadczeń woli podmiotu prawa.
W sytuacjach unormowanych przez przepisy o charakterze iuris cogentis podmioty prawa nie mają zatem żadnej możliwości wyboru sposobu zachowania się, musza zachowywać się tak, jak przepisy te postanawiają. Przykładem takiego przepisy jest art. 119 kc. : „Terminy przedawnienia nie mogą być skracane ani przedłużane przez czynność prawną.”
(Nie mogą … )

ü      przepisy ius dispositivum: czyli względnie stosowane. Przepisy te znajdują zastosowanie tylko wtedy, gdy podmioty prawa nie złożyły oświadczeń woli w tym zakresie bądź nie doszły do porozumienia bądź zaistniał między nimi spór.
Przykładem jest art. 455 k.c. : „Jeżeli termin spełnienia świadczenia nie jest oznaczony … świadczenie powinno być spełnione niezwłocznie po wezwaniu dłużnika przez wierzyciela do jego wykonania.”

Z czego mogą pochodzić relacje między stosunkami?:
a) oświadczeń woli stron
b) przepisów ius cogens
c) przepisów ius dispositivum
(gdy brak oświadczenia woli…)

Ze względu na adresata przepisy prawa dzielimy na:

- indywidualne: nadawane są one poszczególnym podmiotom i osobom. Adresat
                         określony jest nazwa indywidualną.
- generalne: odnoszą się do każdego podmiotu lub każdej osoby wykazującej określone
                     cechy. Adresat określony jest nazwą generalną.

Ze względu na charakter zachowania:
* abstrakcyjne: przepisem abstrakcyjnym nazywamy taki przepis, który normuje zachowania powtarzalne w rodzajowo określony sposób.
* konkretne: przepisem konkretnym nazywamy taki przepis, który adresatowi wyznacza w wyróżnionych okolicznościach jednorazowe zachowanie się.

Przepis odsyłający – jest to przepis bądź w zakresie faktu prawnego, bądź w zakresie skutków prawnych, bądź w zakresie faktu prawnego i skutków pranych odsyła do innego przepisu już istniejącego.
Przepis blankietowy – są to przepisy, które pozostawiają jakiś zakres do uzupełnienia. Najczęściej się z nimi spotykamy w przypadku przepisów, które określają sankcje przy czy zachowania do których odnosi się owa sankcja mogą zostać uzupełnione czy dookreślone przez kompetentny organ administracji.
Nie ma współistnienia między przepisem blankietowym a przepisem uzupełniającym.

Podział przepisów, w którym brane są pod uwagę: adresat przepisu i normowane zachowania:
* przepisy ogólne – są to takie przepisy, których adresaci są określeni za pomocą nazw ogólnych, ponadto przepis znajduje zastosowanie w więcej niż jednym przypadku, gdyż dotyczy zachowań powtarzalnych.
* przepisy jednostkowe – nazywane są te reguły zachowania, które imiennie oznaczonemu adresatowi wskazują jednorazowy sposób zachowania się. Przepisy takie zawarte są w wyrokach sądowych i decyzjach administracyjnych.

Przepisy proste – nazywane są te przepisy prawa, które określają skutki prawne jednego tylko „stanu faktycznego”, jednego faktu prawnego. Np. art. 278 § ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin