Zagadnienia do egzaminu.doc

(29 KB) Pobierz
Zakres edytorstwa naukowego tekstów literackich

Podstawy edytorstwa – zagadnienia egzaminacyjne

 

1. Terminy stosowane na określenie dyscypliny:  edytorstwo, sztuka edytorska, sztuka wydawnicza, tekstologia (wyjaśnienie znaczeń terminów, zasygnalizowanie ich niejednoznaczności; wskazanie kto je stosował, ewolucja terminologiczna).

2. Terminy łacińskie i pochodzące z łaciny, stosowane w obrębie dyscypliny oraz wyjaśnienie ich znaczeń z zaakcentowaniem rangi faktów i zjawisk edytorskich określanych za pomocą tych terminów.

3. Znaczenie terminów: tekst; tekst autentyczny; tekst poprawny.

4. Definicja edytorstwa naukowego i wskazanie przyczyn atomizacji dyscypliny.

5. Krytyka tekstu i technika edytorska jako elementy składowe edytorstwa naukowego tekstów literackich.

6. Zakres postępowania badawczego wchodzącego w skład krytyki tekstu, cel i efekt tego postępowania.

7. Najważniejsze fakty z historii edytorstwa naukowego.

8. Główne tezy referatu Romana Pilata pt. Jak należy wydawać dzieła polskich pisarzy XVI-XVII wieku oraz ich ocena.

9. Ustalenia Konstantego Wojciechowskiego przedstawione w jego referacie oraz ich ocena (ewentualne porównanie z tezami R. Pilata).

10. Ciekawsze realizacje edytorskie w XIX i XX wieku. Walory i błędy tych dokonań, nazwiska edytorów.

11. Dawne i współczesne wybrane serie wydawnicze (np. Biblioteka Pisarzów/potem: Pisarzy/ Polskich; Biblioteka Polska Wydawnictwa Universitas; Biblioteka Pisarzy Staropolskich Wydawnictwa IBL PAN; Biblioteka Pisarzy Polskiego Oświecenia IBL PAN i in.).

12. Prezentacja kolejnych wydań zbiorowych dzieł A. Mickiewicza (Wydanie Sejmowe, Wydanie Narodowe, Wydanie Jubileuszowe i wydanie naukoweDzieła wszystkie w serii Biblioteka Pisarzy Polskich) oraz towarzyszące im dyskusje i rozprawy (np. W. Bruchnalskiego, K. Górskiego).

13. Krytyczna edycja utworów J. Słowackiego pod red. J. Kleinera oraz w t. 1 rozprawa Kleinera o metodach stosowanych w tej edycji.

14. Skrótowe omówienie siedmiu (w istocie: pięciu) głównych przypadków pracy nad krytyką tekstu (wg K. Górskiego).

15. Szczegółowe omówienie postępowania w obrębie jednej ze wskazanych pięciu sytuacji edytorskich (na wybranych przykładach).

16. Składniki komentarza edytorskiego; optymalny układ; zawartość (np. opisu źródeł, zasad transkrypcji, aparatu krytycznego).

17. Ogólne zalecenia dotyczące sposobu opracowywania i sporządzania komentarzy (objaśnień) oraz zawartość komentarzy.

18. Kształtowanie wydań różnego typu i zaleceń obowiązujących w ich obrębie. Wydania naukowe (A), dydaktyczno-naukowe; popularno-naukowe; ich odmiany (B), szkolne i popularne, ich odmiany (C). Cenione dziś wydania „hybrydalne”.

19. Omówienie układu jednego z rodzajów tych wydań.

20. Problem wydań zbiorowych i ich możliwych układów.

21. Dodatki do edycji (aneksy) i ich rodzaje.

22. Wyjaśnienie terminów tj.: koniektura, emendacja, restytucja tekstu, filiacja tekstów, podstawa wydania, warianty tekstu, wydanie krytyczne, kolacjonowanie tekstów, amplifikacja, kontaminacja, interpolacja.

 

 

 

 

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin