Wacewicz_08_-_Ewolucja_jezyka_-_horyzont.pdf
(
145 KB
)
Pobierz
Ewolucja jêzyka - HORYZONT - final
EWOLUCJA J
Ħ
ZYKA: HORYZONT METODOLOGICZNY
Sławomir Wacewicz
Katedra Filologii Angielskiej
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
swacewicz [at] kognitywistyka.net
Wst
ħ
p
Ewolucja j
ħ
zyka
1
jest polem badawczym prze
Ň
ywaj
Ģ
cym w ostatnich latach niezwykle
dynamiczny rozwój. Jego dokumentacj
Ģ
jest liczba tekstów akademickich zawieraj
Ģ
cych w
tytule, słowach kluczowych lub abstrakcie jednocze
Ļ
nie słowa „language” i „evolution”, która
z 9 rocznie w latach 1981-1989 wzrosła do 86 rocznie w latach 1990-1999 i 134 rocznie w
latach 2000-2002 (wg ISI Web of Knowledge, cyt. za: Christiansen i Kirby 2003a). Mo
Ň
na
zaryzykowa
ę
stwierdzenie,
Ň
e stan ów jest efektem działania dwóch głównych przyczyn. Z
jednej strony jest to pewne ogólne zwi
ħ
kszenie zainteresowania wyja
Ļ
nieniami ewolucyjnymi
w nauce, którego jeste
Ļ
my obecnie
Ļ
wiadkami. Jednocze
Ļ
nie mamy do czynienia z olbrzymim
post
ħ
pem wewn
Ģ
trz dyscyplin szczegółowych zwi
Ģ
zanych z ewolucj
Ģ
j
ħ
zyka, takich jak
cho
ę
by prymatologia (nauka o naczelnych innych, ni
Ň
człowiek, zwłaszcza małpach), czy
neurobiologia, oraz ich integracj
Ģ
w ramach dynamicznie rozwijaj
Ģ
cych si
ħ
nauk
kognitywnych, w ich szerokim rozumieniu. Dodatkowym czynnikiem wydaje si
ħ
by
ę
niew
Ģ
tpliwa pokusa, któr
Ģ
stanowi tworzenie kompleksowych scenariuszy ewentualnego
rozwoju zdolno
Ļ
ci j
ħ
zykowych w gatunku
Homo sapiens
. Wszystko to sprawia,
Ň
e mamy do
czynienia z czym
Ļ
w rodzaju mody na ewolucj
ħ
j
ħ
zyka, z pozytywnymi i negatywnymi
konsekwencjami tego stanu rzeczy.
Niniejszy artykuł jest prób
Ģ
‘przegl
Ģ
du sił’ w zmaganiach z trudnym zagadnieniem, a
jego zadania s
Ģ
nast
ħ
puj
Ģ
ce:
okre
Ļ
lenie jak nale
Ň
y (a jak nie nale
Ň
y) rozumie
ę
ewolucj
ħ
j
ħ
zyka,
Wyra
Ň
enie „ewolucja j
ħ
zyka” wyst
ħ
puje w tym tek
Ļ
cie w podwójnym znaczeniu. Po pierwsze, przedmiotowo,
w odniesieniu do procesu
ewolucyjnego powstania i rozwoju gatunkowej zdolno
Ļ
ci
Homo sapiens
do nabycia i
posługiwania si
ħ
j
ħ
zykiem
. Po drugie, w odniesieniu do nauki, a raczej poł
Ģ
czenia nauk, zajmuj
Ģ
cych si
ħ
badaniem tego procesu.
Kwestie terminologiczne oraz mo
Ň
liwe kontrowersje ich dotycz
Ģ
ce omówione s
Ģ
dokładniej w krótkim tek
Ļ
cie
„Ewolucja j
ħ
zyka: wprowadzenie” (Wacewicz 2007):
http://www.kognitywistyka.net/artykuly/sw-ejw.pdf
. Zob.
te
Ň
punkt 3.
1
krótkie omówienie perspektyw oraz metod badawczych i zasygnalizowanie ich
ogranicze
ı
zwrócenie uwagi na szereg podstawowych niebezpiecze
ı
stw i potencjalnych pułapek,
które nios
Ģ
ze sob
Ģ
intuicyjnie atrakcyjne wyja
Ļ
nienia ewolucji j
ħ
zyka,
przedstawienie krótkiej charakterystyki przedmiotów konsensusu.
1.
Krystalizowanie si
ħ
tematyki.
Niezale
Ň
nie od bardziej ogólnego i pierwotnego zarazem pytania od
pocz
Ģ
tki
j
ħ
zyka,
które w refleksji filozoficznej obecne było od czasów najwcze
Ļ
niejszych, zagadnienie
ewolucji
j
ħ
zyka mogło zosta
ę
wła
Ļ
ciwie sformułowanie dopiero po roku 1859, z chwil
Ģ
publikacji dzieła Charlesa Darwina „O pochodzeniu gatunków”. Mimo, i
Ň
antycypacja
zarówno teorii ewolucji, jak i ewolucyjnej genezy j
ħ
zyka pojawiała si
ħ
wcze
Ļ
niej cho
ę
by w
kr
ħ
gach francuskich encyklopedystów, dopiero przełom darwinowski stworzył naukowe
perspektywy dla rozwoju tego zagadnienia. Jednak ju
Ň
w roku 1866 wpływowe paryskie
Towarzystwo J
ħ
zykoznawcze wydało słynny zakaz publikowania prac na temat pochodzenia
j
ħ
zyka
2
. Decyzja ta była pochodn
Ģ
spekulatywno
Ļ
ci takich rozwa
Ň
a
ı
, nieuniknionej wobec po
pierwsze, braku wiod
Ģ
cej mentalistycznej teorii j
ħ
zyka (któr
Ģ
przyniosły dopiero prace
Noama Chomsky’ego w latach 1950-tych), po drugie, braku dostatecznej wiedzy
szczegółowej na adekwatne tematy, takie jak teoria dziedziczenia, mózgowa reprezentacja
j
ħ
zyka, paleoantropologia (nauka o człowiekowatych – wymarłych przodkach ludzi),
zdolno
Ļ
ci poznawcze małp, itd.
Przez nast
ħ
pne ponad 100 lat sytuacja w tym aspekcie zmieniała si
ħ
bardzo powoli.
Nie oznacza to,
Ň
e w okresie tym temat pochodzenia j
ħ
zyka został całkowicie zaniedbany:
autorami ciekawych prac byli m.in. Otto Jespersen, A.S. Diamond, a w latach pó
Ņ
niejszych
Gordon Hewes, Philip Lieberman, czy Derek Bickerton (szczegółowy wykaz historyczny prac
dotycz
Ģ
cych pochodzenia j
ħ
zyka znajdzie Czytelnik w: Hewes 1996). Jednak dopiero lata 90-
te ostatniego stulecia przyniosły jako
Ļ
ciow
Ģ
popraw
ħ
zwi
Ģ
zan
Ģ
głównie ze wspomnianym ju
Ň
post
ħ
pem wewn
Ģ
trz dyscyplin szczegółowych. Rok 1990 wi
ĢŇ
e si
ħ
te
Ň
z wydarzeniem
powszechnie uznawanym za symboliczny moment przełomowy: było to ukazanie si
ħ
artykułu
Stevena Pinkera i Paula Blooma „Natural language and natural selection”, opublikowanego w
2
Reprodukcja tej decyzji w: A. Lock i Ch. Peters (red.) 1996: vi.
Tak
Ň
e w internecie, np.
http://psycprints.ecs.soton.ac.uk/archive/00000715/
Behavioral and Brain Sciences
. W tek
Ļ
cie tym autorzy szczegółowo odnosz
Ģ
si
ħ
do
w
Ģ
tpliwo
Ļ
ci wielokrotnie wyra
Ň
anych przez jedne z najwi
ħ
kszych autorytetów w dziedzinach
ewolucjonizmu (nie
Ň
yj
Ģ
cy ju
Ň
Stephen Jay Gould) oraz j
ħ
zykoznawstwa (Noam Chomsky) co
do powstania j
ħ
zyka na drodze ewolucji
poprzez dobór naturalny
i przekonuj
Ģ
co dowodz
Ģ
,
Ň
e
dociekania na ten temat mog
Ģ
by
ę
pełnoprawnym i owocnym przedsi
ħ
wzi
ħ
ciem naukowym.
2.
Obecne oblicze ewolucji j
ħ
zyka.
Ewolucja j
ħ
zyka nie stanowi samodzielnej dyscypliny naukowej, dysponuj
Ģ
cej własn
Ģ
jednorodn
Ģ
metodologi
Ģ
. Nale
Ň
y j
Ģ
raczej okre
Ļ
li
ę
jako bardzo obszerne pole badawcze
zunifikowane poprzez wspólny cel, na którego terenie przecinaj
Ģ
si
ħ
strefy zainteresowa
ı
praktycznie wszystkich subdyscyplin dzisiejszych nauk kognitywnych. Aby dowiedzie
ę
si
ħ
,
sk
Ģ
d na ewolucyjnej scenie wzi
Ģ
ł si
ħ
j
ħ
zyk nale
Ň
y (w ogromnym skrócie): poda
ę
definicj
ħ
j
ħ
zyka oraz opis jego struktur i funkcji (lingwistyka i socjolingwistyka), ustali
ę
lokalizacj
ħ
i
sposób przetwarzania j
ħ
zyka w mózgu (neurolingwistyka), co jest niemo
Ň
liwe bez
zrozumienia ogólnych zasad pracy mózgu (neurobiologia); pozna
ę
proces ontogenetycznego
nabywania j
ħ
zyka i ogólnego rozwoju umysłu dziecka (psycholingwistyka, psychologia
rozwojowa) i oceni
ę
, jak współgraj
Ģ
w nim czynniki wrodzone i kulturowe (psychologia
ewolucyjna, antropologia); pozna
ę
mechanizm dziedziczenia zdolno
Ļ
ci do nabycia j
ħ
zyka
(genetyka upo
Ļ
ledze
ı
j
ħ
zykowych); prze
Ļ
ledzi
ę
ewolucj
ħ
człowiekowatych: dowiedzie
ę
si
ħ
tyle o ich etologii i anatomii, w tym mózgach, ile powiedz
Ģ
szcz
Ģ
tki kopalne, w tym wn
ħ
trza
czaszek (paleoantropologia) i tyle o ich trybie
Ň
ycia, ile powiedz
Ģ
artefakty (archeologia);
wywnioskowa
ę
zakres kompetencji poznawczych i j
ħ
zykowych naszych wymarłych
przodków – a poniewa
Ň
na nich nie sposób przeprowadzi
ę
eksperymentów – zaadaptowa
ę
dane z bada
ı
zwierz
Ģ
t (etologia), zwłaszcza najbli
Ň
szych człowiekowi małp i innych
naczelnych (prymatologia); korzysta
ę
z komputerowych modeli zmian struktury j
ħ
zyka, czy
symulacji procesów komunikacji w społeczno
Ļ
ciach (modelowanie komputerowe). Ramy
naukowe dla całej dyskusji wyznaczaj
Ģ
teoria ewolucji i genetyka.
Rozwój ewolucji j
ħ
zyka jako zagadnienia zbiega si
ħ
w czasie z interesuj
Ģ
c
Ģ
zmian
Ģ
profilu nauk kognitywnych. Przez wiele lat kognitywistyka praktycznie zamykała si
ħ
w pi
ħ
ciu
dyscyplinach (psychologii poznawczej, nauce o mózgu, funkcjonalistycznej filozofii umysłu,
„tradycyjnej” sztucznej inteligencji i j
ħ
zykoznawstwie generatywnym), próbuj
Ģ
c bada
ę
jedynie symboliczne i opartych na formalnych regułach procesy poznawcze, przy eliminacji
roli
Ļ
rodowiska i czynników zewn
ħ
trznych wobec abstrakcyjnego systemu poznawczego. W
przeszłej oraz obecnej dekadzie zaobserwowa
ę
mo
Ň
na olbrzymi
Ģ
ekspansj
ħ
horyzontów
kognitywistyki, czego najlepszym
Ļ
wiadectwem jest obecno
Ļę
w cenionej
The MIT
Encyclopedia of Cognitive Science
(red. Wilson i Keil, 1999) haseł takich jak „archeologia”,
„hipoteza inteligencji makiawelicznej”, „psychologia ewolucyjna”, czy „zdolno
Ļ
ci poznawcze
naczelnych”. Ewolucja j
ħ
zyka ogniskuje zainteresowania nauk składowych kognitywistyki do
tego stopnia,
Ň
e mo
Ň
na j
Ģ
okre
Ļ
li
ę
Ļ
miałym terminem ich syntezy. Jednocze
Ļ
nie, tak obszerny
zakres zainteresowa
ı
rodzi wiele problemów, z których najwa
Ň
niejsze zostan
Ģ
krótko
przybli
Ň
one w kolejnych sekcjach tekstu.
3.
Ewolucja – ale
czego
?
Ze wzgl
ħ
du na potencjaln
Ģ
wieloznaczno
Ļę
terminu „ewolucja j
ħ
zyka” konieczne jest
jego dookre
Ļ
lenie. Chodzi tu o klasyczne, a wi
ħ
c
stricte
biologiczne rozumienie ewolucji jako
procesu, któremu podlegaj
Ģ
populacje organizmów
Ň
ywych. Wi
ħ
cej problemów sprawia
doprecyzowanie poj
ħ
cia j
ħ
zyka, co jest istotne o tyle,
Ň
e – co b
ħ
dzie widoczne dalej w tek
Ļ
cie
– odmienne sposoby pojmowania j
ħ
zyka prowadzi
ę
b
ħ
d
Ģ
do odmiennych sposobów
wyja
Ļ
niania jego ewolucyjnego pochodzenia. Niezale
Ň
nie od terminologicznych kontrowersji,
podstawowy punkt wspólny jest prost
Ģ
konsekwencj
Ģ
pierwszego sformułowania: j
ħ
zyk jako
przedmiot ewolucji musi by
ę
rozumiany jako byt biologiczny.
Przydatny oka
Ň
e si
ħ
tu rozró
Ň
nienie Chomsky’ego (1986), na
I-language
oraz
E-
language
.
I-language
(od
internalized
– wewn
ħ
trzny,
individual
– jednostkowy) to
indywidualna kompetencja j
ħ
zykowa wła
Ļ
ciwa ka
Ň
demu (zdrowemu, dorosłemu)
człowiekowi, lub te
Ň
zdolno
Ļę
do porozumiewania si
ħ
w j
ħ
zyku jako cz
ħĻę
mentalnego
wyposa
Ň
enia ka
Ň
dego przedstawiciela
Homo sapiens
. Natomiast
E-language
(od
external
–
zewn
ħ
trzny) jest czym
Ļ
zewn
ħ
trznym wobec organizmu, istniej
Ģ
cym abstrakcyjnie w danej
społeczno
Ļ
ci i wspólnym dla wszystkich jego u
Ň
ytkowników. Patrz
Ģ
c z takiej perspektywy,
chodzi o ewolucj
ħ
I-language
. Poniewa
Ň
jednak rozwój kompetencji j
ħ
zykowej ma równie
Ň
wymiar ontogenetyczny, w istocie interesowa
ę
b
ħ
dzie nas ewolucja samego narz
ħ
dzia
nabywania j
ħ
zyka (LAD –
Language Acquisition Device
)
3
– samego genetycznie
3
Zarówno I-language/E-language, jak i LAD s
Ģ
tu zastosowane w szerokim znaczeniu, w oderwaniu od
konkretnego kontekstu teoretycznego, w którym funkcjonuj
Ģ
one u Chomsky’ego.
przekazywanego potencjału do rozwoju j
ħ
zyka, obecnego u przedstawicieli naszego i tylko
naszego gatunku.
Ewolucj
ħ
j
ħ
zyka nale
Ň
y odró
Ň
ni
ę
od ewolucji j
ħ
zyków. Według wielu badaczy,
zmiany diachroniczne w
E-language
(lub trafniej, w saussuria
ı
skiej
la langue
– samym
zewn
ħ
trznym kodzie j
ħ
zykowym) równie
Ň
maj
Ģ
charakter ewolucyjny, a wi
ħ
c podlegaj
Ģ
dziedziczeniu z modyfikacj
Ģ
oraz selekcji. Zmiany takie bada
ewolucja j
ħ
zyków
, dziedzina
pokrewna i czerpi
Ģ
ca z gramatyki historycznej, cho
ę
ró
Ň
ni
Ģ
ca si
ħ
od niej znacznie wi
ħ
ksz
Ģ
skal
Ģ
czasow
Ģ
(zob. np. Hurford 1999). Przedstawicieli ewolucji j
ħ
zyków interesuje proces
wyłaniania si
ħ
ogólnej struktury j
ħ
zyka i dostosowywanie si
ħ
jej do ludzkich potrzeb
komunikacyjnych poczynaj
Ģ
c od wczesnych stadiów protoj
ħ
zyka, czyli najbardziej
podstawowego systemu komunikacji symbolicznej. Cz
ħ
sto przywołuje si
ħ
metafor
ħ
Mortena
Christiansena, która okre
Ļ
la j
ħ
zyk jako
przydatnego paso
Ň
yta
, który, aby prze
Ň
y
ę
, musi jak
najlepiej przystosowa
ę
si
ħ
do swego nosiciela – człowieka. W szczególno
Ļ
ci, aby by
ę
przekazane kolejnym pokoleniom, (E-)j
ħ
zyki naturalne musz
Ģ
sprosta
ę
wymogom łatwej
przyswajalno
Ļ
ci przez dzieci. Ewolucja j
ħ
zyków jest zatem odmienna od ewolucji j
ħ
zyka
b
ħ
d
Ģ
c jej składow
Ģ
, wnosz
Ģ
c
Ģ
dane na temat domniemanego kształtu najwcze
Ļ
niejszych
systemów j
ħ
zykowych człowieka.
Kolejnym
Ņ
ródłem cz
ħ
stych nieporozumie
ı
jest stosunek ewolucji j
ħ
zyka do – w du
Ň
ej
mierze sztucznej i bezproduktywnej – debaty wrodzone-nabyte (
nature or nurture
).
Przedmiotem sporu mo
Ň
e by
ę
co najwy
Ň
ej zakres i rola czynników wrodzonych oraz
nabytych w tworzeniu si
ħ
indywidualnej kompetencji j
ħ
zykowej; sam fakt istnienia pewnego
niezb
ħ
dnego biologicznego podło
Ň
a dla tej kompetencji jest oczywisty i nie podlega dyskusji.
Podobnie, mówienie o ewolucji j
ħ
zyka nie poci
Ģ
ga za sob
Ģ
silnych twierdze
ı
o jego
‘wrodzono
Ļ
ci’ lub np. modułowo
Ļ
ci w sensie Noama Chomsky’ego, czy Jerry’ego Fodora. W
najogólniejszym sensie, ewolucja j
ħ
zyka zainteresowana jest filogenetycznym powstaniem i
rozwojem tych genetycznie uwarunkowanych zdolno
Ļ
ci –
czymkolwiek by one były
– które
umo
Ň
liwiaj
Ģ
ludziom, w odró
Ň
nieniu od wszystkich innych gatunków, na nabycie j
ħ
zyka
naturalnego, je
Ň
eli tylko zapewniony zostanie dost
ħ
p do próbek tego j
ħ
zyka na okre
Ļ
lonym,
wczesnym etapie
Ň
ycia.
4.
J
ħ
zyk – nie tylko mowa.
Plik z chomika:
Aghraa
Inne pliki z tego folderu:
Pojecia_ewolucja_PL.doc
(25 KB)
Introduction_to_Evolutionary_Biology1.doc
(77 KB)
Dawkins_-_Samolubny_gen_Ch2-6.pdf
(959 KB)
Zajecia_7_-_tekst_obowiazkowy_-_Pinker_Jak_dziala_umysl_-_r3_fragment.pdf
(4946 KB)
Zajecia_7_-_tekst_dla_chetnych_-_Pinker-Jak_dziala_umysl_-_ch_6.pdf
(8161 KB)
Inne foldery tego chomika:
Background
Biologiczne podstawy zachowania
Celtowie
Diagnostyka
Dokumenty
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin