Wacewicz_08_-_Ewolucja_jezyka_-_horyzont.pdf

(145 KB) Pobierz
Ewolucja jêzyka - HORYZONT - final
EWOLUCJA J Ħ ZYKA: HORYZONT METODOLOGICZNY
Sławomir Wacewicz
Katedra Filologii Angielskiej
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
swacewicz [at] kognitywistyka.net
Wst ħ p
Ewolucja j ħ zyka 1 jest polem badawczym prze Ň ywaj Ģ cym w ostatnich latach niezwykle
dynamiczny rozwój. Jego dokumentacj Ģ jest liczba tekstów akademickich zawieraj Ģ cych w
tytule, słowach kluczowych lub abstrakcie jednocze Ļ nie słowa „language” i „evolution”, która
z 9 rocznie w latach 1981-1989 wzrosła do 86 rocznie w latach 1990-1999 i 134 rocznie w
latach 2000-2002 (wg ISI Web of Knowledge, cyt. za: Christiansen i Kirby 2003a). Mo Ň na
zaryzykowa ę stwierdzenie, Ň e stan ów jest efektem działania dwóch głównych przyczyn. Z
jednej strony jest to pewne ogólne zwi ħ kszenie zainteresowania wyja Ļ nieniami ewolucyjnymi
w nauce, którego jeste Ļ my obecnie Ļ wiadkami. Jednocze Ļ nie mamy do czynienia z olbrzymim
post ħ pem wewn Ģ trz dyscyplin szczegółowych zwi Ģ zanych z ewolucj Ģ j ħ zyka, takich jak
cho ę by prymatologia (nauka o naczelnych innych, ni Ň człowiek, zwłaszcza małpach), czy
neurobiologia, oraz ich integracj Ģ w ramach dynamicznie rozwijaj Ģ cych si ħ nauk
kognitywnych, w ich szerokim rozumieniu. Dodatkowym czynnikiem wydaje si ħ by ę
niew Ģ tpliwa pokusa, któr Ģ stanowi tworzenie kompleksowych scenariuszy ewentualnego
rozwoju zdolno Ļ ci j ħ zykowych w gatunku Homo sapiens . Wszystko to sprawia, Ň e mamy do
czynienia z czym Ļ w rodzaju mody na ewolucj ħ j ħ zyka, z pozytywnymi i negatywnymi
konsekwencjami tego stanu rzeczy.
Niniejszy artykuł jest prób Ģ ‘przegl Ģ du sił’ w zmaganiach z trudnym zagadnieniem, a
jego zadania s Ģ nast ħ puj Ģ ce:
okre Ļ lenie jak nale Ň y (a jak nie nale Ň y) rozumie ę ewolucj ħ j ħ zyka,
Wyra Ň enie „ewolucja j ħ zyka” wyst ħ puje w tym tek Ļ cie w podwójnym znaczeniu. Po pierwsze, przedmiotowo,
w odniesieniu do procesu ewolucyjnego powstania i rozwoju gatunkowej zdolno Ļ ci Homo sapiens do nabycia i
posługiwania si ħ j ħ zykiem . Po drugie, w odniesieniu do nauki, a raczej poł Ģ czenia nauk, zajmuj Ģ cych si ħ
badaniem tego procesu.
Kwestie terminologiczne oraz mo Ň liwe kontrowersje ich dotycz Ģ ce omówione s Ģ dokładniej w krótkim tek Ļ cie
„Ewolucja j ħ zyka: wprowadzenie” (Wacewicz 2007): http://www.kognitywistyka.net/artykuly/sw-ejw.pdf . Zob.
te Ň punkt 3.
1
 
krótkie omówienie perspektyw oraz metod badawczych i zasygnalizowanie ich
ogranicze ı
zwrócenie uwagi na szereg podstawowych niebezpiecze ı stw i potencjalnych pułapek,
które nios Ģ ze sob Ģ intuicyjnie atrakcyjne wyja Ļ nienia ewolucji j ħ zyka,
przedstawienie krótkiej charakterystyki przedmiotów konsensusu.
1.
Krystalizowanie si ħ tematyki.
Niezale Ň nie od bardziej ogólnego i pierwotnego zarazem pytania od pocz Ģ tki j ħ zyka,
które w refleksji filozoficznej obecne było od czasów najwcze Ļ niejszych, zagadnienie
ewolucji j ħ zyka mogło zosta ę wła Ļ ciwie sformułowanie dopiero po roku 1859, z chwil Ģ
publikacji dzieła Charlesa Darwina „O pochodzeniu gatunków”. Mimo, i Ň antycypacja
zarówno teorii ewolucji, jak i ewolucyjnej genezy j ħ zyka pojawiała si ħ wcze Ļ niej cho ę by w
kr ħ gach francuskich encyklopedystów, dopiero przełom darwinowski stworzył naukowe
perspektywy dla rozwoju tego zagadnienia. Jednak ju Ň w roku 1866 wpływowe paryskie
Towarzystwo J ħ zykoznawcze wydało słynny zakaz publikowania prac na temat pochodzenia
j ħ zyka 2 . Decyzja ta była pochodn Ģ spekulatywno Ļ ci takich rozwa Ň a ı , nieuniknionej wobec po
pierwsze, braku wiod Ģ cej mentalistycznej teorii j ħ zyka (któr Ģ przyniosły dopiero prace
Noama Chomsky’ego w latach 1950-tych), po drugie, braku dostatecznej wiedzy
szczegółowej na adekwatne tematy, takie jak teoria dziedziczenia, mózgowa reprezentacja
j ħ zyka, paleoantropologia (nauka o człowiekowatych – wymarłych przodkach ludzi),
zdolno Ļ ci poznawcze małp, itd.
Przez nast ħ pne ponad 100 lat sytuacja w tym aspekcie zmieniała si ħ bardzo powoli.
Nie oznacza to, Ň e w okresie tym temat pochodzenia j ħ zyka został całkowicie zaniedbany:
autorami ciekawych prac byli m.in. Otto Jespersen, A.S. Diamond, a w latach pó Ņ niejszych
Gordon Hewes, Philip Lieberman, czy Derek Bickerton (szczegółowy wykaz historyczny prac
dotycz Ģ cych pochodzenia j ħ zyka znajdzie Czytelnik w: Hewes 1996). Jednak dopiero lata 90-
te ostatniego stulecia przyniosły jako Ļ ciow Ģ popraw ħ zwi Ģ zan Ģ głównie ze wspomnianym ju Ň
post ħ pem wewn Ģ trz dyscyplin szczegółowych. Rok 1990 wi ĢŇ e si ħ te Ň z wydarzeniem
powszechnie uznawanym za symboliczny moment przełomowy: było to ukazanie si ħ artykułu
Stevena Pinkera i Paula Blooma „Natural language and natural selection”, opublikowanego w
2 Reprodukcja tej decyzji w: A. Lock i Ch. Peters (red.) 1996: vi.
Tak Ň e w internecie, np. http://psycprints.ecs.soton.ac.uk/archive/00000715/
 
Behavioral and Brain Sciences . W tek Ļ cie tym autorzy szczegółowo odnosz Ģ si ħ do
w Ģ tpliwo Ļ ci wielokrotnie wyra Ň anych przez jedne z najwi ħ kszych autorytetów w dziedzinach
ewolucjonizmu (nie Ň yj Ģ cy ju Ň Stephen Jay Gould) oraz j ħ zykoznawstwa (Noam Chomsky) co
do powstania j ħ zyka na drodze ewolucji poprzez dobór naturalny i przekonuj Ģ co dowodz Ģ , Ň e
dociekania na ten temat mog Ģ by ę pełnoprawnym i owocnym przedsi ħ wzi ħ ciem naukowym.
2.
Obecne oblicze ewolucji j ħ zyka.
Ewolucja j ħ zyka nie stanowi samodzielnej dyscypliny naukowej, dysponuj Ģ cej własn Ģ
jednorodn Ģ metodologi Ģ . Nale Ň y j Ģ raczej okre Ļ li ę jako bardzo obszerne pole badawcze
zunifikowane poprzez wspólny cel, na którego terenie przecinaj Ģ si ħ strefy zainteresowa ı
praktycznie wszystkich subdyscyplin dzisiejszych nauk kognitywnych. Aby dowiedzie ę si ħ ,
sk Ģ d na ewolucyjnej scenie wzi Ģ ł si ħ j ħ zyk nale Ň y (w ogromnym skrócie): poda ę definicj ħ
j ħ zyka oraz opis jego struktur i funkcji (lingwistyka i socjolingwistyka), ustali ę lokalizacj ħ i
sposób przetwarzania j ħ zyka w mózgu (neurolingwistyka), co jest niemo Ň liwe bez
zrozumienia ogólnych zasad pracy mózgu (neurobiologia); pozna ę proces ontogenetycznego
nabywania j ħ zyka i ogólnego rozwoju umysłu dziecka (psycholingwistyka, psychologia
rozwojowa) i oceni ę , jak współgraj Ģ w nim czynniki wrodzone i kulturowe (psychologia
ewolucyjna, antropologia); pozna ę mechanizm dziedziczenia zdolno Ļ ci do nabycia j ħ zyka
(genetyka upo Ļ ledze ı j ħ zykowych); prze Ļ ledzi ę ewolucj ħ człowiekowatych: dowiedzie ę si ħ
tyle o ich etologii i anatomii, w tym mózgach, ile powiedz Ģ szcz Ģ tki kopalne, w tym wn ħ trza
czaszek (paleoantropologia) i tyle o ich trybie Ň ycia, ile powiedz Ģ artefakty (archeologia);
wywnioskowa ę zakres kompetencji poznawczych i j ħ zykowych naszych wymarłych
przodków – a poniewa Ň na nich nie sposób przeprowadzi ę eksperymentów – zaadaptowa ę
dane z bada ı zwierz Ģ t (etologia), zwłaszcza najbli Ň szych człowiekowi małp i innych
naczelnych (prymatologia); korzysta ę z komputerowych modeli zmian struktury j ħ zyka, czy
symulacji procesów komunikacji w społeczno Ļ ciach (modelowanie komputerowe). Ramy
naukowe dla całej dyskusji wyznaczaj Ģ teoria ewolucji i genetyka.
Rozwój ewolucji j ħ zyka jako zagadnienia zbiega si ħ w czasie z interesuj Ģ c Ģ zmian Ģ
profilu nauk kognitywnych. Przez wiele lat kognitywistyka praktycznie zamykała si ħ w pi ħ ciu
dyscyplinach (psychologii poznawczej, nauce o mózgu, funkcjonalistycznej filozofii umysłu,
„tradycyjnej” sztucznej inteligencji i j ħ zykoznawstwie generatywnym), próbuj Ģ c bada ę
jedynie symboliczne i opartych na formalnych regułach procesy poznawcze, przy eliminacji
roli Ļ rodowiska i czynników zewn ħ trznych wobec abstrakcyjnego systemu poznawczego. W
przeszłej oraz obecnej dekadzie zaobserwowa ę mo Ň na olbrzymi Ģ ekspansj ħ horyzontów
kognitywistyki, czego najlepszym Ļ wiadectwem jest obecno Ļę w cenionej The MIT
Encyclopedia of Cognitive Science (red. Wilson i Keil, 1999) haseł takich jak „archeologia”,
„hipoteza inteligencji makiawelicznej”, „psychologia ewolucyjna”, czy „zdolno Ļ ci poznawcze
naczelnych”. Ewolucja j ħ zyka ogniskuje zainteresowania nauk składowych kognitywistyki do
tego stopnia, Ň e mo Ň na j Ģ okre Ļ li ę Ļ miałym terminem ich syntezy. Jednocze Ļ nie, tak obszerny
zakres zainteresowa ı rodzi wiele problemów, z których najwa Ň niejsze zostan Ģ krótko
przybli Ň one w kolejnych sekcjach tekstu.
3.
Ewolucja – ale czego ?
Ze wzgl ħ du na potencjaln Ģ wieloznaczno Ļę terminu „ewolucja j ħ zyka” konieczne jest
jego dookre Ļ lenie. Chodzi tu o klasyczne, a wi ħ c stricte biologiczne rozumienie ewolucji jako
procesu, któremu podlegaj Ģ populacje organizmów Ň ywych. Wi ħ cej problemów sprawia
doprecyzowanie poj ħ cia j ħ zyka, co jest istotne o tyle, Ň e – co b ħ dzie widoczne dalej w tek Ļ cie
– odmienne sposoby pojmowania j ħ zyka prowadzi ę b ħ d Ģ do odmiennych sposobów
wyja Ļ niania jego ewolucyjnego pochodzenia. Niezale Ň nie od terminologicznych kontrowersji,
podstawowy punkt wspólny jest prost Ģ konsekwencj Ģ pierwszego sformułowania: j ħ zyk jako
przedmiot ewolucji musi by ę rozumiany jako byt biologiczny.
Przydatny oka Ň e si ħ tu rozró Ň nienie Chomsky’ego (1986), na I-language oraz E-
language . I-language (od internalized – wewn ħ trzny, individual – jednostkowy) to
indywidualna kompetencja j ħ zykowa wła Ļ ciwa ka Ň demu (zdrowemu, dorosłemu)
człowiekowi, lub te Ň zdolno Ļę do porozumiewania si ħ w j ħ zyku jako cz ħĻę mentalnego
wyposa Ň enia ka Ň dego przedstawiciela Homo sapiens . Natomiast E-language (od external
zewn ħ trzny) jest czym Ļ zewn ħ trznym wobec organizmu, istniej Ģ cym abstrakcyjnie w danej
społeczno Ļ ci i wspólnym dla wszystkich jego u Ň ytkowników. Patrz Ģ c z takiej perspektywy,
chodzi o ewolucj ħ I-language . Poniewa Ň jednak rozwój kompetencji j ħ zykowej ma równie Ň
wymiar ontogenetyczny, w istocie interesowa ę b ħ dzie nas ewolucja samego narz ħ dzia
nabywania j ħ zyka (LAD – Language Acquisition Device ) 3 – samego genetycznie
3 Zarówno I-language/E-language, jak i LAD s Ģ tu zastosowane w szerokim znaczeniu, w oderwaniu od
konkretnego kontekstu teoretycznego, w którym funkcjonuj Ģ one u Chomsky’ego.
przekazywanego potencjału do rozwoju j ħ zyka, obecnego u przedstawicieli naszego i tylko
naszego gatunku.
Ewolucj ħ j ħ zyka nale Ň y odró Ň ni ę od ewolucji j ħ zyków. Według wielu badaczy,
zmiany diachroniczne w E-language (lub trafniej, w saussuria ı skiej la langue – samym
zewn ħ trznym kodzie j ħ zykowym) równie Ň maj Ģ charakter ewolucyjny, a wi ħ c podlegaj Ģ
dziedziczeniu z modyfikacj Ģ oraz selekcji. Zmiany takie bada ewolucja j ħ zyków , dziedzina
pokrewna i czerpi Ģ ca z gramatyki historycznej, cho ę Ň ni Ģ ca si ħ od niej znacznie wi ħ ksz Ģ
skal Ģ czasow Ģ (zob. np. Hurford 1999). Przedstawicieli ewolucji j ħ zyków interesuje proces
wyłaniania si ħ ogólnej struktury j ħ zyka i dostosowywanie si ħ jej do ludzkich potrzeb
komunikacyjnych poczynaj Ģ c od wczesnych stadiów protoj ħ zyka, czyli najbardziej
podstawowego systemu komunikacji symbolicznej. Cz ħ sto przywołuje si ħ metafor ħ Mortena
Christiansena, która okre Ļ la j ħ zyk jako przydatnego paso Ň yta , który, aby prze Ň y ę , musi jak
najlepiej przystosowa ę si ħ do swego nosiciela – człowieka. W szczególno Ļ ci, aby by ę
przekazane kolejnym pokoleniom, (E-)j ħ zyki naturalne musz Ģ sprosta ę wymogom łatwej
przyswajalno Ļ ci przez dzieci. Ewolucja j ħ zyków jest zatem odmienna od ewolucji j ħ zyka
b ħ d Ģ c jej składow Ģ , wnosz Ģ c Ģ dane na temat domniemanego kształtu najwcze Ļ niejszych
systemów j ħ zykowych człowieka.
Kolejnym Ņ ródłem cz ħ stych nieporozumie ı jest stosunek ewolucji j ħ zyka do – w du Ň ej
mierze sztucznej i bezproduktywnej – debaty wrodzone-nabyte ( nature or nurture ).
Przedmiotem sporu mo Ň e by ę co najwy Ň ej zakres i rola czynników wrodzonych oraz
nabytych w tworzeniu si ħ indywidualnej kompetencji j ħ zykowej; sam fakt istnienia pewnego
niezb ħ dnego biologicznego podło Ň a dla tej kompetencji jest oczywisty i nie podlega dyskusji.
Podobnie, mówienie o ewolucji j ħ zyka nie poci Ģ ga za sob Ģ silnych twierdze ı o jego
‘wrodzono Ļ ci’ lub np. modułowo Ļ ci w sensie Noama Chomsky’ego, czy Jerry’ego Fodora. W
najogólniejszym sensie, ewolucja j ħ zyka zainteresowana jest filogenetycznym powstaniem i
rozwojem tych genetycznie uwarunkowanych zdolno Ļ ci – czymkolwiek by one były – które
umo Ň liwiaj Ģ ludziom, w odró Ň nieniu od wszystkich innych gatunków, na nabycie j ħ zyka
naturalnego, je Ň eli tylko zapewniony zostanie dost ħ p do próbek tego j ħ zyka na okre Ļ lonym,
wczesnym etapie Ň ycia.
4.
J ħ zyk – nie tylko mowa.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin