scenariusz_klasa2_zapraszamy_w_gosci.doc

(36 KB) Pobierz
Opracowała mgr Dorota Więckowska

Opracowała  mgr Dorota Więckowska

Szkoła Podstawowa nr 2

W Pruszczu Gdańskim

 

 

 

 

 

Scenariusz zajęć w klasie II

( metodą kolorowej ortografii wg Lesława Furmagi)

 

 

 

 

 

Ośrodek tematyczny: Uczymy się i bawimy

 

Temat dnia: Zapraszamy w gości

 

Zapis w dzienniku: Utrwalenie poznanych ortogramów podczas gier i zabaw jako przygotowanie do dyktanda sprawdzającego. Czytanie ze zrozumieniem listu od Ortofrajdka Układanie i zapisywanie wyrazów w kolejności alfabetycznej. Kolorowe dyktando utrwalające. Utrwalenie poznanych piosenek ortograficznych. Zabawa dydaktyczna „Bal
w Ortofrajdzie”.

 

Umiejętności możliwe do zdobycia:

 

-          uczeń potrafi dostosować kolor do pustego okienka wg określonego kodu

-          i dokonać autokorekty poprawności ortograficznej

-          świadomie używa języka wyjaśniając pisownię wyrazów

-          potrafi czytać cicho ze zrozumieniem i samodzielnie wykonywać instrukcje;

-          ułożyć wyrazy wg kolejności alfabetycznej

-          poprawnie odtwarza tekst i melodię poznanych piosenek.

 

 

Środki dydaktyczne:

 

-          duża koperta zawierająca: list od Ortofrajdka,

-          kolorowe półeczki

-          kolorowe dyktando

-          zestaw wyrazów z dwukolorowymi okienkami ( dla każdego ucznia)

-          zestaw „frajdków” (kwadracików w kolorach Ortofrajdy)w dużym formacie do „ortograficznego prania oraz sznurek i klamerki do bielizny

-          zestaw kolorowych plakietek- guziczków

-          zestaw kotylionów- kolorowe plakietki i wyrazy

-          zestaw lizaków ortograficznych ( dla każdego)

-          słowniki Ortofrajdka

-          nagrania piosenek ortograficznych.

 

 

 

 

 

Tok zajęć.

 

I WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ

 

 

1.      Nauczyciel stwarza sytuację edukacyjną

 

-          Nauczyciel powiadamia uczniów, że otrzymał list od Ortofrajdka, ·z którego wynika, że potrzebuje on znowu pomocy. Prosi dzieci o ortograficzne pranie wyrazów.

 

2.      Zabawa dydaktyczna „Ortograficzne pranie”

 

Wyrazy do prania: brڤdka, bڤeg, bڤęczą, ڤociaڤ, gڤeje, ڤania, jڤż, juڤ, krڤtko, ksiąڤeczka, kڤmkanie, leڤeć, łڤdka, maڤyć, pڤygڤewa, pڤypłynąć, ڤeka, sڤowane, słڤڤać, tڤymać, tڤtaj, ڤaba.

 

-          Nauczyciel pokazuje wyraz z „oknem ”dużego formatu, wybrany uczeń odczytuje go,
a pozostali zastanawiają się nad jego pisownią i podnoszą odpowiedni lizak ortograficzny. Nauczyciel prosi ucznia, który podniósł prawidłowy lizak, aby przyszył odpowiedniego koloru guziczek i powiesił wyraz na sznurku.

-          Nauczyciel odwołuje się znowu do listu i poleca uczniom ułożyć wyprane wyrazy
w kolejności alfabetycznej.

-          Chętni uczniowie układają powieszone wyrazy kolejności alfabetycznej. Następnie przepisują wyrazy ze sznurka do zeszytu. Po wykonaniu zadania dyżurny odwraca wiszące wyrazy na drugą stronę, gdzie pojawia się hasło: WASZE LISTY SĄ
W KOSZU. Dyżurny wyjmuje listy z kosza i rozdaje pozostałym uczniom. Dzieci samodzielnie czytają swoje listy.

 

II PRACA SAMODZIELNA UCZNIÓW

 

 

1.      Ciche czytanie ze zrozumieniem listu od Ortofrajdka. Wykonanie polecenia
i autokorekty zadania.

 

-          Nauczyciel poleca uczniom wyjęcie listów z kopert i ciche ich przeczytanie.

 

Drodzy przyjaciele!

 

Ostatnio, kiedy prosiłem was o pomoc w porządkach, dobrze się spisaliście. Właśnie robię wielkie sprzątanie. Jeśli czytacie ten list, oznacza to, że wyrazy są już wyprane
i powiewają na wietrze. Czas je teraz poukładać na półkach ortograficznej szafy. Wyrazy znajdziecie w kopercie. Układając pamiętajcie, żeby nie zaglądać na odwrotną stronę wyrazów. Po skończonej pracy możecie zajrzeć i sprawdzić, czy wyrazy leżą na właściwych półkach.

 

Powodzenia Ortofrajdek!

 

 

 

 

 

-          Uczniowie układają wyrazy na kolorowych paskach zgodnie umówionym kodem kolorystycznym, a następnie sprawdzają przez odwrócenie karteczki wyrazem na drugą stronę.

-          Nauczyciel pyta uczniów, komu udało się ułożyć bezbłędnie, a następnie poleca schowanie wyrazów i półeczek do kopert.

 

IV PRZERWA ŚRÓDLEKCYJNA

 

Zabawa dydaktyczna „Bal w Ortofrajdzie”

 

Uczniowie podzieleni są na dwie grupy. Jedni mają kolorowe plakietki- guziczki, drudzy –wyrazy ”Jaśki”. Kiedy słychać piosenkę, dzieci z kotylionami spacerują. Kiedy muzyka ustaje, łączą się w odpowiednie pary i dalej tańczą w parach w rytm piosenki.

 

 

V UTRWALENIE UMIETETNOŚCI.

 

1.      Wykonanie kolorowych dyktand oraz autokorekty.

 

-          Nauczyciel poleca uczniom wyjęcie z kopert kolorowego dyktanda, które przygotował dla nich Ortofrajdek. Tym razem są to żartobliwe wierszyki.

-          Następnie wybrani uczniowie odczytują wersję A i wersję B na głos. Następnie wszyscy kolorują swoje dyktanda. Po wykonaniu zadania zgłaszają swoją gotowość,
a nauczyciel podaje szablon do samodzielnego sprawdzania.

-          Jeśli ktoś wykona szybko, dostaje zestaw wyrazów z luką do odnalezienia w słowniku i pokolorowania.

 

Kolorowe dyktando (wersja A)              Kolorowe dyktando (wersja B)

 

To ja – ڤania Psoteczka.              Pڤygڤewa majowe słoneczko,

Leڤę tڤtaj nad ڤeczkę,              kiedy ja – ڤania Psoteczka,

bo tak miło gڤeje słoneczko.              Płynę tą krętą ڤeczką

Słڤcham, jak sڤowane w trawie owady               moją małą łڤdeczką.

bڤęczą letnie serenady.              Po drodze słyڤać gdzieś w trawie

I chociaڤ leڤę tu krڤtko,              wesołe kڤmkanie ڤabie.

tڤymając rączki pod brڤdką,              A kiedy jڤż pڤypłynę do bڤegu,

maڤę sobie o tym,              poleڤę sobie krڤtko

by popłynąć łڤdką.              tڤymając rączki pod brڤdką.

 

VI PODSUMOWANIE ZAJĘĆ I ZADANIE PRACY DOMOWEJ.

 

1.      Samoocena uczniów.

 

Dzieci siadają na dywanie i przydzielają sobie punkty za bezbłędne dyktanda.

 

2.      Zadanie pracy domowej.

 

W domu spróbujcie ułożyć własny wierszyk. Skorzystajcie z wyrazów, które wystąpiły na dzisiejszej lekcji. Możecie użyć też innych.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin