scenariusz_klasa3_list_do_ortofrajdka.doc

(37 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć w klasie III

Opracowała mgr Dorota Więckowska

Szkoła Podstawowa nr 2

w Pruszczu Gdańskim

 

 

1.  Scenariusz zajęć w klasie III

(wg koncepcji „Kolorowej ortografii” Lesława Furmagi)

 

 

 

Ośrodek tematyczny: Życzliwość na co dzień

 

Temat dnia: Piszemy list do naszego przyjaciela Ortofrajdka

 

Zapis w dzienniku: Swobodne wypowiedzi uczniów na temat minionych ferii zimowych. Utrwalenie trudnych ortogramów podczas zabaw dydaktycznych. Układanie i zapisywanie kolorowego listu do Ortofrajdka. Kolorowe dyktando utrwalające. Przypomnienie poznanych piosenek ortograficznych.

 

Umiejętności możliwe do zdobycia: Uczeń...

 

-          słucha uważnie wypowiedzi innych uczniów

-          potrafi napisać list

-          poprawnie stosuje kolorowy kod ortograficzny

-          zna poprawną pisownię trudnych wyrazów

-          potrafi skutecznie współdziałać w grupie

-          potrafi korzystać z podręcznego słownika ortograficznego.

 

Środki dydaktyczne:

 

-          przybory do grupowego pisania listów( duże kartki i kolorowe flamastry)

-          kronika klasowa kolorowe „ półeczki” do układania wyrazów

-          zestaw kolorowych wyrazów z okienkiem dla każdego ucznia

-          zestaw wyrazów w dużym formacie z okienkami do „Ortograficznego prania” oraz sznurek i klamerki do bielizny

-          zestaw kolorowych lizaków ortograficznych dla każdego ucznia

-          słowniki ortograficzne – zalecany „Pamięciowo Wzrokowy Słownik Ortofrajdy”

-          zestaw kotylionów z ortogramami (dwukolorowymi okienkami) do zabawy „Bal w Ortofrajdzie

-         piosenka o ortografii na płycie lub kasecie.


Tok zajęć

 

I  WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ

 

1.      Nauczyciel stwarza sytuację edukacyjną - praca zbiorowa

 

Ostatnio dużo rozmawialiśmy o wzajemnej życzliwości. Przypomnijcie:

-          Co to znaczy być życzliwym dla innych?( Swobodne wypowiedzi).

-          Czy życzliwość może wam pomagać we wspólnym działaniu?

Na dzisiejszych zajęciach będzie potrzebna wzajemna życzliwość, szczególnie podczas pracy w grupach. Zanim to jednak nastąpi, troszkę sobie powspominamy i pobawimy się.

 

Nauczyciel demonstruje fragmenty kroniki klasowej dotyczące wycieczki do Krainy Ortofrajdy. Czyta wspomnienia.

-          Minęło już sporo czasu od tej wizyty. Myślę, że nie zapomnieliście o waszym przyjacielu Ortofrajdku, chociaż dawno do nas nie pisał ani my do niego. Mam pewien pomysł.

Napiszemy dziś wspólne kolorowe listy. Zrobimy to w kilkuosobowych zespołach. Myślę, że listy będą dotyczyć waszych zimowych zabaw, minionych ferii zimowych. Najpierw jednak poćwiczymy ortografię, żeby listy były poprawne.

(listy do Ortofrajdka od dzieci)

 

II ĆWICZENIA I ZABAWY ORTOGRAFICZNE.

 

1.      Zabawa dydaktyczna „Ortograficzne pranie” - praca zbiorowa

 

Wyrazy do prania: j□□, feria, wiel, grka, wyscy, mayliśmy, zjedżaliśmy, ndzić, ksiąki, niekt□□y, ływa□,.

 

Nauczyciel wiesza kolejno duże wyrazy z kolorowymi oknami. Uczniowie podnoszą kolorowe lizaczki ortograficzne. Wybrany uczeń podchodzi do sznurka i przykłada prawidłowy kolor do powieszonego wyrazu. Uczeń wyjaśnia pisownię wyrazu.

 

2.      Układanie prania na kolorowych półeczkach (ćwiczenie z autokorektą) – praca indywidualna (w czasie ćwiczenia wyrazy na sznurku są odwrócone).

Uczniowie otrzymują zestawy kolorowych wyrazów z lukami oraz plansze podzieloną wg kolorów Ortofrajdy. Na planszy układają wyrazy, a następnie porównują poprawność z wyrazami ze sznurka. (Można na odwrocie każdej małej karteczki namalować kropkę właściwego koloru).

 

3.      Zabawa ruchowa „Bal w Ortofrajdzie” (ćwiczenie można potraktować jako przerwę śródlekcyjną).

 

Uczniowie podzieleni są na dwie grupy. Jedna grupa ma kolorowe frajdki, a druga wyrazy z luką. Ich zadaniem jest dobranie się w pary zgodnie z zasadami kolorowej ortografii, kiedy ucichnie muzyka. Następnie wspólnie z nauczycielem dokonują korekty zadania, po której pary tańczą wspólny taniec. Po skończonym tańcu dzieci utrwalają jedną z poznanych piosenek ortograficznych.

 

 

 

III  PISANIE LISTU DO ORTOFRAJDKA - praca w grupach

 

1.      Uczniowie podzieleni są na grupy w drodze losowania kolorów Ortofrajdy (6 grup czteroosobowych). Wybierają spośród siebie sekretarza, który będzie zapisywał pomysły i odczyta wspólny list.

-          Napiszcie wspólnymi siłami kolorowy list do waszego kolegi Ortofrajdka W liście wykorzystajcie wyrazy z dzisiejszych ćwiczeń. Korzystajcie też ze słowników. Niech każdy z was po kolei pisze wyrazy wymagające kolorowania. Pamiętajcie
o wzajemnej życzliwości, słuchajcie się wzajemnie i szanujcie swoje pomysły,
a własne pomysły przedstawiajcie w kulturalny sposób.

 

2.      Po zakończonej pracy sekretarze grup odczytują i prezentują kolejno listy grup. Wspólnie z klasą i nauczycielem zespoły dokonują korekty.(Można przy tej dokonać wyboru najładniejszych listów).

 

3.      Zespół dokonuje samooceny swojej pracy za pomocą karty oceny.

 

IV SPAWDZENIE WIADOMOŚCI - praca indywidualna

 

1.      Wykonanie kolorowego dyktanda. Samokontrola za pomocą szablonów.

 

Treść kolorowego dyktanda

 

J□□ po feria. Wiel z nas spędziło je w dom. Wyscy mayliśmy o śnieg
i nie    zawiedliśmy się. Za dnia zjedżaliśmy z grki na sanka. Nie     kt□□y jeździli na
ływach. Wieczorami czytaliśmy ksiąki lb graliśmy w gry. Kilkoro z nas było w kinie. Nikomu się nie     ndziło.

 

(nauczyciel może słabszym uczniom przeczytać tekst uzupełniając brakujące głoski)

 

2.      Uczniowie, którzy skończą szybciej dostają dodatkowy zestaw wyrazów do odszukania w słowniku i pokolorowania.

 

 

V PODSUMOWANIE ZAJĘĆ

 

Luźna rozmowa na dywanie.

Chętni uczniowie wypowiadają się na temat zdobytych umiejętności.

-          na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się...

-          na dzisiejszych zajęciach przypomniałem sobie...

-          powinienem jeszcze poćwiczyć...

 

(Jeśli starczy czasu, można zapytać każdego ucznia).

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin