Szkoła Podstawowa nr 2
w Pruszczu Gdańskim
(wg koncepcji „Kolorowej ortografii” Lesława Furmagi)
Ośrodek tematyczny: Życzliwość na co dzień
Temat dnia: Piszemy list do naszego przyjaciela Ortofrajdka
Zapis w dzienniku: Swobodne wypowiedzi uczniów na temat minionych ferii zimowych. Utrwalenie trudnych ortogramów podczas zabaw dydaktycznych. Układanie i zapisywanie kolorowego listu do Ortofrajdka. Kolorowe dyktando utrwalające. Przypomnienie poznanych piosenek ortograficznych.
Umiejętności możliwe do zdobycia: Uczeń...
- słucha uważnie wypowiedzi innych uczniów
- potrafi napisać list
- poprawnie stosuje kolorowy kod ortograficzny
- zna poprawną pisownię trudnych wyrazów
- potrafi skutecznie współdziałać w grupie
- potrafi korzystać z podręcznego słownika ortograficznego.
Środki dydaktyczne:
- przybory do grupowego pisania listów( duże kartki i kolorowe flamastry)
- kronika klasowa kolorowe „ półeczki” do układania wyrazów
- zestaw kolorowych wyrazów z okienkiem dla każdego ucznia
- zestaw wyrazów w dużym formacie z okienkami do „Ortograficznego prania” oraz sznurek i klamerki do bielizny
- zestaw kolorowych lizaków ortograficznych dla każdego ucznia
- słowniki ortograficzne – zalecany „Pamięciowo Wzrokowy Słownik Ortofrajdy”
- zestaw kotylionów z ortogramami (dwukolorowymi okienkami) do zabawy „Bal w Ortofrajdzie
- piosenka o ortografii na płycie lub kasecie.
Tok zajęć
I WPROWADZENIE DO ZAJĘĆ
1. Nauczyciel stwarza sytuację edukacyjną - praca zbiorowa
Ostatnio dużo rozmawialiśmy o wzajemnej życzliwości. Przypomnijcie:
- Co to znaczy być życzliwym dla innych?( Swobodne wypowiedzi).
- Czy życzliwość może wam pomagać we wspólnym działaniu?
Na dzisiejszych zajęciach będzie potrzebna wzajemna życzliwość, szczególnie podczas pracy w grupach. Zanim to jednak nastąpi, troszkę sobie powspominamy i pobawimy się.
Nauczyciel demonstruje fragmenty kroniki klasowej dotyczące wycieczki do Krainy Ortofrajdy. Czyta wspomnienia.
- Minęło już sporo czasu od tej wizyty. Myślę, że nie zapomnieliście o waszym przyjacielu Ortofrajdku, chociaż dawno do nas nie pisał ani my do niego. Mam pewien pomysł.
Napiszemy dziś wspólne kolorowe listy. Zrobimy to w kilkuosobowych zespołach. Myślę, że listy będą dotyczyć waszych zimowych zabaw, minionych ferii zimowych. Najpierw jednak poćwiczymy ortografię, żeby listy były poprawne.
(listy do Ortofrajdka od dzieci)
II ĆWICZENIA I ZABAWY ORTOGRAFICZNE.
1. Zabawa dydaktyczna „Ortograficzne pranie” - praca zbiorowa
Wyrazy do prania: j□□, feria□, wiel□, g□rka, w□yscy, ma□yliśmy, zje□dżaliśmy, n□dzić, ksią□ki, niekt□□y, ły□wa□,.
Nauczyciel wiesza kolejno duże wyrazy z kolorowymi oknami. Uczniowie podnoszą kolorowe lizaczki ortograficzne. Wybrany uczeń podchodzi do sznurka i przykłada prawidłowy kolor do powieszonego wyrazu. Uczeń wyjaśnia pisownię wyrazu.
2. Układanie prania na kolorowych półeczkach (ćwiczenie z autokorektą) – praca indywidualna (w czasie ćwiczenia wyrazy na sznurku są odwrócone).
Uczniowie otrzymują zestawy kolorowych wyrazów z lukami oraz plansze podzieloną wg kolorów Ortofrajdy. Na planszy układają wyrazy, a następnie porównują poprawność z wyrazami ze sznurka. (Można na odwrocie każdej małej karteczki namalować kropkę właściwego koloru).
3. Zabawa ruchowa „Bal w Ortofrajdzie” (ćwiczenie można potraktować jako przerwę śródlekcyjną).
Uczniowie podzieleni są na dwie grupy. Jedna grupa ma kolorowe frajdki, a druga wyrazy z luką. Ich zadaniem jest dobranie się w pary zgodnie z zasadami kolorowej ortografii, kiedy ucichnie muzyka. Następnie wspólnie z nauczycielem dokonują korekty zadania, po której pary tańczą wspólny taniec. Po skończonym tańcu dzieci utrwalają jedną z poznanych piosenek ortograficznych.
III PISANIE LISTU DO ORTOFRAJDKA - praca w grupach
1. Uczniowie podzieleni są na grupy w drodze losowania kolorów Ortofrajdy (6 grup czteroosobowych). Wybierają spośród siebie sekretarza, który będzie zapisywał pomysły i odczyta wspólny list.
- Napiszcie wspólnymi siłami kolorowy list do waszego kolegi Ortofrajdka W liście wykorzystajcie wyrazy z dzisiejszych ćwiczeń. Korzystajcie też ze słowników. Niech każdy z was po kolei pisze wyrazy wymagające kolorowania. Pamiętajcie o wzajemnej życzliwości, słuchajcie się wzajemnie i szanujcie swoje pomysły, a własne pomysły przedstawiajcie w kulturalny sposób.
2. Po zakończonej pracy sekretarze grup odczytują i prezentują kolejno listy grup. Wspólnie z klasą i nauczycielem zespoły dokonują korekty.(Można przy tej dokonać wyboru najładniejszych listów).
3. Zespół dokonuje samooceny swojej pracy za pomocą karty oceny.
IV SPAWDZENIE WIADOMOŚCI - praca indywidualna
1. Wykonanie kolorowego dyktanda. Samokontrola za pomocą szablonów.
Treść kolorowego dyktanda
J□□ po feria□. Wiel□ z nas spędziło je w dom□. W□yscy ma□yliśmy o śnieg□ i nie zawiedliśmy się. Za dnia zje□dżaliśmy z g□rki na sanka□. Nie kt□□y jeździli na ły□wach. Wieczorami czytaliśmy ksią□ki l□b graliśmy w gry. Kilkoro z nas było w kinie. Nikomu się nie n□dziło.
(nauczyciel może słabszym uczniom przeczytać tekst uzupełniając brakujące głoski)
2. Uczniowie, którzy skończą szybciej dostają dodatkowy zestaw wyrazów do odszukania w słowniku i pokolorowania.
Luźna rozmowa na dywanie.
Chętni uczniowie wypowiadają się na temat zdobytych umiejętności.
- na dzisiejszych zajęciach nauczyłem się...
- na dzisiejszych zajęciach przypomniałem sobie...
- powinienem jeszcze poćwiczyć...
(Jeśli starczy czasu, można zapytać każdego ucznia).
marzi81