zabawy klasa2.doc

(48 KB) Pobierz
Cele szczegółowe

Cele szczegółowe

 Materiał

 Procedury osiągania celów

 

Doskonalenie techniki czytania.

,,Legenda o poznańskich koziołkach’’- czytanka cz. II  str. 60 ,,Już w szkole’’.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gra komputerowa Ortofrajda

Nauczycielka na podstawie legendy przygotowuje ćwiczenia doskonalące technikę czytania. Wykorzystuje do tego wyrazy z trudnościami ortograficznymi i zaznacza je wg zasady Kolorowej Ortografii.

1. Uczniowie otrzymują maszynopis wiersza. ,,Jak ó zamienia się w o .’’

2. Dzieci czytają cicho tekst wiersza i podkreślają pary wyrazów.

3. Głośne odczytanie par wyrazów np. przywiózł – przywiozę.

4. Odczytanie tych par z lewej do prawej i odwrotnie np. dwóm – dwoje, dwoje – dwóm.

5. Przepisanie wyrazów do zeszytu (ó różowe).

6. Rozwiązanie krzyżówki.

7. Rozsypanka wyrazowa – tworzenie par wyrazów.

8. Gra dydaktyczna. Nauczycielka wiesza na tablicy wyrazy z lukami. Dzieci siedzą w półkolu. Wybrane dziecko rozpoczyna grę. Rzuca kostką w kolorach Ortofrajdy. Jeżeli kostka pokazuje na wierzchu np. kolor różowy – dziecko odczytuje z tablicy wyraz, do którego pasuje ten kolor itd.

9. Konkurs ortograficzny. Nauczycielka rozdaje dzieciom kolorowe dyktando – dzieci kolorują luki w wyrazach wg zasady Kolorowej Ortografii.

Następnie nauczycielka rozdaje dzieciom kolorowe lizaki i wiesza na tablicy planszę z dyktandem. Wszyscy wspólnie uzupełniają dyktando.  Uczniowie odczytują po kolei wyrazy, zastanawiają się jakiej litery brakuje i uzupełniają luki w ortogramach przez podniesienie lizaka w odpowiednim kolorze . Wybrani uczniowie podchodzą do tablicy i naklejają  kwadraty w puste okienka wg zasady Kolorowej Ortografii. Uczniowie sprawdzają z tablicą poprawność wykonanaego przez siebie zadania i dokonują poprawy. 

Ortofrajdek zaprasza dzieci do pracowni komputerowej. Dzieci przy okazji nauki ortografii, będą  doskonaliły technikę czytania.

 

Recytowanie z pamięci i inscenizowanie wierszy z trudnościami ortograficznymi.

 Baśń ,,Kot w butach’’ Charles Perrault. 

Uczniowie przedstawiają inscenizację baśni. Nowatorstwem w wystawieniu tej baśni jest to, że do scenografii i kostiumów   zostały wykorzystane tabliczki z ortogramami napisanymi wg zasady Kolorowej Ortografii. Dzieci wymawiając słowo sprawiające trudność w pisaniu – wskazują jednocześnie na jego zapis graficzny czyli wyraz. Musi być on napisany dużymi literami, aby był widoczny. Wyrazy mogą być przygotowane na prostokątnych nakładanych kamizelkach lub na poszczególnych częściach garderoby np.hrabia – ma na kamizelce wyraz herold król – ma na pelerynie wyraz król dama dworu - może mieć naszyte swoje imię np. Hania lub słowo określające kolor jej sukienki: różowa lub żółta. Dziecko powinno prezentować swoją osobą , tylko jeden wyraz.

 

Wyszukiwanie wyrazów z trudnościami ortograficznymi w tekście.

 

Konstruowanie i pisanie zdań z ortogramami.

Opowiadanie ,,Tulipany i ... tulipany.’’ – czytanka cz. II

str. 72

Dzieci czytają czytankę i podkreślają wyrazy z u, ó, ż, rz, h, ch i wyjątki. Nauczycielka rozdaje kartki, na których napisane są te wyrazy, ale w miejsce liter sprawiających trudność w pisaniu – są luki. Zadaniem dzieci jest pokolorowanie kwadratów w wyrazach wg zasady Kolorowej Ortografii, sprawdzając poprawność wykonanego zadania z tekstem w czytance.

Dzieci układają i zapisują zdania z wyrazami, w których popełniły błędy lub sprawiły im największą trudność w uzupełnianiu. Ortogramy zapisują w kolorach Ortofrajdy.

 

Indywidualne pisanie opowiadania twórczego.

Lektura ,,Kubuś Puchatek’’.

 Dzieci w dzienniczkach lektur piszą samodzielnie nową przygodę Kubusia Puchatka. Prezentują ją na forum klasy. Wybierają najciekawsze opowiadania i zamieszczają na gazetce klasowej oraz przekazują do gazetki szkolnej. Wyrazy z trudnościami ortograficznymi kolorują wg zasady Kolorowej Ortografii.

 

Indywidualne pisanie swobodnych tekstów.

Bal karnawałowy.

Dzieci brały udział w balu karnawałowy. Piszą swoje wrażenia na jego temat. Wypowiedź pisemną uzupełniają rysunkiem. Prace zostają zawieszone w ,,KĄCIKU MAŁEGO CZYTELNIKA’’. Wyrazy z trudnościami ortograficznymi zaznaczone są w kolorach Ortofrajdy.

 

Indywidualne pisanie listu.

Ja i moje najbliższe otoczenie.

Dzieci chcą nawiązać znajomość z rówieśnikami z innej szkoły. Piszą list, w którym zawierają  informacje o klasie, szkole i miejscowości. Wyrazy z trudnościami ortograficznymi piszą wg zasady Kolorowej Ortografii.

 

Samodzielne przygotowanie notatki na podany temat . 

Mikołaj Kopernik.

Dzieci wyszukują w różnych źródłach informacje  o Mikołaja Koperniku. Wybierają najważniejsze wiadomości i zapisują w zeszycie. Ortogramy zaznaczają w kolorach Ortofrajdy.

 

Zbiorowe opisywanie przedmiotu.

Latawiec.

Nauczycielka przyniosła do klasy latawiec. Dzieci wspólnie opisują jego wygląd. Ułożone zdania zapisują na tablicy, a wyrazy z trudnościami ortograficznymi zaznaczają w kolorach Ortofrajdy. Uczniowie przepisują opis latawca do zeszytu.

 

Utrwalenie pisowni wybranych ortogramów.

Podróż z Ortofrajdkiem po Polsce.

 

 

 

 

 

Gra komputerowa Ortofrajda

Ćwiczenia i zabawy orograficzne przygotowane są szlakiem gry komputerowej. Opracowany scenariusz pokazuje, jak przy okazji nauki ortografii można utrwalać wiedzę z wszystkich edukacji objętych programem nauczania zintegrowanego. Proponowane przez Ortofrajdka miejscowości: Łaszka, Krynica Morska, Frombork, Szafarnia, Świerk, Bóbrka, Żarnowiec,  Wieliczka, Radzyń Chełmiński, Długie Kierze, Będomino, Hel -  pogłębiają wiedzę uczniów z geografii i historii Polski oraz przedstawiają ciekawe zakątki naszej ojczyzny.

Scenariusz I części zajęć  posiada dokumentację zdjęciową z opisem.

Ortofrajdek zaprasza dzieci do pracowni komputerowej, gdzie dzieci przy okazji nauki ortografii pogłębiają wiadomości na temat wcześniej poznanych miejscowości.

 

Wzbogacenie słownictwa o nowe wyrazy. 

Hodowla owiec.

Opowiadanie ,,Czarna owieczka’’ (czytanka str. 20 cz. II) jest inspiracją dla nauczyciela do ćwiczeń słownikowo- frazeologiczno – syntaktycznych z wykorzystaniem wyrazów: hala, hodowla, juhas.  Nauczycielka ogląda z dziećmi zdjęcia, pocztówki i lustracje obrazujące  hodowlę owiec w górach i hale górskie. Omawia znaczenie nowych wyrazów. Dzieci wykonują kartę pracy przygotowaną przez nauczyciela.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin