adhd2.pdf

(51 KB) Pobierz
adhd.rtf
ADHD - zespół nadpobudliwości psychoruchowej z zaburzeniami
koncentracji uwagi, zespół hiperkinetyczny lub zespół nadpobudliwości
psychoruchowej
Jedno z najczęstszych zaburzeń wieku rozwojowego. ZauwaŜane
u 2-5% populacji. Statystyki podają, Ŝe ADHD dotyczy 3-10% dzieci, tzn.,
Ŝe w 27-osobowej klasie przynajmniej jedno dziecko objęte jest tą dysfunkcją.
Jest to zaburzenie neurologiczne, ma podłoŜe w mózgu i centralnym układzie
nerwowym. Charakteryzuje się :
·
nadpobudliwością psychoruchową
·
impulsywnością
·
zaburzeniami koncentracji uwagi
To zaburzenie, które dziś nosi nazwę ADHD istniało od wieków, traktowano
je tylko na równi z innymi przykładami złego zachowania. Dopiero w XX w.
zaczęto je uwaŜać za stan chorobowy. Opisany został po raz pierwszy w USA
i tam jego terapia osiągnęła poziom najbardziej zaawansowany.
Okazało się, Ŝe nadpobudliwość to powaŜna dysfunkcja a nie efekt złego
wychowania. Dysfunkcja ta moŜe być uwarunkowana genetycznie lub
spowodowana urazami przy urodzeniu. Sprawne działanie mózgu moŜe zostać
zachwiane w wyniku uszkodzeń powstałych w Ŝyciu płodowym lub podczas
porodu, np. urazów i chorób w czasie ciąŜy, konfliktu serologicznego,
nieprawidłowego porodu czy niedotlenienia mózgu. MoŜe być równieŜ
spowodowane alergią.
Problem ten dotyka dzieci, mających rozwój intelektualny w granicach
normy lub powyŜej przeciętnej przy obniŜonej do ich wieku zdolności
koncentracji i uwagi.
Choroba ta związana jest z wadliwym funkcjonowaniem niektórych struktur
mózgowych. Mózg dziecka nadpobudliwego psychoruchowo funkcjonuje
inaczej niŜ u dziecka zdrowego. Zaburzone są w nim procesy analizy i syntezy
czyli te, które zdrowemu człowiekowi pomagają odbierać i porządkować bodźce
z otaczającego nas świata. Dziecko nadpobudliwe bombardowane jest przez
róŜne bodźce, w których nie moŜe się połapać. Jego wewnętrzny świat jest
chaotyczny i niespokojny. Np. dziecko odbiera wszystkie bodźce jako
jednakowo waŜne, zarówno wyjaśnienia nauczyciela w klasie, jak i szelest
kartek, czy hałas dochodzący zza okna.
Reakcje uczuciowe tych dzieci często odpowiadają reakcjom dzieci znacznie
młodszych. Rozchwianie emocjonalne i niedojrzałość uczuciowa sprawiają,
Ŝe dzieci te są mało odporne na sytuacje trudne.
Jednym z podstawowych problemów dzieci nadpobudliwych jest
nieumiejętność uczenia się na błędach. Dziecko zna zasady ale nie przenosi
ich na swoje zachowanie, nie przenosi doświadczeń z jednej sytuacji w drugą.
Z powodu nadmiernej impulsywności dziecko nie zastanawia się nad
konsekwencjami swojego postępowania i choć wie, co powinno robić, na ogół
tego nie robi, wtrąca się do rozmowy, wybiega z pomieszczeń, niszczy
przedmioty. Dzieci o nadmiernej impulsywności znacznie częściej ulegają
wypadkom, według niektórych źródeł uczestnikami blisko 50% wypadków
w szkole są dzieci z ADHD.
Diagnozę moŜe postawić tylko i wyłącznie lekarz specjalista psychiatra
dziecięcy na podstawie wywiadu z rodzicami i obserwacji dziecka.
Chłopcy chorują na ADHD trzykrotnie częściej niŜ dziewczęta. Przypuszcza
się, Ŝe są oni genetycznie bardziej podatni na zaburzenia układu nerwowego
niŜ dziewczynki.
U dziewczynek przewaŜają głównie objawy związane z zaburzeniami
koncentracji uwagi, a u chłopców częściej nadruchliwość i impulsywność. Być
moŜe z tego wynika częstsze rozpoznanie ADHD u chłopców, gdyŜ występujące
u nich objawy są bardziej widoczne i uciąŜliwe dla otoczenia.
Jak pomóc dziecku ?
·
Organizuj ą c mu ś rodowisko zewn ę trzne
Uporządkowane otoczenie to waŜny element ewentualnego leczenia
farmakologicznego. Takie dziecko Ŝyje w świecie wewnętrznego
niepokoju i dlatego świat wokół niego powinien być uporządkowany.
·
Dziecko nadpobudliwe potrzebuje wi ę cej zrozumienia, tolerancji
i cierpliwo ś ci ze strony dorosłych ,
Warto pamiętać, Ŝe jego zachowania męczące dla otoczenia, jemu
samemu sprawiają równieŜ powaŜne problemy, trudniej mu znaleźć
przyjaciół, trudno odnieść sukces, trudniej usłyszeć pochwały.
·
Wprowadzaj porz ą dek i rutyn ę
Większość dzieci lubi, kiedy rytm dnia jest stały. Znana pora wstawania,
posiłków, obowiązków i kładzenia się spać. Daje im to poczucie
bezpieczeństwa i stałości. Poza tym układ nerwowy i cały organizm
dziecka ma czas na regenerację.
·
Ograniczaj bod ź ce
PoniewaŜ dziecko łatwo się rozprasza, naleŜy się starać by w domu był
spokój. Trzeba dbać o to, by dziecko mogło się skupić na jednej
czynności. Kiedy je, niech nie gra radio, kiedy czyta niech nie je itp.
·
Mów jasno i wyra ź nie
Staraj się by to co mówisz było jak najbardziej konkretne. Zamiast: znów
nie posprzątałeś pokoju, powiedz raczej: pościel łóŜko.
·
Staraj si ę planowa ć
Dziecko nadpobudliwe wytrąca z równowagi wszystko to, co jest nagłe
i niespodziewane.
·
Przewiduj za dziecko wydarzenia
Rozkładaj jego przyszłe zadania na prostsze, mniej odległe czynności
natychmiast nagradzaj dziecko.
·
Zadbaj o miejsce pracy dziecka
KaŜde dziecko powinno mieć wygodne i ciche miejsce do pracy, z małą
ilością przedmiotów dookoła.
·
Staraj si ę interweniowa ć w sytuacjach konfliktowych dziecka , reguluj
jego zachowania.
·
Zach ę caj dziecko do ró Ŝ nego rodzaju prac plastycznych , które pomogą
mu uzewnętrznić jego uczucia.
·
Staraj si ę dostosowa ć tempo pracy i zabawy do moŜliwości
psychofizycznych dziecka.
·
Daj dziecku szans ę wypowiadania si ę, jednocześnie porządkuj jego
wypowiedzi, pamiętając o tym, Ŝe dziecko ma skłonność do udzielania
pochopnych odpowiedzi.
·
B ą d ź elastyczna , twoje metody wychowawcze mogą czasem zawodzić
·
Staraj si ę wycisza ć dziecko , poprawiać tym samym jego funkcjonowanie
szkolne i społeczne.
·
Przypominaj dziecku o pewnych obowi ą zkach , umieszczając np.
karteczki z róŜnymi napisami w widocznych miejscach.
·
Nie u Ŝ ywaj wobec dziecka tzw. wielkich kwantyfikatorów
np. znowu (się nie nauczyłeś), zawsze, jak zwykle, kaŜdy, wszyscy,
nigdy, nikt, Ŝaden, gdyŜ one zaburzają komunikację.
Zaburzenie to leczy się farmakologicznie. Leki poprawiają zdolność
hamowania i regulowania impulsywnych zachowań. Współczesne leki
zapewniają znaczną poprawę w zachowaniu. Dzieci są mniej impulsywne,
lepiej zapamiętują, przejawiają większą samodzielność, dzięki czemu stają
się bardziej lubiane w gronie kolegów i nauczycieli.
Pamiętaj o 10 podstawowych pro ś bach dziecka nadpobudliwego ,
które zawierają całą esencję i wykładnię skutecznego postępowania
z dzieckiem nadpobudliwym. Oto one :
1. PomóŜ mi skupić się na jednej czynności.
2. Chcę wiedzieć, co zdarzy się za chwilę.
3. Poczekaj na mnie, pozwól mi się zastanowić.
4. Jestem w kropce, nie potrafię tego zrobić, pokaŜ mi wyjście z tej sytuacji.
5. Chciałbym od razu wiedzieć, czy to co robię, jest zrobione dobrze.
6. Dawaj mi tylko jedno polecenie naraz.
7. Przypomnij mi, Ŝebym się zatrzymał i pomyślał.
8. Dawaj mi małe zadania do wykonania, kiedy cel jest daleko, gubię się.
9. Chwal mnie choć raz dziennie, bardzo tego potrzebuję.
10.Wiem, Ŝe potrafię być męczący, ale czuję, Ŝe rosnę, kiedy okazujesz mi
wsparcie i zrozumienie.
Niepokoj ą ce zachowania :
1. Nadmierna ruchliwość.
2. Brak samokontroli i refleksji na temat własnego zachowania.
3. Trudności z koncentracją uwagi.
4. Impulsywność, działanie szybkie bez zastanowienia.
5. Zaburzone relacje z rówieśnikami, nie umie przegrywać, zadaje krzywdę
innym dzieciom, często w sposób niezamierzony.
6. Trudności z uwewnętrznianiem swoich zachowań i wypowiedzi,
nazywają głośno to, co robią, co dezorganizuje pracę na lekcji.
7. Brak kontroli emocji, motywacji i stanu pobudzenia.
Jakie s ą konsekwencje nie leczenia ADHD ?
Konsekwencje są powaŜne. Wywołują to kłopoty w szkole i kłopoty
wychowawcze. Jeśli dzieci zostawimy same sobie, będą one gorzej
funkcjonować w roli ucznia, będą miały gorsze oceny, będą w konflikcie
z nauczycielami, a takŜe z rodzicami. Dziecko ze schorzeniem ADHD będzie
więc przeŜywało róŜnego rodzaju flustracje, które moŜe chcieć łagodzić
uciekając np. w jakieś grupy nieformalne. W przyszłości moŜe to prowadzić do
naduŜywania narkotyków i alkoholu. Około 70 % dzieci wyrasta
z nadpobudliwości, ale nieodpowiednie podejście moŜe prowadzić do groźnych
powikłań.
Literatura:
1. T. Wolańczyk, A. Kołakowski, M. Skotnicka „Nadpobudliwo ść
psychoruchowa u dzieci”
2. H. Nartowska „Wychowanie dziecka nadpobudliwego”
3. E. Hallowell, J. Ratej „W ś wiecie ADHD”
Zgłoś jeśli naruszono regulamin