Barwy przeszłości.pdf

(261 KB) Pobierz
Barwy przeszłości
Barwy przeszłości
Kolorowanie starych fotografii jest bardzo żmudnym zajęciem, ale za to sprawia wiele
satysfakcji nam i naszym bliskim.
Wuj Janek przyniósł mi kilka amatorskich zdjęć z domowego archiwum: czy da się coś z
tym zrobić na komputerze? - zapytał. Fotografie nie były bardzo zniszczone - ot, lekko
poplamione, pożółkłe i oczywiście czarno-białe. Większość z nich została zrobiona
przeszło 35 lat temu. Postanowiłem pokolorować odbitki. Wybrałem zdjęcie ciotki Teresy,
sfotografowanej przez wuja na tle lasu i nowiusieńkiego wartburga - szczytu techniki
motoryzacyjnej rodem z zaprzyjaźnionej NRD.
Garść teorii
Przerabianie starych zdjęć jest tym trudniejsze, im bardziej profesjonalnie zostały one
wykonane. Film czarno-biały nie rejestruje po prostu jasności światła nań padającego.
Stopień zaczernienia zależy zarówno od intensywności światła, jak i od jego barwy.
Klasyczny film negatywowy, zwany "panchromatycznym" (czyli reagującym na wszystkie
barwy), najlepiej przyjmował światło czerwone, najsłabiej zaś niebieskie. Dlatego niebo
na czarno-białych zdjęciach prawie zawsze wychodziło jasno szare, bez jednej chmurki,
a czerwone przedmioty zlewały się z żółtymi.O wszystkim tym trzeba pamiętać, gdy
mamy zamiar kolorować stare zdjęcia.
Mysz w dłoń
Jako narzędzie do kolorowania posłuży nam Photoshop Elements 3.0. Pracę
rozpoczynamy od wyboru zdjęć, które posłużą nam za podręczny kolornik. Ostatecznie
wybrałem dwa - krajobraz w pełnym słońcu i portret w ogrodzie. Wszystkie zdjęcia
otwieramy w programie graficznym. Jeśli zdjęcie było zeskanowane w trybie szarości,
trzeba przerobić je na RGB Color. Do całej operacji kolorowania wykorzystamy
1
10385903.011.png 10385903.012.png
mechanizm warstw, który choć w Photoshop Elements jest okrojony w stosunku do
innych programów ze stajni Adobe, to jednak pozwala na wygodne dorzucenie koloru do
wszystkich zdjęć. Podstawę będzie stanowiła warstwa dopasowania "Solid Color", której
tryb mieszania ustawiamy nie na "Normal", a na "Color". Operacja kolorowania
sprowadza się do zaznaczania fragmentu obrazu o jednolitym kolorze i tworzenia
warstwy z taką maską. Wykorzystujemy fakt, że gdy zaznaczymy na obrazie jakiś
fragment, a zaraz potem utworzymy warstwę dopasowania, to z zaznaczenia tworzona
jest maska warstwy. To znacznie ułatwia pracę.
Przed Po
W wielu przypadkach trudno jest trafić we właściwy odcień skóry, włosów, trawy, lasu czy
nieba. Dlatego wykorzystujemy dwa zdjęcia pomocnicze, które posłużą jako wzorniki
kolorów do poszczególnych fragmentów obrazu. Jak zwykle diabeł tkwi w szczegółach.
Tak też jest w przypadku kolorowania zdjęć. Najwięcej czasu zajmuje dopasowanie
przejść pomiędzy różnymi płaszczyznami barwnymi oraz dopasowanie drobnych,
wydawałoby się mało znaczących elementów zdjęcia. W tym przypadku najwięcej
kłopotu sprawia koło samochodu. Oświetla je światło odbite od trawy. Kołpak wykonany
był z chromowanego metalu. Kolorując go, trzeba zasymulować krajobraz, który się w
nim odbijał. Najlepiej zrobić to za pomocą warstwy dopasowującej "Gradient", która
pozwala na stworzenie płaszczyzny z przejściami między różnymi kolorami. Tę metodę
stosujemy do wszystkich elementów chromowanych.
Czego uczymy
Poprawiania zdjęć przy użyciu warstw dopasowania
Poziom trudności: średnio zaawanso-wany
Potrzebne umiejętności: korzystanie z narzędzi takich jak pędzel, selekcja,
operowanie na zwykłych warstwach
2
10385903.013.png 10385903.014.png
Wskazówka
By dobrać naturalne kolory zieleni roślin, nieba i skóry ludzkiej, posiłkowaliśmy się
kolorowymi zdjęciami robionymi w podobnych warunkach oświetleniowych.
1 najpierw niebo
Rozpoczynamy od zaznaczenia obszaru o jednolitym kolorze - nieba. Obrysowujemy je
za pomocą lassa magnetycznego.
2 Źródło kolorów
Układamy tak okna programu, by widać było zdjęcie, które kolorujemy, i zdjęcia, które
posłużą nam za źródło kolorów.
3 Pierwsze kolory
3
10385903.001.png 10385903.002.png 10385903.003.png
Z palety kontrolnej warstw wybieramy warstwę "Solid Color". W oknie dialogowym
możemy wybrać właściwy kolor ze zdjęcia służącego za źródło kolorów.
4 Mieszanie warstw
Wybieramy tryb mieszania warstwy na "Color". Niebo zaczyna przypominać normalne
niebo. Zaznaczamy las i nadajemy mu kolor drzew z fotografii podręcznej.
5 Granice nieba
Za pomocą gumki o nieregularnych kształtach poprawiamy granice obszaru między
niebem a lasem, tak by była poszarpana nad koronami drzew.
{{dalej:zoom}} 6 Jaśniejszy las
4
10385903.004.png 10385903.005.png 10385903.006.png 10385903.007.png
Trzymając Ctrl, klikamy na maskę warstwy z kolorem lasu. Za pomocą "Enhance->
Adjust lighting->Brightness/Contrast" ustawiamy naturalną jasność lasu.
7 Pole i łąka
Zaznaczamy trawę od linii lasu aż do samego dołu, również pod samochodem.
Tworzymy nową warstwę w trybie "Gradient". Następnie klikamy w oknie "Gradient fill" w
okienko "Gradient". Otwiera się lista różnych wypełnień. Wybieramy dowolne kolorowe i
zamieniamy klikając w małe kwadraty, pod gradientem ustawiamy kolory trawy ze zdjęcia
wzorcowego. Na samej górze ustawiamy żółtawy kolor, na dole soczystą zieleń. Teraz
powtarzając kroki 1-4, kolorujemy po kolei skórę twarzy, dłoni i nóg (zdjęcie portretowe),
futro (brąz), bluzkę (róż), spódnicę (granat) i samochód (kolor: "wyblakły kanarek").
8 Chromowane części
5
10385903.008.png 10385903.009.png 10385903.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin