Scenariusz lekcji dla klasy I
Ośrodek tematyczny: Moja rodzina
Tematyka szczegółowa:
Swobodne wypowiedzi uczniów nt. ,,Moja mama” na podstawie własnych doświadczeń i wiersza ,, Dla mamy” – Miki Czelar.
Formułowanie odpowiedzi na pytanie ,,Za co kochamy swoje mamy” z wykorzystaniem materiału słownikowego.
Redagowanie życzeń dla mamy z okazji Dnia Matki.
Wielka litera w zwrotach grzecznościowych – pisanie ze słuchu.
Mnożenie liczb w zakresie 20.
Utrwalenie piosenek ,,Nasza mama” i ,,A ja wolę swoją mamę”.
Cele operacyjne:
Uczeń potrafi:
- ułożyć życzenia
- udzielać prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania
- właściwie dobierać słownictwo w wypowiedzi ustnej i pisemnej
- czytać głośno oraz cicho ze zrozumieniem
- zastosować zasadę pisowni wielką literą
- okazać szacunek rodzicom
- obliczyć iloczyny w zakresie 20
- zaśpiewać piosenkę
Uczeń umie:
- porządkować wyrazy w rozsypankach zdaniowych
- dodawać i mnożyć liczby w zakresie 20
- poprawnie napisać życzenia na kartce
- dbać o ład i porządek na ławce
- z miłością i szacunkiem mówić o matce
Uczeń rozumie:
- znaczenie uroczystości rodzinnych
- zasadę pisowni wielką literą w zwrotach grzecznościowych
- konieczność stosowania dokładności przy wykonywaniu prac
Metody:
Rozmowa, praca z książką, pokaz, działalności praktycznej
Formy:
Zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana
Środki dydaktyczne:
Kwiatki z działaniami, kalendarz, bank wyrazów, szablony laurek, podręcznik
”Wesoła szkoła”, rozsypanka zdaniowa, karty pracy, rebus, tekst dyktanda, nagrania piosenek ,,Nasza mama”, „A ja wolę moją mamę”.
Przebieg zajęć:
1. Rozwiązanie rebusu, którego hasłem jest” DZIEŃ MATKI” (załącznik 1).
2. Rachunek pamięciowy-jaka to liczba? Np.5·2, 2·2, 6·3, 3·4, 3·3, 2 ·10, 4·4,
3. Rozmowa na temat zbliżającego się Dnia Matki.
-Kiedy obchodzimy Dzień Matki ?
-Przypisanie płatków do odpowiedniego kółka.
-odwrócenie kółek, odczytanie hasła: 26 maj
- odszukanie w kalendarzu daty.
4. Nawiązanie do planów dotyczących sposobu uczczenia tego szczególnego dnia.
-zaprosimy mamy na akademię i poczęstunek w klasie, (ugościmy ich) podręcznik s. 35
5. Wyszukiwanie wyrazów związanych z Dniem Matki.
S A M O L O T M A M A A S P R E Z E N T U L E Ż Y C Z E N I A D O M Y T A T A L A U R K A M
P O C Z Ę S T U N E K Z K W I A T Y Z A J Ą C E R O K U P O M I N E K I K O T S Ł O Ń C E T Y A
6. Swobodne wypowiedzi na temat” MOJA MAMA” o jej zajęciach domowych, zawodowych oraz wzajemnej miłości w rodzinie.
-Za co kochamy swoje mamy? –Karta pracy 43
-Układanie wybranych wyrazów w promykach słońca.
7. Zabawa „Zgadnij, co robi mama”.
-Naśladujemy prace domowe mam.
8. Piosenka „Nasza mama niezwykła kucharka”.
9. Głośne czytanie wiersza” Dla Mamy”-podręcznik s.35 część 5.
-Odpowiedzi na pytania zawarte w książce.
10. Przygotowanie do pisania życzeń.
-Ustalenie, co powinny zawierać życzenia (część wstępna, właściwa, końcowa).
11. Zwrócenie uwagi na graficzną stronę życzeń: rozmieszczenie tekstu na kartce, akapity, wielka litera w zwrotach grzecznościowych.
12. Redagowanie życzeń (praca w trzech poziomach):
I - Układanie życzeń z pasków
Kochana Mamusiu!
Życzę Ci, abyś była zawsze,
jak w tym roku wiosna.
tak piękna i radosna,
Najukochańsza mateńko!
Życzę Ci dużo .................................,
samych .......................... dni
oraz wielu ........................... w pracy zawodowej.
.......................................
Słownictwo: słonecznych, zdrowia, sukcesów.
III – Samodzielne redagowanie życzeń
Najdroższej mamie!
.............................................................
.........................
Słownictwo: dużo zdrowia, radości, sto lat życia, samych pogodnych dni, spełnienia marzeń.
13. Głośne odczytanie ułożonych życzeń.
14. Korekta prac przez nauczyciela.
15. Wklejenie napisanych życzeń do laurek.
16. Pisanie ze słuchu.
a) poinformowanie uczniów o rodzaju trudności ortograficznej
b) przypomnienie pisowni z ową trudnością
c) wyjaśnienie trudności pisowni i korekta błędów po napisaniu tekstu
tekst:
Dzisiaj jest Twoje święto i chcę Ci dziś powiedzieć,
że bardzo Ciebie kocham, że bardzo kocham Ciebie.
- przeczytanie tekstu w całości
- dyktowanie wolne linijkami
17. Podsumowanie zajęć – porządkowanie zdań.
Dziś w szkole wykonaliśmy laurki dla mam.
Wpisywaliśmy do nich ułożone życzenia.
Wręczymy je mamom 26 maja.
Duszkam