Ziemia Święta - ojczyzna Jezusa.doc

(2797 KB) Pobierz
Ewelina Możejko

Ewelina Możejko

angelevelyn@wp.pl

 

ZIEMIA ŚWIĘTA – OJCZYZNA JEZUSA

Cykl 4 katechez dla klasy VI

 

Katecheza 1

Temat: Narodzenie w Betlejem 

 

Cel: Uczestnicy poznają kraj, miejsce i okoliczności historyczne związane

z przyjściem na świat Chrystusa i Jego życiem.

 

Potrzebne:

v     Pismo Święte,

v     Mapa fizyczna (Europa z basenem M. Śródziemnego)

v     Godło Izraela

v     hebrajski tekst modlitwy Szema Izrael

v     Kserokopia mapki Ziemi Świętej dla każdego ucznia do systematycznego uzupełniania przez cały cykl katechez,

v     Kserokopia tekstu Mt 2,1-23

v     Kartki A-4 podzielone na 4 części do aktywizacji 2

v     Fotografie: Bazyliki Narodzenia, miejsca narodzenia, panoramy Nazaretu.

 

Wprowadzenie

Wskazanie na mapie fizycznej położenia Izraela, informacje o Izraelu. Rozdanie kserokopii mapek Ziemi Świętej, które będą potrzebne przez cały cykl katechez.

 

Aktywizacja 1

Metoda: Skojarzenia

              Za chwilę podam hasło a waszym zadaniem będzie szukanie słów, które są ściśle związane z tym słowem.

Proszę, aby jedna osoba zapisywała na tablicy wszystkie skojarzenia, które wymyślicie. Hasłem do którego będziecie szukać skojarzeń jest słowo: OJCZYZNA.

 

Puenta

Ojczyzna to kraj, gdzie człowiek się urodził i gdzie żyje. Ze słowem «ojczyzna» skojarzyły wam się również słowa: godło, flaga i hymn.

Godło jest symbolem danego narodu. Wiemy, że godłem Polski jest biały orzeł w koronie na czerwonym tle. Zapewne znacie z lekcji j. polskiego  legendę o Lechu, mówiącą o pochodzeniu godła naszej ojczyzny.

              Od ponad 3000 lat godłem Izraela – ojczyzny Jezusa jest menora – siedmioramienny świecznik z gałązkami oliwnymi po bokach i napisem „Izrael” w j. hebrajskim.

Ten świecznik oznacza światło i życie Boże. Z Pisma Świętego możemy się dowiedzieć, że zaprojektował go sam Bóg.              

Odczytanie, albo opowiedzenie fragmentu Wj 25, 31 – 40, albo Za 4, 1- 3.

              Językiem używanym w ojczyźnie Jezusa jest hebrajski i aramejski.

Hymnem państwowym Izraela jest Hatikwa  po hebrajsku Nadzieja, ale oznacza też więź z Bogiem. W jej rozumieniu sznur trzymany przez Boga wiąże z Jerozolimą Żydów rozproszonych po całym świecie. Powrót Żydów do kraju to powrót do miejsca, które Bóg nazwał Swoją ziemią i ich ziemią.

 

Wprowadzenie

              Odczytanie tekstu Łk 2, 1- 7.

Przeniesiemy się teraz do miasta Nazaret a następnie do Betlejem gdzie narodził się Jezus.

Katecheta opowiada o Betlejem i Nazarecie pokazując fotografie.

 

Betlejem – po hebrajsku Dom chleba. Betlejem leży 7 km na południowy zachód od Jerozolimy. Ewangeliści piszą, że w Betlejem narodził się Jezus. W roku 330 cesarz Konstantyn Wielki wybudował bazylikę nad grotą narodzenia, która w ciągu wieków była przebudowywana, niszczona i odbudowywana, ale przetrwała do dziś. W Bazylice pielgrzymi odwiedzają miejsce narodzin Jezusa.

Wokół Betlejem rosną winnice, gaje figowe, migdałowe i oliwkowe.

 

Nazaret – W tym mieście miało miejsce Zwiastowanie. W Nazarecie Pan Jezus spędził dzieciństwo i młodość. Stąd określenie; Jezus z Nazaretu. Kiedy jednak w dojrzałych latach Pan Jezus nauczał w synagodze – mieszkańcy Nazaretu wywlekli Go za miasto, aby strącić w przepaść.

 

Aktywizacja 2

Metoda: okienko informacyjne

Dzielimy klasę na grupy 4 osobowe.

Każda grupa otrzyma podzieloną na 4 części kartkę.

W ćwiczeniu chodzi o to, aby informacje, które znajdziecie w tekście z Pisma Świętego wyrazić za pomocą 4 różnych form; 1) należy opisać wydarzenie 2) sporządzić schemat graficzny 3) wymyślić metaforę, porównanie 4) przedstawić wydarzenie w formie dialogu komiksowego.

 

Po skończeniu zadania przedstawiciele grup prezentują efekty pracy.

 

Puenta

              Myśli do podsumowania

·         Miejsce narodzin i życia Jezusa oraz tło historyczne ( na mapkach opisujemy miejscowości: Betlejem i  Nazaret)

·         Otwarte serce prowadzi do spotkania z Jezusem a egoizm i pycha oddala od Niego i gubi człowieka. W przeanalizowanym tekście Ewangelii są obecne obie postawy.

 

Załączniki do katechezy 1

 

MAPKA ZIEMI ŚWIĘTEJ

 

 

 

 

 

 

Śmierć i zmartwychwstanie

Pana Jezusa









 

 



 













 

Tekst Łk 2, 1-7

Narodzenie Jezusa

1 W owym czasie wyszło rozporządzenie Cezara Augusta, żeby przeprowadzić spis ludności w całym państwie. 2 Pierwszy ten spis odbył się wówczas, gdy wielkorządcą Syrii był Kwiryniusz. 3 Wybierali się więc wszyscy, aby się dać zapisać, każdy do swego miasta. 4 Udał się także Józef z Galilei, z miasta Nazaret, do Judei, do miasta Dawidowego, zwanego Betlejem, ponieważ pochodził z domu i rodu Dawida, 5 żeby się dać zapisać z poślubioną sobie Maryją, która była brzemienna. 6 Kiedy tam przebywali, nadszedł dla Maryi czas rozwiązania. 7 Porodziła swego pierworodnego Syna, owinęła Go w pieluszki i położyła w żłobie, gdyż nie było dla nich miejsca w gospodzie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Karta do pracy w grupach

Temat: Narodzenie Jezusa

 

1. Opis słowny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Schemat graficzny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Metafora, porównanie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Dialog komiksowy

Bazylika narodzenia w Betlejem

 

Betlejem – wejście do Bazyliki Narodzenia

Miejsce narodzenia Jezusa

 

Nazaret - Bazylika Zwiastowania

 

 

 

 

Pismo Hebrajskie – tekst modlitwy Szema Izrael

 

 

 

 

 

 

 

Ewelina Możejko

angelevelyn@wp.pl

 

ZIEMIA ŚWIĘTA – OJCZYZNA JEZUSA

Cykl 4 katechez dla klasy VI

 

 

Katecheza 2

Temat: Chrzest Jezusa nad rzeką Jordan

 

 

Cel: Uczniowie zapamiętają miejsce chrztu Jezusa i poznają warunki przyrodniczo-geograficzne tej części Ziemi Świętej.

 

Potrzebne:

v     Pismo Święte,

v     Kserokopie mapki Ziemi Świętej z poprzedniej katechezy

v     Fotografia rzeki Jordan i pustyni Judzkiej

v     Kserokopie tekstu Mt 3,1–6. 13–17 do pracy w grupach

v     Kartki A4 do pracy w grupach

v     Arkusz szarego papieru i flamaster

 

 

Wprowadzenie             

Odczytanie tekstu Mt 3,1-6.13-17

Spójrzcie na mapkę i przyjrzyjcie się, jak biegnie rzeka Jordan.

Ma 220 km długości i wypływa z gór Hermonu, gdzie ma swoje źródła. Stamtąd biegnie opadając z wysokości 520 m na 392 m poniżej poziomu morza.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin