Wszyscy jesteśmy Kościołem - o. Tardif.pdf

(105 KB) Pobierz
http://lublin.republika.pl/tardif.html
Ko Ļ ciół- o.Tardif, Flores
Page 1 of 3
Z ks. Emilien Tardif i Jos H. Prado Flores
rozmawia Aneta Kania
Wszyscy jesteĻmy KoĻcioþem
cc
ccc
ccccccc
ccccc
c
S
ccc
ccc
ccccc
c
ccccc
ccccccc
cc
cccSccc
ccccc
ccccc
c
cccc
cc
cccccc
cccc
KS. EMILIEN TARDIF
S
cccc
Wiemy jedynie to, co Chrystus powiedziaþ do Piotra: Na tym kamieniu zbudujĢ mj KoĻcioþ, a bramy piekielne go
nie przemogĢ. I jeszcze mwi w Ewangelii: Kiedy przyjdzie Syn Czþowieczy, czy znajdzie wiarħ na ziemi? To jest
pytanie. Jest wielka walka miħdzy Ļwiatþem a ciemnoĻciĢ, ale Chrystus zwyciħŇy.
c
JeĻli popatrzeę na historiħ KoĻcioþa, to zawsze byþy problemy. Byþy problemy w czasach Lutra, w czasach
Rewolucji Francuskiej. To nie jest nic nowego. Ale KoĻciþ zawsze szedþ do przodu, umacniajĢc siħ. Jestem
optymistĢ. Widzħ w KoĻciele wielkie bþogosþawienstwo. W dzisiejszej Europie mamy maþo powoþaı, ale np. w
Indonezji, gdzie pracuje moje zgromadzenie, mamy 45 nowicjuszy, a na studiach teologii i filozofii 200
klerykw, i to tylko w mojej kongregacji.
cc
http://lublin.republika.pl/tardif.html
2008-02-28
4613026.004.png 4613026.005.png 4613026.006.png
Ko Ļ ciół- o.Tardif, Flores
Page 2 of 3
Wiara rozkrzewiaþa siħ na poczĢtku w Afryce Pþnocnej, pŅniej przeszþa do Europy, a teraz idzie bardziej do
Ameryki Poþudniowej i Afryki. Byþem na WybrzeŇu KoĻci Sþoniowej. KoĻciþ wzrasta tam w nieprawdopodobny
sposb. Nie majĢ miejsc dla seminarzystw. Nie moŇemy wiħc osĢdzaę KoĻcioþa patrzĢc na to, co dzieje siħ w
Europie: we Francji, w Hiszpanii, w Holandii. Pracujħ w Republice Dominikanskiej, gdzie KoĻciþ rwnieŇ
wzrasta. Kiedy pojechaþem tam w roku 1956, mieliĻmy tam jednego biskupa i jednĢ diecezjħ. Teraz majĢ ich
szeĻę. Wtedy mieli w caþym kraju zaledwie 80 seminarzystw. Teraz tylko w seminarium byþo ich 300.
Kiedy podrŇujħ po Ļwiecie, a Polska jest juŇ moim 68. krajem, widzħ Ňe w wielu panstwach KoĻciþ wzrasta, a
tylko w nielicznych traci swych wiernych. Musimy patrzeę na KoĻciþ uniwersalny i byę optymistyczni. Pan
wspiera KoĻciþ swoim Duchem ĺwiħtym. Zaczynamy Ňyę w nowej PiħędziesiĢtnicy KoĻcioþa. To jest prawda.
cccc
(ĺmieje siħ). Trudno na to odpowiedzieę. JeĻli patrzymy na KoĻciþ przedsoborowy, to miaþ on zbyt wiele
wþadzy, ale to siħ zmieniþo. DziĻ nie moglibyĻmy tego zaakceptowaę. Ewangelizacja jest taka sama, ale ma inny
wymiar. W przeciĢgu kilku lat i tak to siħ jeszcze zmieni.
ccc
MyĻlħ, Ňe to z tego powodu przed Soborem Watykaıskim II charyzmaty Ducha ĺwiħtego nie byþy tak widoczne.
Wiele struktur teraz wymiera i myĻlħ, Ňe wiele jeszcze zniknie.
W Republice Dominikanskiej mamy 6 domw. W kaŇdym z nich jest adoracja NajĻwiħtszego Sakramentu w
milczeniu od 8 rano do 6 po poþudniu. KoĻcioþy sĢ otwarte dla publicznoĻci i zawsze jest trochħ ludzi na adoracji.
JeĻli pojedziemy do Wþoch, a mamy tam rwnieŇ kaplice, z trudnoĻciĢ moŇna tam dostaę pozwolenie na
wystawienie NajĻwiħtszego Sakramentu. MajĢ zbyt wiele struktur.
ccc
W KoĻciele katolickim zawdziħczamy to przede wszystkim II Soborowi Watykanskiemu. Duch ĺwiħty natchnĢþ
papieŇa Jana XXIII, aby zwoþaþ Sobr i rozpoczĢþ wielkie poszukiwania. Tak wiħc dar charyzmatw jest darem
dla nowej ewangelizacji. Wszystko to byþo zaplanowane przez BoŇĢ OpatrznoĻę. Nie mieliĻmy tych darw
wczeĻniej. Kiedy byþem mþody, to nigdy nie widziaþem uzdrawiania. Pierwszy raz zobaczyþem uzdrowienie
wtedy, kiedy to mnie uzdrowiono!
Kiedy modlħ siħ za zgromadzonych ludzi, otrzymujħ tak zwane sþowo poznania. Jest to jeden z wielu
charyzmatw, ktre Duch ĺwiħty daje dzisiaj w Ļwiecie. Otrzymujħ je, tak jak inni otrzymujĢ dar proroctwa.
Przekazujħ je ludziom i mwiħ, ktrzy otrzymali dar uzdrowienia - oni pŅniej skþadajĢ swoje Ļwiadectwa. Ale
bardzo trudno jest wytþumaczyę, jak to siħ dzieje. Kardynaþ Suenens poprosiþ mnie kiedyĻ, bym napisaþ artykuþ o
tym, jak siħ otrzymuje sþowo poznania. Nie zgodziþem siħ, bo byþoby to bardzo trudne. Tak samo jak opisanie, w
jaki sposb przychodzĢ nam rozproszenia na modlitwie. Kiedy siħ modlimy, rozpraszamy siħ, i tak samo trudno
byþoby powiedzieę, skĢd one przychodzĢ. Oceniamy sþowo poznania po jego owocach. Ja zawsze proszħ o
Ļwiadectwa, Ňeby byę pewnym, Ňe to sþowo przychodzi od Pana. Uzdrawianie wzpomaga ewangelizacjħ.
Jos H. PRADO FLORES
S
ccccc
Scccc
Wierzħ, Ňe Sakramenty majĢ moc uzdrowiania duszy i ciaþa. Nie wiem, dlaczego obecnie tak siħ nie dzieje. JeĻli
Sakrament, np. Pokuty, naprawdħ pochodzi od Chrystusa, z mocy Ducha ĺwiħtego, dlaczego zostaþ
zredukowany jedynie do odpuszczenia grzechw? I zapomnieliĻmy o wymiarze uzdrowienia - fizycznym i
psychologicznym?
ccccc
To jest wþaĻnie ten dramat. Powstaje pytanie: CzyŇby Sakrament nie miaþ mocy uzdrawiania? Tak wiħc Jezus nie
ma teraz tej samej mocy uzdrawiania dusz, psychiki, co przed dwoma tysiĢcami lat?
c
To prawda. W rħkach apostoþw, w Sakramentach, w charyzmatach. Z Sakramentami powinny byę zwiĢzane
charyzmaty, ale charyzmaty nie ograniczajĢ siħ wyþĢcznie do Sakramentw. Owszem, kaŇdy kapþan powinien
http://lublin.republika.pl/tardif.html
2008-02-28
4613026.007.png 4613026.001.png
Ko Ļ ciół- o.Tardif, Flores
Page 3 of 3
posþugiwaę siħ charyzmatem uzdrawiania w Sakramencie Pokuty. Ale Bg nie uzdrawia tylko poprzez
Sakramenty. Na przykþad my, laicy, moŇemy mieę charyzmat uzdrawiania, nie peþniĢc posþugi sakramentalnej,
ktra naleŇy do kapþana. W tym sensie charyzmaty sĢ dla caþego ludu BoŇego.
cScc
Tak. Takie uzdrowienia czasem siħ zdarzajĢ. Pewien ksiĢdz, charyzmatyk kolumbijski, ktry pracuje w Nowym
Jorku, ma wiele Ļwiadectw uzdrowienia poprzez Sakrament Namaszczenia Chorych.
cSc
Byę moŇe dlatego, Ňe KoĻciþ staþ siħ tylko maszynĢ do udzielania sakramentw? Bez treĻci, bez doĻwiadczenia.
Bierzmowanie powinno zawsze wiĢzaę siħ z chrztem w Duchu ĺwiħtym.
cccccc
Jeszcze czħĻciej dzieje siħ to w Ameryce ýaciıskiej. Byę moŇe dlatego, Ňe u nas nie znajdujĢ Sþowa BoŇego.
ZnajdujĢ tylko posĢg jakiegoĻ Ļwiħtego, znajdujĢ prawo, moralnoĻę, obowiĢzek robienia czegoĻ, a zakaz czego
innego, pusty rytuaþ, ale nie znajdujĢ tego, co znajdujĢ gdzie indziej. Musimy postawię sobie pytanie: Co
znajdujĢ tam, a czego nam brakuje? IdĢ tam, bo znajdujĢ tam coĻ, czego my nie posiadamy. Taka jest
rzeczywistoĻę. Nie moŇemy ich krytykowaę, mwię: "Ci odeszli z KoĻcioþa". Nie, absolutnie! To jest nasza
odpowiedzialnoĻę. JeĻli mamy dwie restauracje, a ludzie chodzĢ tylko do jednej, to co trzeba zrobię? ZnaleŅę
bþĢd, korzeı problemu.
Nasz KoĻciþ jest bardziej katechetyczny niŇ kerygmatyczny. Mwi o doktrynie, moralnoĻci, prawie, o teologii,
ortodoksji, formach modlitwy - a wszystko to przed mwieniem o Jezusie. Przed doprowadzeniem ludzi do
osobistego, Ňywego spotkania z Jezusem zmartwychwstaþym. Wedþug mnie tutaj jest problem.
cccccc
cccccc
Nie chcĢ, czy nie majĢ miejsca? Bo czħsto nie dostajĢ miejsca w Ňyciu parafii. Ruch charyzmatyczny jest ruchem
profetycznym i trzeba to zaakceptowaę. Niektrzy, aby zostaę zaakceptowanymi, tracĢ wymiar profetyczny i
stajĢ siħ tacy jak wszyscy inni. Wydaje mi siħ, Ňe rzeczĢ normalnĢ w przypadku proroka jest nie byę
zrozumiaþym w stu procentach, cierpieę przeĻladowanie. To jest zwykþa cena bycia prorokiem. Widziaþem wielu
prawdziwych charyzmatykw, ktrzy cierpieli przeĻladowanie. I widziaþem teŇ w wielu innych krajach, jak ruch
charyzmatyczny - mwi siħ, Ňe "oswaja sobie Ducha ĺwiħtego", zatrzymuje wiatr PiħędziesiĢtnicy i robi sobie z
niego klimatyzacjħ. ņeby mieę wygodħ, Ňeby siħ nie wystawiaę, nie ryzykowaę bycia niesionym przez siþħ Ducha
ĺwiħtego. Bo Duch robi nam niespodzianki i niesie, gdzie On chce. Ale my siħ trochħ boimy, wiħc musimy siħ
podobaę ludziom, wþadzom. OczywiĻcie, musimy byę w jednoĻci z wþadzami koĻcielnymi i to rwnieŇ jest
dzieþem Ducha ĺwiħtego - ale uwaga! - prorok jest zawsze gþosem, ktry krzyczy na pustyni, w twarz instytucji.
Aby uĻwiħcię, oczyĻcię, nawrcię instytucjħ. Nasz KoĻciþ jest w duŇej czħĻci instytucjĢ. Brakuje mu gþosu
proroczego. Ruch charyzmatyczny nie moŇe stracię wymiaru profetycznego. JeĻli go straci, straci swojĢ
toŇsamoĻę.
Apostolaty | DuchowoĻę | AktualnoĻci | Informacje Oglne
Archiwum | Nr 1 | Nr 2 | Nr 3 | Nr 4 | Nr 5 | Nr 6 |
http://lublin.republika.pl/tardif.html
2008-02-28
4613026.002.png 4613026.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin