dojrzałość szkolna.doc

(33 KB) Pobierz
Wysłany przez Misiu dnia 01-06-2005 o godz

Wysłany przez Misiu dnia 01-06-2005 o godz. 10:20:00

Dojrzałość szkolna to najogólniej biorąc gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, zależna od poziomu jego ogólnego rozwoju, stanu zdrowia i zdolności przystosowania się do nowego środowiska. Współczesne pojęcie dojrzałości szkolnej ma zatem szeroki zakres w przeciwieństwie do tradycyjnego, ograniczonego do procesów poznawczych i umiejętności, niezbędnych do rozpoczęcia nauki pisania, czytania i rachunków.

 

 

 

Dojrzałość szkolna dziecka obejmuje zarówno jego fizyczny, jak i psychiczny rozwój. Stąd mówi się obecnie o dojrzałości fizycznej, umysłowej, społecznej i emocjonalnej. Za dziecko umysłowo dojrzałe do nauki szkolnej będziemy uważać takie, które już chce się uczyć, interesuje się czytaniem i pisaniem, pragnie dowiadywać się różnych rzeczy od dorosłych i które osiągnęło poziom rozwoju mowy, myślenia, wyobraźni i uwagi, charakterystyczny dla końcowego stadium wieku przedszkolnego.

 

Sylwetkę dziecka 7 - letniego, dojrzałego do podjęcia nauki szkolnej można scharakteryzować w następujący sposób:

- jest wystarczająco na swój wiek rozwinięte fizyczne i ruchowo, przy czym opanowało już w pewnej mierze precyzyjne ruchy rąk i palców, niezbędne przy pisaniu;

- posiada dość duży zasób wiedzy o świecie i orientację w bliskim otoczeniu;

- potrafi porozumiewać się z dorosłymi i rówieśnikami za pomocą mowy potocznej zrozumiałej dla jego słuchaczy;

- jest zdolne do działania intencjonalnego, tj. podejmuje czynności zmierzające do określonego celu u wykonuje je do końca;

- przejawia w swym zachowaniu pewien stopień uspołecznienia, tj. liczy się nie tylko z własnymi chęciami i życzeniami, lecz także uwzględnia życzenia rówieśników, potrafi z kolegami zgodnie współdziałać i podtrzymywać z nimi przyjazne kontakty, jak również wykonuje polecenia dorosłych, skierowane do całej grupy dzieci;

- jest zdolne opanować swoje emocje, a więc powściągnąć gniew, złość, lęk i obawę, a w każdym razie nie uzewnętrznia gwałtownie i niepohamowanie swych stanów uczuciowych.

 

Ze względu na mały wybór propozycji badania dojrzałości szkolnej dziecka przez nauczyciela w naszej placówce opracowałyśmy w roku szkolnym 2004/2005 "Arkusz badania dojrzałości szkolnej ucznia klasy I".

Informacje uzyskane z analizy danych zawartych w arkuszu pozawalają na określenie stopnia gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, umożliwiają nauczycielom podjęcie wczesnych oddziaływań mających na celu wyrównanie istniejących różnic indywidualnych w rozwoju udanego dziecka.

Kilkuletnie ciągłe badanie dzieci wskaże nam ewentualną konieczność modyfikacji

oddziaływań dydaktycznych w określonych obszarach rozwoju dziecka.

Mamy nadzieję, iż opracowany przez nas "Arkusz badania dojrzałości szkolnej ucznia

klasy I" zostanie wykorzystywany przez nasze koleżanki również w następnych latach.

 

ARKUSZ BADANIA DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ UCZNIA KLASY I

W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. HENRYKA SIENKIEWICZA

W GORZKOWICACH

 

 

 

Imię i nazwisko :

Wiek dziecka : lat i miesięcy

Data badania :

 

I Rozmowa z dzieckiem dotycząca najbliższego środowiska.

II Badanie sprawności motorycznej i percepcji wzrokowej-analizy i syntezy.

III Badanie percepcji słuchowej.

IV Badanie lateralizacji.

V Badanie pamięci.

VI Badanie myślenia.

VII Badanie tempa pracy dziecka.

VIII Sprawdzenie wiedzy i umiejętności z zakresu edukacji matematycznej.

 

 

 

I Rozmowa z dzieckiem dotycząca jego najbliższego środowiska:

Jak się nazywasz?

Ile masz lat?

Gdzie mieszkasz?

Z ilu osób składa się twoja rodzina?

Jakie imiona mają twoi rodzice?

Jak ma na imię twój kolega z ławki?

Co najbardziej lubisz robić?

 

 

II Badanie sprawności motorycznej i percepcji wzrokowej-analizy i syntezy:

-odtwarzanie z pamięci układów elementów-zestaw figur geometrycznych opracowanych przez H. Spionek,

-zadania na odpoznawanie takich samych elementów,

-wyszukiwanie podobieństw i różnic między obrazkami,

-układanie obrazków w kolejności w jakiej były pokazane,

-rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych w układach elementów-zabawa „Co się tu zmieniło?”

-rozpoznawanie liter drukowanych,

-odczytywanie prostych wyrazów.

 

 

III Badanie percepcji słuchowej:

-test odtwarzania struktur rytmicznych M. Stambak: wystukujemy ołówkiem strukturę rytmiczną z pewnymi przerwami, małym kartonem zasłaniamy pole widzenia, aby dziecko nie widziało naszej ręki; polecenie dla dziecka brzmi: powtórz wystukiwany układ,

-głoskowanie, podział na sylaby,

-rozwiązywanie rebusów

-wybieranie i segregowanie przedmiotów na podstawie dzwiękowych właściwości ich nazw n.p. wydzielanie pierwszej, ( drugiej, ostatniej ) głoski z nazwy obrazka; prowadzący ćwiczenie wskazuje na planszy obrazek, dziecko bez głośnego wymawiania ma powiedzieć pierwszą, ( drugą, ostatnią) głoskę danego wyrazu

wyszukiwanie w sali przedmiotów rozpoczynających się na głoskę „o” lub „a” itp.

 

 

 

IV Badanie lateralizacji:

-wykładanie kart do gry, raz jedną raz drugą ręką- porównanie czasu najlepszego dla prawej i lewej ręki,

-diadohokineza czyli marionetki- polega na wykonywaniu ręką uniesioną i zgiętą w łokciu szybkich ruchów obrotowych dłonią dzięki unieruchomieniu nadgarstka; ruchy obu rąk porównujemy pod względem precyzji i szybkości,

-ocena oka: patrzenie na mały przedmiot przez otwór w przesłonie ( aparat fotograficzny) ; zaglądanie do butelki,

-ocena nogi: naśladowanie gry w klasy, kopanie klocka.

 

 

V Badanie pamięci:

-odtwarzanie z pamięci układów elementów-obrazków, przedmiotów, figur geometrycznych,

-zabawy w zapamiętywanie obrazków lub przedmiotów obserwowanych przez określony czas,

-rozpoznawanie zmian ilościowych i jakościowych-zabawa „Co się tu zmieniło?”,

-nauka na pamięć krótkich wierszyków i tekstów piosenek.

 

 

VI Badanie myślenia:

-obrazek z błędami-omawianie treści, wyszukiwanie błędów w obrazku i uzasadnianie ich,

-wyodrębnianie z grupy przedmiotów widocznych na obrazku lub leżących na stole tego, który „nie pasuje” do pozostałych,

-porządkowanie ilustracji w historyjkach obrazkowych,

-rozwiązywanie zagadek-wpisywanie rozwiązania w kratki,

-łączenie liter w sylaby, wymyślanie wyrazu na daną sylabę np. bo-bocian,

-układanie wyrazów z rozsypanek sylabowych i zdań z rozsypanek wyrazowych.

 

 

VII Badanie tempa pracy dziecka:

-próba kreskowania wg. Miry Stambak,

-obserwacja dziecka podczas pracy.

 

 

VIII Sprawdzenie wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji matematycznej:

-określenie położenia przestrzennego przedmiotów-pojęcia na lewo, na prawo, na przód, do tyłu, w górę, na dół,

-rozpoznawanie prostych figur geometrycznych, odwzorowywanie ich, układanie kompozycji,

-tworzenie zbioru wg. podanego warunku,

-porównywanie przedmiotów i obrazków różnej wielkości,

-przyporządkowanie liczb do podanych zbiorów,

-stosowanie określeń: mniej, więcej, tyle samo

-porównywanie liczebności zbiorów.

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowały: Marzena Marczak

Anna Stankiewicz

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin