PSYCHOLOGIA PAMIĘCI I UCZENIA 2007/2008, PROF. J.SIUTA
WYKŁAD 3
ZAPAMIĘTYWANIE
Geneza engramu:
1. doświadczenie indywidualne
2. wiedza
3. uczenie ściśle ze sobą powiązane
4. pamięć
DOŚWIADCZENIE INDYWIDUALNE
Włodzimierz Szewczuk
Doświadczenie osobnicze kształtuje się jako fizjologiczny zapis w masie ośrodków nerwowych tego, co jednostka odzwierciedla w świecie otaczającym i w sobie samej, oraz jej działania. Proces powstawania doświadczenia osobniczego w aspekcie psychologicznym nazywamy zapamiętywaniem.
A. Lewicki:
− doświadczenie indywidualne to w dużym stopniu uogólniona i zwerbalizowana wiedza istniejąca w postaci systemów pojęciowych;
− składniki doświadczenia indywidualnego:
Ø informacje o podmiotach
Ø informacje o własnych celach
Ø informacje o wartościach
Ø informacje o normach i sposobach postępowania w zależności od sytuacji
Niecałe doświadczenie indywidualne jest werbalizowane !
Dresaty
Ø niewerbalizowalne elementy doświadczenia indywidualnego, które można poznać poprzez analizę zachowania jednostki oraz jej dotychczasowej linii rozwoju.
Tendencja operacyjna (A. Adler)
Ø takie interpretowanie nowych informacji, aby były zgodne z istniejącym już doświadczeniem indywidualnym.
Dysonans poznawczy (Festinger)
Ø kontrast wewnętrzny występujący w sytuacji, kiedy osoba spotyka fakty sprzeczne z faktami posiadanymi.
WIEDZA
Rodzaje:
a) informacje dotyczące otoczenia
b) informacje dotyczące samego siebie (samowiedza)
Funkcje wiedzy:
a) poznawcze (np.: rozumienie siebie, innych ludzi)
b) instrumentalne (np.: wykorzystywanie wiedzy do danych celów, rozwiązywania problemu)
c) generatywne (odpowiada za tworzenie nowych pomysłów na bazie posiadanej wiedzy oraz jej poszerzania)
d) motywacyjne (pobudzanie do zbierania nowych informacji, wiedzy)
SAMOWIEDZA:
1. sądy opisowe (in. samoopisy)
Ø opisując siebie podajemy dane, które nas wyróżniają od otoczenia (cechy dystynktywne).
2. sądy wartościujące (in. samooceny)
Ø dot. cech osobowości, relacji z innymi, uwzględnia się opinię innych osób.
3. standardy osobiste
Ø takie stany, do których jednostka dąży. Źródło standardów: rodzina & wychowanie.
Reguły generowania samowiedzy
(tzn. proces zbierania informacji o sobie, stopień integracji informacji):
· liniowa – kompensacyjna
Sumowanie informacji pozytywnych i negatywnych.
· Komunikacyjna
Osoba formułuje wysokie samooceny tylko, gdy wszystkie dostępne informacje są pozytywne.
· Alternatywna
Osoba formułuje wysokie samooceny, gdy przynajmniej jedna informacja jest pozytywna.
Sądy wydane o sobie zmieniają się w zależności od sytuacji, jak i odbiorcy tychże.
UCZENIE
Ziemowit Włodarski: Przez uczenie się rozumiemy proces prowadzący do zmian w zachowaniu się osobnika, które nie zależą wyłącznie od funkcji jego receptorów i efektorów, zachodzą na podłożu indywidualnego doświadczenia i, jeżeli nie odznaczają się trwałością, to zawsze polegają na wystąpieniu elementów nowych w porównaniu z poprzedzającym je zachowaniem.
Czynniki kształtujące mechanizmy zachowania ( Donald Hebb):
Ø Genetyczne
Ø właściwości fizjologiczne zapłodnionego jaja.
Ø Chemiczne – prenatalne
Ø odżywczy lub toksyczny wpływ środowiska płodowego.
Ø Chemiczne – postnatalne
Ø oddziaływanie toksyczne lub odżywcze: pokarm, woda, tlen, środki farmakologiczne.
Ø Sensoryczne stałe
Ø doświadczenie prenatalne i postnatalne, wspólne dla wszystkich członków danego gatunku.
Ø Sensoryczne zmienne
Ø doświadczenie, które jest różne u poszczególnych jednostek w obrębie tego samego gatunku.
Ø Traumatyzujące
Ø Bodźce, które mają doprowadzić do uszkodzenia organizmu. Jest to klasa bodźców, które nie muszą oddziaływać na organizm, w przeciwieństwie do czynników powyższych. Należą też teratogenny czyli czynniki powodujące wady wrodzone u embriona ( 3- 8 tydz.) i płodu (9 +).
Cechy zachowania:
· Kierunek
· Sprawność (adekwatność do sytuacji)
· Dynamika (tj. rytm działania)
PAMIĘĆ
Warunki konieczne do powstania śladów pamięciowych:
a) czynny układ nerwowy na odpowiednim poziomie rozwoju
b)
EGZAMIN: Co jest rezultatem zadziałania bodźca ?
Odp. SPOSTRZEGANIE, które z kolei prowadzi do SPOSTRZEŻENIA !!!
c) zadziałanie bodźca
SPOSTRZEŻENIE
ZAPAMIĘTANIE (ŚLAD PAMIĘCIOWY)
SPOSTRZEGANIE
BODZIEC
PAMIĘĆ – całość śladów pamięciowych w organizmie !
PRAWA ZAPAMIĘTYWANIA WŁODZIMIERZA SZEWCZUKA:
· Ogólna zasada zapamiętywania
Zapamiętanie przez osobnika jakiegokolwiek układu bodźców jest możliwe tylko i jedynie wtedy, gdy układ ten został włączony w jego działanie.
· I PRAWO ZAPAMIĘTYWANIA
Zapamiętane może być przez osobnika tylko to, co zostaje wyodrębnione przez wywołanie jego odruchu orientacyjno – badawczego.
· II PRAWO ZAPAMIĘTYWANIA
Zapamiętane może być przez osobnika tylko to, co wiąże się z jego doświadczeniem gatunkowym (bezwarunkowym) lub jednostkowym (warunkowym, nabytym).
· III PRAWO ZAPAMIĘTYWANIA
Zapamiętane może być przez osobnika tylko to, co wywołuje reakcję emocjonalną.
PRAWA ZAPAMIĘTYWANIA ADOLFA JOSTA (1897):
· Jeżeli dwa skojarzenia mają jednakową siłę ale różny wiek (tzn. przypominane są w jednakowym stopniu, ale powstały w różnym czasie) to w miarę upływu czasu siła starszego skojarzenia będzie słabła wolniej.
· Jeżeli dwa skojarzenia mają jednakową siłę, ale różny wiek, to dalsze uczenie się przyniesie większą korzyść skojarzeniu starszemu.
Zjawisko Blumy Zeigarnik:
Ø Zadania nie zakończone pamiętane są lepiej niż zadania zakończone.
WYBIÓRCZOŚĆ PROCESU ZAPAMIĘTYWANIA
a) Selekcja na etapie spostrzegania
· warunki obiektywne
Ø cechy bodźców
· warunki subiektywne
Ø aktualny stan jednostki (m.in.: czułość i wrażliwość narządów zmysłowych; wpływ uwagi; wpływ dotychczasowej wiedzy na postrzeganie).
Spostrzec tzn. zobaczyć, poczuć, dotknąć, wywąchać.
b) Selekcja na etapie zapamiętywania
· stopień koncentracji uwagi
· zakres koncentracji uwagi (odwrotnie proporcjonalny do stopnia koncentracji uwagi)
· opracowanie spostrzeganych treści (dot. mnemotechnik, kategoryzacji, werbalizacji + informacji wizualnej etc).
Uwaga powoduje dłuższe spostrzeganie, dłuższą koncentracją.
Nie sama uwaga, ale to co ona powoduje !
CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ZAPAMIĘTYWANIE:
Ø sytuacja zapamiętywania
− przedmiot zapamiętywania
− sposób przedstawienia treści
Im więcej modalności zmysłowych tym lepiej informacja jest zapamiętywana.
Ø właściwości jednostki
− cechy gatunkowe (dot. możliwości werbalizowania w odróżnieniu od zwierząt)
− cechy rozwojowe (związane z możliwościami układu nerwowego)
− cechy indywidualne (stałe: inteligencja, synestezja etc. i zmienne: motywacja, nastawienie etc.)
Ø aktywność jednostki
− rodzaje podejmowanych działań:
· werbalizowanie
· wyobrażenie
· organizowanie
− zamiar zapamiętania
· zapamiętywanie zamierzone
· zapamiętywanie niezamierzone
Zapamiętywanie zamierzone (DOWOLNE) /warunki zapamiętywania zamierzonego/
Ø określenie przedmiotu zapamiętywania
Ø podjęcie decyzji o zapamiętaniu
Ø skoncentrowanie uwagi na tym, co ma zostać zapamiętane
Zapamiętywanie niezamierzone (MIMOWOLNE)
Ø nabywanie umiejętności (np.: osoby chore na amnezje)
Ø torowanie (dot. systemów sensorycznych i motorycznych)
Ø &#x...
Birdosz