w5.doc

(82 KB) Pobierz
Odpamiętywanie:

PSYCHOLOGIA PAMIĘCI I UCZENIA 2007/2008, PROF. J.SIUTA

WYKŁAD 5

 

Odpamiętywanie:

        przypominanie,

        rozpoznawanie.

 

Wskaźniki odpamiętywania

Ø      przypominanie

        rodzaj aktywizacji śladu pamięciowego, polegający na reprodukowaniu tego, co było spostrzegane wcześniej

        w chwili przypominania osoba nie spostrzega zapamiętywanych treści

Ø      rozpoznawanie

        rodzaj aktywizacji śladu pamięciowego, polegający na identyfikacji treści aktualnie spostrzeganych, jako tych, które były spostrzegane wcześniej

        w chwili rozpoznawania osoba spostrzega zapamiętane treści wraz z innymi nowymi bodźcami.

 

Przypominanie a rozpoznawanie

Ø      łatwość opamiętania

        jeśli elementy, wśród których dokonuje się identyfikacji odmienne

rozpoznawanie > przypominanie

        jeśli elementy, wśród których dokonuje się identyfikacji bardzo podobne

rozpoznawanie < przypominanie

 

Przypominanie bez rozpoznawania

Ø      nieświadomy plagiat

Osoba przypomina sobie pewien fakt, wykonuje pewną czynność, znaną skądinąd, ale sądzi, że ten fakt lub czynność są jej oryginalnym wytworem.

Brak dostępu do oceny źródła informacji.

 

Rozpoznawanie bez przypominania

·         paramnezja

        osoba rozpoznaje pewien fakt, jako coś, z czymś kiedyś się zetknęła, ale nic poza tym nie pamięta

        zjawisko „mam to na końcu języka”

        poczucie pamiętania

·         deja vu

        błędne rozpoznanie czegoś nowego, jako rzeczy znanej

        poczucie znajomości dotyczy całej sytuacji

·         jamais vu

        błędne rozpoznanie czegoś znanego, jako rzeczy nowej

        zjawisko alienacji (wyobcowania)

 

Czynniki wpływające na opamiętywanie

1.       zakres odpamiętanych treści

        ile informacji zostaje odpamiętanych

2.       rodzaj odpamiętanych treści

        co zostaje odpamiętane

3.       sytuacja zewnętrzna

        podobieństwo sytuacyjne odpamiętywania i zapamiętywania

4.       właściwości jednostki

        indywidualne właściwości pamięci (gotowość, trafność, dokładność)

        stosunek do odpamiętywanych treści

        nastawienie

        motywacja

 

Rozpoznawanie – ocena, a przypominanie to dotarcie do śladu pamięciowego i ocena.

 

Odpamiętywanie a zapominanie

Ø      pamięć zależna od kontekstu

     Godden i Baddeley (1975, 1980): nauczanie płetwonurków pod wodą, opamiętywanie na lądzie i pod wodą;

     Brak wpływu na rozpoznawanie, tylko na przypominanie.

Ø      pamięć zależna od stanu wewnętrznego

     Eich (1980): zapamiętywanie po alkoholu, opamiętywanie po alkoholu i na trzeźwo;

     Brak wpływu na rozpoznawanie.

Ø      pamięć zależna od nastroju

     wspomnienia o charakterze emocjonalnym; osoby depresyjne więcej smutnych wspomnień, zaś radosne więcej takich wspomnień.

     Brak wpływu na materiał neutralny.

 

Metody badania pamięci

Ø    Cechy pamięci

6 | Strona

 


·      trwałość

·      szybkość

·      dokładność

·      gotowość


Ø    Miary pamięci

·      techniki badania przypominania

·      techniki badania rozpoznawania

 

 

Techniki badania PRZYPOMINANIA

1)   Reprodukcja

     „powiedz co zapamiętałeś”

     „narysuj co oglądałeś”

     Pamięć wspomnieniowa (Bartllet, 1932)

§      Reprodukcje opowiadań lub zdarzeń

§      Pomiar:               liczby zapamiętanych szczegółów,

              zmiany wprowadzone przez osobę w kolejnych odpamiętaniach.

2)   Zapamiętane człony

     Ekspozycja tekstu z wyraźnym określeniem, co należy zapamiętać.

     Materiał o określonych porcjach treściowych (badanie tego, co osoba miała i nie miała zapamiętać).

3)   Pomiar pamięci bezpośredniej

     Pozwala badać, ile elementów danego materiału osoba potrafi opamiętać po jednorazowej ekspozycji.

4)   Rekonstrukcja

     Odpamiętanie elementów w takiej kolejności, w jakiej były prezentowane.

     Odpamiętanie tego, co było wcześniej z elementów ponownie spostrzeganych (rozpoznawanie).

5)   Uczenie przez powtarzanie

     Dany materiał powtarza się kilkakrotnie aż do osiągnięcia kryterium jednego lub większej liczby bezbłędnych powtórzeń.

     Pomiar:              czas uczenia się,

              liczba prób potrzebnych do osiągnięcia kryterium,

              liczba błędów w kolejnych próbach.

6)   Antycypacja

     Materiał jest ułożony w szereg A – B – C etc.

     Po jednorazowej ekspozycji szeregu (jeden element na raz) osoba badana przewiduje kolejne elementy, zanim zostaną pokazane.

7)   Pary skojarzeń

     Kilkakrotnie prezentowanie par elementów.

     Pomiar opamiętania drugiego elementu z pary.

8)   Powtórne uczenie

     Dwa etapy:  pierwsze uczenie,

              uczenie powtórne (wyniki pierwszego są zapomniane !).

     Pomiar:               różnica czasu między pierwszym i ponownym uczeniem,

              różnica liczby prób między pierwszym i ponownym uczeniem.

     Względna miara zaoszczędzania (Hilgard, 1934)

 

 

O               – miara zaoszczędzania

U               – liczba prób podczas uczenia początkowego

W               – liczba prób podczas uczenia powtórnego

K               – liczba prób odpowiadająca przyjętemu kryterium

 

Techniki badania ROZPOZNAWANIA

1)      Rozpoznawanie

     Prezentuje się dwa rodzaje różnych bodźców: stare (wyuczone poprzednio), które należy rozpoznać pośród nowych, nieznanych.

     Bodźce przeznaczone są na dwa sposoby:

a)    przedstawienie w serii złożonej zarówno ze starych elementów, jak i nowych;

b)   porównanie parami.

     Poprawność rozpoznawania zależy od liczby nowych bodźców i stopnia ich podobieństwa do uprzednio działających.

2)      Badanie reakcji odroczonych

     W. S. Hunter

Małpy: włożenie do jednego z trzech pudełek à inne zajęcie à w którym pudełku ?   à(-) usztywnienie ręki przez małpy

     O. L. Tinklepaugh

Modyfikacja badania Huntera.

Małpy: włożenie do jednego z trzech pudełek banana à inne zajęcie (+ zmiana banana na sałatę) àwktórym pudełku ? à szukanie banana.

 

Pamiętamy znacznie więcej niż jesteśmy w stanie odpamiętać !!!

 

 

DOWODY:

1)   Obserwacja z życia codziennego

     Samoczynne odpamiętywanie informacji, których wcześniej nie odpamiętaliśmy

     Odpamiętanie początkowo niedostępnych informacji po kilku próbach

 

2)   Różnice między wynikami odpamiętywania za pomocą różnych technik

     Rozpoznanie przy braku reprodukcji

 

3)   Zjawisko oszczędności przy ponownym uczeniu

 

4)   Zjawisko reminiscencji

     Dotyczy materiału sensownego i bezsensownego !

     Przypomnienie sobie bez dodatkowych powtórzeń materiału, który w poprzedniej próbie nie został całkowicie odtworzony

     Zjawisko Ballarda

Stopniowa ilościowa poprawa reprodukcji w czasie kolejnych przypomnień.

     Zjawisko Warda – Howlanda

Ilościowa poprawa reprodukcji w czasie następującym bezpośrednio po wyuczeniu się bez dodatkowego powtarzania





                    reminiscencja

 

 

              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin