w 6.doc

(80 KB) Pobierz
ZPOMINANIE

wykład 6

ZPOMINANIE

 

 

Ø      Zjawisko, o którego istnieniu wnioskuje się na podstawie różnicy między zakresem materiału i materiału odpamiętanego (Słownik Psychologii, 2005)

Ø      Zapomniane może być tylko to, co zostało zapamiętane (w pełni)

 

Funkcje zapominania:

·        Eliminacja błędów pojawiająca się w procesie uczenia

·        „ekonomia poznawcza” (opamiętywanie ma ograniczony zakres; zbyt wiele informacji musielibyśmy przeszukać)

·        ograniczenie dostępu do wspomnień, wydarzeń traumatycznych

 

Przebieg zapominania

à kursywa zapominania (Ebbinghause, 1881) – informacja o tym, co można odpamiętać

rysunek

 

·     największe ubytki pamięciowe następują wkrótce po zaprzestaniu uczenia się i stopniowo stają się coraz mniejsze

·     szanse dalszego pamiętania przechowywanych treści wzrastają wraz z upływem czasu

·     wybiórczość procesu zapominania

 

POWTÓRZENIA à sposób na powstrzymanie zapominania

 

Rysunek

 

Rodzaje zapominania:

1) przejściowe – przejściowe trudności przypominania, które sprawiają, że w jakimś czasie aktualizacja określonych treści – mimo czynników wysiłkowych – nie występuje

- raczej w odniesieniu do przypominania niż do rozpoznawania

- uwarunkowania sytuacyjne (np. znany kontekst)

KRYTERIUM: w końcu sobie przypomnimy J

 

2) trwałe – niemożliwość przypomnienia sobie określonych treści niezależnie od czasu i okoliczności, w jakich próby aktualizacji są podejmowane.

O zapominaniu trwałym mówimy wtedy, gdy najbardziej czułe wskaźniki świadczą o ubytkach

- problem kryterium (bo możemy sobie kiedyś ….przypomnieć ?)

- magazynowe ujęcie pamięci:

- brak przejścia z pamięci sensorycznej do pamięci krótkotrwałej (?)

- brak przejścia z pamięci krótkotrwałej do pamięci długotrwałej

 

Zapominanie przejściowe i trwałe a fazy pamięci:

·     zapominanie trwałe

- treści zapamiętane > treści przechowywane = treści przypomniane

 

·     zapominanie przejściowe

- treści zapamiętane = treści przechowywane > treści przypomniane

·     zapominanie trwałe i przejściowe

- treści zapamiętane > treści przechowywane > treści przypomniane

·     brak ubytków pamięci

- treści zapamiętane = treści przechowywane = treści przypomniane

rysunki

3) całkowite

treści przechowywane  = treści przypomniane = O

 

4) częściowe

treści przechowywane = treści przypomniane >O

 

5) mimowolne

 

6) dowolne

 

Determinanty zapominania:

·     zapominanie jako brak przechowywanie plus brak przypominania

- czas upływający od momentu zaprzestania uczenia się

- działanie, jakie po nim następuje

 

TEORIE ZAPOMINANIA:

1) zanikanie śladu pamięciowego

·     brak aktualizacji śladu pamięciowego powoduje jego „atrofię” czyli spontaniczne zanikanie

·     głównym czynnikiem odpowiedzialnym za zanikanie śladu pamięciowego jest CZAS – im więcej czasu upłynęło od momentu wyuczenia się, tym mniejsze prawdopodobieństwo odpamiętania wyuczonego materiału (ale co ze spontanicznym przypomnieniem?)

2) interferencje

·       nawiązanie do asocjacyjnych teorii pamięci, w myśl których zapamiętywanie i uczenie polega na wytwarzaniu skojarzeń pomiędzy zdarzeniami, które wcześniej nie były ze sobą w żaden sposób powiązane

·       wpływ rzeczy aktualnie uczonych na rzeczy zapamiętane wcześniej

·       znaczenie tego, co dzieje się pomiędzy zapamiętywanymi zjawiskami

3) utrata dostępu do wskazówek

·       zapominanie polega na braku dostępu do wskaźników ułatwiających odpamiętywanie

·       gdy wskaźniki te pojawiają się, to odpamiętanie znacznie się poprawia

·       Tulring i Psotha (1971):

- trzykrotna prezentacja listy 24 słów, które można było przyporządkować do 6 kategorii

- reprodukcje z podaniem nazw kategorii > reprodukcja bez podania nazw kategorii

4) teoria konsolidacji

·       amnezja wsteczna – niepamięć zdarzeń bezpośrednio poprzedzających uraz (brak czasu na konsolidację)

·       trening wyuczonej bezradności

- badania laboratoryjne

- niepamięć zdarzeń bezpośrednio poprzedzających szok elektryczny

5) wyparcie

·       koncepcje psychoanalityczne (Z. Freud)

- wyparcie pierwotne – występuje w okresie wczesnego dzieciństwa i polega na izolowaniu się od zbyt licznych, silnych lub nieprzyjemnych bodźców (~amnezja wstecznodziecięca)

- wyparcie wtórne – pojawia się po opanowaniu języka, wynik konfliktu impulsów id z nieświadomą częścią ego i superego

- proces nieświadomy / mimowolny/ automatyczny

- odnosi się do wspomnień

- podtrzymywanie wyparcia wymaga stałego wydatkowania energii

- wyparte wspomnienia mogą zostać odzyskane (wspomnienia!!!, a nie wydarzenia!)

à wyparte treści są w nieświadomości w niezmienionej formie

 

Wyparcie a tłumienie:

à TŁUMIENIE                                                        wyparcie = wyuczone tłumienie (?)

·       ukrywanie i powstrzymywanie ekspresji uświadamianych przeżyć, zwłaszcza ich emocjonalnego aspektu

·       ukierunkowane zapominanie pewnych informacji (odwracanie od nich myśli)

·       proces świadomy / dowolny / kontrolowany

 

Funkcje wyparcia:

·       ZASADA HEDONIZMU

- preferencja pozytywnych stanów emocjonalnych oraz podejmowanie działań, które w efekcie przynoszą wyniki wartościowane pozytywnie

·       HIPOTEZA MOBILIZACJI – MINIMALIZACJI (Tayeor, 1991)

- w obliczu zdarzeń negatywnych następuje silna mobilizacja zasobów somatycznych, afektywnych i poznawczych, której celem jest zachowanie integralności organizmu

- mechanizm minimalizacji przywraca zaburzoną równowagę

- oba procesy silniejsze w przypadku zdarzeń negatywnych

 

Mechanizm wyparcia:

·       utrata dostępu do zapamiętanych treści (potencjalna możliwość odzyskania, ale nienaruszone!)

·       problem z odpamiętywaniem

- stopień emotogenności (częściej wypierane)

- znaczenie osobiste wypieranych treści

- wiele wypieranych informacji

- odstęp czasowy między zapamiętywaniem a zadziałaniem czynnika blokującego

- odstęp czasowy między pojawieniem się czynnika blokującego a podjęciem próby odpamiętania

1) zdarzenie już jest nacechowane (-) = czynnik blokujący à tylko jeden odstęp czasowy

2) zdarzenie obojętne; coś nadaje mu cechę (-), później nacechowane (-) [np. Edyp!] à dwa odstępy czasowe

 

Reakcje czasowe w mechanizmie wyparcia:

 

zdarzenie              t1              czynnik blokujący              t2              próba odpamiętania

(t1 i t2 mogą przyjmować różne wartości; w niektórych przypadkach czynnik blokujący może wystąpić równocześnie ze zdarzeniem)

Badanie nad wyparciem:

·       Andersen i Greek (2001)

- uczenie się 40 par niepowiązanych słów (np. próba – karaluch, torf – północ)

- faza „myśl – nie myśl”, 30 par wyrazów z pierwotnej fazy

15 wyrazów  - myśl o drugim wyrazie z pary

15 wyrazów – nie myśl o drugim wyrazie z pary

- faza odpamiętywania pierwszej listy

gorsze wyniki dla wyrazów z grupy „nie myśl” à tłumienie

 

Interpretacja wyników:

·       wzbudzanie myśli, których celem jest odwrócenie uwagi od istniejącego skojarzenia

·       oduczenie się (?)

tłumienie polega na osłabieniu związku pomiędzy dwoma elementami pary

·       mechanizm proaktywny

pojawienie się pierwszego elementu hamuje pojawienie się skojarzonego z nim wcześniej drugiego słowa

 

Mózgowe mechanizmy wyparcia:

Le Deux (1996)

·       rola hipokampa – pamięć deklaratywna (pamięć o faktach) w normalnej sytacji funkcjonują równocześnie (hipokamp i ciało migdałowate)

·       rola ciała migdałowatego – pamięć emocjonalna

·       wpływ stresu (zaburzenie działania hipokampa!)

ALE: pamięć emocjonalna ≠ pamięć o emocjach (pamięć deklaratywna!) à więc możliwe przypomnienieJ; pamięć emocjonalna à ~wyparte, ale brak możliwości odzyskania!

 

Odzyskanie wypartych wspomnień:

Ø      przekonanie o powszechności zjawiska wypierania wspomnień dotyczących molestowania seksualnego w okresie dzieciństwa

·         Briere i Coute (1993)

- 450 przypadków klinicznych

- „podczas okresu od pierwszego aktu molestowania do twoich 18 urodzin, czy był okres, kiedy nie pamiętałeś o tym?

à59% TAK

ALE: problem różnej interpretacji pytania

·         Herman i Schatzow (1987)

- dane 53 kobiet (ofiary kazirodztwa)

- 28% ubytki pamięciowe

ALE: dane te nie zawierają kobiet, które wyparły, ale nigdy nie odzyskały!

·         Williams (1992)

- 100 kobiet, z udokumentowanym molestowaniem 17 lat wcześniej

- 28% ubytki pamięciowe

Ø      amnezja czy niechęć mówienia o tych wydarzeniach?

Ø      powszechność zjawiska: 18 – 59%

Ø      jakość odzyskanych wspomnieć

- różny stopień szczegółowości

- różny wiek wspomnień

Ø      sprawcy, świadkowie i ofiary przestępstw:

- sprawcy: 30-40% nie potrafi sobie przypomnieć samego wydarzenia

- świadkowie: dzieci, które były świadkami zabójstwa rodziców – nie zapomniały!

Ø      dowody na rzecz istnienia zjawiska wyparcia:

- zależność pamięci od stanu wewnętrznego oraz kontekstu

- wspomnienia osób o wysokim lub niskim poziomie tłumienia

 

Zjawisko wyparcia à podsumowanie:

·        brak dowodów utrzymujących założenie, że traumatyczne doświadczenia są przeważnie nieświadomie wypierane

·        trudno stwierdzić, czy te nieświadome wypierania są istotnie znaczącymi czynnikami przyczynowymi zaburzeń fizycznych i psychicznych

·        siła dowodów potwierdzających zjawisko wyparcia zależy od tego, jak termin ten zostanie zdefiniowany

·        brak zgodności wypartych wspomnień z założeniami teorii uczenia

·        terapie odzyskiwania wypartych wspomnień a zaszczepianie fałszywych wspomnień

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin