Rzekome wspomnienia
- badani oglądają przebieg jakiegoś zdarzenia
- słyszą krótki komentarz lub udzielają odpowiedzi na pytania (komentarz i pytania zawierają fałszywe sugestie, wprowadzające mylne informacje
- dokonywany jest pomiar pamiętania zdarzenia
Analogiczne badania Włodarskiego nad możnością wywoływania zniekształceń treści obrazowych przez wprowadzone uzupełnienia werbalne.
Loftus - eksperyment „Zagubiony w centrum handlowym”
- liczba przypomnień wzrastała w trakcie kolejnych spotkań; przyczyną mogło być zainicjowanie myślenia o tych odległych zdarzeniach i odszukiwanie kolejnych wskazówek pamięciowych; część odtworzeń była rezultatem tworzenia, a nie wydobywania wspomnień.
- Wystąpienie fałszywych wspomnień wiązało się z rodzajem sugerowanych zdarzeń
- Sugestia ze strony rodziców czy brata ma większą moc wywoływania fałszywych wspomnień niż sugestia ze strony słabo znanych osób
Procedura Deese’a, Roedigera i McDermott (DRM)
- badany słucha odczytywanych list złożonych ze słów kojarzących się z jednym pojęciem – słowem, którego na tej liście nie ma
- dla każdej z list istnieje jedno takie słowo krytyczne – pułapka
- pomiar pamiętania: znów czyta się słowa z I listy wymieszane z innymi słowami, w tym ze słowami krytycznymi; badany ma orzec, czy słowo było na I liście
- fałszywe wspomnienia są bardzo częste, towarzyszy im duża pewność badanych co do słuszności odpowiedzi
- paradygmat ten ma mało ekonomiczną procedurę – trzeba stworzyć całą listę słów dla uzyskania jednego fałszywego wspomnienia
Paradygmat obrazowy (Miller i Gazzaniga)
- wykorzystuje ilustracje typowych, schematycznych obiektów, scenek, czy sytuacji; w każdym obrazku są 4 elementy szczegółowe, typowe dla niego
- obrazki przedstawiane kolejno badanych z prośbą o zapamiętanie pozbawione są dwóch elementów, łącznie 12 obrazkó
- czyta się 72 słowa (nazwy elementów zapamiętywanych, elementów krytycznych – usuniętych z obrazka i całkiem nowych)
- badany ma orzec czy rozpoznaje dany obiekt jako występujący na obrazkach
- bardzo częste fałszywe odpamiętania, niewiele mniej niż odpamiętań prawidłowych, połowa elementów krytycznych była rozpoznana jako wcześniej widzina
1) na przykładzie paradygmatu obrazowego – udział schematów i skryptów
2) błędna atrybucja źródeł – Johnson i inni – koncepcja monitorowania – wspomnienia zawierają dokładne denotacje czasu, umiejscowienia, szczegółów sensorycznych, podczas gdy wyobrażenia więcej informacji o operacjach poznawczych; fałszywe wspomnienie pojawia się, gdy wyobrażenie jest równie bogate w szczegóły percepcyjne co prawdziwe wspomnienie i gdy człowiek nie ma czasu go dokładnie przeanalizować; najwięcej błednych atrybucji stwierdza się u dzieci.
3) Znaczenie ulegania sugestii – zasugerowane zdarzenia wydają się równie prawdziwe, jak wspomnienia rzeczywistych zdarzeń, szczególnie jeśli sugestie są wielokrotnie powtarzane; szczególne możliwości wiążą się z hipnozą
Wyznaczniki powstawania fałszywych wspomnień:
a) wiek człowieka – duża rola autorytetu u dzieci, przy swobodnym odtwarzaniu popełniają mniej błędów niż przy rozpoznawaniu; osoby starsze szybciej się męczą, mniej pamiętają, ale mają bardziej rozbudowane schematy
b) ponawianie przypominania – kilkakrotne próby przypomnienia sobie zapamiętanych treści zwiększają ryzyko fałszywych wspomnień; szczególnie częste w przebiegu śledztwa i procesów sądowych; u dzieci kłopot z atrybucją źródeł, wielokrotne powtarzanie pytań prowadzi do poczucia znajomości
c) aktywność poznawcza związana ze wspomnieniami – rola wyobraźni
d) kontekst społeczny – oczekiwania i naciski ze strony innych osób, oczekiwanie sukcesu
Birdosz