opracowanie materialu statystycznego.pdf

(303 KB) Pobierz
OPRACOWANIE MATERIAŁU STATYSTYCZNEGO
OPRACOWANIE MATERIAŁU
STATYSTYCZNEGO
- 1 -
Materiał statystyczny otrzymujemy w wyniku obserwacji statystycznej ma postać
nieuporządkowanego zbioru danych o poszczególnych jednostkach statystycznych i jest on
określany jako surowy (indywidualny) materiał statystyczny. Materiał ten nie może być
przedmiotem analizy, porównań i wyciągania wniosków, gdyż zawiera informacje o
poszczególnych jednostkach, a nie o całej zbiorowości statystycznej. Dlatego materiał ten w
kolejnym etapie badania statystycznego podlega opracowaniu (uporządkowaniu).
Opracowanie materiału obejmuje: grupowanie statystyczne i zliczanie materiału
statystycznego . W zależności od możliwości instytucji prowadzącej badanie statystyczne
opracowanie materiału statystycznego może być prowadzone przy wykorzystaniu różnych
metod organizacyjno – technicznych. Jeżeli badanie statystyczne jest prowadzone przez małe
przedsiębiorstwo, wówczas większość czynności związanych z opracowaniem materiału
statystycznego jest prowadzona ręcznie, bądź z wykorzystaniem komputera osobistego. Jeżeli
natomiast badanie jest prowadzone przez wyspecjalizowaną instytucję, wówczas do
opracowywania materiału statystycznego wykorzystuje się specjalistyczne urządzenia.
W wyniku opracowania surowego materiału statystycznego zostaje on przekształcony
w materiał zbiorczy, charakteryzujący całą badaną zbiorowość bądź próbę.
Grupowanie materiału statystycznego
Grupowanie statystyczne polega na podziale całej zbiorowości statystycznej na mniejsze
jej części, czyli jednolite grupy jednostek. Wyodrębnienie tych grup dokonywane jest na
podstawie jednoznacznych kryteriów. Tymi kryteriami są warianty cechy statystycznej. Jeżeli
cecha statystyczna ma charakter naturalny (np. płeć), wówczas grupowanie statystyczne ma
również naturalny charakter (np. podział mieszkańców Warszawy na mężczyzn i kobiety).
Niekiedy jednak kryteria podziału zbiorowości grup nie mają charakteru naturalnego, wtedy
podmiot prowadzący badanie musi zdecydować jakie mniejsze zostaną wyodrębnione w
ramach badanej zbiorowości. Grupowanie statystyczne pozwala na uporządkowanie materiału
statystycznego i zapewnia jego porównywalność. Celem grupowania statystycznego jest
wskazanie podobieństwa i różnic występujących w badanej zbiorowości statystycznej oraz
sformułowanie obiektywnych wniosków ogólnych. Decydujące znaczenie, przy dokonywaniu
grupowania statystycznego, ma cel badania statystycznego.
Grupowanie statystyczne jest stworzenie wykazu klasyfikacyjnego, czyli
uporządkowanego wykazu wariantów cech. W przypadku cechy niemierzalnej i cechy
mierzalnej ze zmiennością skokową o niewielkiej liczbie wariantów stworzenie wykazu
klasyfikacyjnego jest zadaniem stosunkowo prostym – można ograniczyć się w tym
przypadku do wypisania wszystkich wariantów cechy.
Dokonanie prawidłowego grupowania statystycznego wymaga przestrzegania niżej
wymienionych zasad:
Wykaz klasyfikacyjny (wykaz wariantów cech) musi być skonstruowany w taki
sposób, aby żadna jednostka statystyczna poddana badaniu nie znalazła się poza
wykazem – jest to zasada grupowania wyczerpującego;
- 2 –
379198195.007.png
Wykaz musi być skonstruowany w taki sposób, aby żadna jednostka statystyczna
poddana badaniu nie była zaliczona jednocześnie do dwóch grup (wariantów) – jest to
zasada grupowania rozłącznego;
Jeżeli jednostki statystyczne są bardzo zróżnicowane pod względem wartości cechy,
należy tworzyć więcej przedziałów klasowych, tak aby każdy z nich zawierał
jednostki o małym zróżnicowaniu wartości cechy;
Grup nie powinno być zbyt dużo, dlatego jeżeli niektóre warianty cechy występują u
niewielkiej liczby jednostek, możliwe jest stworzenie grup zbiorczych, które określa
się jako pozostałe czy różne 10 ;
Przy badaniach powtarzalnych nie powinno się zmieniać wykazu klasyfikacyjnego,
dzięki czemu możliwie będzie porównywanie wyników tych badań.
Przykład
Jeżeli badanie statystyczne polegało na określeniu poziomu wykształcenia ludności, to wykaz klasyfikacyjny
przedstawia się następująco;
Grupowania ludności wg wykształcenia
Wykształcenie
Podstawowe
Zasadnicze zawodowe
Średnie
Wyższe
Osoby, które mają wykształcenie niepełne średnie zostaną zaliczone do grupy osób z wykształceniem
podstawowym, a osoby, które mają wykształcenie policealne i niepełne wyższe zostaną zaliczone do grupy osób z
wykształceniem średnim.
- 3 -
379198195.008.png 379198195.009.png 379198195.010.png 379198195.001.png 379198195.002.png 379198195.003.png
ZLICZANIE MATERIAŁU STATYSTYCZNEGO
Po dokonaniu grupowania statystycznego następuje zliczanie materiału , czyli ustalenie
liczebności poszczególnych grup. Efektem zliczania materiału statystycznego jest
stwierdzenie, ile jednostek statystycznych przypada na poszczególne warianty cechy przyjęte
w wykazie klasyfikacyjnym.
Zliczanie bezpośrednie (ręczne) jest stosowane wówczas, gdy badane zbiorowości
mają małą liczebność i gdy podział jednostek na grupy jest prosty. Zliczanie bezpośrednie
polega na zliczeniu i zanotowaniu liczby jednostek statystycznych posiadających określony
wariant i cechy.
Przykład
Policzenie przez wyznaczoną osobę liczby wiernych uczęszczających we mszy.
Zliczanie sposobem kreskowym wymaga skonstruowania tablicy roboczej, w której
pionowymi kreskami zaznacza się wystąpienie określonego wariantu cechy. Ułatwieniem jest
zastosowanie jako piątej – kreski poziomej, która przecina cztery kreski pionowe. W taki
sposób każda wiązka oznacza pięć jednostek obserwacji. W celu sprawdzenia prawidłowości
zliczania materiału statystycznego sposobem kreskowym porównuje się liczbę kresek z
liczebnością badanej zbiorowości. Jednak nawet w sytuacji, gdy liczba kresek jest równa
liczebności zbiorowości, mógł zostać popełniony błąd, że kreska została postawiona przy
niewłaściwym wariancie cechy.
Przykład
Liczba noworodków, które narodziły się w każdym z 75 szpitali w województwie Śląskim w dniu 29.11.1998r.
przedstawia się następująco: 60; 65; 67; 69; 71; 75; 76; 77; 78; 79; 81; 83; 88; 95; 96; 97; 98; 100; 102; 103;
104; 105; 106; 107; 108; 109; 110; 111; 112; 113; 114; 115; 116; 117; 119; 119; 120; 121; 122; 125; 125;
127; 128; 128; 130; 130; 132; 132; 136; 139; 142; 143; 145; 146; 147; 149; 150; 150; 150; 151; 162; 163;
163; 164; 165; 166; 166; 168; 169; 169; 177; 177; 182; 184; 184.
Liczba
noworodków
Liczba szpitali (każdy szpital
oznaczony jest kreską)
Liczba szpitali
60 – 85
IIII IIII II
12
86 – 111
IIII IIII IIII I
16
112 – 137
IIII IIII IIII IIII I
21
138 – 163
IIII IIII IIII
14
164 - 189
IIII IIII II
12
Razem
75
Zliczanie sposobem kartkowym polega na posegregowaniu indywidualnego
materiału statystycznego w postaci wypełnionych formularzy statystycznych na stosy o
jednakowych wariantach cechy. Po zliczeniu formularzy znajdujących się w każdym stosie
zapisuje się ich liczbę. Zliczanie sposobem kartkowym może być stosowane jedynie
wówczas, gdy informacje o poszczególnych jednostkach podlegających badaniu zostały
zebrane na indywidualnych formularzach.
- 4 -
379198195.004.png
Zliczanie sposobem maszynowym jest stosowane, gdy liczebność badanej zbiorowości jest
duża. Jest rzadko stosowana ze względów finansowych, wysoki koszt maszyn. Ten sposób
zliczania materiału statystycznego jest stosowany przez instytucje, które prowadzą wiele
różnych badań statystycznych, w których można wykorzystać zakupione maszyny. Dokonując
zliczenia sposobem maszynowym należy wykonać symbolizację materiału statystycznego.
Przedział to zbiór elementów danego zbioru częściowo uporządkowanego, zawartych
między dwoma ustalonymi elementami tego zbioru, nazywanymi początkiem i końcem
przedziału.
Przedział nazywa się domkniętym, gdy oba jego końce doń należą, zaś otwartym gdy żaden
nie należy. Jeśli do przedziału należy tylko początek albo tylko koniec, przedział taki nazywa
się, odpowiednio, lewostronnie albo prawostronnie domkniętym .
Przykłady przedziałów w zbiorze liczb rzeczywistych:
Przedział otwarty o końcach a i b liczb rzeczywistych jest to zbiór postaci {x: a<x<b},
gdzie a i b są pewnymi liczbami rzeczywistymi. Przedział otwarty to zbiór wszystkich
liczb pomiędzy a i b (nie włączając a i b). Notacja: (a,b) lub (a;b).
Przedział otwarty :
- 5 -
379198195.005.png 379198195.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin