CC700 -POMIAR CIŚNIENIA SPRĘŻANIA.pdf

(981 KB) Pobierz
CC700 -POMIAR CIŚNIENIA SPRĘŻANIA
CINQUECENTO 700 – POMIAR CIŚNIENIA SPRĘśANIA
Pomiar ciśnienia spręŜania silnika słuŜy do wstępnego sprawdzenia stopnia
zuŜycia tłoków, pierścieni tłokowych, gładzi cylindra oraz zaworów i ich gniazd
a takŜe stanu uszczelki pod głowicą.
Potrzebne narzędzia:
- Miernik ciśnienia spręŜania, moŜe być dalekowschodni. Jego cena jest
taka, Ŝe samodzielne wykonanie pomiaru pozwoli na zaoszczędzenie na piwo
w porównaniu z ceną usługi w warsztacie samochodowym.
- Klucz do świec – są kłopoty z odkręcaniem świec w tym samochodzie,
ale, jeŜeli uŜyjemy klucza do świec (z wkładką gumową) o długości 90mm i pokrętki
120mm, dostęp jest wystarczający (nie wiem, jak jest z Aisanem, mam FOSa).
283595982.004.png
- Rękawice bawełniane niezbyt grube.
Czynności wstępne:
Przed wykonaniem pomiarów dobrze jest na zimno przetrenować wszystkie
czynności, przymierzyć manometr do otworów świec aby w czasie konkretnego
mierzenia mieć juŜ wprawę, poniewaŜ pomiar wykonuje się na gorącym silniku
i trzeba to robić szybko, by nie ostygł.
283595982.005.png 283595982.006.png
Trzeba teŜ zatrudnić drugą osobę do wciskania pedału gazu i kręcenia
rozrusznikiem.
MoŜemy teŜ wykonać to bez pomocy ale musimy dodatkowo zaopatrzyć się
w kawałek przewodu, do którego z jednej strony zamocujemy krokodylek do łapania
za plusową końcówkę akumulatora, z drugiej zamocujemy złączkę - wsuwkę Ŝeńską
do wsunięcia zamiast przewodu do uruchomienia rozrusznika, najlepiej w obudowie
plastikowej. W środku naleŜy zamocować wyłącznik a blisko krokodylka, na wszelki
wypadek, naprzewodowy bezpiecznik na niewielki prąd np. 7,5A.
Trzeba teŜ dobrać odpowiedniej długości kołek ( u mnie 20,5cm) do
całkowitego wciśnięcia i podparcia pedału gazu.
283595982.007.png
Warunkiem prawidłowego pomiaru jest, aby rozrusznik był sprawny,
a akumulator sprawny i naładowany,.
Kolejność czynności :
- Nagrzewamy silnik do temperatury pracy, minimalna temperatura pod
koniec pomiaru 70°C.
- Zdejmujemy kable WN i wykręcamy świece.
- Zdejmujemy do góry zabezpieczenie i wyjmujemy do dołu wtyk
modułu zapłonowego.
283595982.001.png 283595982.002.png
- JeŜeli pracujemy samodzielnie, wysuwamy z rozrusznika wtyk
elektromagnesu na końcu przewodu czerwonego (najlepiej z poziomu kanału)
i zastępujemy go naszym przewodem, uwaŜając, by nie stykał się z gorącym
wydechem. Drugim końcem naszego przewodu, zakończonym krokodylkiem, łapiemy
za „+” akumulatora. Przygotowanym kołkiem podpieramy pedał gazu. JeŜeli
pracujemy z pomocnikiem, sadzamy go za kółkiem, prosimy, by wcisnął do końca
pedał gazu i sprzęgła, umawiamy się, w jaki sposób sygnalizujemy sobie moment
włączenia i wyłączenia rozrusznika.
- JeŜeli mamy instalację gazową, mamy w tym przypadku dodatkowy
plus – ustawiamy przełącznik pracy na neutralny i, jeŜeli zgasiliśmy silnik na gazie,
będzie nam dmuchało z otworów świec czystym powietrzem, nie mieszanką, jak to
ma miejsce w przypadku pracy na benzynie, W tym przypadku naleŜy zachować
ostroŜność z ogniem. MoŜna tego uniknąć ale naleŜałoby zdjąć górę z gaźnika,
zaślepić przewód paliwa a paliwo z gaźnika wyssać przy uŜyciu strzykawki.
- Gumową końcówkę miernika wkładamy do otworu świecy, mocno
dociskamy, starając się uszczelnić i wciskamy przycisk (lub wydajemy komendę) do
uruchomienia rozrusznika. Powinien mieć obroty minimum 100, 150 na minutę. JeŜeli
słyszymy trzaski jak z pistoletu, to znaczy, Ŝe niedostatecznie uszczelniliśmy otwór.
Szczególnie mało miejsca jest w okolicy pierwszego cylindra. Jednocześnie
obserwujemy skalę manometru i jeŜeli wskazówka juŜ się nie podnosi, przerywamy
kręcenie, odczytujemy, wypuszczamy powietrze z miernika i przechodzimy do
kolejnego cylindra.
I to jest koniec pomiarów. Sprowadzamy wszystko do stanu sprzed pomiarów.
Oglądamy zapisane wyniki, porównujemy z danymi naszego pojazdu i cieszymy się,
Ŝe nie jest tak źle.
283595982.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin