KONTROLKA ŚWIATEŁ STOP.pdf

(698 KB) Pobierz
Tekst
CINQUECENTO – KONTROLKA ŚWIATEŁ „STOP”
Opracowanie: egie
Naciskamy pedał hamulca i chcemy mieć pewność, Ŝe sąsiad z tyłu widzi
nasze zamiary. JeŜeli jednak z jakichkolwiek powodów nasze światła „stop” się nie
zaświecą, moŜemy mieć problem. Podobnie, zaprzyjaźnionej osobie, którą przed
kaŜdym wyjazdem prosimy, by popatrzyła na nasze „stopy”, moŜe się to wreszcie
znudzić. Prosta kontrolka pozwoli nam uniknąć takich sytuacji i poinformuje nas, Ŝe
jedna z Ŝarówek albo wszystkie, przestały świecić.
Potrzebne części:
- kontaktron – u mnie o średnicy 4mm i długości 30mm, dawne oznaczenie ZM-
107, moŜe być inny
- dioda świecąca, u mnie czerwona o średnicy 5mm i oprawka do jej
zamocowania
- rezystor 560
- kilkanaście cm drutu nawojowego w emalii o średnicy 1,5mm
- przewód – długość zaleŜna od miejsca zamocowania kontrolki, u mnie 2X po
~40cm
- 2 kawałki cienkiego przewodu (lub jeden podwójny) do diody świecącej ~40cm
194807356.001.png
- 2 końcówki konektorowe Ŝeńska i męska
- lutownica, cyna, kalafonia lub płyn do lutowania
- koszulki termokurczliwe, taśma izolacyjna
Na wiertle Φ4 nawijamy spiralę – ilość zwojów naleŜy dobrać doświadczalnie,
w moim przypadku wynosi 8 przy 2 Ŝarówkach po 21W i linijce diodowej.
Jeśli ktoś nie miał dotychczas do czynienia z kontaktronem, powinien
wiedzieć, Ŝe to jest bardzo delikatne urządzenie i próba wyginania końcówek kończy
się jego zniszczeniem a przewody naleŜy lutować tak, by ich przemieszczanie nie
powodowało nacisku na końcówki. Najlepiej kupić na zapas, nie są drogie.
194807356.002.png
Układ lutujemy wstępnie, a ilość zwojów dobieramy tak, by dioda świeciła
przy świecących wszystkich światłach „stop”, a gasła po wyłączeniu jednej Ŝarówki.
W tym celu musimy zanurkować pod tablicę rozdzielczą w okolicę pedałów. Tam
lokalizujemy włącznik świateł hamowania i zdejmujemy jedną z dwóch nasadek
elektrycznych. Najlepiej, jeŜeli to będzie nasadka na przewodzie czerwonym gdyŜ po
zamontowaniu nasz układ będzie pod napięciem tylko po naciśnięciu hamulca.
Doświadczalnie dobieramy ilość zwojów spirali.
Po dobraniu spirali układ lutujemy. Do obu końców spirali dolutowujemy
przewody (po odcięciu nadmiaru drutu). W tym celu wskazane jest uŜycie po 5mm
rurki miedzianej Φ3 wewnątrz, do której, po jej oczyszczeniu w środku, wkładamy
drut z zeskrobaną emalią i odizolowanym końcem przewodu, zagniatamy razem,
zwilŜamy kalafonią lub płynem do lutowania i wypełniamy cyną. Taki sposób
zapewnia mocne i niekorodujące połączenie.
Rezystor izolujemy od sąsiadujących przewodów, lutujemy do niego przewód
idący do plusowej nóŜki diody świecącej, przewód od nóŜki minusowej łączymy z
masą pojazdu.
Całość przekaźnika kontaktronowego dobrze jest umieścić w plastikowej
rurce, co zapobiegnie uszkodzeniu.
Wybieramy miejsce, gdzie umieścimy nasz układ. JeŜeli chcemy, by przewody
były krótkie, mocujemy w pobliŜu włącznika. Ja przeniosłem swój pod tablicę
rozdzielczą do schowka, który jest widoczny po zdjęciu dolnej osłony kolumny
194807356.003.png
kierowniczej i gdzie mam schowane pozostałe „wynalazki”. Przycinamy odpowiednio
przewody.
Na końcach przewodów zaciskamy końcówki konektorowe wg schematu
i zabezpieczamy przy pomocy koszulek termokurczliwych.
Układ dołączamy do zdjętej poprzednio nasadki, drugą nasadkę mocujemy do
włącznika i moŜemy sprawdzić, czy dioda świeci po naciśnięciu pedału hamulca. i
Diodę mocujemy w wybranym miejscu. W moim przypadku wygląda tak:
Zielona dioda to kontrolka świateł mijania – świeci, kiedy obie Ŝarówki są sprawne,
o Ŝółtej złośliwi mówią, Ŝe sygnalizuje odpadnięcie koła jezdnego ale to nie jest
prawda, sygnalizuje włączenie się wentylatora chłodnicy i pamięta czasy, kiedy
miałem kłopoty z układem chłodzącym.
194807356.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin