CC 700 - WYMIANA USZCZELKI POD GŁOWICĄ(1).pdf

(3499 KB) Pobierz
CC 700 - WYMIANA USZCZELKI POD GŁOWICĄ
CC 700 – WYMIANA USZCZELKI POD GŁOWICĄ
JeŜeli nie moŜemy z rana uruchomić samochodu bo przez noc ciśnienie
w układzie chłodzącym wpompowało nam trochę płynu chłodzącego do cylindra albo
widać ślady oleju w zbiorniku wyrównawczym, albo rośnie poziom oleju silnikowego
bez dolewania, moŜemy podejrzewać o dostarczenie tych kłopotów uszczelkę pod
głowicą. NaleŜy ją wymienić.
Opracowanie: egie
JeŜeli zdecydujemy się na samodzielną wymianę, powinniśmy przygotować:
-
Uszczelkę pod głowicę, dobrej jakości – słaba długo nie wytrzyma,
poza tym będzie wymagała ponownego dokręcenia po 1000km.
Uszczelki nie wyjmować z folii przed montaŜem.
-
Uszczelkę pod kolektor dolotowy.
-
W zaleŜności od potrzeby, uszczelki gaźnika i podwójnego złącza
wylotu cieczy chłodzącej, uszczelkę termostatu, i uszczelki kolektora
wydechowego. Te uszczelki są tanie i lepiej mieć je na wszelki
wypadek.
-
Silikon wysokotemperaturowy do poprawienia skuteczności uszczelek.
-
Klej do uszczelniania nakrętek i podkładek głowicy, zalecany jest
Loctite 640. Jest bardzo drogi, trudnodostępny, moŜna go zastąpić
innym klejem teŜ anaerobowym (tzn. „schnącym” bez dostępu
powietrza). W sklepie motoryzacyjnym kupiłem klej anaerobowy
uniwersalny 6620 za 16 zł. Sprawa kleju jest w przypadku CC 700
bardzo waŜna ze względu na przesiąkanie płynu chłodzącego pod
309165406.006.png
nakrętkami i podkładkami – właśnie wymieniam uszczelkę z tego
powodu. Za radą znajomego mechanika zrobiłem to wcześniej „na
sucho”.
-
JeŜeli chcemy to zrobić w miarę profesjonalnie powinniśmy mieć klucz
dynamometryczny (na niewielkie momenty, Ŝeby był dokładny –
większość momentów zawiera się w granicach do 100Nm) i, ostatnio
modny, kątomierz.
-
Szerokie naczynia na olej i płyn chłodzący (mogą być 5l wiaderka ze
sklepu rybnego za „dziękuję” ).
-
KsiąŜkę obsługi i napraw, z którą będziemy odwaŜniejsi.
-
Kanał, bez którego będzie trudno.
Przechodząc do konkretów, naleŜy:
- Poluzować śruby koła lewego przedniego, unieść bok i zabezpieczyć –
musi to być pewne podparcie, bo czeka nas solidne zmaganie się
z nakrętkami głowicy.
- Włączyć 4 bieg i obracając kołem, zgrać wycięcie na kole pasowym wału
rozrządu z ostrzem wspornika czujnika połoŜenia wału korbowego – w tej
pozycji oba zawory są zamknięte a spręŜyny są najmniej napręŜone.
MoŜna tę czynność pominąć.
- Zdjąć koło, wykręcić 3 wkręty mocujące i wymontować plastikowe nadkole,
co pozwoli uzyskać lepszy dostęp i lepszą widoczność.
- Aby moŜna było zdemontować pokrywę zaworów naleŜy zdemontować
całkowicie przednią rurę wydechową.
Odsłania się widok następujący:
Kolektor ssący
Śruby kolektora
- Demontujemy dolną osłonę chłodnicy (śruba z nakrętką i 2 wkręty).
309165406.007.png 309165406.008.png
- Spuszczamy płyn chłodzący, w tym celu:
1. Odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego.
2. Luzujemy opaskę na grubszym węŜu przy termostacie i do
podstawionego naczynia spuszczamy płyn z chłodnicy.
3. Odkręcamy częściowo 2 śruby mocujące obudowę termostatu,
odchylamy obudowę i spuszczamy płyn z silnika.
4. Po spuszczeniu całego płynu, jeŜeli przy okazji nie wymieniamy
termostatu albo termowyłącznika wentylatora, moŜemy termostat
zamocować momentem 25Nm (kaŜdą śrubę), wcześniej oceniając
uszczelkę i zacisnąć opaskę na węŜu.
- Spuszczamy olej z miski olejowej do podstawionego naczynia. W tym celu
odkręcamy korek wlewu oleju i kluczem nasadowym 22 z porządną
pokrętką odkręcamy korek spustowy. Ponownie przykręcamy momentem
50Nm.
309165406.009.png
Zachowując kolejność wg ksiąŜki napraw demontujemy elementy
dołączone do gaźnika z jedną uwagą: jeŜeli mamy spuszczony płyn
chłodzący, wygodniej jest zdemontować gaźnik razem z kolektorem ssącym
i dopiero, jeśli mamy zamiar w nim grzebać, moŜemy go odkręcić, jeśli nie –
oszczędzamy uszczelki, trochę czasu i duŜo nerwów. JeŜeli demontujemy
gaźnik na samochodzie, musimy przygotować klucz płaski otwarty, 10,
skrócony i ze ścienionymi szczękami. Innym nie odkręcimy nakrętki lewej
przedniej.
Mój jest wypiłowany z 8 i nie prezentuje się zbyt okazale.
309165406.001.png
Kolektor ssący jest przykręcony 3 śrubami (p. rys. na str. 2). Wcześniej
naleŜy zsunąć przewody podciśnieniowe serwa i przełącznika
podciśnieniowego układu zapłonowego oraz przewód płynu chłodzącego.
Dwuzłączkę płynu chłodzącego, przykręconą do głowicy 2 śrubami
moŜemy odkręcić, jak proponuje ksiąŜka i odchylić albo pozostawić z głowicą,
jeŜeli wystąpią kłopoty z odkręceniem lub chcemy zachować uszczelkę.
W takim przypadku musimy z niej zdjąć wąŜ doprowadzający ciecz.
WąŜ i króciec serwa
Dwuzłączka
WąŜ i króciec
przełącznika
Przewód płynu chłodzącego
WIDOK ZE ZDJĘTYM GAŹNIKIEM
Demontujemy pozostałe elementy związane z głowicą:
- Wspornik przewodów płynu chłodzącego.
- Odkręcamy 2 nakrętki pokrywy głowicy, zdejmujemy pokrywę, zachęcając
ją kuksańcem w bok, jeŜeli za bardzo się przyzwyczaiła do swego miejsca.
- Odkręcamy 2 nakrętki i zdejmujemy zespół dźwigienek zaworowych.
- Wyjmujemy drąŜki popychaczy, kładziemy poziomo (by nie wypłynął olej ze
środka) na czystej podkładce.
Zdejmujemy głowicę i starą uszczelkę. W tym celu odkręcamy 3 śruby na dole
głowicy i 8 nakrętek z podkładkami, zachowując kolejność odkręcania
odwrotną do kolejności przykręcania. Sprawa nie jest podnoszona przez
ksiąŜkę napraw ale inne publikacje podają, Ŝe sprawa kolejności jest waŜna ze
względu na moŜliwość krzywienia się głowicy.
309165406.002.png 309165406.003.png 309165406.004.png 309165406.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin