informator dla rodziców słabowidzących i nierwidomych super.pdf

(787 KB) Pobierz
Microsoft Word - WSS_infor_niewid_20100923.doc
ŁÓDZKI INFORMATOR
DLA RODZICÓW I OPIEKUNÓW
DZIECI SŁABO WIDZĄCYCH
I NIEWIDOMYCH
Pod redakcją Anny Tomaszewskiej
Łódź 2010
Drodzy rodzice!
Przekazujemy ten informator mając nadzieję, że przybliży on Państwu wiedzę
o placówkach, które powstały, by pomagać dzieciom słabo widzącym i niewidomym oraz ich
rodzicom i opiekunom.
Rzecznik Osób Niepełnosprawnych
str. 2
 
Spis treści
1. Anatomia i fizjologia narządu wzroku.
Choroby oczu powodujące uszkodzenie funkcji wzrokowych.......................................6
2. Ilustracja problemów wzrokowych osób słabo widzących ………………………….11
3. Psychologiczna charakterystyka dziecka niewidomego i słabo widzącego ………….12
4. Wyjaśnienie pojęć oraz podanie celów rehabilitacji osób słabo widzących
i niewidomych……...…………………………………………………………………15
5. Rehabilitacja wzroku słabo widzących – wskazówki praktyczne……………………19
6. Pomoce optyczne dla słabo widzących……………………………………………….22
7. Terapia logopedyczna dzieci słabo widzących i niewidomych………………………26
8. Wskazówki dotyczące komunikacji z osobą słabo widzącą lub niewidomą…………28
Z doświadczeń praktyków:
9. Samodzielne i bezpieczne poruszanie się osoby niewidomej………………………...29
10. Orientacja przestrzenna – nie odkładajmy jej na później……………………………..31
11. Małe dziecko niewidome - czynności dnia codziennego……………………………..32
12. Przygotowanie dziecka niewidomego do swobodnego posługiwania się pismem
dotykowym Braille’a………………………………………………………………….33
13. Alfabet Brailla………………………………………………………………………...36
14. Rozpoczęcie nauki szkolnej przez dziecko słabo widzące…………………………...37
15. Doskonalenie umiejętności czytania i pisania uczniów niepełnosprawnych
wzrokowo w starszych klasach szkoły podstawowej oraz w gimnazjum…………….38
16. Adaptacja podręczników i pomocy dydaktycznych dla słabo widzących……………40
17. Nauczanie matematyki dzieci słabo widzących i niewidomych……………………...42
18. Edukacja artystyczna dzieci słabo widzących i niewidomych………………………..44
19. Technologia Informacyjna optymalnym narzędziem w rękach osób niewidomych
i słabo widzących……………………………………………………………………..47
20. Wskazówki do pracy z dzieckiem / uczniem słabo widzącym lub niewidomym…….49
21. Adaptacja otoczenia dla osób słabo widzących………………………………………50
22. Kształcenie zawodowe w Łódzkiej Szkole dla Niewidomych i Słabo Widzących…..52
23. Działalność Internatu w SOSW nr 6 dla Słabo Widzących i Niewidomych…………53
24. Gdzie szukać pomocy w Łodzi?...................................................................................55
str. 3
 
Zamiast wstępu
Od wielu lat toczy się dyskusja: Jaka forma edukacji jest najlepsza dla dzieci
niepełnosprawnych? Czy lepsza jest szkoła ogólnodostępna, czy jednak szkoła specjalna
(specjalistyczna)?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jedynej słusznej i właściwej. Nauka
w szkole ogólnodostępnej, ale też w szkole specjalnej ma swoje plusy i minusy. Poniżej
krótka analiza zalet i wad różnych form edukacyjnych:
Szkoła ogólnodostępna
Szkoła specjalna (specjalistyczna)
¾ blisko domu rodzinnego
¾ brak systemu wspierającego ucznia
niepełnosprawnego:
¾ przygotowanie szkoła (kadra
pedagogiczna, specjaliści,
wyposażenie)
¾ brak mentalnej gotowości do
przyjęcia ucznia o specjalnych
potrzebach edukacyjnych
¾ brak ciągłości nauczania uczniów o
danej niepełnosprawności (uczeń
niepełnosprawny np. jeden na kilka
lat)
¾ wielospecjalistyczny zespół
¾ specjalistyczne pomoce dydaktyczne
¾ nowoczesny sprzęt komputerowy z
oprogramowaniem
¾ ciągłość nauczania danej
niepełnosprawności (od SP do
matury)
¾ doskonaląca się kadra
¾ daleko od domu rodzinnego
Jednak czasami rodzice z bardzo różnych przyczyn, m.in. z mniejszych miejscowości,
w których nie ma specjalistycznych szkół dla niewidomych, czy słabo widzących uczniów
decydują o posłaniu swojego niepełnosprawnego dziecka dla szkoły najbliższej swojego
domu.
Informator / Poradnik, który Państwo czytacie zawiera podstawową wiedzę dotyczącą
kształcenia i rehabilitacji dzieci niewidomych i słabo widzących, a w celu uzyskania
bezpośredniej pomocy i wsparcia zapraszamy do nas.
Dla tych dzieci i ich rodziców mamy propozycję pomocy. W roku 2000 zespół
tyflopedagogoów i rehabilitantów Łódzkiej Szkoły dla Niewidomych i Słabo Widzących
(istniejąca od 1934r) założyli Stowarzyszenie na Rzecz Rehabilitacji Osób Niewidomych
i Słabo Widzących „SPOJRZENIE” w celu rozszerzenia oferty rehabilitacyjnej nie tylko dla
uczniów naszej szkoły.
W ramach naszego Stowarzyszenia proponujemy specjalistyczną diagnozę
okulistyczną i funkcjonalną oraz kompleksową rehabilitację realizowaną (nieodpłatnie) przez
Wielospecjalistyczny Zespół, w skład, którego wchodzą:
¾ lekarz okulista
¾ rehabilitant wzroku
¾ instruktor orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się
¾ nauczyciel rehabilitacji podstawowej (nauka czynności dnia codziennego)
¾ tyflopedagog
¾ tyflopsycholog
¾ tyflologopeda
¾ Inni specjaliści, w zależności od potrzeb danego dziecka
str. 4
 
380422932.001.png
Zadania wielospecjalistycznego zespołu:
¾ ocena funkcjonalna widzenia ucznia słabo widzącego lub ocena funkcjonowania ucznia
niewidomego;
¾ dobranie odpowiednich pomocy wspomagających edukację w zależności od
indywidualnych potrzeb;
¾ wsparcie dla ucznia, poprzez prowadzenie zajęć specjalistycznych, np.: terapia widzenia,
orientacja przestrzenna, rehabilitacja podstawowa, nauka brajla;
¾ wsparcie dla nauczycieli, wskazówki do pracy z uczniem, specjalistyczne konsultacje,
szkolenia;
¾ wsparcie dla rodziców, specjalistyczne konsultacje, pomoc psychologiczna.
Na terenie Łodzi od 1934 roku funkcjonuje Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy
nr 6 dla Niewidomych i Słabo Widzących , w skład którego wchodzą:
¾ Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju dla dzieci od urodzenia do podjęcia nauki
w szkole
¾ Szkoła Podstawowa nr 39 dla Dzieci Niewidomych i Słabo Widzących
¾ Publiczne Gimnazjum nr 68 dla dzieci Niewidomych i Słabo Widzących
(po powyższych szkół przyjmujemy uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną, również
intelektualną)
¾ LVI Liceum Ogólnokształcące dla Młodzieży Niewidomej, Słabo Widzącej
i Niepełnosprawnej Ruchowo
¾ Technikum nr 23 dla Młodzieży Niewidomej i Słabo Widzącej, kształcące w zawodach:
technik masażysta, technik prac biurowych (zawody te są na poziomie
ponadgimnazjalnym zarezerwowane dla młodzieży z dysfunkcją narządu wzroku)
¾ Policealna Szkoła nr 20 dla Niewidomych, Słabo Widzących i Niepełnosprawnych
Ruchowo, kształcące w zawodzie technik obsługi turystycznej, specjalność: obsługa
ruchu turystycznego osób niepełnosprawnych i starszych
¾ Internat dla uczniów spoza Łodzi.
W celu konsultacji lub uzyskania innej pomocy, czy wsparcia zapraszamy do kontaktu:
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy nr 6 / Stowarzyszenie na Rzecz Rehabilitacji
Osób Niewidomych i Słabo Widzących „SPOJRZENIE”
ul. Dziewanny 24
91-866 Łódź
tel./ fax. (42) 657 79 41, 657 78 11
e-mail: slabowidz@blind.edu.pl
www.blind.edu.pl
str. 5
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin