informator dla rodziców słabowidzących i nierwidomych super.pdf
(
787 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - WSS_infor_niewid_20100923.doc
ŁÓDZKI INFORMATOR
DLA RODZICÓW I OPIEKUNÓW
DZIECI SŁABO WIDZĄCYCH
I NIEWIDOMYCH
Pod redakcją Anny Tomaszewskiej
Łódź 2010
Drodzy rodzice!
Przekazujemy ten informator mając nadzieję, że przybliży on Państwu wiedzę
o placówkach, które powstały, by pomagać dzieciom słabo widzącym i niewidomym oraz ich
rodzicom i opiekunom.
Rzecznik Osób Niepełnosprawnych
str. 2
Spis treści
1.
Anatomia i fizjologia narządu wzroku.
Choroby oczu powodujące uszkodzenie funkcji wzrokowych.......................................6
2.
Ilustracja problemów wzrokowych osób słabo widzących ………………………….11
3.
Psychologiczna charakterystyka dziecka niewidomego i słabo widzącego ………….12
4.
Wyjaśnienie pojęć oraz podanie celów rehabilitacji osób słabo widzących
i niewidomych……...…………………………………………………………………15
5.
Rehabilitacja wzroku słabo widzących – wskazówki praktyczne……………………19
6.
Pomoce optyczne dla słabo widzących……………………………………………….22
7.
Terapia logopedyczna dzieci słabo widzących i niewidomych………………………26
8.
Wskazówki dotyczące komunikacji z osobą słabo widzącą lub niewidomą…………28
Z doświadczeń praktyków:
9.
Samodzielne i bezpieczne poruszanie się osoby niewidomej………………………...29
10.
Orientacja przestrzenna – nie odkładajmy jej na później……………………………..31
11.
Małe dziecko niewidome - czynności dnia codziennego……………………………..32
12.
Przygotowanie dziecka niewidomego do swobodnego posługiwania się pismem
dotykowym Braille’a………………………………………………………………….33
13.
Alfabet Brailla………………………………………………………………………...36
14.
Rozpoczęcie nauki szkolnej przez dziecko słabo widzące…………………………...37
15.
Doskonalenie umiejętności czytania i pisania uczniów niepełnosprawnych
wzrokowo w starszych klasach szkoły podstawowej oraz w gimnazjum…………….38
16.
Adaptacja podręczników i pomocy dydaktycznych dla słabo widzących……………40
17.
Nauczanie matematyki dzieci słabo widzących i niewidomych……………………...42
18.
Edukacja artystyczna dzieci słabo widzących i niewidomych………………………..44
19.
Technologia Informacyjna optymalnym narzędziem w rękach osób niewidomych
i słabo widzących……………………………………………………………………..47
20.
Wskazówki do pracy z dzieckiem / uczniem słabo widzącym lub niewidomym…….49
21.
Adaptacja otoczenia dla osób słabo widzących………………………………………50
22.
Kształcenie zawodowe w Łódzkiej Szkole dla Niewidomych i Słabo Widzących…..52
23.
Działalność Internatu w SOSW nr 6 dla Słabo Widzących i Niewidomych…………53
24.
Gdzie szukać pomocy w Łodzi?...................................................................................55
str. 3
Zamiast wstępu
Od wielu lat toczy się dyskusja: Jaka forma edukacji jest najlepsza dla dzieci
niepełnosprawnych? Czy lepsza jest szkoła ogólnodostępna, czy jednak szkoła specjalna
(specjalistyczna)?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, jedynej słusznej i właściwej. Nauka
w szkole ogólnodostępnej, ale też w szkole specjalnej ma swoje plusy i minusy. Poniżej
krótka analiza zalet i wad różnych form edukacyjnych:
Szkoła ogólnodostępna
Szkoła specjalna (specjalistyczna)
¾
blisko domu rodzinnego
¾
brak systemu wspierającego ucznia
niepełnosprawnego:
¾
przygotowanie szkoła (kadra
pedagogiczna, specjaliści,
wyposażenie)
¾
brak mentalnej gotowości do
przyjęcia ucznia o specjalnych
potrzebach edukacyjnych
¾
brak ciągłości nauczania uczniów o
danej niepełnosprawności (uczeń
niepełnosprawny np. jeden na kilka
lat)
¾
wielospecjalistyczny zespół
¾
specjalistyczne pomoce dydaktyczne
¾
nowoczesny sprzęt komputerowy z
oprogramowaniem
¾
ciągłość nauczania danej
niepełnosprawności (od SP do
matury)
¾
doskonaląca się kadra
¾
daleko od domu rodzinnego
Jednak czasami rodzice z bardzo różnych przyczyn, m.in. z mniejszych miejscowości,
w których nie ma specjalistycznych szkół dla niewidomych, czy słabo widzących uczniów
decydują o posłaniu swojego niepełnosprawnego dziecka dla szkoły najbliższej swojego
domu.
Informator / Poradnik, który Państwo czytacie zawiera podstawową wiedzę dotyczącą
kształcenia i rehabilitacji dzieci niewidomych i słabo widzących, a w celu uzyskania
bezpośredniej pomocy i wsparcia zapraszamy do nas.
Dla tych dzieci i ich rodziców mamy propozycję pomocy. W roku 2000 zespół
tyflopedagogoów i rehabilitantów Łódzkiej Szkoły dla Niewidomych i Słabo Widzących
(istniejąca od 1934r) założyli Stowarzyszenie na Rzecz Rehabilitacji Osób Niewidomych
i Słabo Widzących „SPOJRZENIE” w celu rozszerzenia oferty rehabilitacyjnej nie tylko dla
uczniów naszej szkoły.
W ramach naszego Stowarzyszenia proponujemy specjalistyczną diagnozę
okulistyczną i funkcjonalną oraz kompleksową rehabilitację realizowaną (nieodpłatnie) przez
Wielospecjalistyczny Zespół,
w skład, którego wchodzą:
¾
lekarz okulista
¾
rehabilitant wzroku
¾
instruktor orientacji przestrzennej i samodzielnego poruszania się
¾
nauczyciel rehabilitacji podstawowej (nauka czynności dnia codziennego)
¾
tyflopedagog
¾
tyflopsycholog
¾
tyflologopeda
¾
Inni specjaliści, w zależności od potrzeb danego dziecka
str. 4
Zadania wielospecjalistycznego zespołu:
¾
ocena funkcjonalna widzenia ucznia słabo widzącego lub ocena funkcjonowania ucznia
niewidomego;
¾
dobranie odpowiednich pomocy wspomagających edukację w zależności od
indywidualnych potrzeb;
¾
wsparcie dla ucznia, poprzez prowadzenie zajęć specjalistycznych, np.: terapia widzenia,
orientacja przestrzenna, rehabilitacja podstawowa, nauka brajla;
¾
wsparcie dla nauczycieli, wskazówki do pracy z uczniem, specjalistyczne konsultacje,
szkolenia;
¾
wsparcie dla rodziców, specjalistyczne konsultacje, pomoc psychologiczna.
Na terenie Łodzi od 1934 roku
funkcjonuje
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy
nr 6 dla Niewidomych i Słabo Widzących
, w skład którego wchodzą:
¾
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju dla dzieci od urodzenia do podjęcia nauki
w szkole
¾
Szkoła Podstawowa nr 39 dla Dzieci Niewidomych i Słabo Widzących
¾
Publiczne Gimnazjum nr 68 dla dzieci Niewidomych i Słabo Widzących
(po powyższych szkół przyjmujemy uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną, również
intelektualną)
¾
LVI Liceum Ogólnokształcące dla Młodzieży Niewidomej, Słabo Widzącej
i Niepełnosprawnej Ruchowo
¾
Technikum nr 23 dla Młodzieży Niewidomej i Słabo Widzącej, kształcące w zawodach:
technik masażysta, technik prac biurowych (zawody te są na poziomie
ponadgimnazjalnym zarezerwowane dla młodzieży z dysfunkcją narządu wzroku)
¾
Policealna Szkoła nr 20 dla Niewidomych, Słabo Widzących i Niepełnosprawnych
Ruchowo, kształcące w zawodzie technik obsługi turystycznej, specjalność: obsługa
ruchu turystycznego osób niepełnosprawnych i starszych
¾
Internat dla uczniów spoza Łodzi.
W celu konsultacji lub uzyskania innej pomocy, czy wsparcia zapraszamy do kontaktu:
Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy nr 6 / Stowarzyszenie na Rzecz Rehabilitacji
Osób Niewidomych i Słabo Widzących „SPOJRZENIE”
ul. Dziewanny 24
91-866 Łódź
tel./ fax. (42) 657 79 41, 657 78 11
e-mail:
slabowidz@blind.edu.pl
www.blind.edu.pl
str. 5
Plik z chomika:
anmaria53
Inne pliki z tego folderu:
Metodyka _1A(1).WMA
(103356 KB)
Metodyka_2(1).WMA
(109557 KB)
Tyflografika(1).WMA
(118233 KB)
Wprowadzanie brajla(1).WMA
(161457 KB)
Wspomaganie rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących(1).WMA
(78410 KB)
Inne foldery tego chomika:
ADHD
Agresja w szkole
Asia
Autyzm
Blondynka na językach - Niemiecki (tekst lekcji w plikach mp3)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin